Röviden – Honda Jazz GD használtan
Mi ez?2001-től 2008-ig gyártott kis egyterű, a típus második generációja, de az első egyterű Jazz. Másik neve Honda Fit.
Melyik motorral?Csekély a különbség az 1,2 és az 1,4 literes között, a kerekítés szabályai szerint mindkettő ezerhármas. Összesen öt lóerő és 9 Nm van köztük, a kisebbik pár decivel takarékosabb.
Mibe kerül?Csak a Citroën Xsara tud egyszerre olcsó és jó is lenni. Jazzből 700 ezer Ft körül indul a kínálat, a jobb állapotú GD Jazzek ára meghaladhatja az egymillió forintot.
Mi van helyette?Árban a legmélyebben a FIAT Idea mozog, olcsó alkatrészekkel és csekély vételárakkal. Az első Meriva méltóbb ellenfél, kiválóan variálható autó, a Jazzénél jobb korrózióvédelemmel. Vidám városi autó a Renault Modus, a Grand Modus családi autónak is elég tágas. A kései, drágább GD Jazzek jó alternatívája a Nissan Note.

Mivel a Honda Jazz GD egy eredendően csekély kiadásokkal fenntartható és nagyon megbízhatóan működő autó, számos tulaj képes annyira elhanyagolni a karbantartását, hogy használtan megvéve már nem tartható fenn annyira kevés pénzből és egyáltalán nem működik olyan megbízhatóan. A Vezess használtautó-bemutatójából a Honda Jazz GD hibalehetőségei is kiderülnek, mert a használtan megvehető Jazzek elhanyagoltsága miatt érdemes árnyalni a képet.

Milyen autó használtan a GD Honda Jazz?

Adott egy 384,5 cm hosszúságú autó, amely igazán tágas és csomagterének magassága folytán képes a kalaptartó kivétele vagy az üléstámla lehajtása nélkül is befogadni saját kerékszettjét a gumishoz menet.

Használt Honda Jazz GD: ne vedd meg vakhittel! 1

Emlékezetes sztori, hogy a gyár Fitta néven tervezte bevezetni Európában, de a skandináv országokból szóltak nekik, hogy arrafelé ezt a női nemi szervre használják

Ráadásul kitűnően variálható is a hátsó ülőlap felhajtásával, az üléspad lesüllyesztésével. Az Értékbecslő sorozatunkban forgatott videóban ezt be is mutattuk, amit azzal érdemes kiegészíteni, hogy az első üléstámlák oldalán lévő karral az autó mellől előre-, majd hátrahúzhatók az első ülések, hogy ne kelljen kivenni a hátsó fejtámlát az üléspad elfektetésekor. Mindehhez van egy csomó rakodóhely is az autóban.

Kényelme kevésbé fényes, sem az ülései, sem a futóműve, sem a zajszigetelése nem jobb az átlagnál, ami egyben azt is jelenti, hogy nem is rosszabb. Hosszú autópályás utakra a Honda Jazz szükségmegoldás, de megoldás.

Motorok: Honda Jazz GD

Mivel mifelénk a hengerenként egy gyertyás 1,5 SOHC VTEC rakétát nem lehetett kapni, ahogy dízelt miképpen benzin és autógáz vagy földgáz kettős üzemű motort sem kínált hozzá a gyártó, a felhozatal könnyen áttekinthető. A típusnév alapján 200 köbcenti eltérést sejthettek az 1,2 és az 1,4 literes Jazzek között, de a valóság összesen 93 köbcenti.

Használt Honda Jazz GD: ne vedd meg vakhittel! 2

Mind az L12A, mind az L13A motor láncos szelepvezérlésű. A vezérműlánc tartós, tisztességes konstrukció

Mentem ezerkettes és ezernégyes Jazz-zel is, a két motor szinte egyenértékű. Mivel fogyasztásuk sem fogja összekuszálni a képet, azt vegyétek meg, amiből hasonló áron jobban követhető előéletű, kevésbé bizonytalan példányt találtok.

Honda Jazz 1,2 8V, L12A
Hengerűrtartalom: 1246 cm3
Max. teljesítmény: 78 LE/5700 1/perc fordulatszámon
Max. forgatónyomaték: 110 Nm/2800 1/perc fordulatszámon
Átlagfogyasztás, l/1100 km: 6,14 (95-ös) / 7,23 (LPG)

Honda Jazz 1,4 8V, L13A
Hengerűrtartalom: 1339 cm3
Max. teljesítmény: 83 LE/5700 1/perc fordulatszámon
Max. forgatónyomaték: 119 Nm/2800 1/perc fordulatszámon
Átlagfogyasztás, l/1100 km: 6,38 (95-ös) / 7,36 (LPG)

Használt Honda Jazz GD: ne vedd meg vakhittel! 3

Egymás után gyújt a hengerenként két gyújtógyertya, erre utal az i-DSI névből a Dual Sequential Ignition középső tagja. Trafóból is nyolc van összesen, cseréjük nem olcsó

Karbantartás

Egy Honda Jazz kiváló minőségű, tartós autó, de mivel sokáig húzza az előírt karbantartás nélkül is, a használtan kapható GD Jazzekben kimaradhattak alapvető szervizmunkák, amik később mind-mind megbosszulhatják a tulajdonos hanyagságát.

Videós átvizsgáláson egy cseppet sem hibamentes Jazz a Vezess Értékbecslőben

Motorolajcserét legkésőbb 20 000 kilométerenként vagy évente ír elő a gyár a letölthető gépkönyv szerint. Számomra igen meglepő módon 5W40-es vagy 10W40-es kenőanyagot javasol a magyar importautók kezelési útmutatója az egyik olajtársaság kínálatából, aztán a 278. oldali táblázatból kiderül, hogy igazából 0W20 kell az európai autókba.

Az olajválasztókban is elsősorban 0W20 és 5W30 viszkozitású motorolajok szerepelnek, esetleg 0W30 és 0W40, de a 10W40 csak említés szintjén. A töltet olajszűrővel együtt 3,6 liter és precíz olvasóink kedvéért álljon itt az olajleeresztő-csavar meghúzásának gyárilag előírt forgatónyomatéka is, ami 39 Nm.

Használt Honda Jazz GD: ne vedd meg vakhittel! 4

A kézi váltó nyelestengelycsapágya az egyik fő hibaforrás, a klímakompresszor hibájának javítása is sokba kerül

A fokozatmentes CVT automatikus sebességváltó olaját először 5 évnél vagy 80 000 kilométernél kell(ett volna) lecserélni, utána négy év vagy 60 000 km a periódus Honda ATF-Z1 folyadékkal. A csere elmaradását elsősorban az indítókuplung sínyli meg, rángatása, remegése intő jel arra a próbaúton, hogy keressetek másik autót vagy egy kézi váltóst.

A Jazz CVT-váltójának olajszint-ellenőrzése az alábbi módon történik a gépkönyv szerint: „Vízszintes helyen álljon meg az autóval. Indítsa el a motort, és tartsa 1500-as fordulatszámon, amíg a ventilátor kétszer be nem kapcsol! Állítsa le a motort! Hatékony eredmény eléréséhez a motor leállítása után várjon legalább 60 másodpercet, de 90 másodpercnél semmivel se többet!” A nívópálca a bal első kerék felett-mellett van, az autó középvonala felé esik, ha a kocsival szembe álltok.

Használt Honda Jazz GD: ne vedd meg vakhittel! 5

Amit kintről a beteg forintárfolyammal is érdemes hazahozni eladásra, az nyilván nem a kínálat teteje

Ezzel szemben a kézi váltónak nincs nívópálcája, pedig az olajszint itt is létfontosságú. Az olajnívó ellenőrzéséről azt mondja a kezelési útmutató, hogy „Az olajszintet a motor normális üzemi hőmérsékletén ellenőrizze, vízszintes talajon. Ezután távolítsa el a váltó töltőnyílásának csavarját. Az olajnak a furat alsó peremének széléig kell érnie. Dugja be az ujját a furatba! Ha nem érez olajat, lassan töltsön bele kenőanyagot, amíg el nem kezd kifolyni. Ezután csavarja vissza a töltőnyílás csavarját, s húzza meg szorosan.” A kézi váltókban elvileg elég 8 évente vagy 120 000 km megtétel után olajat cserélni, de ez sokszor elmarad, emiatt egy használt Honda Jazz GD megvásárlása után érdemes azonnal megejteni, ha nincs számla a megtörténtéről.

Mivel a váltó nyelestengelycsapágya magasan van, ennek kenése eleve nehezebb ügy. Nem is meglepő, hogy ez a Honda Jazz GD fő típushibája, a hetedik generációs, 2000-2005 közötti, 1,4-es motorú Civicekhez hasonlóan. A csapágy maga pár tízezer forintos tétel, de a javítás munkaidő-szükséglete 90-120 ezer forintig felviszi az összköltségét. Ha szól a nyelestengelycsapágy, az kellően csendes környezetben füllel kivehető. Ha üresben a kuplungot felengedve hallotok valamit, a kuplungpedált benyomva pedig megszűnik ez a hang, akkor a nyelestengelycsapágyra gyanakodhattok.

Használt Honda Jazz GD: ne vedd meg vakhittel! 6

Egy alattomos Jazz-hiba: eltörhet egy vezeték a kábelköteg közepében, jobbra ugyanez közelebbről. A hibajelenség lehet a felvillanó, égő, majd elalvó check engine-lámpa, a dadogó motor és a nagyjából 1100-1700 fordulat/perc között ingadozó alapjárat. A hibaüzenetek: P0638, fojtószelep-állítóegység; P0221: fojtómeghajtó-szögjeladó; P0507 alapjárat-szabályozás

Mindkét motorban láncos a szelepvezérlés. A vezérműlánc tartós, tisztességes konstrukció, amivel 200 000 km felett sem szokott baj lenni, de nyúlásának ellenőrzése nem árt egy frissen megvett autónál.

Nagyon fontos a szelephézag ellenőrzése és szükség esetén beállítása a Jazz motorjain, 60, de legkésőbb 80 ezer kilométerenként. Ez bőven megéri azt a 2-2,5 munkaórát, amit erre általában elszámolnak a szervizek, mert ez szükséges az L12A és L13A Honda-motor valóban impozáns élettartamának kiteljesítéséhez.

A gyújtógyertyák csereperiódusa rövid, csupán 40 000 kilométer, ráadásul hengerenként kettőt kell cserélni. De nem ez kerülhet igazán sokba, hanem ha a gyújtótrafókat kell cserélni, mert ebből is kettő van hengerenként, de természetesen annak igen csekély az esélye, hogy mind a nyolc egyszerre használódik el.

Használt Honda Jazz GD: ne vedd meg vakhittel! 7

Felhajthatók a hátsó ülőlapok és lesüllyeszthető az üléspad. Ezt megmutattuk az Értékbecslőben videón

A gyújtógyertyák meghúzási nyomatéka 18 Nm és 16-os kulcs kell hozzá. A gyújtógyertyákra a gyári előírás NGK BKR6E-11 vagy Denso K20PR-U11. Aki maga cseréli a gyertyákat, először a hátsókkal kezdje, mert azokhoz nehezebb hozzáférni a szívótraktus mögött, és ha nem megy, még el tud gurulni a kocsival egy szerelőhöz.

Hibalehetőségek, Honda Jazz GD (2002-2008)

Itt is a rozsdásodás a fő ellenség. A küszöböket, a kerékjárati íveket, az ajtók alsó éleit, valamint az alvázat és a csomagtér fenéklemezét érdemes alaposan megvizsgálni. Ha már a csomagtérben kutakodtok, keressétek beázás nyomait, mert fentről bejuthat az esővíz, ha a tető és az oldalpanel összehegesztésénél a 11-17 évvel ezelőtti tömítés már nem látja el a feladatát.

Használt Honda Jazz GD: ne vedd meg vakhittel! 8

Beázik fent egy tömítetlen hegesztésnél a karosszéria, a víz a pótkerékvályúban gyűlik össze, ahol a tartós nedvesség büdös szagokhoz vezethet

Ennek biztos jele, ha a pótkerékvályúban áll a víz. A vályú érintetlenségét azért is ellenőrizzétek a pótkerék kiszedésével, mert a ráfutásos balesetekről is sokat elmond a mélyedés, illetve a fenéklemez. Ha az ülés lötyög, kotyog, mint az Értékbecslőben bemutatott autóé, elég lehet újrahúzni a meglazult csavarokat.

Nem más autókhoz, hanem a Hondák megbízhatóságához mérten érdemes megemlíteni a klímakompresszor meghibásodását, ami sajnos egy drága hiba a GD Honda Jazzben. Az EGR-szelep kisebb tétel, de az sem olcsó. A kipufogógáz-visszavezető szelep élettartamának jót tehet speciálisan adalékolt prémium üzemanyag használata.

Ellenőrizzétek az elektromos ablakemelő működését! Az 1,2-esekben sokszor csak az első, az 1,4 literesekben többnyire a hátsó ablakokat is villanymotor mozgatja. Nem az ablakemelő szerkezet vagy a motor, hanem a kapcsoló a hibaforrás, akárcsak az FR-V-ben. Akinek még jó, bánjon vele finoman, amennyire lehet! Próbáljátok ki a rádiót is, mert átmenetileg vagy stabilan nem kap áramot.

Használt Honda Jazz GD: ne vedd meg vakhittel! 9

Hibaforrás az ablakemelők kapcsolója, próbáljátok ki az összeset, a rádióval együtt, mert annak is lehet baja

Csekklista: hibalehetőségek a használt GD Honda Jazzen

Rozsdásodás (ajtók, kerékívek, alváz)
Ablakemelő kapcsoló (ez a hiba nem csak az FR-V-t sújthatja)
Cserélendő klímakompresszor

Zajos hátsó kerékagycsapágy

Szelepcsattogás az elhanyagolt szelephézag-ellenőrzés miatt
Tisztításra vagy cserére szoruló EGR (kipufogógáz-visszavezető) szelep
Olajszivárgás az olajteknőnél
Gyorsításkor berezonáló CVT-váltó (fokozatmentes automata)
Zörgő, morgó nyelestengely-csapágy a kézi sebességváltóban
Olajfogyasztás (jele a koksz a kipufogócsőben vagy a frissen szárazra törölt kipufogóvég)
Ingadozó alapjárati fordulatszám

Hátsó beázás javítása Honda Jazzen

Használt Honda Jazz GD-k árai

Sokan hoznak be nyugatról Honda Jazzeket, mert könnyen eladhatók itthon. De amit kintről a beteg forintárfolyammal is érdemes hazahozni eladásra, az nyilván nem a kínálat teteje. Az elhanyagolt karbantartás, a típust semmilyen szinten nem ismerő szakik keze nyoma a hazai autóállományon is felfedezhető. Emiatt a Jazzek egy része erősen lezuttyant állapotban, az eddig elodázott karbantartási munkák terhével keres új gazdát.

Használt Honda Jazz GD: ne vedd meg vakhittel! 10

Ne sajnáljátok a pénzt egy tényleg jól karbantartott, akár 1,2-1,4 milliós autóra, mert később kiegyenlítődnek a költségek

Sok van belőle a netes használtautó-hirdetési piactereken, érdemes 6-8 autót is megnézni, mielőtt az egyikre rábólintotok. Mivel a második generációs Jazz igen jó minőségű autó, a típus nimbusza a lestrapált, félmillió forintot sem érő autók árszintjét is felhúzza.

Az egyes autók szervizeltsége közötti különbségek miatt 800-900 ezer Ft körül lehet venni épkézláb és túlárazott autókat is. Ne sajnáljátok a pénzt egy tényleg jól karbantartott, akár 1,2-1,4 milliós autóra, mert később kiegyenlítődnek a költségek.

Sose a kormány vagy a belső téri kapcsolók kopottságát, esetleg a városi használatban előforduló horzsolásokat, húzásokat nézzétek, hanem a számlákkal igazolt karbantartási munkák alapján szűrjétek a felhozatalt! 

Használt Honda Jazz GD: ne vedd meg vakhittel! 11

Hibalehetőségeinek tudatában egy Jazz jó vétel lehet használtan, de semmilyen 11-17 éves autóról ne higgyétek el, hogy elég lesz tankolni bele és olajat meg szűrőket cserélni

Nem mindegy, hogy milyen motorolajjal futott az autó a sokféle közül, a 0W20 vagy az 5W30 használata jobb jel, mint a 10W40 vagy a 15W40-es kenőanyagoké. Mindenképp érdemes elbeszélgetni a tulajjal arról, tisztában van-e egyáltalán a GD-sorozatú Honda Jazzek karbantartási igényével, rákérdezni a szelepálltásra, a váltófolyadék cseréjére,

Értékelés

Egy Honda Jazz GD tartós, igen jó minőségű, kopóalkatrészeit tekintve csekély szervizköltséggel fenntartható autó. Csak nem szabad elhinni róla, hogy a végtelenségig elviseli a karbantartás elhanyagolását. Az említett hibalehetőségek tudatában egy Jazz jó vétel lehet használtan, de semmilyen 11-17 éves autóról ne higgyétek el, hogy elég lesz tankolni bele és olajat meg szűrőket cserélni.

Használt Honda Jazz GD: ne vedd meg vakhittel! 12

Fényszóróizzót kitekert kormánnyal, a dobbetét patentjainak kipattintása után, a kerékjáratok felől érdemes cserélni a gyártó szerint

Mellette – Ellene
 
  • Nagyon tágas az utas- és csomagtere
  • Zseniálisan variálható a belső tere
  • Mindkét motorja takarékos, bár nem jár el 5 literrel
  • Tartós, jó minőségű autó
  • Kiváló az értéktartása és könnyű eladni használtan
  • Kopóalkatrészei nem drágák
  • Szerethető, derűs autó
  • Belső tere nem öregszik csúnyán
  • Kezes, fordulékony, jó nyomatékeloszlású városi autó
 
  • Túlértékelt autó, emiatt a lepukkantak is viszonylag sokba kerülnek
  • Megbízhatósága miatt a tulajok egy része hajlamos elhanyagolni karbantartását
  • Szűk a motorválaszték
  • Kényelme maximum átlagos a kisautók között
  • Rozsdásodásra hajlamos (küszöbök, sárvédőívek, rugótornyok, ajtók alja, fenéklemez)