Forma–1-es értelemben ritka szerencsés helyzetben érezheti magát Magyarország, ugyanis 1986 óta kivétel nélkül minden évben ellátogatott a Hungaroringre a mezőny – és még a koronavírus-járvány sem csúfított bele az évtizedek óta tartó sorozatba. Ennek köszönhetően az idén már a 40. Magyar Nagydíjat rendezik meg, és hogy ez mekkora szó, jól mutatja, hogy ennél hosszabb sorozattal csak a monzai helyszín büszkélkedhet, ami 1981 óta ad otthont megállás nélkül az Olasz Nagydíjnak.
40 év hosszú idő, különösen egy olyan folyamatosan változó környezetben, mint amilyen a Forma–1. Hogy mi minden változott, amióta 1986. augusztus 10-én először aludtak ki a lámpák a mogyoródi aszfaltcsíkon, az alábbiakban gyűjtöttük össze.
Csak pár évet fiatalodott a mezőny
A jelenlegi mezőnyből csupán két pilóta, Fernando Alonso (44 év 5 nap) és Lewis Hamilton (40 év 208 nap) élt már akkor, amikor megnyitotta kapuit a Hungaroring. Mindkét világbajnok a negyvenes éveit tapossa, amivel még az 1986-os versenyen is a mezőny legidősebb tagjainak számítottak volna. Az első Magyar Nagydíj napján az 1980-as vb-győztes, Alan Jones (39 év 281 nap), René Arnoux (38 év 37 nap), valamint az 1982-es idény vb-elsője, Keke Rosberg (37 év 247 nap) vezették a listát.
A képre kattintva galéria nyílik:




A jelenlegi 20-ból 8 versenyző viszont a 2000-es években született, amiben az is szerepet játszik, hogy a csapatok manapság lényegesen nagyobb hangsúlyt fektetnek az utánpótlás-nevelésre is, mint tették azt a nyolcvanas években. Számszakilag azonban ez hozzávetőlegesen alig 3,5 év különbséget jelent: 1986-ban 31,2 év volt az akkor 26 fős mezőny átlagéletkora, míg az idei verseny napján 27,64 év lesz.
1986:
| Versenyző (csapat) | Születési dátum | Életkora 1986. 08. 10-én | Vb-címek száma | Győzelmek száma | Rajtok száma | ||
| Alain Prost (McLaren) |
1955. 02. 24. | 31 év 167 nap | 1 | 23 | 99 | ||
| Keke Rosberg (McLaren) |
1948. 12. 06. | 37 év 246 nap | 1 | 5 | 108 | ||
| Martin Brundle (Tyrrell) |
1959. 06. 01. | 27 év 70 nap | 0 | 0 | 32 | ||
| Philippe Streiff (Tyrrell) |
1955. 06. 26. | 31 év 45 nap | 0 | 0 | 16 | ||
| Nigel Mansell (Williams) |
1953. 08. 08. | 33 év 1 nap | 0 | 6 | 84 | ||
| Nelson Piquet (Williams) |
1952. 08. 17. | 33 év 25 nap | 2 | 15 | 119 | ||
| Riccardo Patrese (Brabham) |
1954. 04. 17. | 32 év 115 nap | 0 | 2 | 138 | ||
| Derek Warwick (Brabham) |
1954. 08. 27. | 31 év 348 nap | 0 | 0 | 62 | ||
| Johnny Dumfries (Lotus) |
1958. 04. 26. | 28 év 106 nap | 0 | 0 | 9 | ||
| Ayrton Senna (Lotus) |
1960. 03. 21. | 26 év 141 nap | 0 | 4 | 40 | ||
| Jonathan Palmer (Zakspeed) |
1956. 11. 07. | 29 év 275 nap | 0 | 0 | 32 | ||
| Huub Rothengatter (Zakspeed) |
1954. 10. 08. | 31 év 306 nap | 0 | 0 | 20 | ||
| Alan Jones (Lola) |
1946. 11. 02. | 39 év 281 nap | 1 | 12 | 110 | ||
| Patrick Tambay (Lola) |
1949.06.25. | 37 év 45 nap | 0 | 2 | 109 | ||
| Christian Danner (Arrows) |
1958.04.04. | 28 év 128 nap | 0 | 0 | 11 | ||
| Thierry Boutsen (Arrows) |
1957. 07. 13. | 29 év 27 nap | 0 | 0 | 51 | ||
| Teo Fabi (Benetton) |
1955. 03. 09. | 31 év 154 nap | 0 | 0 | 42 | ||
| Gerhard Berger (Benetton) |
1959. 08. 27. | 26 év 348 nap | 0 | 0 | 30 | ||
| Piercarlo Ghinzani (Osella) |
1952. 01. 16. | 34 év 206 nap | 0 | 0 | 45 | ||
| Allen Berg (Osella) |
1961. 08. 01. | 25 év 8 nap | 0 | 0 | 4 | ||
| Andrea de Cesaris (Minardi) |
1959. 05. 31. | 27 év 71 nap | 0 | 0 | 82 | ||
| Alessandro Nannini (Minardi) |
1959. 07. 07. | 27 év 34 nap | 0 | 0 | 8 | ||
| René Arnoux (Ligier) |
1948. 07. 04. | 38 év 36 nap | 0 | 7 | 106 | ||
| Philippe Alliot (Ligier) |
1954. 07. 27. | 32 év 14 nap | 0 | 0 | 27 | ||
| Michele Alboreto (Ferrari) |
1956. 12. 23. | 29 év 229 nap | 0 | 5 | 83 | ||
| Stefan Johansson (Ferrari) |
1956. 09. 08. | 29 év 335 nap | 0 | 0 | 38 | ||
| Átlag: | 31,2 év | 0,19 | 3,12 | 57,88 | |||
2025:
| Versenyző (csapat) | Születési dátum | Életkora 2025. 08. 03-án | Vb-címek száma | Győzelmek száma | Rajtok száma | ||
| Lando Norris (McLaren) |
1999. 11. 13. | 25 év 263 nap | 0 | 8 | 141 | ||
| Oscar Piastri (McLaren) |
2001. 04. 06. | 24 év 119 nap | 0 | 8 | 59 | ||
| Charles Leclerc (Ferrari) |
1997. 10. 16. | 27 év 291 nap | 0 | 8 | 160 | ||
| Lewis Hamilton (Ferrari) |
1985. 01. 07. | 40 év 208 nap | 7 | 105 | 368 | ||
| Max Verstappen (Red Bull) |
1997. 09. 30. | 27 év 307 nap | 4 | 65 | 222 | ||
| Cunoda Juki (Red Bull) |
2000. 05. 11. | 25 év 83 nap | 0 | 0 | 100 | ||
| George Russell (Mercedes) |
1998. 02. 15. | 27 év 169 nap | 0 | 4 | 141 | ||
| Andrea Kimi Antonelli (Mercedes) |
2006. 08. 25. | 18 év 343 nap | 0 | 0 | 13 | ||
| Fernando Alonso (Aston Martin) |
1981. 07. 29. | 44 év 5 nap | 2 | 32 | 414 | ||
| Lance Stroll (Aston Martin) |
1998. 10. 29. | 26 év 278 nap | 0 | 0 | 178 | ||
| Pierre Gasly (Alpine) |
1996. 02. 07. | 29 év 177 nap | 0 | 1 | 166 | ||
| Franco Colapinto (Alpine) |
2003. 05. 27. | 22 év 68 nap | 0 | 0 | 15 | ||
| Esteban Ocon (Haas) |
1996. 09. 17. | 28 év 320 nap | 0 | 1 | 169 | ||
| Oliver Bearman (Haas) |
2005. 05. 08. | 20 év 87 nap | 0 | 0 | 16 | ||
| Liam Lawson (Racing Bulls) |
2002. 02. 11. | 23 év 173 nap | 0 | 0 | 24 | ||
| Isack Hadjar (Racing Bulls) |
2004. 09. 28. | 20 év 309 nap | 0 | 0 | 12 | ||
| Carlos Sainz (Williams) |
1994. 09. 01. | 30 év 336 nap | 0 | 4 | 218 | ||
| Alexander Albon (Williams) |
1996. 03. 23. | 29 év 132 nap | 0 | 0 | 117 | ||
| Nico Hülkenberg (Sauber) |
1987. 08. 19. | 37 év 349 nap | 0 | 0 | 240 | ||
| Gabriel Bortoleto (Sauber) |
2004. 10. 14. | 20 év 293 nap | 0 | 0 | 13 | ||
| Átlag: | 27,64 év | 0,65 | 11,8 | 139,3 | |||
Arra is érdemes vetni egy pillantást, hogy 1986-ban több világbajnok állt fel a rajtrácsra: Nelson Piquet, Alan Jones, Alain Prost és Keke Rosberg révén négyen is úgy érkeztek meg Mogyoródra, hogy korábban már nyertek legalább egy világbajnokságot. Ugyanezt a mostani mezőnyből hárman mondhatják el magukról: a hétszeres győztes Lewis Hamilton, a négyszeres világbajnok Max Verstappen, valamint a kétszeres vb-első Fernando Alonso.
Futamgyőzelmek tekintetében azonban jobb a 2025-ös arány, mind a számuk, mind pedig az átlaguk tekintetében: az 1986. évi 3,12-es átlaggal szemben áll az idei 11,8.
Ayrton Senna az első hungaroringi versenyen szinte még újonc volt, míg a későbbi, 1992-es világbajnok Nigel Mansell a maga 84 versenyével akkor már a rutinosabbak közé tartozott. (Fotó: Mike King/Allsport/Getty Images)
Érdekesség viszont, hogy mindkét évben összesen tíz-tíz futamgyőztest köszönthetett a magyar közönség: 1986-ban Alain Prost, Nelson Piquet, Alan Jones, René Arnoux, Nigel Mansell, Michele Alboreto, Keke Rosberg, Ayrton Senna, Ricciardo Patrese és Patrick Tambay mondhatta el magáról, hogy már minimum egyszer pezsgőzhetett a dobogó tetején, az idén pedig a világbajnokok, tehát Lewis Hamilton, Max Verstappen és Fernando Alonso mellett Charles Leclerc, Lando Norris, Oscar Piastri, George Russell, Carlos Sainz, Pierre Gasly és Esteban Ocon tartozik ehhez a társasághoz.
Végül egy utolsó, de mellbevágó tény, amely inkább arra világít rá, hogy alakult át – pontosabban bővült – az F1-es versenynaptár az elmúlt 40 év távlatában. 1986-ban legtapasztaltabb versenyzőként Ricciardo Patrese mindössze 138 futamon indult el a Magyar Nagydíj előtt, aminél még a 2025-ös átlag(!) is több, egészen pontosan 139,3. Igaz, ez nagyban köszönhető a „nagy öregeknek”, a 415. futama előtt álló Alonsónak, valamint a mostanáig 368 rajtot számláló Hamiltonnak, akik 2001, illetve 2007 óta (szinte) állandó tagjai a bajnokságnak. Mindemellett annak is köszönhető a tetemes különbség, hogy 1986-ban még csak 16 fordulóból állt a szezon, 2025-ben pedig 24-ből, ami 50 százalékos növekedést jelent.
Nelson Piquet pályafutása 16. győzelmét szerezte az 1986-os Magyar Nagydíjon. A brazil az idei mezőnyben a negyedik legeredményesebb versenyző lenne a győzelmek szempontjából. (Fotó: Glósz András/Fortepan)
9 pont a győztesnek, 1400 lóerő és korszakváltás előtt
Finoman már utaltunk rá, hogy az első Magyar Nagydíj évében lényegesen rövidebb volt a versenynaptár, mint manapság. Tegyük hozzá, akkoriban még ritkaságszámba ment, ha a széria Európán kívülre merészkedett, ez azóta teljesen megfordult. 1986-ban a 16 alkalomból csupán ötször fordult elő, hogy a mezőny elhagyta az öreg kontinenst: Brazília, Kanada, Detroit (USA), Mexikó és Ausztrália számított kivételnek. Ehhez képest a mostani kiírásban a 24-ből 9 futamnak ad otthont Európa, de az itteni versenyek háttérbe szorulása kapcsán beszédesebbek a százalékos arányok:
- 1986-ban a futamok 68,75%-át rendezték Európában és 31,25%-át azon kívül,
- 2025-ben a futamok 37,5%-át rendezik Európában és 62,5%-át azon kívül.
Nemcsak a versenynaptár, de a pontrendszer is egészen más arcát mutatta az ún. „régi szép időkben”. 1986-ban Nelson Piquet 9 ponttal gazdagodott a Magyar Nagydíj győzteseként, vele együtt pedig az első hat helyezett, tehát a résztvevők alig több mint 23 százaléka szerzett pontot, 9–6–4–3–2–1 leosztásban – sőt akkoriban csak a legjobb tizenegy eredmény számított bele az egyéni összetett végelszámolásába. Mára a pontszerzők aránya kereken 50 százalékra ugrott annak köszönhetően, hogy a 20 tagú rajtrács felét, vagyis az első tíz helyezettet jutalmazzák világbajnoki egységekkel, a következő séma szerint: 25–18–15–12–10–8–6–4–3–2–1.
Az első hungaroringi verseny idején máshogy nézett ki a versenyhétvégék lebonyolítása is. 2006 óta bőven megszoktuk a három szabadedzésből, a három részre – Q1-re, Q2-re, illetve Q3-ra – bontott időmérő edzésből, valamint a versenyből álló rendszert. Ezzel szemben az 1986-os rajtsorrendről még két, egyenként egyórás kvalifikáció döntött: a versenyzők mindkét alkalommal tizenkét kört tehettek meg, az összesítés szempontjából pedig a legjobb köridejüket vették számításba. Bár Magyarországon minden nevezőnek sikerült kvalifikálnia, azokban az időkben is kiszűrték a rajtrácsról a túl lassú autókat: amíg manapság ezt a célt a(z esőben egyébként hatályon kívül lévő) 107%-os szabály, a múltban előkvalifikációt rendeztek.
Az Országos Mentőszolgálat mentőhelikoptere – 1986-ban már kötelező volt az állandó jelenléte. (Fotó: Urbán Tamás/Fortepan)
Ugyancsak más szintet képviselt a biztonság, illetve a Forma–1 technológiai háttere. Az első Magyar Nagydíjon nemhogy glória, de még HANS sem volt, sőt a mentőhelikopter és a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) által delegált orvos állandó jelenlétét is épp csak előírták. Leáldozóban volt a turbómotorok korszaka, ugyanis 1989-től – egészen 2014-ig – betiltották azokat. A gyártók már akkoriban is képesek voltak olyan blokkokat gyártani, amelyek 1400 lóerős teljesítményt adtak le – ez azonban csak az időmérő edzéseken volt jellemző, egy-egy kör erejéig, ugyanis a hajtáslánc, a sebességváltó, valamint a gumik hosszabb távon nem bírtak volna ki ilyen nagy erőhatást. Az 540 kilogrammos autók mellett különösen félelmetesnek hangzott ez a teljesítményszint, ezért is volt az a szabályalkotók célja, hogy lassítsák az F1-es autókat. Versenykörülmények között azért visszafogottabb, 500-900 lóerős tartományban használták a többnyire 1,5 literes erőforrásokat.
Megbízhatóság szempontjából azonban meg sem közelítették a mai szintet, ami az 1000 lóerő körüli, 1,6 literes V6-os motorokat jelenti. Amiben összeér az 1986-os és a 2025-ös szezon, az az, hogy mindkét év egy-egy korszakot zárt le, ugyanis 1987-től újra engedélyezték a szívómotorokat, míg 2026-ra új motorformulát vezetnek be. Alapjaiban megmarad az 1,6 literes erőforrás, ugyanakkor fontos változás, hogy a hőenergia-visszanyerő rendszert (MGU-H) betiltják, mindazonáltal nagyobb szerepet kap a hibrid hajtás. A mozgásienergia-visszanyerő rendszer (MGU-K) az eddigi 160 helyett körülbelül 470 lóerőről fog gondoskodni az 1000 lóerős összteljesítményből.
A Honda 1,5 literes, V6-os turbómotorja 1986-ból. (Fotó: Paul-Henri Cahier/Getty Images)
Gyakran visszatérő téma a mai autók mérete, ugyanis valóságos monstrumokká váltak az egy-két évtizeddel ezelőtti, vagy az annál is régebbi autókhoz viszonyítva – nem véletlen, hogy a mostani, 798 kilogrammos minimumtömeg csaknem 250 kilogrammal több, mint volt az első Magyar Nagydíj idején. Akkoriban a 2150 mm-es maximális szélesség mellett a tengelyek hosszát írták elő, de rendszerint 4,3 méter körüli autókkal álltak elő a csapatok. A jelenlegi szabályok 5630 mm-ben maximálják az autók hosszát, 2000 mm-ben a szélességét és 900 mm-ben a magasságát. Lekövették a változást a kerekek is: a 13 colosokat 18 colosok váltották.
Hogy 40 év múlva is lesz-e Magyar Nagydíj, vagy egyáltalán Forma–1 – és ha igen, milyen formában –, az még a jövő zenéje, viszont most hétvégén több mint 20 ezer lóerő fog elszabadulni, amint az ötödik piros lámpa is kialszik. A Vezess a helyszínről fog tudósítani a 40. Magyar Nagydíjon, addig is exkluzív ráhangoló cikkekkel tekintünk vissza a múltba, például az alábbival:





