Röviden – Renault Mégane E-Tech Electric
Mi ez? A Renault kompakt méretű, tisztán elektromos hajtású autója, kétféle teljesítménnyel és akkumulátorkapacitással
Mit tud? Kezelhető méretű karosszériában, modern, élhető méretű utasteret kínál, kiviteltől függően, papíron 300-470 kilométeres hatótávval
Mibe kerül? A belépő villany Mégane ára 13.199.000 forint, a legdrágább változat pedig 16,9 millióba kerül
Kinek jó? Bárkinek, aki modern megjelenésű és tartalmú elektromos autóra vágyik

Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 1

Komoly, tízéves gyártói tapasztalattal, világszerte 400 ezer eladott villanyautóval, és 10 milliárd elektromos hajtással megtett kilométer adataival a háta mögött a Renault újra az élvonalba ugorhat a frissen érkezett, tisztán elektromos hajtású és kívül belül nagyon kívánatos új Mégane-nal. Kipróbáltuk, mit tud a Renault Mégane E-Tech Electric a kellemes dél spanyol klímán, mielőtt pár hónap múlva, áprilisban befutnak az első megrendelt darabok a magyarországi kereskedésekbe.

Külső

A teljesen elektromos új Renault Mégane 4,2 méteres hosszával, tükrökkel 2055, tükrök nélkül 1768 milliméteres szélességével és 1505 mm-es magasságával egy szűk arasszal elmarad a jelenleg futó ötajtós Mégane méretétől hosszban, míg szélességben, magasságban és tengelytávban túlszárnyalja azt. A legújabb, elektromos autók alá fejlesztett CMF-EV platformra épülő autó óriási kerekei – a belépőmodell kerékmérete is 18, míg a jobban felszerelteké 20 colos -, egészen a gömbölyded karosszéria sarkaiba kerültek. Hangulatra van benne egy kis szabadidő-autós íz, itt is megvannak a sárvédőívekben, illetve a küszöbön végigfutó műanyagborítások, de a villanyautókra jellemző, áramvonalasra szopogatott bonbonforma is felfedezhető rajta. 

Elektromos autónál úgy látszik kötelező elem az ajtó síkjába süllyedő kilincs, így természetesen a Mégane is ilyet kapott, szerencsére az egyszerűen, felesleges mozdulatok nélkül használhatók közül valót. Ha kell, kiemelkedik az ajtó síkjából, tolatásnál pedig gyorsan elbújik, nehogy beakadjon valamibe. A hátsó ajtók kilincse már nem ilyen, bár az sem hagyományos, ezt a C-oszlop feketéjébe rejtve lehet megtalálni. Orrán óriási Renault embléma trónol, vékony sávba sűrített fényszórók és egyedi LED-es nappali menetfény között. Hátsó lámpája még feltűnőbb, közelről nézve igazán izgalmas a lámpabura belsejének vonalas mintázata. 

Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 2
Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 3

Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane

Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane

Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 43
Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 44
Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 45
Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 46
Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 47
Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 48
Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 49
Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 50
Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 51
Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 52
Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 53
Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 54
Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 55
Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 56
Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 57
Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 58
Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 59
Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 60
Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 61
Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 62
Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 63
Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 64
Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 65
Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 66
Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 67
Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 68
Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 69
Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 70
Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 71
Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 72
Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 73
Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 74
Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 75
Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 76
Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 77
Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 78
Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 79
Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 80
Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 81
Fotó megosztása:

Belső

Azt gondolnánk, ha kintről közel sem akkora bumfordi krumpli a Renault Megane E-Tech, mint a hasonló kaliberű elektromos autók, akkor valószínűleg belül is szűkebb lesz a hely. Azonban ez így nem feltétlenül igaz, bár valóban kisebb az autó, mint amit a Mégane név sugall, mégis mindkét üléssorában elférni. Még úgy is, hogy az autó mindössze másfél méter magas és az akkumulátorok a padlóban helyezkednek el, ezzel is csökkentve a hasznos belmagasságot. Erre a Reanult-nak van jó megoldása, amit majd a technikai részleteknél árulunk el. 

Utastere szinte az utolsó négyzetcentiig pihe-puha, vastag, szőnyegszerű burkolatot kaptak az ajtózsebek, és a kemény műanyagok többségét is bevonták legalább egy vékony textilréteggel. Így nem csak kellemes tapintásúak a felületek, hanem menet közben az utastér is csendesebb.

Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 82

Jó oldaltartásúak az ülések, de az ülőlap lehetne kicsit hosszabb

Kormánya alul felül kicsit lapított formájú, gombjai elegáns, fényes fekete felületet kaptak. Műszerfala természetesen teljesen digitális, mérete 12,3 colos, – 1920 x 720 pixeles felbontással – az álló formátumú központi érintőképernyő pedig 12 colos, 1250 x 1562 pixellel, ketten együtt 774 cm² felületen jelenítenek meg adatokat. A műszerfal grafikája személyre szabható, négyféle megjelenítés választható, felbontása hibátlan és a rajta megjelenő grafika is látványos, könnyen értelmezhető. 

A fedélzeti rendszeren Android alapú operációs rendszer fut. Vezetőtámogató rendszerek közül számtalan megtalálható az autóban, az adaptív, az aktuális sebességkorlátozásokat, az út vonalvezetését is figyelembe vevő, tempomattól kezdve a holttér- és keresztirányú forgalmat figyelő rendszeren át a 360 fokos képet adó tolatókameráig összesen 26-féle segéd dolgozik benne, hogy baj nélkül ússzuk meg minden nap az autózást.

Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 83

Szinte már négyzet alakú az alul-felül lapított kormány

Jó ötlet volt, hogy az irányválasztó kart a kormány mögé telepítették, így a középkonzolon az összes helyet tárolórekeszek, pohártartók foglalhatják el, összesen 30 liternyi teret lehet megtölteni kisebb nagyobb úti holmikkal. Apró kellemetlenség csupán, hogy így elég zsúfolt a kormány mögötti rész, hiszen az ablaktörlő bajuszkapcsolója és az irányválasztó mellett, a Renault-nál megszokott kialakítású multimédia vezérlőgombsor is a kormány jobb oldalán, hátul található. Persze meg lehet szokni a rengeteg csápot, gombot, de az első napokban gyors irányváltásoknál, jellemzően városi parkolásnál tuti, hogy sokan kapcsolják majd be akaratukon kívül az ablaktörlőt is. 

Klasszak a kárpitok is, az ülések oldaltartása is jó, egyedül az ülőlap tűnik kicsit rövidnek. Csomagtartója egész nagy, de a kialakítása nem a legszerencsésebb, egy mély verembe kell beemelni a poggyászt, és a hátsó ülések háttámlájának ledöntése után is lépcsőzetes felületre lehet csak pakolni. Láthatóan a minél nagyobb térfogat elérése volt a cél, így alapállásban 440 literes a raktér, ami szükség esetén 1332 literre növelhető.

Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 84

A töltőkábelnek külön kis rekesz szolgál lakhelyül

A csomagtartóban található egy 32 literes rekesz is, ahová a töltőkábelt lehet elrámolni, amikor épp nincs rá szükség. Elöl viszont hiába keresnénk extra csomagtartót, a Mégane motorháztetejének felnyitása után csak az oda zsúfolt műszaki tartalommal nézhetünk farkasszemet, tárolórekesznek nyoma sincs. Mondjuk ez nem is akkora baj, az első csomagtartók megközelítése az esetek többségében úgyis sokkal nehézkesebb. 

Utasterében az ember 24 órás cirkadián ritmusához igazodó hangulatvilágítás teszi még otthonosabbá az utazást, ami 30 percenként változtat egy keveset az aktuális megvilágításon. Persze felül is lehet bírálni a rendszert és saját kedvenc színt használni. 

Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 85

Óriási Renault embléma és girbegurba nappalifénycsík az autó orrán

Technika

Jelenleg kétféle teljesítményszintű elektromos Mégane található az árlistán. Az egyik 96, a másik 160 kW-os, ami lóerőben nagyjából 130-nak és 218-nak felel meg, forgatónyomatékuk 250, illetve 300 Nm. Hogy tovább nőjön a választható változatok száma, kétféle méretű akksicsomag is létezik a modellhez, de ezeket nem lehet összevissza kombinálni. A 96 kW-os villanymotorhoz rendelhető a kisebb – 40 kWh-s – akkumulátor és a nagyobb, 60 kilowattórás is, míg az izmosabb villany Mégane csak nagy akksival kapható, ami valahol logikus is. Az autó aljába épített lítiumion-akkumulátor a jobb helykihasználás miatt különösen lapos, mindössze 11 centiméter magas, és mérettől függően 290, vagy 394 kilogramm tömegű, feszültsége 400 volt.

A kisebben 8 darab, 24 cellás modul található egy rétegben, míg a nagyobb akkumulátor 12 darab, egyenként 24 cellából álló modult tartalmaz, amik két rétegben helyezkednek el. Az akksikra 8 év, vagy 160 ezer kilométer garanciát ad a gyár, így, ha az akksi kapacitása az említett intervallumban 70 százalék alá esik, a csomagot ingyen cserélik. Villanymotorja pedig a csekély, 145 kilogrammos tömegével – ami 10 százalékkal kevesebb, mint a Zoé jóval gyengébb motorjáé – járul hozzá, hogy az elektromos Mégane a vetélytársainál nagyjából 100 kilogrammal könnyebb lehessen. Tölteni váltakozó áramról 2,3 és 22 kW közötti teljesítményekkel lehet, ami a hálózattól függ, egyenáramú gyorstöltőn viszont 130 kW-tal lehet tolni az energiát az akkumulátorokba. 

Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 86

Elöl nincs extra csomagtartó

Vezetés

Ugyan még meg sem mozdult az autó, de máris könnyűnek érezni, amiről a finoman nyíló és csukódó ajtók győzik meg azonnal az agyunkat. Miután megtaláltuk a megfelelő üléspozíciót, beállítottuk a tükröket – és ízlés szerint kikapcsoltuk az elektronikus, kameraalapú belső visszapillantót, aminek szerintem több hátránya van, mint előnye -, már csak az indítógombot kell megkeresni, ami a vezetőülésből nézve pont kitakar a kormány. Rácz Tamás kollégával megpróbáltuk meggyőzni egymást arról, hogy elektromos autónál van-e még erre a gombra, mozdulatra szükség, szerintem nincs, és imádtam, hogy a Volvo C40 Recharge-ba csak beültem, húztam a fokozatválasztót D-be, és mehettem is dolgomra, míg Tamás szerint biztonságosabb, ha egy határozott mozdulattal életre kell kelteni az autót. 

Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 87

A műszerfalon négyféle megjelenítés választható

Gázadásra szépen megindul az 1,6 tonnás autó, és ha nagyon akarjuk, lehet vele úgy gyorsulni, hogy az elektronika végig a határon egyensúlyozva, éppen csak egy kicsit hagyja elforogni a hajtott kerekeket. Nyilván nem ilyen körülmények között használják majd, és praktikusabb, kifizetődőbb vele ésszel közlekedni. Papíron 7,4 másodperc alatt gyorsul az erősebb motoros változat és 160 km/óra a csúcssebessége, míg a gyengébbnek 10 másodperc kell a 100-as tempó eléréséhez, és már 150-nél megtorpan. 

Kormány mögötti fülekkel állítható a rekuperáció mértéke, aki szereti, az így akár olyan mértékű motorféket is beállíthat magának 0 és 3-as fokozat között, amivel az esetek nagy részében egy pedállal is elvezetheti az autót, ha pedig vészfékezni kell, akkor az elöl 32, hátul 29 centis tárcsákkal dolgozó fékek fogják meg határozottan az 1,6 tonnát. Kormányzása 2,3 fordulatot tesz meg a két végállás között, közvetlen, roppant jól irányítható vele az autó, fordulóköre 10,4 méter. Futóműve kényelmes, nem túl kemény, bár a dél spanyol, tükörsima, príma minőségű utakon nem is nagyon volt alkalma rázni, ütni, kellemetlenkedni. 

Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 88

A jobb oldali kormányküllő alatti gombbal lehet a különböző vezetési stílusokhoz passzoló beállításokat aktiválni

Nem meglepő, hogy az utastér csendes, nem zörög, nem zakatol benne semmi, viszont a nagy békébe már úgy 100 km/órás sebességtől elkezd bekúszni a szélzaj, ami aztán végig megmarad. Szerencse, hogy 140-es tempónál se sokkal hangosabb, mint amikor először feltűnik, hogy egyáltalán van. 

Költségek

Értelemszerűen a gyengébb motoros, kis akksis változat a legolcsóbb, ezért 13.199.000 forintot kérnek, míg a legdrágább változat ára 16.899.000 forint. Az aktuális hazai ármátrix valahogy így néz ki: 

Menő villanyautóvá változott az új Renault Mégane 89

 

A Renault Mégane E-Tech és vetélytársai – Listaár, forint
Opel Mokka-e (136 LE) 13 300 000
Peugeot e-2008 (136 LE) 13 420 000
Renault Mégane E-Tech Electric (130 LE) 13 199 000
VW ID.3 (204 LE) nem elérhető

Értékelés

Modern formájával, tisztességes műszaki tartalmával, temérdek vezetőtámogató rendszerével, az akkumulátorra adott nagyvonalú garanciával és a kicsivel 13 millió forint feletti indulóárával az új Mégane E-TECH-nek mindene megvan hozzá, hogy a kategória egyik kedvence legyen. Külön ki kell emelni a 22 kW-s AC töltés lehetőségét, amelyet még jóval drágább modellek közül sem sokan kínálnak.

Mellette – Ellene
 
  • Egyedi forma
  • Városban jól használható méret
  • Komfortos futómű
  • Rengeteg vezetőtámogató rendszer
  • Erős motor
  • 22 kW-tal is tölthető AC töltőponton 
 
  • 100 km/óra fölött szélzaj
  • Rövid ülőlapok
  • Mély, üregszerű csomagtartó

Szavazás

Szerinted hány pontot érdemel a Mégane tisztán elektromos hajtással?
419 szavazat - átlag: 7.60 (10-ből)
Szerinted hány pontot érdemel a Mégane tisztán elektromos hajtással?