Röviden – Mercedes Sprinter 2018
Mi ez? A Mercedes-Benz könnyű teherbírású kis-haszonjárművének harmadik generációja.
Mit tud? Most először készül belőle elsőkerék-hajtású változat is, amely alacsonyabb rakodási magasságot tesz lehetővé. Szintén újdonság az elektromos hajtáslánc a Sprinter kínálatában, melyre bő egy évet várni kell. Többek között platós, zárt áruszállítós, illetve személyszállítós kivitelben is megvásárolható.
Mibe kerül? Márciustól rendelhető hazánkban, indulóára kedvezményesen nettó 6 341 400 forint lesz.
Kinek jó? Minden olyan vállalkozásnak, ahol legfeljebb 5,5 tonna össztömegű, áruszállító járművekre van szükség.

Kedd délután a DB Schenker duisburgi raktárában mutatta be a Daimler a Sprinter harmadik generációját. A németek nagyon látványosra szabták a világpremiert: a közel 500 fős médiaközönség előtt percekig köröztek az új Sprinterek. A gyártó a legfontosabb felhasználási területekre szánt változatokat hozta el.

Semmi kétség afelől, hogy a Sprinter ma olyan, mint az S-osztály a Mercedes személyautók között. Egy személyben igazi ikon, a márka lényege, a változások előidézője és technológiai innováció” – méltatta a megnyitón a Mercedes kis-haszonjárművét Dieter Zetsche, a Daimler vezérigazgatója. Emlékeztetett: 1995-ben a Sprinter volt az első a kategóriájában, melyet ABS-szel szereltek. 2002-ben ESP-t kapott, majd 2013-ban Euro 6-os motorral és oldalszélasszisztenssel kezdték gyártani. Bár nem említette, de mi hozzátesszük: a második generációs Volkswagennel közösen fejlesztett alapokra épült. A német konszern első emberének nem kevés oka volt ünnepelni a modellt. Az első két generációból 3,4 millió darab talált gazdára, összesen 130 országban. Jól tükrözi sokoldalúságát, hogy a világon eladott Sprinterek 50 százaléka (Európában 60 százalék) felépítményhez előkészített változat volt.

Az új generációtól még nagyobb sikert várnak el, de minimum a tisztes helytállást. A sorozatgyártás beindítása előtt Finnországban és Dél-Amerikában, az Andokban tesztelték a prototípusokat, melyek összesen 9 millió kilométert tettek meg extrém hidegben és forróságban. 2025-ig pedig 200 millió eurót ruháznak be a Mercedes Sprinter sorozatgyártásába. Az új generációs változatot a világ több pontján gyártják majd, de az elektromos változat csak Düsseldorfban fog készülni.

Alkalmazással is nyitható lesz az Új Mercedes Sprinter 1
Alkalmazással is nyitható lesz az Új Mercedes Sprinter 2

Alkalmazással is nyitható lesz az Új Mercedes Sprinter

Alkalmazással is nyitható lesz az Új Mercedes Sprinter

Alkalmazással is nyitható lesz az Új Mercedes Sprinter 34
Alkalmazással is nyitható lesz az Új Mercedes Sprinter 35
Alkalmazással is nyitható lesz az Új Mercedes Sprinter 36
Alkalmazással is nyitható lesz az Új Mercedes Sprinter 37
Alkalmazással is nyitható lesz az Új Mercedes Sprinter 38
Alkalmazással is nyitható lesz az Új Mercedes Sprinter 39
Alkalmazással is nyitható lesz az Új Mercedes Sprinter 40
Alkalmazással is nyitható lesz az Új Mercedes Sprinter 41
Alkalmazással is nyitható lesz az Új Mercedes Sprinter 42
Alkalmazással is nyitható lesz az Új Mercedes Sprinter 43
Alkalmazással is nyitható lesz az Új Mercedes Sprinter 44
Alkalmazással is nyitható lesz az Új Mercedes Sprinter 45
Alkalmazással is nyitható lesz az Új Mercedes Sprinter 46
Alkalmazással is nyitható lesz az Új Mercedes Sprinter 47
Alkalmazással is nyitható lesz az Új Mercedes Sprinter 48
Alkalmazással is nyitható lesz az Új Mercedes Sprinter 49
Alkalmazással is nyitható lesz az Új Mercedes Sprinter 50
Alkalmazással is nyitható lesz az Új Mercedes Sprinter 51
Alkalmazással is nyitható lesz az Új Mercedes Sprinter 52
Alkalmazással is nyitható lesz az Új Mercedes Sprinter 53
Alkalmazással is nyitható lesz az Új Mercedes Sprinter 54
Alkalmazással is nyitható lesz az Új Mercedes Sprinter 55
Alkalmazással is nyitható lesz az Új Mercedes Sprinter 56
Alkalmazással is nyitható lesz az Új Mercedes Sprinter 57
Alkalmazással is nyitható lesz az Új Mercedes Sprinter 58
Alkalmazással is nyitható lesz az Új Mercedes Sprinter 59
Alkalmazással is nyitható lesz az Új Mercedes Sprinter 60
Alkalmazással is nyitható lesz az Új Mercedes Sprinter 61
Alkalmazással is nyitható lesz az Új Mercedes Sprinter 62
Alkalmazással is nyitható lesz az Új Mercedes Sprinter 63
Alkalmazással is nyitható lesz az Új Mercedes Sprinter 64
Fotó megosztása:

Külső

Az összképet tekintve vidám haszonjármű lett a Sprinter. A felfelé húzott – opcionálisan LED-technológiával is rendelhető – fényszórók érdeklődően néznek az emberre. A dizájnerek megbontották a klasszikus formát, a hűtőrács mélyen benyúlik a lökhárítóba, annak végeit pedig egészen magasra húzták. A háromágú csillag alatt – az előző generációhoz hasonlóan – két fellépőt is kialakítottak a szélvédő könnyebb tisztítása érdekében. Nem maradt érintetlenül a hátfal sem, a korábbi böszme hátsó lámpák helyett elegánsabb világítótesteket alkalmaztak és a lökhárítót is elvékonyították. Bár a végeredmény csak ráncfelvarrásnak tűnhet, a modell teljes megújításon esett át.

Ennek ellenére a kínálat nem lett kisebb, hiszen a moduláris felépítésnek köszönhetően a Sprinter zárt furgon, platós, dupla fülkés platós, személyszállítós, valamint egyes piacokon nyerges vontatós kivitelekben érhető el, bal- és jobbkormányos kivitelekben. A gyártó szerint legalább 1700-féle variáns hozható ki belőle.

Alkalmazással is nyitható lesz az Új Mercedes Sprinter 65

A platós változat minden bizonnyal keresett lesz a hazai piacon.

Paraméterek

Ezen cikk születésekor a gyártó még nem tette közzé az új Sprinter különféle változatainak részletes paramétereit (magasság, szélesség, hosszúság), de azért csepegtetett néhány információt például a szállítási kapacitásra vonatkozóan. Első ízben jelenik meg a modellnél az elsőkerék-hajtás, mely lehetővé teszi, hogy a raktér padlója 80 milliméterrel alacsonyabb legyen a hátsókerék-hajtással rendelkező variánsokhoz képest.

A jövendőbeli megrendelők ötféle tengelytávolság közül választhatnak a 3,25 méter és 4,32 méter közötti intervallumban. Az elsőkerék-hajtású változatok 3,25 vagy 3,92 méteres tengelytávolsággal rendelhetők, aki ennél hosszabbra vágyik, annak a 4,32 méteres tengelytávolsággal rendelkező, hátsókerekes változatot ajánlják. Össztömeget illetően az elsőkerék-hajtásúak 3, 3,5 és 4,1 tonnás kivitelekben, míg a hátsókerekesek 3,5 és 5,5 tonna közötti dimenziókban érhetők el. A nyerges vontatós kiadás esetében ugyanakkor a Sprinter kombinált össztömege akár a 8,75 tonnát is elérheti.

Alkalmazással is nyitható lesz az Új Mercedes Sprinter 66

Az elsőkerék-hajtás előnyei a Sprinternél. Fotó: Daimler

A 3,5 tonnás kategóriában a zárt áruszállító saját tömege 1,99 tonna, míg a platósé 1,97 tonna, tehát nagyjából 1,5 tonnát képes elcipelni a Sprinter ebben a szegmensben. Hozzá kell tenni, az elsőkerék-hajtásnál eleve van plusz 50 kilogramm szállítási kapacitás a hátsókerekes változatokkal szemben. A zárt furgon raktere minimum 7,8 köbméteres lehet, a legnagyobbé pedig eléri a 17 köbmétert, mely legalább 7 euro-raklap fogadására alkalmas. A platós kialakításnál a raktér befogadóképessége 5,8-tól 9,2 köbméterig terjedhet, duplakabin esetén pedig ez az érték 4,3 és 7,7 köbméter között van. Szimpla kerekekkel jobban kitolható a zárt áruszállítós változat kapacitása, ugyanis a raktérben lévő kerékdobok közötti távolság 978 milliméterről 1229-re növelhető.

Az előző két generációhoz képest a Mercedes tovább javította a karosszéria korrózióvédelmét, ugyanis az alvázat és az oldalfalakat galvanizálták. A Sprinter emellett opcionálisan megerősített alvázzal is készülhet, mely elsősorban az off-road, illetve az építőipari alkalmazásoknál bevetésre váró változatoknál lehet fontos.

Alkalmazással is nyitható lesz az Új Mercedes Sprinter 67

A csomagtér alapesetben fém padlózattal rendelkezik, speciális felhasználás esetén farostlemez burkolattal védhető a Sprinter padlója.

Belső

A fülkét és a vezető környezetét teljes egészében a jelenlegi Mercedes-dizájnhoz szabták. Ezért meglehetősen karakteres, más modellel nehezen összetéveszthető darab lett. Ez leginkább a műszerfalról mondható el, melyet már tavaly megszellőztetett a gyártó. A fapados verzió műszerfala nem sok izgalmat rejt magában: középen keskeny fakk vonja magára a tekinteteket. Eggyel magasabb felszereltség esetén stílusos, markánsan elkülönülő konzollal egészül ki a műszerfal, magába foglalva a rádiót, a légbeömlőnyílásokat és a kisebb tárolórekeszeket is. A harmadik változat konzolja már kétzónás klímakezelőt és 7 colos érintőképernyőt rejt. A negyedik, legmagasabb felszereltségű változatot zongoralakk fekete keretbe ágyazott, 10,25 colos érintőképernyőről, négy krómhatású légbeömlőnyílásról és bőrborítású, multifunkciós kormánykerékről lehet felismerni.

Az alap változatnál viszonylag szolid kényelem áll a sofőr rendelkezésére, mivel az üléseknél nincs kartámasz (opciós, ahogy a memóriás vezetőülés is). A lenyitható kesztyűtartó is hiányzik, mindössze az ajtózsebek és a szélvédő feletti kis polcok vehetők igénybe a különféle holmik tárolásához. Dupla üléssel már plusz tárolóhelyhez lehet jutni, hiszen az aljába lehet pakolni ezt-azt. A hiányzó karfa ellenére a vezetőülés kényelmesnek mondható, ráadásul megkapta a német Aktion Gesunder Rücken (AGR) gerincvédelmi elismerését is.

Az első ülések felett fehér fényű LED-világítás biztosítja a kellő mennyiségű, mesterséges fényt. Bár elég hatékony, utólagos beépítésnek tűnik. A belső világítás kezelésére a középső visszapillantó tükör felett elhelyezett kontrolpanel szolgál, ahol a raktérlámpákat és az olvasólámpákat aktiválhatjuk. Eminens módon próbáltak megfelelni a szegmensben évek óta uralkodó „guruló iroda” irányzatnak. Bár a németek nem építettek be lehajtható asztalkát valamelyik ülés háttámlájába, azért egy telefontartóval ellátott, multifunkcionális kis asztalkát megálmodtak a Sprinterhez, amelyet a biztonsági övvel lehet az üléshez csatolni. Felszereltségtől függően a Sprinter fülkéjében számos elektronikai eszköz töltésére van lehetőség. USB C típusú csatlakozóval mobiltelefonok és tabletek, míg a 12 V-os, illetve a 230 voltos csatlakozásnak köszönhetően akár laptopok akkumulátorai is feltölthetők.

Alkalmazással is nyitható lesz az Új Mercedes Sprinter 68

A kisbuszos változat vezetői környezete.

Alkalmazással is nyitható lesz az Új Mercedes Sprinter 69

A mozgatható kis asztalkát övvel lehet rögzíteni a vezető melletti ülések valamelyikén.

Digitális boom

A Sprinternél nagy hangsúlyt fektetett a Mercedes a digitalizációra. Nem véletlenül, hiszen az expressz-csomag-futár szolgáltatásokat magába foglaló CEP-piac 2025-ig hat és nyolc százalék közötti növekedést produkálhat évente. Mindez pedig egyre inkább szükségessé teszi a flották még hatékonyabb üzemeltetését és a szállítási kapacitások optimalizálását. A Sprinterhez már elérhető a Pro Connect, a Mercedes digitális szolgáltatásait magában foglaló platformja, melyben többek között benne van a navigáció, a vezetési stíluselemzés, a flottakezelés és a digitális feljegyzések kezelése. Ez a platform a gyártó multimédiás rendszerének, az MBUX-nek (Mercedes-Benz User Experience) a része.

Ez a multimédiás rendszer érintőképernyővel, okoskormánnyal, de akár hangvezérléssel is kezelhető. Az MBUX-ben megbúvó Mercedes Pro Connect rendkívül tanulékony a sofőr vezetési szokásait illetően. Ennek megfelelően tesz javaslatokat útvonalakra, az első három évben díjmentesen igénybe vehető navigáció pedig a valós idejű forgalmat is figyelembe veszi, nem utolsósorban pedig 3D-s topografikus megjelenítés is elérhető hozzá. Emellett tartalmaz egy forradalmi újítást is: a Mercedes-Benz a világon az első gyártó, mely alkalmazza a „what3words” megoldást, vagyis GPS-koordináták helyett akár három szóval megjelölhető egy olyan helyszín, melyhez nem tartozik pontos cím.

Alkalmazással is nyitható lesz az Új Mercedes Sprinter 70

Hova lesz a fuvar? A képen Dieter Zetsche, a Daimler vezérigazgatója látható. Fotó: Daimler

A Mercedes Pro Connect  információkat gyűjt a sofőr számára többek között a várható időjárásról és az aktuális benzinárakról. Ha a tank már kifogyóban van, akkor elég csak annyit mondani, hogy „a benzintank üres”, és a rendszer megkeresi a járműhöz legközelebb lévő töltőállomásokat. Bár a hangvezérlés meghatározott kulcsszavakat használ a kommunikációra, ettől függetlenül akár szöveges üzenet írására is alkalmas, így a sofőrnek elég csak menet közben lediktálni a gondolatait. Magától értetődően az MBUX-et nem lehetne használni internetes kapcsolat nélkül. A rendszer funkciói SIM-kártyás, 4G-kapcsolattal is működtethetők. Ennek köszönhetően viszont könnyen és gyorsan frissíthető a legfrissebb verzióra.

Praktikus újítás, hogy amennyiben az üzemeltető nem kívánja a Sprintert hosszabb ideig használni, akkor a jármű hibernációs módba tehető. Ez egészen pontosan az energiafelhasználás minimalizálását jelenti. A funkció kikapcsolásával a jármű gond nélkül elindítható, még hosszabb állás esetén is. Szintén felhasználó-barát megoldás, hogy a Pro alkalmazással a jövőben akár távkapcsolattal is kinyitható az autó. Ha például egy építkezésen odébb kell állni a furgonnal, de nincs a közelben a tulajdonosa, akkor elég, ha csak felhívják a sofőrt, aki a telefonjáról ki tudja nyitni a járművet a távolból is, így az is odébb tud vele állni, aki éppen mellette áll. És persze van jogsija.

Alkalmazással is nyitható lesz az Új Mercedes Sprinter 71

A kisebb, 7 inch-es kijelző is jól mutat a középső konzolban.

Technika  

Európában a Mercedes Sprinter hat- és négyhengeres, Euro 6-os emissziós normákat teljesítő BlueTec dízelmotorokkal lesz megvásárolható, míg az észak-amerikai piacon egy benzinmotorral is kiegészül a kínálat. A hátsókerék-hajtáshoz három 2.1 literes, négyhengeres motor választható 114 (84 kW), 143 (105 kW) és 163 (120 kW) lóerős teljesítményszinteken. Az elsőkerék-hajtású változatokhoz pedig a 114-től a 143 lóerős teljesítményig terjedő erőforrások állnak rendelkezésre, illetve szerepel még a választékban egy 177 lóerős (130 kW) motor is.

A kínálat legerősebb teljesítményű motorjának a 3.0 literes, 190 lóerős (140 kW) hathengeres erőforrás számít, mely 440 newtonméteres nyomatékteljesítmény leadására képes 1600-2100 percenkénti fordulatszám mellett. Ez azonban csak és kizárólag lakóautókhoz rendelhető. A motorok kombinált fogyasztása a Mercedes szerint 6,9 – 9,7 l/100 km között alakul. Mivel a Sprinter szelektív katalitikus redukcióval (SCR) teljesíti a károsanyag-kibocsátási normákat, ezért szükség van AdBlue tartályra is. Ezt a mérnökök nagyobbra, 22 literesre cserélték a korábbi 18 literes helyett.

A fenti erőforrásokhoz alapesetben új fejlesztésű hatfokozatú manuális jár az autóhoz, opcionálisan pedig 9 fokozatú, ugyancsak új, bolygóműves automata váltóval, vagy 7G Tronic Plus automata váltóval is rendelhető. A hátsókerék-hajtásos, dízelmotorral szerelt Sprinter maximális szervizintervalluma két év vagy 60 ezer kilométer. Az elsőkerék-hajtással szerelt változaté pedig 40 ezer kilométer. A gyártó szerint így alacsonyabbak lehetnek a Sprinter fenntartási költségei. Ugyancsak ezt a célt szolgálják a kopásálló fékbetétek és féktárcsák is.

Alkalmazással is nyitható lesz az Új Mercedes Sprinter 72

A 360 fokos kamerakép, valamint a hátsó tolatókamera képe. Fotó: Daimler

A Sprinter a legfontosabb vezetéstámogató rendszerekkel készül majd. A kínálatban helyet kapott a radarjelekre támaszkodó távolságtartó automatika (Distronic), az aktív vészfékasszisztens ( ABA), de elérhető lesz hozzá az oldalszél-, a sávtartó-, a táblafelismerő-, a holttérfigyelő-, valamint az éberségfigyelő asszisztens is. A parkolási műveletekben pedig a 360 fokos kamerarendszer lehet a sofőr segítségére, mely összegyűjti a járműre szerelt kamerák képeit és felülnézeti képben jeleníti meg a furgon környezetét. Fontos újítás a Wet Wiper System, ami egy esőérzékelős ablaktörlő, melynél az ablakmosó folyadék fúvókái közvetlenül a lapátban kaptak helyet. Ennek köszönhetően hatékonyan és gyorsan valósítható meg a szélvédő tisztítása. Ez a megoldás egy ideje már megvan a márkához tartozó Setra buszoknál is.

Mivel a Daimlernél egy ideje napirenden van az önvezető járművek kifejlesztése, joggal merülhet fel a kérdés, hogy milyen szinten képes automatizált vezetésre a Mercedes új áruszállítója. „Jelenleg minden szükséges technológiánk megvan a Sprinterben ahhoz, hogy legalább a hármas szintű önvezetést meg tudjuk valósítani. Másfelől azt is hozzá kell tenni, hogy a könnyű teherbírású, városi áruszállítók szegmensében még további fejlesztésekre van szükség ahhoz, hogy a teljesen automatizált vezetés megvalósulhasson” – jegyezte meg a Vezess érdeklődésére Volker Mornhinweg, a Mercedes-Benz Vans igazgatója. Hozzátette: az automatizált vezetést talán a távolsági áruszállítás terén, a kamionoknál könnyebb megvalósítani, hiszen azok javarészt autópályán közlekednek, ahol sokkal kevesebb váratlan szituáció történhet menet közben, mint a belvárosi forgalomban.

Alkalmazással is nyitható lesz az Új Mercedes Sprinter 73

Volker Mornhinweg, a Mercedes-Benz Vans igazgatója szerint, még idő kell a teljes önvezetés megvalósításáig a Sprinternél. Fotó: Daimler

Forgalmazás

A hazai forgalmazás márciustól indul és az első modellek júniusra kerülhetnek a márkakereskedésekbe. Nálunk első körben a 211 CDI 32 Van modellváltozat lesz megvásárolható, nettó 6 341 400 forintos kedvezményes áron. Ugyan az elektromos változat forgalmazása 2019-ben kezdődik el, de már most vannak rá jelentkezők, a német Hermes logisztikai vállalat bejelentette, hogy 2020-ig 1500 darab e-Sprintert fog vásárolni.

Mennyire tetszik az új Sprinter?
621 szavazat - átlag: 8.34 (10-ből)
Mennyire tetszik az új Sprinter?