| Röviden – BMW 420d xDrive Gran Coupé Individual | |
|---|---|
|
Mi ez? |
Szép és praktikus kupéváltozat a 3-as BMW alapjaira. |
| Mit tud? | Nagyon lehet vele tépni és örvendezni neki, ahányszor meglátjuk. |
| Mibe kerül? | Maga a 4-es GC minimum 11,1 millió forintba. Az összkerekes 420d alapára 12 587 000 Ft, plusz a szükséges extrák. |
| Kinek jó? | Drága cégautóra jogosultaknak, akár az 5-ös BMW helyett is. |
Szeretném azt hinni magamról, hogy higgadtan közelítek a jó autókhoz, így a BMW-khez is. Többnyire igen, de nemes és finom vonalú karosszériájával a 4-es Gran Coupé gyorsan térdre kényszerített. Ha már a Mercedes-Benz a CLS-sel elintézte, hogy higgyünk a kettőnél több oldalajtós kupékban, a 4-esnak is kijár a kupé név.
Formaterv
Stimmelnek az arányok, rövid az első túlnyúlás, a kupé szépen ráül hátsó kerekeire – amiket már az elsőkkel együtt hajt a legtöbb itthon eladott BMW, így az xDrive tesztautó is. Jóllehet az adaptív távolságtartó tempomat kiválóan együtt él a forgalommal, a radar sikktelen takarófedele otromba, utólagos megoldásnak tűnik, nem pedig gyári eredetinek.

Lehet rajta vitatkozni, de szerintem szebb az Audi megoldása, ahol nem törik meg a motorházat máris egy hézaggal
Milyen belül?
A telivér sportlimuzin valójában ötajtós. A BMW-nek érdemes volt lenyelnie a békát és az Audi A5 Sportback után menni a nagy ötödik ajtóval, mert ezzel – legalábbis számomra – a ma létező legeslegvonzóbb autóját alkotta meg. Ami elég nagy szó, mert a BMW a Mercedes-Benzhez hasonló következetességgel fedi le a szegmenseket és az utóbbi 15 évet elnézve a prémiummárkák közül a legügyesebb modellpolitikával dolgozik.

Feláras, de megér minden forintot a sportülés. Az Individual bőrkárpit ízlés dolga, sok más szín is van
Mára a cég optimálisra csiszolta a rengeteg funkció használatát az iDrive pogácsájával és az okos menükkel. Könnyű beadni, majd kiegészíteni a navigációs célokat, gyerekjáték csatlakoztatni a telefont, szép a térkép grafikája. Ebben a BMW a legjobb a kategóriában.

Okos megoldás az ötödik ajtó, síelőknek is. A merev kalaptartó a fedélel együtt nyílik és sosincs útban
Mitől Individual?
Tesztautónk több szempontból is különleges BMW volt. Eleve Gran Coupé, ráadásul az Individual vonulat extráival megédesítve. Az Individual extrái már az E36-os 3-ashoz is elérhetőek voltak az autó ritkaságára többet áldozó vásárlóknak.

A kézifékkar borítása is lehet átlagon felüli az Individual opcióival. Reméljük, a BMW még sokáig kitart a rendes kézifék mellett, legalább lehetőségként a nyomógomb mellett
Milyen vezetni?
Lehetne szapulni a BMW-t, amiért a 463,8 centis sportlimuzin 1615 kilót nyom vezető és csomag nélkül, de nincs sok értelme. Egyszerűen nem érezni az autón, sem gyorsan vezetve, sem tankoláskor. Négykerék-hajtása a mesebeli beszappanozott villám gyorsaságával reagál, nagy gázzal rajtolva is maradéktalanul talajra vihető a motor ereje.

Míg széria futóművel az 5-ös nem agilisabb az E-osztálynál, a 3-as és a 4-es sportosság letéteményese
Fekszik neki a vadulás
A BMW négyhengeres dízelét nálam jobban ismerők szerint érezhetően halkabbá vált az új változat a 184 lóerőshöz képest. Ezzel nem mernék vitatkozni, de az mégiscsak szégyen, hogy az Opel Vivaro teherautó kivitelében, tehát nemcsak a családi buszban, reggelente halkabban lát munkához az 1,6 literes Renault-dízelmotor. Majdnem 4000 kilométert ültünk bennük az elmúlt hetekben, volt alkalmunk kitapasztalni a különbséget, a kisteherautó javára.
Adatlap
BMW 4 Gran Coupé Individual
| Motor | 1995 cm3, Dízel, S4 |
| Teljesítmény | 190 LE |
| Nyomaték | 400 NM |
| Gyorsulás (0-100 km/h) | 7,5 sec |
| Végsebesség | 240 km/h |
| Fogyasztás (vegyes) | 4,2 l / 100 km |
Négyhengeres dízellel más márkák is elrontották ugyanezt. A Mercedes-Benz 2,15 literes motorja csúnyán krahácsol a C- és az E-osztályban is, az Infiniti pedig a harmadik hangszigetelésnél tart a Merci-dízelmotoros Q50-ben. Abból tényleg a nekibőszült izomhibridet kell megvenni, az mindent visz.
De a fogyasztás megmenti a dízelt, mert takarékossága bámulatos. Nemcsak azért, mert kúton mérve is elég volt neki a néptelen M6-oson 110 körül haladva 4,67 liter/100 kilométer. A 20d a tartós 160 és 230 közötti sebességet – német autópályák sebességkorlátozástól mentes szakaszain – mindössze 8,27 literes fogyasztással tolerálta. Városban szintén elég 8 liter a négykerék-hajtású autónak.
Minél gyorsabban megyünk vele, annál inkább kijön a 4-es fölénye az amúgy igen jó középkategóriás autókhoz képest. Lézerrel lehet olyan pontos íveket rajzolni, mint remek erőkkel megáldott, visszajelzésekkel elkényeztető kormányával.
Bőven 200 felett is olyan nyugodt és stabil az autópályás kanyarokban, mintha síneket fektetne maga elé. Lehet utálni Suzuki Lianából vagy bármilyen drága új autóból is a BMW-seket, de ahogy ez az autó mozog és amit a bal egyben ülőnek megad, az tanítani való.

Neked is hiányzik pár milliód egy új BMW-hez? Olvasd el, mire számíts használtan a 320d-től és az E46-tól
Szokás szerint megejtő harmóniában dolgozott a nyolcfokozatú automatikus váltó a motorral, vezérlése többnyire mesterműnek hat. Apró botlásként egyesben érzésre néha feleslegesen húzatja a motort 2000-ig, de ez elindulásokat leszámítva remekel.
A tesztautó konfigurációja azt harsogja a vevőnek, hogy a kormányról kapcsolható fokozatokért, Steptronic sport sebességváltó néven, a BMW további 66 400 Ft felárat kér. Ez sajnos nem fér bele az automatikus váltó 715 500 forintos költségébe.
Szép a szélvédőre vetített kijelző, egyedül az új A4 jutott közel ehhez az európai autóiparból. A navigáció fent is megjelenő iránymutatásával a head-up display remekül működik, adódjék bár összetett autópálya-csomópont vagy más helyzet, amiben a vezető gyámolításra szorul.Sajnos a takarékosságra hangolt, például a légkondi teljesítményével, korai felkapcsolással, gázelvételkor üresben rollerezéssel, kanyar előtt korai gázelvételre felhívással operáló Eco Pro üzemmódot minden motorindítás után újra kell aktiválni. Az autó igazán indulhatna azzal a beállítással, amivel leállítottuk.

A 4-es nem egyszerűen egy szebbre rajzolt 3-as BMW. Szélesebb a nyomtávja és mélyebb a súlypontja, mint a 3-as limuzinnak
Ár: 12,6 millióért még alapmodell
12 587 000 forintért az összkerekes 420d Gran Coupé még messze van a képeken látható modelltől. A tesztautó 19 821 700 forintos árából 1 533 000 forint a Luxury Line kivitel (18-as felni, bőrkárpit, fékezőfunkciós tempomat, tolatóradar, szebb fények).

Pontosan mért a számítógép, 5,8 liter a tesztfogyasztás, főleg autópályán járva. Nem hiányzott a digitális műszerfal
Komoly érték az autóhoz járó szervizcsomag, amely fedezi a kötelező karbantartási költségeket az első 5 évre vagy 100 000 kilométerre. A konstrukció 529 400 forintért megtoldható a kopóalkatrészek cseréjével ugyanerre az időszakra, 1,2 millió forintért 6 év/150 000 kilométerre. Kedves tőlük, de a BMW 4 Gran Coupé nem szorul rá észérvekre.
| Mellette – Ellene | |
|---|---|
|
|






