Amikor valaki megtesz egy autóval 50 ezer kilométert, sok mindent megtud róla. Ment vele novemberi ködben, februári zimankóban, júliusi zivatarban és szeptemberi nyárban. Cserélt párszor olajat, többnyire vett rá gumit, söpörte róla a havat, de az egyik legfontosabb szempontról, a megbízhatóságáról semmit sem vagy nagyon keveset mondhat. Amikor valaki 550 000 kilométert tesz meg egy autóval, ő már az egyik legfontosabbról, a megbízhatóságról és a tartósságról is sokat tud. Cikkünkben egy 600 ezer kilométerhez közelítő harmadik generációs Fiestát mutatunk be.

Használt dízel, munkacélra

Egy ennyire sokat futó autó bemutatásakor az első kérdés mindig az, hogyan jött össze a Föld-Hold távolság másfélszerese? Fifike, amely nevet a Fiesta-fórum tagjaként kapta, oktatóautóként robotol, valószínűleg több száz ember tanult meg rajta vezetni. Tulajdonosa, Tiszavári Katalin, fiatal használt autóként vásárolta az 50 ezer kilométert futott kiskocsit, amivel több mint tíz éve oktat. Ford Fiesta 1,4 TDCi-je 2003. június 17-én kapta meg a magyar rendszámot.

2003. június 17-én kapott rendszámot ez a Ford Fiesta. Első tulaja 50, a második eddig 550 ezer kilométeren át használta

Munkaeszköze orrán kőfelverődések jelzik, hogy megette már kenyere javát, de azt nem gondolnám róla, hogy megtett 594 000 kilométert. 14 év után a karosszéria egyben van, csúnya rozsdásodást csak a bal hátsó ajtó alsó élén látni. Itt eltömődtek a vízkivezető nyílások és a távozni nem tudó eső elindította a korróziót, a többi ajtó megúszta. Ezért fontos rendszeresen kifújni, kitisztítani ezeket a réseket, akár benzinkúton, sűrített levegővel.

1,4 HDi: a Fordnál is bevált

Tudvalevő a francia konstrukciójú négyhengeresről, hogy az 1,4 HDi vagy 1,4 TDCi a modern kori dízelmotorok közül az egyik legjobban sikerült és legkevesebb problémát tartogató motor. Autónepper és bontós ismerőseimtől is azt hallom, hogy nem viszik hozzá a turbókat, mert a feltöltő annyira tartós. Lendkereke egyszerű vastárcsa, így a kettős tömegű lendkerék kb. negyedmillió forintba kerülő cseréjét is elkerüli, aki okosan választ és beéri ezzel a 68 lóerős használt dízellel.

Ugyanez a motor van az első generációs Citroën C3-ban és a Peugeot 206-ban, de a körülötte lévő autó sokkal jobb a Fiesta esetében

Részecskeszűrőről szó sincs, így a tulaj mentesül a koromcsapda adalékának pótlásától és nincs is mit kicseréltetni a gyári előírások szerinti futásteljesítmény elérésekor (részletek a DPF-ről ebben a cikkünkben).

Ezzel az apró dízelmotorral a Fiesta szárnyaszegetten gyorsul, de annál kitartóbban fut. Tartóssága üzemórában kifejezve lenne igazán kiemelkedő. A rutinpályán megtett táv 3-4 km két tanóra, azaz 100 perc alatt, tehát oktatóautóként az 594 000 kilométerre sokkal-sokkal több üzemóra jut, mint normál közúti forgalomban.

A hajtáslánc alig tett szükségessé  javítást, a sebességváltó és a féltengely is a gyári eredeti. A légtömegmérő rendszeres tisztítást igényel a rárakódó koromtól, időnként a kipufogógáz-visszavezető (EGR) szelepet is meg kell szabadítani a koksztól és néha cserélni is kéne (vagy lefalazni, áthidalni, ahogy itthon dívik, sajnos).

Sokáig 10 000, egy ideje 5000 km az olajcsere-periódus

Nagyobb szervizmunkák, érdekesebb beavatkozások

300 996 km műszercsoport cseréje, indítókulcs-másolás

306 327 km Ékszíj és görgők cseréje

366 123 km emblémacsere, elöl-hátul

538 211 km Bal hátsó kerékcsapágy cseréje

539 862 km Jobb hátsó kerékcsapágy cseréje

547 655 km Vízhűtő és termosztát cseréje

550 796 km Kuplungcsere

571 302 km Váltóbovden és váltókulissza javítása

580 177 km Váltókulissza javítása, olajcsere a váltóban

582 624 km Vízcső javítása

Forrás: Ford Petrányi

Ami kellett: turbó, termosztát, önindító, generátor

Kétszer  kellett javítani az önindítót. A generátor 250 000 km körül adta fel. A felújítása idejéig beszerelt bontott azóta is működik, így az eredeti felújítva várja a polcon, hogy szolgálatba lépjen.

Termosztátból kettőt cseréltek az évek során, a hűtőradiátort tavaly, 13 év után kellett kicserélni, mert a hűtőcsapnál elengedte a hűtőfolyadékot. Idén augusztusban egy vízcsövet kellett javíttatni a tulajdonosnak, a szervizszámla szerint 5247 forintból meggyógyult az autó. Az ékszíj automatikus feszítőjével adódott néha macera. Esős időben az alsó nagy rezgéscsillapító gumitárcsa tudja megszívni magát vízzel, megszorul és ezzel eltépi az ékszíjat.

Ronda, de nem veszélyes. A turbófeltöltő levált hővédő lemeze miatt kilátszik a kőzetgyapot szigetelés

Turbófeltöltőből egyet használt el a motor, pont féltávnál, 300 000 kilométer megtétele után vált esedékessé lecserélése, mert a kopott feltöltő átengedte az olajat. A bontóban vásárolt feltöltő már ebben az autóban is teljesített 290 000 kilométert, de továbbra is szorgosan nyomja a levegőt a hengerekbe, hogy az apró dízelmotor lendületben tartsa a használt dízel kisautót.

Használt autók – Adhatunk tanácsot?

Ha használt Focust vagy Mondeót vennél, akár dízelt, akár benzinest, akár manuális, akár automatikus váltóst, érdemes elolvasnod ezt a cikkünket. Amennyiben kisautót keresel dízelmotorral, ezt az anyagot ajánljuk figyelmedbe.

Jó futómű, eltörő rugókkal

A harmadik generációs Ford Fiesta útfekvése, kormányzása és rugózási kényelme a kategória legjobbjai közé tartozott a maga idejében. A hardver ugyanaz, mint a legtöbb kiskocsiban, elöl MacPherson rugóstagokat találunk, hátul csatolt hosszlengőkart, csak a hangolás sokkal ügyesebb.

Ebben a Fiestában, ahogy a vele egy technikára épülő Fusionben is elég gyakori a rugótörés. Ezt az autót sem kerülte el a Mark3-as, 2001-2007 közötti Mondeót is sújtó típushiba, de ettől eltekintve szinte teherautós tartósságot mutat a futómű.

Árához képest egy használt dízel Fiesta sokat nyújt, többek között a megbízható működés ígéretét

Elöl két stabilizátorpálcát fogyasztott el az autó, a két első lengéscsillapító és a kanyarstabilizátor filléres gumiágyazása szorult cserére. Hátsó lengéscsillapítóból félmillió kilométer megtétele után kapott újat. Mivel hétvégén adódott vele baj, a tulaj párja oldotta meg a cserét, hogy ne kelljen lemondani a hétfő reggeli forgalmi vizsgát.

Nagy baj, ha beleszakad az izzítógyertya

Nem egy dízelmotorral előfordul, hogy a nagyon sokáig szolgáló izzítógyertyákat nem lehet kivenni, amikor cserélni kellene őket és az erőltetéstől beletörnek a hengerfejbe. Egy kis magánszervizben ugyanígy járt ez a Fiesta is, a négyből három izzítógyertya bent ragadt és beletört a foglalatába, aminek a hengerfej levétele és felújítása lett a vége.

Talán a biztonsági övön látszik legjobban, mennyire sokat futott az autó

A kisautó korára tekintettel, a tulajdonos visszavette az olajcsere-periódust 5000 kilométerre és átállt vastagabb, 10W40-es motorolajra. Mindig a gyári Ford olajat töltik bele a sűrűn adódó ismétlődő cserék során, amit többnyire a tulaj visz az Üllői úti Ford Petrányiba.

Nooormális? – vágna rá erre Besenyő B. István? Mit keres egy ilyen csekély értékű, 14 éves autó márkaszervizben? „Édesapám autószerelőként dolgozott 40 évig és amíg élt, ő tartotta karban az autót. Halála után az ő ismerőseihez vittem a Fiestát, de többször is megpróbáltak becsapni, engem, aki a műhelyben nőtt fel. Elegem lett a maszekokból, ezért járok oda. Itt kedvesek, gyorsak, sosem próbáltak átverni és ha hallok vagy érzek valami furcsát a kocsin, annak utánanéznek, nem pedig elmagyarázzák, hogy ezt én miért nem tudhatom.”

Katalin valóban nem az a tulajdonos, aki évekig használ egy autót és alapfunkcióival sincs tisztában. Mivel napi tíz órát tölt az autóban, ami a felső határ oktatóként, minden rezdülését ismeri és pontosan tudja, ha valami nem stimmel benne.

Nincs kuplunggyilkolás

A végtelenített elindulás-megállás, a csúsztatott kuplungos szlalomok, a lejtőn elindulás gyakorlása vagy a minimális parkolási ismeretek elsajátítása kuplunggyilkos üzemmódnak tűnik. Tiszavári Katalin azonban mindenkit megtanít finoman bánni a tengelykapcsolóval (és semmiből nem vesz gagyit), ezért az első kuplungszett 195 000, a második 230 000 kilométert tartott.

Futóműve nem kopogott, kormányszervója sem vinnyogott a próbaúton

A szervizbejegyzések szaporodásából is kiolvasható, hogy a használt Ford Fiesta 1,4 TDCi kezd elfáradni. 571 302 kilométernél a sebességváltó vált használhatatlanná, amit a bovden és a kulissza javításával hárított el a márkaszerviz, 20 880 forintért. 580 177 kilométernél ismét a váltóval volt gond, a hármast vette be nehezen. A sebességváltóban megejtett olajcsere mellett ismét a kulisszát javította a szerelő, előbbi 5700, utóbbi 6300 forintba került.

Ez a lényeg: 4,5-5,5 liter százon

Dicséretes megbízhatósága mellett tulajdonosa azért is tartotta meg ennyire sokáig, mert az apró dízelmotor fogyasztása elhanyagolható. Rutinpályás gyakorlással eszik 5,5 litert száz kilométeren, ha már a forgalomban gurulnak vele a tanulók, beéri 4,5-5 literrel.

Nyáron a rutinpályán rettenetes forróság lehet bent, légkondi nincs

Tulajdonosa valószínűleg addig használná Fifikét, amíg egy nagyobb hiba javítása gazdaságtalanná teszi vele az oktatást. Az autó mégis tartalékossá válik, mert nincs benne légkondicionáló. A rutinpályán bóklászva menetszél sem hűti a bent ülőket és az idei  forróság után a tulajdonos jövő nyáron nem szeretne újra gyötrődni benne.

Az utód kiválasztása nem igényelt hosszas castingolást, a gépjármű-oktató megkérdezte a munkafelvételen dolgozókat, hogy milyen az új Fiestából az 1,5 TDCi. Mivel nincsenek rá panaszok, munkaautóként átül egy fiatal használt autóba, de ez a Fiesta megmarad. Ha egy autó 543 000 kilométeren át szolgál hűségesen, az bizony összekovácsolja gazdájával.

A kuplung beszerzését a tulaj intézte, a márkaszervizre a beszerelést bízta. Számlával, áfával, mindennel 40 188 Ft volt a munkadíj 550 796 kilométeres óraállásnál. A kép illuszttráció