A dízelmotorok egyik alapvető különbsége a benzinesekkel szemben, hogy a keverékképzés az égéstérben történik, a motor csak levegőt szív be a működéshez. Tehát ha a befecskendező rendszer által szolgáltatott üzemanyag-mennyiségen felül is éghető anyag kerül a rendszerbe, az bizony gyulladni fog.
Ezért veszélyes, ha kenőolaj jut a hengerekbe, ezzel a motor ördögi, megállíthatatlannak tűnő pörgésbe kezd, ami a totális megsemmisülésig tart. Egy Jaguar XJ-vel feltehetően pont ez történt, és ha egy háromliteres, V6-os, dupla turbós motor kerül ilyen helyzetbe, akkor óriási füstfelhő borítja el a környéket.
Anyone know what’s wrong with this car?
byu/Commercial-Host-725 inMechanicAdvice
Gyógyír van rá, ha időben felfedezik: a leghatásosabb módszer a katasztrófa elhárítására a levegő útjának elzárása a légszűrőháznál, de kézi váltós autónál lehet egy fékezés mellett kapcsolt legnagyobb sebességi fokozattal is, ettől is fulladhat a motor, automatánál pedig marad a fullasztás. Öreg motoroknál az adagoló meghibásodása is okozhatja a jelenséget.
Csakhogy egy modern dízelmotornál nem mindig van elérhető helyen a légszűrő, gyakran szerszámok kellenek a kibontásához, ezek nélkül pedig lehetetlen elzárni a levegő útját. Ilyenkor nincs más lehetőség, csak kihívni a tűzoltókat, és reménykedni, hogy az öngyilkos módba kapcsolt autó nem tesz kárt másban.
Számos ilyen felvétellel találkoztunk már, itt egy korábbi eset, amiről beszámolt a Vezess: