| Röviden – Mercedes-Benz CLA 220 CDI AMG | |
|---|---|
| Mi ez? | Kompakt kupé-limuzin, óriási csillaggal az orrán |
| Mit tud? | Jól néz ki és tulajdonképpen nagyon kellemes vele a hétköznapi élet |
| Mibe kerül? | A tesztelt verzió 15,4 millió forintba kerül |
| Kinek jó? | Aki beleszeretett a formába és takarékosan akar autózni egy AMG-szettes Mercivel |
Tetszik? Az AMG-felni is? A dízelmotor takarékossága is? Az automata váltó komfortja is? A sportfutómű is? És ez így együtt? És ez így együtt – 15,4 millióért?





Lenyűgözően értelmetlen, és felháborítóan jól néz ki az AMG-optikás 220 CDI motors CLA. Komótos dízellel, régivágású automatával egyáltalán nem sportos, hiába néz úgy ki, ráadásul túl drága is, de valahogy mégis egy fenejó autó
A választ mindenki megfogalmazhatja magának, mindenesetre egyhetes együttélésünk után az én válaszom – számomra is meglepő módon – IGEN!
A német prémiumgyártós faszariság (hátsó kartámasz felára az autón: 52 ezer forint) és a botrányos keresztmotor-fronthajtás dacára a Mercedes-Benz CLA eleve egy nagyon menő, a csillaghoz méltó műszaki tartalmú és minőségű, klasszikus Merci-értékeket hordozó, mégis aktuális és persze látványos, izgalmas autó. (Amit itthon még jobban szeret a közönség, hiszen Kecskeméten készül.)

Gyönyörű, sportos, elegáns négyajtós Mercedes. Ezt annyira jól adja elő, hogy az ember már nem is bánja a kijózanító valóságot: ez a Merci a rossz végén hajt!
Másrészt pedig ugye ez egy német autó, ráadásul német prémiumautó, tehát pont olyan, amilyennek a kedves vevő, vagy esetünkben a sajtóflottát összeállító PR-menedzser megrendeli. A hűtőmaszk színrefújt lamellái (28 000), a polírezüstös fényezés (202 000), a fóliázott hátsó üvegek (68 000) sokat adnak hozzá az összképhez, de nem mondható el, hogy az alapáras, bő nyolcmilás CLA is pont ilyen látványos lesz, mint ez a majd’ kétszer annyiba kerülő darab.
| A dízel, automata CLA konkurensei (sportpakett nélkül), listaáron | |
|---|---|
| Lexus IS 300h (181 LE) | 10 700 000 Ft |
| Audi A3 Sedan TDI (150 LE, csak kézi váltóval) | 7 527 670 Ft |
| VW Passat CC 2.0 CR TDI BMT DSG (170) | 10 136 250 Ft |
| Mercedes-Benz CLA 220CDI aut. (170 LE) | 10 717 110 Ft |
Az elektronikus extrákról is csak annyit érdemes mondani, hogy a Mercedes CLA-hoz a legtöbb modern extra rendelhető, ha kifizeti az árát a vevő, és minden jól működik, a Harman-Kardon audiorendszertől (208 000) a tolatókameráig. Na jó, egy kicsit bicskanyitogató túlzás “sávtartó automatiká”-nak titulálni a felfestés érintésekor a kormányt rezgető vibramotort, hiszen vannak autók, amelyek valóban a sávban tartják a kocsit aktív kormányzással (például a VW vagy a Lexus számos modellje, felárért, persze). De mondjuk az intelligens világítás a reflektort is automatikusan kapcsolgató kamerás figyelőrendszerrel remekül bevált, 441 ezerért.
Adatlap
Mercedes-Benz CLA 220CDI – 2013
| Motor | 2143 cm3, Dízel, S4 |
| Teljesítmény | 170 LE |
| Nyomaték | 350 NM |
| Gyorsulás (0-100 km/h) | 8,2 sec |
| Végsebesség | 230 km/h |
| Fogyasztás (vegyes) | 4,5 l / 100 km |
Van ehhez a remekbeszabott dizájnhoz nyomatékos-takarékos dízelmotor és nyomatékos-erős turbós benzinmotor is, mindenféle színben kapható, 8,34 millió forint az alapára, ami méretéhez képest nem kevés, de a keret nélküli ablakkal és a hatalmas csillaggal az orrán valahol érthető. Ez az autó, bár sokkal kisebb, mint egy C, E vagy S limuzin, érezhetően egy picit sem taxinak, szállodai vagy állami autónak készült, hanem stílusos pénzvillogtatónak azok számára, akik nem igénylik a CLS nagyobb méreteit, igénylik ellenben a négy ajtó, a négy ülőhely és a lehetetlenül tágas, 470 literes csomagtér meglétét. És szeretnek vezetni. Mert a CLA-t vezetni jó, még ezt a CLA-t is.
Amíg az ember bele nem ül, nehezen hiszi el ezt. Hogy lenne már jó, keresztmotorral, ráadásul négyhengeres dízellel, fronthajtással – egy Mercedes? Biztos kényelmetlen az AMG sportfutóműves ültetés miatt, biztos túlszervózott a kormányzása a Mercedes-csillag miatt, biztos lomha az automata váltó miatt. De nem, nem és nem.
A /40-es gumik dacára a CLA egész komfortos volt még a tragikus állapotú hazai utakon is – miközben agilisen, harapósan, félelmetes közvetlenséggel fordul. Mintha az agyunkból kapná a jelet a kormánymű. Én szeretem a nagyobb Merci limuzinok kormányzását is, pont a nagyvonalú, amerikaias rásegítés okán – de ez a feszes, direkt Mercedes is tetszett.

Újra és újra ámulatba ejtett praktikumával a CLA: minden apróságot el lehet rekkenteni valahol az utastérben
Az automata váltó pedig nem hagyományos automata, hanem a 7G DCT nevű duplakuplungos robotváltó, ami a kormány mögötti fülekkel is vezérelhető. A Mercedesnél zseniális módon sikerült megoldani a finom alapjárati kúszást és a kényelmes, lágy váltásokat is ezzel a szerkezettel, de ha sportosabban állunk az autózáshoz, a fülekkel olyan gyorsan kapcsolgathatunk, hogy nem is nagyon hiányzik a harmadik pedál.
A váltó választókarja a nagyobb Mercedeseknél szokásos módon a kormányoszlopra került egy elektronikus bajuszkapcsoló formájában, így az első ülések közt nem ormótlankodik semmi, könyökölhetünk, forgathatjuk a Comand tekerős joystickját zavartalanul.
8,2 másodperces 0-100, 230 km/h végsebesség – hétköznapi autózásban vegyes üzemben 6,3 literes tesztfogyasztás mellett. Tulajdonképpen nincs tehát semmi baj ezzel a négyhengeres dízellel; jó-jó, nem olyan megnyugtatóan dörmög, mint a jó kis V6-osok, de ha ennyit eszik, bánja kánya! Nem mondom, a remek futómű és kormányzás, no meg az az AMG hímzés a szőnyegen azért néha, kanyargósabb utakon kívánta volna a jobban kihúzatható, benzines karakterisztikát, de hosszú távon, mindennapi használatban jó ez a dízel.
Amikor visszaadtam ezt a képtelenül konfigurált, drága kis négyajtós Mercit a Kárpát utcában, rájöttem: egy nagyon-nagyon jó kis kocsit, talán az egyik lehetséges legtutibb hétköznapi Mercedest hagyok ott az egykori pártgarázsban a következő újságírónak. Még most sem értem egészen, hogy lehetséges ez egy rossz végén hajtó dízel Mercedesnél, de így van.
Vagy csak a napon oly gyönyörűen ragyogó krómszegecsek, a DTM-hangulatot idéző sárvédő-kopoltyúk, a csodás kerek légbeömlők és az a sok vörös cérna vette el az eszemet?
| Mellette – Ellene | |
|---|---|
|
|

