| Használt autó – Ford Fusion 2002-2012 | |
|---|---|
| Mi ez? | 2002-ben bemutatott, 2012-ben a B-Max egyterűvel leváltott, magas építésű családi autó. Modellfrissítés a puha műanyag műszerfal bevezetésével 2005 végén. |
| Melyik motor jó bele? | Benzinesből és dízelből is az 1,4 literes a legjobb megoldás. Ha kell a teljesítmény, a 100 lóerős 1,6-os benzines és a 90 lóerős 1,6 TDCi a megoldás. |
| Mennyibe kerül? |
500-550 ezer forintról indul a használt Ford Fusionök ára, a plafon 1,4-1,8 millió Ft. |
| Mi van helyette? | Elsősorban egyterűk, például Chevrolet/Daewoo Tacuma, FIAT Idea, Honda Jazz, Hyundai Matrix és iX20, Kia Venga, Opel Meriva, Renault Modus, Suzuki SX4, Toyota Yaris Verso. |
Ha Európában és Amerikában kimondjátok, hogy Ford Fusion, az Atlanti-óceán két partján egészen másféle autóra gondolnak a legtöbben. Odaát egy középnagy szedán, majd a mai Mondeo kinti megfelelője ugorhat be róla, Európában viszont egy egészen eredeti, a maga idejében szinte hiánypótló és idehaza is nagyon sikeres modell.
Milyen autó a Ford Fusion?
Röviden egy kívül kicsi, belül nagy és igazán átgondolt autó. Némileg olyan, mint az európai autóipar válasza a Honda Jazz második generációjára, tehát egy nem túl terebélyes, de variálható belső terű, pont jó méretű autó.




337-1175 literes a csomagtartója, ami már használható méret. A kortárs Golfé, amely a kifutás előtt álló, negyedik generáció volt a Fusion bemutatásakor, 330 literes. A csuklós mechanizmussal elhasaltatható hátsó ülésen kívül elég sok használt Ford Fusionben benne van az első üléstámlák ledöntési lehetősége is, amivel igen hosszú tárgyakat is elvihetünk szabályosan, zárt ötödik ajtóval.
A Ford korán ráérzett a terepjárószerű autók divatjára, amit a Fusion formaterve diszkréten sugall az ehhez tartozó magasabb üléshelyzettel, viszonylag jó kilátással és kényelmes ki-beszállással.
Cikkünkben egy magyarországi autó szerepel. 2007 októberében kapott K-s rendszámot és 218 000 kilométer tett meg a fotózásig. Élete során nem az itthoni használt autók fájóan nagy részét sújtó igénytelenség jutott osztályrészül, ami kívül-belül meggyőzővé teszi.
Lehajtható támlájú első utasülésével jól variálható az utastér, deszkától a horgászbotig sok mindent szállíthatunk
Mind a négy alufelnije sértetlen és karosszériája sem viseli azokat a kijavítatlan sérüléseket, amely az ólajtónak tolatástól a kapuvas eltrafálásán át a tűzcsapok, virágládák megtalálásig érik az autókat.
Érdekes lenne megtudni, hogy az autót továbbértékesítő kereskedő vette le róla a rendes gumikat vagy az előző tulaj tényleg 2006-os, berepedezett és elöregedett gumiabroncsokon adott munkát Szent Kristófnak. Időközben az új tulajdonos lecserélte a koros köpenyeket.
Belső terére láthatóan vigyáztak, az üléskárpitok épek, a kapcsolók nincsenek lekopva. Átlagon felüli a felszereltség is az automatikus légkondicionálással. A harmadik generációs Ford Fiesta útfekvése, kormányzása és rugózási kényelme a kategória legjobbjai közé tartozott a maga idejében. A Fusionben a hardver alapjaiban ugyanaz, és hasonlóan jól viselkedik vezetés közben.
Így fest a 2005-ö ráncfelvarrás előtti Fusion. Az utasteréről és a hátuljáról is találtok fotót a képgalériában
Motorválaszték
Bár a technika a kortárs Fiestából való, a két autó motorválasztéka nincs teljes fedésben. A láncos szelepvezérlésű, 70 lóerős és 1,3-as Duratec-motort itt a modernebb, a Yamahával közösen fejlesztett négyhengeres helyettesítette, amely 1,25 literes és 75 lóerős.
Kereken 80 lóerős a leginkább ajánlható motor, a szíjas szelepvezérlésű, két vezérműtengelyes 1,4 16V. Ez a legjobb megoldás használtan, megbízható, elég erős, kedvező a fogyasztása és nem hajlamos olajevésre.
68 lóerővel és 160 Nm-rel az 1,4 TDCi kikényszeríti és öt liter/100 kilométeres közúti átlaggal honorálja a megfontolt haladást
Jóval többet fogyaszt a 100 lóerős 1,6-os, amely cserébe nagyon él a Fusionben. Erre a szintén szíjas vezérlésű, rendkívül kiforrott motorra sem jellemző a fokozott olajfogyasztás, amikor túljut 150-180 ezer kilométeren. A láncos vezérlésű kétliteres maradt a Fiesta ST-ben, ezt a Mazda-eredetű és 60-80 ezer kilométeres korától vészes olajzabálásra képes motort a Ford nem vette át a Fusionbe.
Dízelből kétféle volt. Az 1,4 TDCi 68 lóerős, 160 Nm nyomatékmaximummal, ami egyrészt kikényszeríti, másrészt öt liter/100 kilométeres közúti átlaggal honorálja a megfontolt haladást.
Ez a motor kerreg a cikkhez fotózott autóban is. Azoknak jó, akik nem sietnek, de eleget mennek ahhoz, hogy egy használtan megvett dízelben finanszírozzanak egy injektor-felújítást, hengerenként nagyjából 60 ezer forintért. Aki kellően sokat autózik vele, a normál karbantartás többletköltségét, például a kicsit drágább kenőanyagot és a sokkal drágább üzemanyagszűrőt kiautózhatja.
Anyagárban filléres tétel a gázolajinjektorok rézkarikája, de cseréjük 4-6 munkaóra, ez benne a kiadás
Hibalehetőségek
Azért is olyan népszerű használt autó a Ford Fusion, mert megbízhatóan működik. Nem veszi zokon a dolgos hétköznapokat és hibalehetőségei sem sok százezres tételek. A JH1/JD3 kódú, 2001-2008 közötti Fiestától örökölt technika gyenge pontja a hátsó, ritkábban az első rugók törése, ami a 2000-2007 közötti Mondeót is sújtotta.
Szintén a Fiestával közös malőr az elromló műszerfali távnyitó az ötödik ajtóhoz. A csomagtérajtó zárját próbáljátok ki a használt Ford Fusion átnézésekor, mert működésképtelen lehet.
Szélesebb a rugó felső menete az alsónál, ezért amikor az alja letörik, a maradékon a kocsi ráeshet a gólyalábon a kerékagyra
A benzineseken az összes hengert kiszolgáló gyújtótrafó és pár új gyújtókábel igényelhet némi kiadást, de alapjában véve a benzines Fusionök technikája golyóálló. Konstrukciós adottságai alapján a 80 lóerős, kiforrott és 100 kilométeren átlagosan 7,2 litert fogyasztó 1,4-essel nehéz mellényúlni.
Ha hiszitek, ha nem, ez majdnem ennyire igaz a Spritmonitoron 5,2 literes átlagfogyasztású 1,4 TDCi-re. A PSA Peugeot Citroën által konstruált, négyhengeres dízelmotor megbízhatónak és takarékosnak bizonyult a bemutatása óta eltelt lassan két évtizedben.
Részecskeszűrője nincs, így gond sincs vele. Ennél a motornál az ékszíj automatikus feszítőjével adódik néha macera és esős időben az alsó nagy rezgéscsillapító gumitárcsa tudja megszívni magát vízzel, amitől megszorul és ezzel eltépheti az ékszíjat.
Akárcsak a technikát adó Fiesta, a Fusion korróziógátlása is tisztességes. Az ajtók alján a leggyakoribb a rozsdásodás, ha nincsenek megtisztítva a vízkivezető nyílások
Ebben a motorban a lendkerék egyszerű vastárcsa, így a kettős tömegű lendkerék cseréjét is elkerüli, aki okosan beéri ezzel a 68 lóerős használt dízellel. A légtömegmérő rendszeres tisztítást igényelhet a lerakódó koromtól, időnként a kipufogógáz-visszavezető (EGR) szelepet is meg kell szabadítani a koksztól és néha cserélni is. Az angolosan EGR-, németesen AGR-szelep többszöri tisztogatása a végén többe kerülhet az alkatrész egyszer megejtett cseréjénél.
A másik dízel, az 1,6 TDCi sokkal ritkább és többnyire jobban felszerelt autót kaptok mellé. Itt a turbó nyomóoldali olajozócsövében lévő szűrő eltömődése érdemel figyelmet. Ezt a kis szűrőt jobb rögtön eltávolítani, hogy ne rontsa a feltöltő kenését. Épp ezért a turbójavítás önmagában nem előzi meg a következő feltöltő elhalálozását, ha nem biztosított az olajellátása.
Mindkét dízelben kiemelkedő a vezérműszíj csereperiódusa, sokáig autózhatunk békében ezekkel a motorokkal. 10 év vagy 240000 km az intervallum, a benzines motoroknál 8 évvel vagy 160 000 kilométerrel számoljatok. Jobb felkeresni a legközelebbi márkaszervizt, ahol a munkafelvételen a szerviztanácsadó szakemberek biztosat tudnak mondani az alvázszám alapján.
Igen tág, 10 év/240 000 km a vezérműszett csereperiódusa az 1,4 TDCi-n. A benzineseké zömmel 8 év/160 000 km. Az 1,4-es dízel turbója rendszerint igen hosszú életű
Használt Ford Fusion árak
Cikkünk írásakor nagyjából 120 használt Ford Fusion keres gazdát a Használtautón, ha az érvényes forgalmijú és légkondicionálós autókra szűrünk. Négyből egy dízelmotoros, utóbbiak legnagyobb része a 68 lóerős motorverzió.
Nagyjából 500-550 000 forinttól felfelé kapni dízelmotoros autókat 280-300 ezer kilométeres óraállással, de hirdetnek 475 ezret futott 1,6 TDCi-t is. A benzinesek indulóára 600-650 ezer Ft. Mivel a használtautó-piac itt is a várható kiadások alapján árazza be az autókat, a kevés buktatót tartogató, csekély futásteljesítményű benzinesek ára felmehet 1,4-1,8 millió forintig.
Elég sok a gyéren felszerelt Fusion a magyarországi autók között, ritka az automatikus légkondicionálás
Értékelés
Jó szívvel ajánlom a Vezess Olvasóinak a Fusiont. Annyira praktikus és eltalált használt autó, hogy a családomban már kettő fut belőle és Hamar Balázs kollégámmal is abban maradtunk, hogy az ő édesanyjának Fusiont kell keresni ár/érték aránya miatt.
Élhető belső tere, vállalható kényelme, egyszerű javíthatósága, jutányos alkatrészárai és a kortárs Focus II-nél alaposabb korrózióvédelme racionális választássá teszi használt autóként. Ha elsőre nem is jön át, mi benne a jó, a használat évei során megszeretteti magát ez a kis ezermester.
Ritkán van baj az erőátvitellel, a váltók és a féltengelyek élettartama megfelelő
| Mellette – Ellene | |
|---|---|
|
|












