Volt idő, amikor alig néhány fajta, jórészt a baráti országok gyáraiból érkező teherautó rótta a magyar utakat. Vittek bútortól, betonvastól kezdve a sittig mindent. Az IFA, Zil mellett a megjelenésekor nagyon modernek számító Kamaz is sokkal gyakoribb volt, mint ma. Azért pár darab még mindig húzza az igát, meg is néztünk egy nyugdíjas korú melóst.

Szinte az idők kezdete óta ugyanúgy néz ki a Kamaz

Mire jó?

A Kamaz nem mai darab, így már ritkán látni munka közben. Ha mégis, akkor leginkább építkezéseken, útépítéseknél találkozni a jellegzetes narancsszínű gépekkel, de igazán a vasúti munkáknál van elemében a Kamaz. Legnagyobb előnye, hogy felnyitott platóval sem tépi le maga fölött a felső vezetéket – ha nem is sok, de marad még felette úgy 10-20 centiméternyi szabad hely – valamint viszonylag kompakt méretével ügyesen lehet vele mozogni a töltésen is. Ott, ahol egy négytengelyes, nagyobb terhelhetőségű és hosszabb járgány már mindent széttúrna. De lehet vele felmart útburkolatot, sittet vinni, a bevállalósabbak pedig aszfaltozáshoz is szállítanak vele anyagot, amit a platóról egyenesen a finiserbe öntenek.

A rövid plató miatt felnyitva sem túl magas a Kamaz. Ideális vasúti munkákhoz, töltésen

Az élet nem habos torta

Kamazzal meg még annyira sem. A rendőrök előszeretettel mozdulnak rá, de ha van rajta műszaki és a kereke is rendben van, akkor csak a rakomány letakarása miatt szoktak büntetni. Illetve a le nem takarása miatt, ami úgy 50 ezres tétel. Fájdalmas, így még akkor is érdemes a takarással bíbelődni, amikor a sok száz kilós betondarabot amúgy nem fenyegetné az a veszély, hogy a szél váratlanul lefújja.

Sofőr találni rá szinte lehetetlen. Az idősebbek, akiknek megvan hozzá a rutinjuk, azok már nem szívesen küzdenek egy ilyen ergonómiailag elkeserítő géppel, nehéz rá felmászni, és ha nagyon meg van pakolva, akkor a kormányzás sem egyszerű feladat.

Ha van rajta műszaki és a gumik is rendben vannak, nem nagyon csesztetik a Kamazost

Kamaz

A Kámai Autógyár, rövidítve KamAZ (Kamszkij avtomobilnij zavod) Oroszország legnagyobb járműgyártó vállalata, központja a tatárföldi Naberezsnije Cselniben található. Nehéztehergépkocsi-gyártásban a világ 10 legjelentősebb vállalatának egyike, míg dízelmotorgyártásban a világranglista 8. helyét foglalja el – írja a wikipedia a Kamaz szócikk alatt. Az első teherautó 1976 februárjában gördült le a gyártósorról. Mármint Kamaz néven, mert a termelés már korábban, 1969 decemberében elkezdődött, de eleinte főleg Ural-ok készültek az üzemben, más szovjet teherautó típusok mellett. Ugyanitt készült 1994 és 2005 között a VAZ 1111 Oka nevű átok is. A gyárban készült 1,700,000 teherautóból 450,000 darab máig üzemben van. Emellett próbálnak a 2018-as igényeknek is megfelelni, többek között ilyen látványos Kamaz nyerges vontatókkal.

Mindent lakatolni kell, a tanksapkát is

Mi tud?

1988 és 2012 között készült 55111-es modellmegjelöléssel a Kamaz, ami külsőre egy darabig kísértetiesen hasonlított az előd 5511-esre. Eleinte 220, később 240 lóerős csúcsteljesítményre volt képes a V8-as dízelmotor. A 10850 köbcentis motor 667 Nm-es forgatónyomatékot képes leadni, gyári fogyasztása 29 és 39 liter között változik, attól függően, hogy 60, vagy 80 km/órás sebesség mellett használják. 175 literes üzemanyagtankjával nem túl nagy a hatótávja, de nem is jellemző, hogy hosszú utakon használnák a Kamazt. A 6580 mm hosszú, 2500 mm széles, 2640 mm magas teherautó üresen 9 tonnás, és durván 13 tonna rakományt képes mozgatni. Papíron.

Az oroszokat valószínűleg nem igazán érdekli ez a gyári ajánlás. Legalábbis az alábbi videó szerint:

A Kamazról úgy hírlik, hogy bárhonnan kijön. Van benne hátsó diffizár is, ami mindent mindennel összezár, de csak laza talajon és egyenesbe állított kormánnyal érdemes, illetve szabad használni, mert ahogy kanyarodna vele a sofőr, már jönnek is a bajok. Törik a difi. Van még egy dolog, amit érdemes észben tartani a Kamaz vezetőfülkéjében, ez pedig az, hogy addig nem tapossuk a kuplungot, amíg nincs meg az üzemi légnyomás a tartályokban. Ha ilyenkor valaki keményen odalép neki, könnyen ugorhat a kuplungszerkezet membránja és egy darabig vége a munkának.

Kevés a luxus, szolid a kényelem

Milyen vezetni?

Ha nem egész nap kell a kormánya mögött ülni, vagy megrakva töltésen rutinozni vele, hanem csak a határban bohóckodni, akkor a Kamaz igen szórakoztató jószág. Sem a kormány, sem az ülés nem eredeti ebben a darabban – valószínűleg ez nem véletlen – így egész kényelmes benne ülni. 190 centivel már alacsony a tető, de más bajom nem volt benne. A tükrökből szépen látni az autó oldalát, menő a jobb oldali szélvédődarab narancs színezése is, de a váltó szigszalag díszborításához nem jó hozzáérni.

Sportosnak nem mondható a kacskaringózó, méteres váltókar

Indítás után hátunk mögött felhörög a V8-as motor, aminek jellegzetes hangjának bármikor, bármiben lehet örülni, így a Kamazban is. Pár perc alatt elül a kezdeti kékes füst is, a légtartályok nyomásmérőjének mutatói elhagyják az 5 baros jelzést, innen már mehetünk. A kuplungpedál szinte ellenállás nélkül dolgozik, ennél talán még a Mazdánkban is nagyobb erő kell a taposásához. Az öles váltókar kilométeres úton jár, de a fokozatok teljesen egyértelműen megtalálhatóak. Üresen a kormányzás sem megerőltető, csak a hulahopp karika méretű kormányt kell megszokni. És fürgén tekergetni.

Ami műszer van, arra érdemes odafigyelni

Érdemes Kamazt venni?

Fene tudja. Bár elsőre nem tűnhet jó ötletnek öreg orosz teherautóért pénzt adni, mégis lehetnek az életben olyan helyzetek, amikor érdemes inkább ezt választani. Például jóval kisebb befektetéssel megszerezhető – ez a példány 2,5 millió forint – és ha a nem igazán városbarát károsanyag-kibocsátása miatt nem is lehet vele mindenhol dolgozni, azért út- és vasútépítésnél még manapság is bevethető. Érdekes, hogy Budapesten például kerületenként változik, hova engedik be és hova nem.

Az orosz gépekhez szükséges legfontosabb szerszám

Emellett nem viszi el a bank azonnal, ha kimarad egy törlesztő részlet, mert épp nincs meló. Hogy hosszútávon hogy alakulnak a fenntartási költségek, azt nehéz megjósolni, de például egy motorgenerál megáll 600 ezer forint körül – főként a hüvelyek szokták bemondani az unalmas – és az abroncsok is olcsóbbak rá, mint a modern teherautóra valók. Kamaz-ra, kerékre szerelve 47 ezer forint körül jön ki egy darab medvetalp mintás hátsó abroncs, és használattól függően elmegy vele az autó legalább két évet. A hosszmintás kormányzott kerekek ennél többet is bírnak.

És ez is Kamaz, igaz, ez nem 2,5 milla:

Ha forgalomban látunk egyet,  tekerjük le az ablakot, hallgassuk meg az öreg V8-as üvöltését, szippantsunk mellé még egy kis maró, kékes olajfüstöt, mert már nem sokáig lesz rá lehetőségünk.