Nemrég vezettünk egy több évtizedes, ki tudja hány százezer kilométert futott Kamazt. V8-as dízelmotorral, indulásnál kékes füsttel, tekintélyes fogyasztással, szigszalaggal tuningolt belsővel, és elpusztíthatatlannak tűnő műszaki tartalommal. Illetve dehogy elpusztíthatatlan, de legalább fillérekből életben tartható, miközben vannak komoly előnyei is. (A klasszikus narancssárga Kamazról szóló cikk ide kattintva olvasható.)
Aztán eszünkbe jutott, hogy Kamazt most is gyártanak, látjuk a Dakar eredményeken, hogy nem is akármilyen tudással. Igaz, a Dakaros járgánynak az emblémán kívül nem sok köze van a munkára tervezett, halandók számára is megvásárolható modellekhez, de ez most nem lényeges. De mégis, milyen lehet élőben? Hamar kiderült, hogy az újkori Kamaz Magyarországon is kapható és rövid levelezés, szervezés után ki is próbálhattunk egy szinte zsír új, mindössze 600 kilométert futott példányt. Mondjuk nem a szomszédban, hanem Egerben, ahol a Heves Megyei Vízmű munkatársai mutatták meg a cégnél szolgáló új Kamazt.

Konténerszállító felépítménnyel használják majd
Miért Kamaz?
Nyilván azért, mert érezhetően olcsóbb a hasonló méretű, kategóriájú konkurenseinél. De vajon tud is annyit, mint a „nyugati” modellek? Nagyjából igen, hiszen műszakilag nehéz belekötni a modern Kamazba, motorja teljesíti az Euro6-os károsanyag-kibocsátási normákat, igaz, nem is orosz gyártmányú dízelmotor dolgozik az előrebillenthető kabin alatt, hanem a Cummins ISBE6.7-ese, amit a britek gyártanak.
A soros elrendezésű, hathengeres 6,7 literes motor 320 lóerős, legnagyobb forgatónyomatéka 1200 Nm. Kézi váltója is megbízható, jól ismert márkától a ZF-től érkezik. A teherautó összeszerelése Európában történik, és 24 hónap garancia is van rájuk. Szóval nem tűnik lutrinak.

Klíma ebben nincs, de természetesen az is rendelhető
Milyen vezetni?
A vízműnél az újonnan érkezett Kamaz-ra, illetve a rajta lévő felépítmény kezelésére három sofőrt képeztek ki. A pucéran vett alvázra szintén a költséghatékonyság szellemében itthon gyártattak konténerszállító felépítményt, a teherautó fő felhasználási területe is a konténeres szállítás lesz, de emellett kifejezetten ehhez a felépítményhez tervezett és gyártott, saválló acélból készült tartályt is képes majd fogadni a jármű.

A kormány lehetne valamivel kisebb is
Utóbbiban ivóvizet szállítanak majd, oda, ahol a javítási, karbantartási munkák, vagy egyéb okok miatt ideiglenesen szünetel a vezetékes ivóvízellátás. A sofőrök elégedettek vele, már amennyire egy sofőr elégedett az éppen alá tett autóval. Van, akinek a Mercedes se elég jó, mások meg azon keseregnek, hogy az új Kamaz is túl nagy luxus, minek annyit költeni teherautóra. Hát így legyen okos, aki a jármű beszerzéseket intézi.

Tiszta karácsonyi fényár
Menet közben a hathengeres motornak határozottan szórakoztató hangja van, a turbó szépen süvít benne, de a motorhang nem zavaró. Elektronikus gázpedálja elég érzékeny, legalábbis rossz minőségű úton, terheletlenül nem könnyű finoman adagolni a gázt. A sofőr szerint a régről maradt, óriási kormány furcsa benne egyedül, manapság már ennél kisebb, kényelmesebben használható darabokat szoktak használni. Meg még egy légkondi tenne jót a menetkomfortnak, mert az nincs az autóban. Rendelni persze lehet, de a Vízműnél minden forintnak megvan a helye és ez már nem fért bele a költségkeretbe. Igaz, a Kamazt nem is egész napos menetekre, hanem jellemzően rövid utakra használják majd.

Az öreg Kamazhoz hasonlóan ennek is előrebuktatható a kabinja
A Heves Megyei Vízmű Zrt. összesen 166 darab különféle járművet üzemeltet, aminek döntő többsége ugyan kisteherautó, de használnak 26 darab 3,5 t feletti, igazi teherautót is. A márka-, típusösszetétel elég vegyes, a teherautóparkban megtalálható Kamaz, Liaz, Iveco, Renault, Daf, Mercedes, Multicar, és Ifa is. Kamazból ez már a második, igaz, az elsőt használtan vásárolták, ezelőtt két évvel. Bár 3200 kilométerrel az órájában még szinte teljesen újnak számított. Azóta nagyjából 20 ezer kilométer került a teherautóba, műszaki hiba nélkül. A Vízműnél bevált a Kamaz, előnyei mellett a jó ár-érték arányt hozza fel a cég beruházási csoportvezetője és az üzemeltetési tapasztalatok alapján a jövőbeni beszerzésekkor a Kamazt ugyanúgy megfontolják majd, mint legutóbb.

Soros, hathengeres dízelmotor
Szóval Kamaz még ma is van, igaz a hörgő orosz V8-asnak már lőttek. Helyette hathengeres, de tiszta motorokkal jönnek az típusok és úgy látszik, van is nekik helyük a piacon. Bár valószínűleg már sosem lesznek az utcaképnek annyira meghatározó elemei, mint évtizedekkel ezelőtt.