Már 2021-ben is írtunk a Hyundai érkező kisbuszáról, de a dízel Staria mégsem jutott el a magyar piacra. A hibridverzió szén-dioxid-emissziós számai kedvezőbbek és mivel a Hyundai erős a villanyautók között, a CO2-egyenlegébe belefér a Staria értékesítésének megkezdése. Lassan hiánypótlónak számít a hétszemélyes luxusegyterűként és 9 üléses csapatszállítóként kapható kisbusz, amelyet nemrég vezettünk.

Külső

Ebben a kategóriában a jó térkihasználást biztosító hasábtestet megelőző orr nem sok lehetőséget ad a kreativitás kitombolására, de a Hyundai Staria formatervében van valami übermenő, egy űrhajós hangulat. Az első menetfénycsíkot tényleg a Föld horizontját napfelkeltekor beragyogó fényív ihlette, amelyet a bolygónkra az űrből visszapillantva láthatunk.

Kétféle felármentes fényezést tartogat a Hyundai Staria, a krémes fehéret és a Dymanic Yellow sárgát. A Luxury kivitel a 18-asból a szebbik felnit kapja és bronz fényezés díszíti a tükreit, a nagyon látványos hűtőrácsot és a hátsó lökhárítóba integrált sávot.

Pont ilyen autó kéne a magyar családoknak 1

Kétféle felármentes fényezést tartogat a Hyundai Staria, a krémes fehéret és a Dymanic Yellow sárgát. A Luxury kivitel a 18-asból a szebbik felnit kapja és bronz fényezés díszíti a tükreit, a nagyon látványos hűtőrácsot és a hátsó lökhárítóba integrált sávot.

Egyféle karosszériával jön Magyarországra a Hyundai Staria, amelynek neve a csillag szóra vezethető vissza, kapcsolódva Starex nevű elődjéhez. A kisbusz hossza a kifejlett pickupokat is megközelíti. Hosszúsága 5253, szélessége 1997, magassága 1990 mm.

A 3273 milliméteres tengelytávolság olyan nagy, hogy az 5362 milliméteres VW Amarok tengelytávján is túlnyúlik egy picit.

Pont ilyen autó kéne a magyar családoknak 105

Hátul matricaként jelenik meg a típusnév a felszereltségtől függően kézzel vagy motorosan felemelhető csomagtérajtón, amely osztott ajtó híján az egyetlen lehetőség. A Luxury verzióban széria az apró fénykockákból komponált LED-es lámpatest, amely a Top csomag részeként elérhető a szerényebbik modellhez is.

Belső

Dél-Koreában 11-15 személyes iskolabusz is van belőle, Európában hét vagy kilenc üléses Staria létezik, a nyolcszemélyes sem kapható. Mindkét tolóajtó elektromosan mozoghat, a hétüléses Luxury modellben alapáron vagy a sok más extrát is tartalmazó, 1 999 000 forintos Top csomag részeként.

Pont ilyen autó kéne a magyar családoknak 106

Comfort felszereltséggel 9, Luxury kivitelben 7 személyes a Staria, Európában nem kapható a 8 üléses. Kép: CarNet Hyundai Autó-Forrás

Óriási, jól átgondolt és kiválóan alakítható a belső tér. Elöl a vezető előtt és középen két fedeles rekesz nyeli el a cuccainkat, de az utas előtt is van kesztyűtartó. Elöl az USB-s és 12 voltos aljzatokon kívül vezeték nélküli telefontöltőt használhatunk, a hátsó utasoknak is jut kütyütöltési lehetőség USB-C-s csatlakozókkal.

10,25” az óracsoport és az érintőképernyő képátlója is, mindkettőnek igényes a grafikája és a képi megjelenítése. Elöl a háromfokozatú ülésfűtésen kívül ülésszellőztetést kapcsolhatunk szintén három állásban, a klímavezérlés önálló érintőgombokkal működik, a tükörállításnak rendes kapcsolói vannak.

Hatalmas ládikóba rámolhatunk elöl, a felül tálcaként-asztalkaként használható rakodóhely peremét a hangulatvilágítás csíkja szépíti meg. A fény színét 64 árnyalat közül választhatjuk ki. A 9 ülésesben nincs ládikó, itt a pótülés foglalja el a helyét. Lehajtható háttámlájából pohártartós könyöklő lehet a 8+1, helyesebben 3+3+2+1 személyes autóban.

Pont ilyen autó kéne a magyar családoknak 107

Egy gombnyomára előáll hátul a két fűtött és szellőztetett pihenőfotel

A hétszemélyes Staria Premium középső ülései motorosan dönthetők és hosszirányban eltolhatók. A vezeték nélküli biztonságiöv-érzékelővel ellátott ülésekben egyetlen gombnyomással aktiválható a relaxációs fekvőfotel-pozíció, kiforduló lábtámasszal, mint a luxuslimuzinokban. A középső ülések integrált biztonsági övet kaptak, mint az R129-es Mercedes SL-ben, tehát az öv mindhárom pontja az ülésvázhoz rögzül.

Egy sorral hátrébb is a hibátlantól a gigásziig terjed a lábtér, középen erősen megdöntött üléstámlával is elférnek hárman leghátul. Középen a hétülésesben lévő két fotel és a 9 személyes modell üléspadja ugyanúgy mozgatható hosszirányban, mint a harmadik sori, mindkét verzióban közös üléspad. Leghátul az ülőlap felhajtható, helyet csinálva a pad előrehúzásához, mint az első két Opel Zafirában.

Nagyon ügyes az ülések és az üléspadok mozgatása. Könnyen siklanak előre-hátra, a háttámla döntéséhez-visszaállításához elöl és hátul is van szíj, amely tépőzárral rögzül a helyére. A hosszirányú állítás is megoldható a csomagtér felől éppúgy, mint az utastérből.

Pont ilyen autó kéne a magyar családoknak 108

Könnyen siklik az üléspad, 831-1303 literes a 9 üléses Comfort csomagtartója

Térdmagasságban húzódik a csomagtér, nagyon kényelmesen berámolhatunk nem kell magasra emelni a cuccokat. Csomagból a 9 ülésesben sokkal többet el tudunk helyezni, mint a hétszemélyesben.

Az öles tartományban állítható üléspaddal 831-1303 literes a csomagtartó, míg a szintén három üléssoros hétszemélyesben a kényelmesebb lábtér miatt hátrébb szerelt és sajnos sokkal kevésbé előrehúzható pad miatt csak 117-431 liternyi hely jut a csomagoknak, ami egyértelműen kevés az autó küldetéséhez.

Ez a Volkswagen Multivanben ugyanígy van, a sajtóutak shuttle-szolgáltatói nem tudnak vele a sofőrön kívül hat embert elvinni a kabinbőröndjükkel, egy-egy gurulós szabványkoffer az utastérbe szorul az első fotelek közé.

Pont ilyen autó kéne a magyar családoknak 109

Felhajtható az ülőlap és ledönthető a háttámla is a leghátsó sorban, a variálhatóság csillagos ötös. Kamerakép és hangosítás segíti a kommunikációt a három üléssorban utazók között

Technika

Három éve a Hyundai alapjaiban új autóval cserélte le a kisbuszként és teherautóként, hátsókerék-hajtással gyártott Starexet. A Staria az N3-as padlólemezre épül. Ezt a technikát a Hyundai-Kia konszern középméretű és nagyobb autói használják, a Tucson már ide tartozik, de a Kia Carnivallal, a Hyundai Sonata és Grandeur limuzinokkal jóval öblösebb autókat is kiszolgál.

Európában a Hyundai sem a 177 lóerős, 2,2 literes dízelmotorral, sem a 3470 köbcentis, 272 lóerős V6-os benzinessel, sem elektromos verzióban nem forgalmazza a Stariát. Mindkettő túl nagy tehertétel volna a 2025-re szigorúbbá váló szén-dioxid-kibocsájtási átlagértékek teljesítéshez. Kovács Pál, a Hyundai magyarországi ügyvezető igazgatója erről azt mondta a bemutatón, hogy gyakorlatilag négyből egy eladott autónak elektromosnak kell lennie a jövő évi határértékek teljesítéséhez.

Pont ilyen autó kéne a magyar családoknak 110

Csak hibridként jön. Középen a 160 lóerős turbós négyhengeres, tőle balra lent, a teljesítményelektronika és az inverter alatt a 73 lóerős hajtó szinkron villanymotor

Ezzel a háttérrel az egyetlen opció itthon a 225 lóerős öntöltő hibrid hajtásrendszer. A benzines csúcsteljesítménye 160 lóerő (118 kW). A belső égésű motor és a sebességváltó között dolgozó, szinkron villanymotoré 54 kW, ami 73 lóerő. A T-GDi benzines motor a hibrid Tucsonból ismert 1598 köbcentis, közvetlen befecskendezéses turbós négyhengeres.

Nyomatékmaximuma 265 Nm, a teljes hajtásrendszeré 367 Nm. A full hibridektől megszokottan csekély, 1,49 kilowattóra a nagyfeszültségű, lítiumpolimer akkumulátor kapacitása, amivel így is el lehet gurulni elektromosan pár száz métert vagy ennél többet is.

Nincs összkerekes modell az árlistán, az első kerekeit hajtó Staria futóműve elöl MacPherson konstrukció alsó keresztlengőkarral és rugóval integrált lengéscsillapítós rugós taggal, a hátsó is csavarrugós, független többlengőkaros konstrukció.

Pont ilyen autó kéne a magyar családoknak 111

Zseniális: a hibrid nagyfeszültségű akkujáról gombnyomásra bikázható a 12 voltos, ha nem indulna az autó

Felszereltségtől függően 2200-2338 kg közötti az autó, a 9 ülésesek könnyebbek. Össztömegben viszont a 9 üléses a nagyobb utasszám miatt 3050 kilós lehet, a hétszemélyesek felső súlyhatára 2950 kg.

A vezetőtámogató-rendszerek közül a sávkövető 180 km/órás sebességig tartja a sáv középvonalát, az adatív tempomattal szerény önvezetéssel segít autópályán. Az autó igyekszik elkerülni a ráfutásos baleseteket, a rendszer a gyalogosokat és a kerékpárosokat is felismeri.

Adott a holttérfigyelés is, amely indexeléskor az óracsoportban megjeleníti az autó melletti területet az oldalsó kamerával. Gyermekekkel az is jól jön, hogy az elektromos tolóajtó nem nyitható, ha azon az oldalon jön egy autó hátulról.

Pont ilyen autó kéne a magyar családoknak 112

10,25″ az óracsoport és az érintőkijelző képátlója is. Minden fontos funkciónak van saját érintőgombja

Vezetés

Szép képű, 360 fokos kamera és jól alászedhető első kerekek segítenek a kiparkolásban induláskor. Jó nagy gombokkal működik a fokozatválasztó, amely a hatfokozatú automatikus sebességváltót kezeli. Kézi beavatkozáshoz a kormány mögött találhatók a váltófülek, de csak a 7 ülésesben, a Comfort felszereltségű 9 személyesből ez hiányzik.

Aki vezet, megérdemel valami kényeztetést hosszabb út után. Nem azért, mert elfárad, hanem mert nincs különösebb öröme a Staria terelésében, inkább feladatot teljesít vele. A kormányzás könnyű és nagyon szintetikus, kevés útérzetet ad, de itt ez nem fontos.

Pont ilyen autó kéne a magyar családoknak 113

Nem a vezethetősége lelkesítő, hanem a közös utazás öröme 7 vagy 9 fővel

Szép egyenletesen forog a négyhengeres motor, a zaja elfogadható. 1000 és 4000 közötti fordulatszámon állandó a nyomatékmaximum, a Hyundai Staria tisztességesen gyorsul, de a 367 Nm ellenére nem képes ennél többre. 10,2 mp a gyorsulás 100-ra, a kisbusszal nem fenyeget a fékevesztett száguldás, mert 167 km/óra a végsebessége.

Eco, Smart és Sport üzemmód van. Az akku energiatartalmával a Staria mozgásképes
elektromosan, sík úton haladva a műszerfali EV felirat jelzi vissza a zöldebb üzemet, a villanyos suhanást finom jobb lábbal kitarthatjuk rövidebb szakaszokon városban.

Nagy gázra felhangosodik a benzines és vizes úton könnyen kipörögnek a kerekek, hiába próbáltak fogást találni az úton, aztán beavatkozik a kipörgésgátlás. Elég zötyögős volt a rugózás a 235/55 R18-as gumikkal. Lehet, hogy a Comfort kivitel alapáron 17-es felnijével és 215/65 R17-es gumijával javul valamennyit a helyzet.

Pont ilyen autó kéne a magyar családoknak 114

Csupán 117-431 literes a 7 üléses Luxury csomagtere a középen és hátul is gigantikus lábtér miatt

Nagyon rövid próbaút jutott a dél-koreai egyterűvel, de itt is lejött, mennyire jó lehet utazni vele, jó társaságban messzire menni, felfedezni a világot, egymás kedvenceit váltogatva a 12 hangszórós Bose-audiorendszerrel. Kár, hogy a 2,2 literes dízel nem érhető el hozzá, de nagyon jó, hogy ez a vesztésre álló kategória egy ennyire átgondolt autóval gazdagodott.

Költségek

7,6 l/100 km a gyári átlagfogyasztás, ami a 65 literes tankkal értékelhető hatótávot ígér. A fővárosi János-hegyen megrendezett bemutatón a hegynek fel, hegyről le útvonalakkal, a délutáni csúcsforgalom után 10,9 l/100 km-es fogyasztást jelzett a fedélzeti számítógép.

Ez egyáltalán nem sok ahhoz képest, mennyit kaptatott felfelé az autó és mennyire kevés sík szakasz volt, ahol a villanymotoros hajtás érvényesülhetett volna, nehezék helyett takarékosságra váltva az akkumulátort és a benne tárolt elektromos energiát. Később a teszten lesz lehetőségünk rendesen megmérni az autó benzinigényét.

Könnyen áttekinthető az árlista, mert a 9 üléses Hyundai Staria csak Comfort, a 7 személyes kizárólag Luxury felszereltséggel kapható. Előbbi 18 299 000, utóbbi 21 799 000 forintért, amiből egyformán 500 ezer Ft a központi kedvezmény a cikk írásakor.

Sajnos nemzeti fizetőeszközünk annyira régóta és annyira értéktelen, hogy ezek az árak feljebb mehetnek. A november 8-án kiadott importőri árlista 410 forintos euróárfolyamig érvényes, amennyiért a cikk írásakor már nem lehet eurót venni, 409 Ft 75 fillér az MNB hivatalos árfolyama.

Ha elég hét ülés és belefér a felára, a Luxury többletfelszereltsége és második sori pihenőülései ellentételezik a kiadást a második üléssorban is széria ülésszellőztetéssel és ülésfűtéssel, a 12 hangszórós Bose-hangrendszerrel, a 4,2” helyett 10,25-ös digitális műszeregységgel, a nagyobb féktárcsákkal, a hátsó napvédő rolókkal, az elöl és középen motoros ülésállítással vagy épp a elektromos mozgatású tolóajtókkal.

A Hyundai Staria és vetélytársai – Listaár, forint
Hyundai Staria 1,6 Hybrid Luxury (225 LE) 21 799 000
Mercedes V 250d hosszú (190 LE) 23 555 273
Peugeot Traveller L3 Business VIP 2,0 BlueHDi aut. (180 LE) 21 115 000
Volkswagen Multivan Style DSG hosszú (204 LE) 28 899 700

Bár a Hyundai legtöbb autójára öt évig érvényes a kilométer-korlátozás nélküli garancia, a várhatóan sokkal többet futó Stariánál csak három év ez az idő, ezen belül szintén limitmentes futásteljesítménnyel. Az egy év/15 000 km-es szervizperiódus jóval sűrűbb az európai kisbuszokénál, de nagyobb vele az esély a sok évig problémamentes működésre, mint 30-50 ezer kilométerig elengedett olajszerviz-intervallumokkal.

Pont ilyen autó kéne a magyar családoknak 115

Elegáns shuttle, nagycsaládos egyterű és óriástaxi is lehet belőle. Menő az Ioniq 5-öt idéző hátsó lámpa a sok LED-kockával

Értékelés

Elnéptelenedőben van a kisbuszkategória, mert magas szén-dioxid-kibocsájtásuk miatt az EU büntetőadókkal sújtja forgalmazójukat. Mennyivel jobb lenne, mondom én, értékelni bennük az egy fő mozgatására jutó átlagot, ami sokkal kedvezőbb, mint a legfeljebb ötüléses személyautók zömében.

Városi, elővárosi forgalomra a kulturáltan működő hibridhajtás jól beválhat, de a kisbuszok valódi terepén, hosszú utakon hiányozni fog a dízelmotor. A Hyundai Staria magyarországi partra szállása így is nagy vívmány, mert nagyon kevés kisbusz maradt és a gyér mezőnyből kiemelkedik belső kényelmével, intelligens és kiválóan alakítható utasterével.

Mellette – Ellene
 
  • Megejtő térkínálat
  • Jól variálható ülésrendszer
  • Kényelmes pihenőfotelek középen (7 üléssel)
  • Óriási csomagtér a 9 ülésesben
  • Praktikus részletek a telefontöltéstől a rakodóhelyekig
  • Könnyen csúsztatható ülések és üléspad
  • Nagy, motorizálható tolóajtók
  • Jól használható kezelőszervek, menük
  • Nyitható középső, kibillenthető hátsó ablak
  • Kulturált hibridhajtás
  • Két kivitel, okos felosztásban
  • Gazdag felszereltség a Luxuryben (Bose-audiorendszer, ülésszellőztetés, motoros trónus)
  • 65 literes tank, tisztes hatótáv
  • Józan szervizperiódus
 
  • Túl rövid üléspadállítási tartomány a 7 ülésesben
  • Viszonylag kis csomagtér a 7 személyesben
  • Közepes rugózási kényelem
  • Nincs dízelmotor a CO2-határok miatt
  • 5 helyett 3 éves garancia
Hogy tetszik a Hyundai Staria?
átlag
7.80
szavazat
538
Hogy tetszik a Hyundai Staria?