A karmolásnyomok már erősen látszanak azon a párkányon, amibe a Volkswagen kapaszkodik évek óta. Ez a márka dicső múltjának a legszéle, ahol még a márkarajongók és a lojális vásárlók kényelmesen érzik magukat. Ennek az óriási, képzeletbeli szigetnek éppen csak a lényeg, maga a gyártó sodródott a szélére és csúszott le róla mindkét lábbal, hogy onnan a rideg jövőkép darabkáit szórja a vásárlók lába elé.

Színes és vidám modellkínálat helyett ma ID nevű, valódi identitás nélküli, teljesen személytelen modellek sorakoznak a konfigurátorban, miközben, ha csak a neveket nézzük, valódi karaktereket lehet említeni a VW múltjából. Golf, Polo, Scirocco, Bogár, Bulli, a 60-as évektől kezdve mindig volt valami meghatározó.

Megnéztük a Volkswagen olcsó villanyautóját 1

Ezekre a korszakokra büszkén emlékszik a Volkswagen. Annyira, hogy akkora bulit rittyentettek a jövőt bemutató hamburgi rendezvényen, hogy nálam az év színpadi show-ja címet már most elvitték. 10-esével ugrottunk az éveken, minden évtized kapott pár percet zenében, fényekben és autókban, a klasszikus modellek ott köröztek körülöttünk és a színpadon. Majdnem beleszédültem, hogy követni tudjam a Karmann Ghiát, meg az első Sciroccót, a Bogár meg a T1-es pedig telepöfögték kipufogógázzal a termet.

A több száz fős sajtóképviselettel együtt alig bírtam a fenekemen maradni. Majd jöttek a 10-es és 20-as évek, velük pedig az ID modellek, és érezhetően kihűlt a levegő. Ez van most, de nem ez lesz a jövő. Mert a VW-nél is észrevették ezt a személytelenséget, az új vezér, Thomas Schäfer vezetésével pedig most valami új kezdődik. Ahogy ő fogalmazott a bemutatón „rapid gyorsaságban fogjuk a márkát újra szerethetővé alakítani”. Love Brand a terv neve, és valami egészen jót ígér. Meg is mutatták az első autót, ami közel hozhatja a jövő Volkswagenjét a közönséghez.

Megnéztük a Volkswagen olcsó villanyautóját 57

A 60-as évektől kezdve az összes jelentős modell felvonult, mielőtt az újat láthattuk volna

ID. 2all, vagyis a VW, ami mindenkinek szól

Folytatódik az ID modellcsalád, de kicsit másként, mint ahogy az eddigi modellek mutatták. Most jönnek a kis modellek, amikkel valójában érdemes lett volna kezdeni a sort. Ez a kék kisautó az ID.2all tanulmányautó. Ne tévesszen meg senkit, hogy szinte késznek tűnik, ez még nem a végleges, viszont van egy olyan érzésem, hogy nincs messze a valóságtól.

Ránézésre valahogy pont egy olyan autó, amit már régóta vártunk az elektromos VW modellek sorába. Egy racionális kisautó minden túlzás nélkül. Nem crossover, nem emelt és nem is kupé, pont, mintha a Polo új generációját látnánk. Ez pedig közel igaz is, mivel az autó 4050 mm hosszú, 1812 milliméter széles és 1530 mm magas, tengelytávolsága pedig 2600 méter.

Megnéztük a Volkswagen olcsó villanyautóját 58

Mennyivel kellemesebb a szemnek egy ilyen forma, mint egy crossover

Formailag éppen azért érdekes, mert ez megint egy hagyományos Volkswagen, miközben az alapjai már az új elektromos MEB-platform elemei. Nagy ablakok, rövid orr kedves dizájnnal, a végére pedig megidézték a Golf-ikonná vált C oszlopát is. Ennek a Volkswagennek már világít a hátsó emblémája, ami tök jó dizájnelem, nekem élőben nagyon működött, ahogy az első fényszórók szürke kerete is, meglátjuk, hogy ezekből mennyi marad a végére.

Visszafogott, de vannak egészen buja részletei, mint a kicsit kigyúrt kerékjárati ívek, amik alá 20 colos felnik kerültek. Ez már így is elég jól mutat, de könnyen el lehet képzelni egy izgalmasabb GTI csomaggal. Bízzunk benne, hogy a VW-nél is így gondolják.

Megnéztük a Volkswagen olcsó villanyautóját 59

A C oszlopot a Golfról mintázták

Elsőkerekes elektromos platform

Változás jön a villanyos Volkswageneknél, az MEB-platform megfordul, és jönnek az elsőkerék-hajtású modellek. Az ID.2all már ilyen, hátul csatolt hosszlengőkaros futóművel, de technikai oldalról még nincs igazán mit kibontani, ez egy tanulmányautó. Ennek ellenére a gyártó megadott néhány műszaki adatot, például a motor erejét, ami 166 kilowatt vagy 226 lóerő – ez egy ekkora autónál meglehetősen jól hangzik – akkumulátorában pedig 450 kilométerre elég energiát képes tárolni – azt hivatalosan nem közölték, mekkora akksiról van szó.

Hogy miért is került át a villanymotor hátulról előre? Pont azért, amiért az 50-es években a Mini motorját elfordították 90 fokkal, hogy az első kerekeket hajtsa; a praktikum miatt. Az ID.2all csomagtartója így alapvetően 490 literes, de 1330 literre bővíthető. Az előbbi egy kisebb kompakt kombi adatához közelít.

Megnéztük a Volkswagen olcsó villanyautóját 60

Az első fronthajtású MEB-platformra épül az ID. 2all

Lehet, hogy vezethetőségben többet ad a hátsókerék-hajtású MEB-platform, de ezen a szinten ez egyáltalán nem fontos, sokkal inkább, hogy mennyien férnek el az autóban kényelmesen. Éppen ezért az összes fontos elektronikai elemet – motor, inverter, töltőegység – az orrába építenek, hogy az utastértől ilyen elem ne foglaljon el több teret.

Visszatér a hagyományokhoz az utastér

Ha ezt az autót nézzük belülről és alaposan végignyálazzuk a részleteket, feltűnhet, hogy minden, amit az eddigi ID. modellekben nem szerettünk, az itt nincs. Figyelem, ez még nem végleges, a bemutatón nem is nézhettük meg az autó belsejét, de a koncepció több része marad. Mint például a tekerős fizikai eszközzel kezelhető multimédiás kijelző – más gyártóktól tudjuk, hogy ez jó – és a kormány gombjai, amik fizikai tekerőkapcsolók. Viszlát, érintőpanel! Üdv, minőségérzet!

Megnéztük a Volkswagen olcsó villanyautóját 61

Vezetőbarát az utastér, kormányára fizikai tekerőgombok kerültek

Multimédiaként egy majdnem 13 colos óriási kijelző szolgál középen, a kormány mögé pedig egy 10 colos kijelző kerül, ami olyan trükköket tud, amilyenre mindig is vágytunk. Végre kihasználták, hogy ez egy kijelző, ami bármit meg tud jeleníteni, így a stílus, amit látunk, a jelenlegi futurisztikustól visszamehet egészen a Golf 1 retró műszerfaláig. Többféle klasszikus nézetre képes, ettől pedig kicsit azt érzem, hogy a fejlesztésért nem robotok, hanem emberek feleltek, akik érzelmeket próbálnak kicsikarni a vezetőből.

Megfizető, akár egy Polo?

Bevett szokás, hogy egy új modellvariáns vagy sorozat bemutatását nem a legkisebb és legolcsóbb modellekkel kezdi egy gyártó. A miértre viszonylag egyszerű a válasz; a nagyobb és drágább modellekből több a bevétel. Ezért kezdődött az ID.-sor a 3-assal, így azonban pont azt bukták el, amit szerettek volna vele, finoman szólva is, nem az lett az új népautó.

Megnéztük a Volkswagen olcsó villanyautóját 62

490 literes csomagtartóval és praktikus utastérrel tervezték

Az újak vajon azok lesznek? Ez a terv ismét, az ID. 2all végleges verziója pedig globálisan nézve jó áron nyit majd. 25 000 euró alatti árcédulát terveznek, ami itthon nagyjából 10 millió forint. Ezzel nagy eséllyel nem lesz népautó nálunk, nyugatra viszont még lehet belőle az. Bár azt mondják, hogy az ID. 2 all praktikus, akár egy Golf (ez igaz) és megfizethető, mint egy Polo, utóbbi kevésbé tűnik annak. A magánvásárlók számára egy 8 millió forintról induló kisautó minden, csak nem megfizethető ma Magyarországon.

Ezzel együtt a bemutatón azt is elárulták, hogy emellett érkezik egy még kisebb modell 20 000 euró alatti áron, vagyis úgy tűnik, a hiányzó ID.1 és ID.2 modellek pár éven belül a sor elejére kerülnek a kínálatban. 2026-ig ráadásul 10 új modell bemutatását ígéri a Volkswagen. Ez rettentően rövid idő arra, hogy egy teljes új palettányi autót bemutasson egy gyártó. Arról nem volt szó, hogy ebből mennyi lesz a modellfrissítés, de ha csak a fele, akkor is komoly erőkkel áll bele a Volkswagen a bemutatókba.

Megnéztük a Volkswagen olcsó villanyautóját 63

450 kilométeres hatótávolságot ígér és 226 lóerős villanymotort

Ebből az autóból pontosan az látszik, hogy a Volkswagennél sem értenek egyet teljesen azzal, ami az utóbbi években történik. Számos autó elszemélytelenedett, sok indokolatlanul nagy és magas, pláne feleslegesen erős.

2023-ban bemutatni egy olyan elektromos kisautót, ami nem crossover, még csak stílusában sem akar az lenni, nagy bátorság, de visszatér a gyökerekhez, ahol nincsenek túlzások, és ez az irány jó. Az autó praktikus és használható, a belső megoldásokkal újra közel kerül a felhasználóhoz a gombok által és nincs felesleges magamutogatás. Ez az irány szerethető. Talán tényleg összejön, amit a Volkswagen tervez.