| Volvo ES90 | |
|---|---|
| Mi ez? | Elektromos luxusszedán a márka legmodernebb vívmányaival felszerelve. A kínai gyártásból érkező ES90 kétféle akkuval, hátsókerék-hajtással vagy első-hátsó motorral és összkerékhajtással, háromféle teljesítménnyel. |
| Mit tud? | Emelni az életszínvonalat, messzebbre menni, gyorsabban tölteni, mint a többi elektromos Volvo. |
| Mibe kerül? | A belépőmodell ára 29,9 millió forint, a Twin Motor kivitel 35 440 000 forint, illetve 37 710 000 forint. |
| Kinek jó? | Skandináv stílusú elektromos autó kedvelőnek ‒ megfelelő anyagi háttérrel. |
Nem lassít a Volvo az elektromos átállás területén, egymás után érkeznek a kizárólag villanymotoros modellek. Miért is tenné, hiszen a Volvo azon kevés gyártók egyike, amely növekedni tudott a gyengélkedő 2024-es évben is, sőt, 763 389 eladott autóval minden idők legjobb eredményét produkálta darabszám és bevétel tekintetében is.
A nemrégiben próbált EX90 SUV után most Stockholmban jártunk a Volvo meghívására, hogy megpillanthassuk a gyártó eddigi legnagyobb tudású modelljét, az ES90 névre keresztelt szedánt. A bemutatónak az Artiplag galéria adott otthont, ahol maga Jim Rowan Volvo-elnök és ügyvezető mutatta be az ’Art of Balance’ (az egyensúly művészete) szlogen köré épült modellt.




Külső
Szedánként és kupélimuzinként is emlegeti a sajtóanyag az új modellt, aminek oka, hogy az ES90 valóban nem egy klasszikus szedán, hiszen a csomagtérajtóval együtt a hátsó üveg is felnyílik – ebben az értelemben pedig egy hagyományos értelemben vett praktikus ötajtósnak számítana –, ha nem csapták volna le a hátulját.
A formavilág látványos és egyedi, feltéve, hogy a márka sportosabb modelljeit önálló néven áruló Polestar 2-es modellt nem számítjuk, mert a külső jegyeket tekintve erős a hasonlóság, bár az újdonság közel 40 centivel hosszabb annál.
A Polestar 2 modellre hasonlít, de sokkal nagyobb annál
Az ES90 az EX90 után a második modell, ami a friss, EV modellek számára készült SPA2 padlólemezre épült. Az új modell hossza kereken 5 méter, tengelytávja bőséges 3,1 méter, és enyhén magasabb is az átlagos szedánoknál, így valamivel jobb rálátást biztosít a forgalomra, könnyebb beszállást, jobb kényelmet, minőségibb életet nyújt a Volvo szemlélete alapján.
„A Volvo ES90 ötvözi a legfejlettebb technológiáinkat a skandináv dizájnnal és kiemelkedő kényelemmel, egy valódi prémium Volvo, amely növeli az életminőséget” – mondta Jim Rowan, a Volvo vezérigazgatója.
Az erősen ívelt tetővonallal robusztus képet mutat az ES90 a méretes, 22”-os felnikkel (a legkisebb választható méret 20”), míg elölről a Thor kalapácsára emlékeztető menetfénnyel rendelkező fényszóró és a hűtőrács nélküli felület ad könnyen felismerhető képet a markáns Volvo-emblémával. A far különlegessége, hogy a szélvédő két oldalán egy-egy függőleges, piros színű LED-sor található, amely különböző animációk megjelenítésére lesz alkalmas parkoláskor, illetve induláskor.
Belső
Az ES90 a Volvo modellekre jellemző minimalista skandináv formatervvel, prémium-minőségérzettel és tágas helykínálattal kecsegtet, ami az első benyomást illeti. A vezetéshez szükséges információkat egy, a kormány mögötti kisebb 9 colos kijelző jeleníti meg, amely információk között a kormányon elhelyezett érintőgombokkal navigálhatunk.




Fizikai gombot többet nem is találunk nagyon az utastérben, a 14,5 colos központi érintőképernyőt tapogatva érhető el a navigációs rendszer, a klíma, a szórakoztató-rendszer és egyéb beállítások. A rendszerben olyan integrált Google-funkciók érhetők el, mint a Google Térkép, a Google Asszisztens, és a Google Play Áruház, ahonnan alkalmazások is letölthetők.
A panoráma napfénytető az UV-sugarak 99,9 százalékát távol tartja az utastértől, és választható elektrokróm kivitel is, amelynek segítségével választható az üvegfelület áttetszősége, így csökkenthető például nyáron egy gombnyomásra az utastér felmelegedése.
9 colos kijelző a kormány mögött a vezetéshez legfontosabb információkhoz
A négyzónás klímaberendezés, ami a hátsó sorból is vezérelhető asztma- és allergiakompatibilis, a Volvo szerint az apró részecskék (PM 2.5) akár 95 százalékát képes távol tartani az utastértől, a növények allergén anyagainak pedig akár a 99,9 százalékát is kiszűri az utastérbe juttatott levegőből. A 3,1 méteres tengelytávnak hála pedig kiemelkedően tágas a lábtér, így pihentető utazási élményt kínálhat felnőtteknek is a hátsó traktus.
A szélvédővel együtt nyíló csomagtér jól pakolható, 424 literes mérete viszont visszafogottnak mondható – az egyesével mozgatható ülések lehajtásával 733 literre nő a térfogat. Jutott hely előre is, a „frunk” 22 literes, ahol jól elférnek a töltőkábelek.
Technika
Szoftveralapú autóként definiálja az ES90-est a gyártó, ami a rendszeres frissítésekkel folyamatosan képes majd javulni idővel. Ennek alapjait a Superset technológiacsomag biztosítja, amely az EX90 után másodszor kerül beépítésre olyan egységes hardver- és szoftvermodulokkal, amelyek a jövőben az összes leendő elektromos modell alapját biztosítják majd. A vezeték nélküli frissítések által új biztonsági, kényelmi, vagy akár hatótávnövelő beállítások is elképzelhetők, és a fejlesztésekből is minden olyan modell profitálhat, amely erre a technológiára támaszkodik.
Ami a hardveres részt illeti, két Nvidia Drive AGX Orin processzor dolgozik az ES90-ben, amelyek az eddigi legnagyobb számítási kapacitást kínálják a Volvo történetében, másodpercenként elképzelhetetlen számú, 508 billió műveletre képes teljesítménnyel.
2 akkuval, 3 teljesítményszinttel választható
A Safe Space névvel illetett biztonsági csomag is ezen számítási teljesítményből húz hasznot, a szélvédő felett található lidar, az öt radar, a hét kamera és tizenkettő ultrahangos érzékelő kivételes alapossággal elemzi a környezetet, ezzel adatot szolgáltatva a biztonsági funkcióknak.
Az ES90 igazi újdonsága a 800 voltos technológia, ami teljes cserét vagy átalakítást kívánt az akkumulátorcellák, a villanymotorok, az inverterek, a töltőrendszer, de még a légkondicionáló tekintetében is. A magasabb üzemi feszültség nagyobb teljesítményt, nagyobb hatótávot, és a kisebb melegedés miatt nagyobb, akár 350 kW-os töltési sebességet tesz lehetővé. Ezzel minden Volvónál gyorsabban tölthető az ES90, 10-ről 80 százalékra mindössze 20 perc is elég lehet ideális esetben, vagy 10 perc alatt akár 300 km-re elegendő energiát is képes fogadni az akkucsomag.
Ami az akkucsomagot illeti, két különböző méret lesz: a belépő-, hátsókerék-hajtású egymotoros modell (333 LE) 92 kWh-s (nettó 88) akkut kap, a dupla motoros kivitelekben pedig nagyobb, 106 kWh-s (nettó 102) kap helyet a padlólemezben. Utóbbi Twin Motor és Twin Motor Performance jelzéssel érkezik majd – 449, illetve 680 lóerős kivitelben az első és a hátsó tengelyt külön-külön hajtó villanymotorokkal.
Ablakkal együtt nyílik a csomagtérajtó
A belépőmodell 6,9 másodperc alatt gyorsul százra és 650 km-es hatótávolsággal bír, a dupla motoros kivitelek 5,5, illetve 4 másodperc alatt sprintelnek százra. A nagyobb akku mindkét erősebbik modellnél 700 km-es hatótávot ígér, 17,1 kWh-s vegyes fogyasztással.
| A Volvo ES90 és vetélytársai ‒ Listaár, forint | |
|---|---|
| Audi A6 Sportback e-tron performance (100 kWh, 367 LE) | 33 139 380 |
| BMW i5 eDrive40 Limousine (nettó 81,2 kWh, 340 LE) | 28 600 000 |
| Mercedes EQE 350 (90,5 kWh, 292 LE) | 33 564 000 |
| Volvo ES90 Singel Motor Plus (92 kWh, 333 LE) | 29 900 000 |
| VW ID.7 GTX (91 kWh, 340 LE) | 29 629 000 |
Költségek
A Volvo ES90 már rendelhető, de a kiszállításra 2026 első negyedévéig várni kell – és ekkor még csak a hátsókerék-hajtású modellek érkeznek. A belépőmodell ára 29,9 millió forinttól indul, a Twin Motor kiviteleknél pedig 35 440 000 forint, illetve 37 710 000 forint lesz az alapár.




