Amióta az igazán elmaradott autókat kirostálta a dél-koreai autóipar ugrásszerű fejlődése és az egyre keményedő verseny, a legtöbb tesztautóból azzal szállok ki, hogy jónak jó, de a saját pénzemet nem adnám érte.
A kevesek egyike
Bocsánat a germanizmusért, de ezt a mélyen igazságtalan, de annál őszintébb hanghatárt (Schallmauer) maroknyi autó töri csak át.
A kivételek közé tartozik például ár/nívó arányával a Dacia Duster és nem 1,4-esként a kombi i30/Cee’d páros, praktikusságával a Skoda Yeti vagy a FIAT Panda és az egyszerre jó és jutányos Renault Scénic.
Adatlap
Peugeot 5008 1,6 THP Premium
| Motor | 1997 cm3, Dízel, S4 |
| Teljesítmény | 150 LE |
| Nyomaték | 340 NM |
| Gyorsulás (0-100 km/h) | 9,9 sec |
| Végsebesség | 195 km/h |
| Fogyasztás (vegyes) | 5,9 l / 100 km |
Újabban a Peugeot 5008-cal bővült a kedvencek köre, nem véletlenül. A Peugeot kompakt egyterűjéről már megírtuk, hogy briliáns ülésrendszerét a Citroën Grand C4 Picassónak köszönheti, de kár lett volna nem átvenni a rokontól az egy mozdulattal felcsapható és előrefutó üléseket a második sor szélén, aminél könnyebb beszállást egy Grand Voyager sem biztosít leghátra.
Ahogy tetszik
150 ezer forintot kérnek a leghátsó ülésekért, fillérre annyit, mint a fő vetélytárs Grand Scénicben. A padlóban némi helyet igénylő székek ellenére a csomagtér olyan vajasra kidülledt, baromba püffedt hangárnyi, hogy harcedzett családanyák sem könnyen töltik csurig.
| Konkurensek és listaáraik 5+2 ülésessel az eurotaxos Autókereső alapján | |
|---|---|
| Peugeot 5008 2,0 HDI Premium (150 LE) | 7 175 000 Ft |
| Citroën Grand C4 Picasso 2,0 HDI Dynamique (150 LE) | 7 240 000 Ft |
| Mazda5 2,0 CD TX Plus (143 LE) | 7 479 900 Ft |
| Opel Zafira 1,9 CDTI Cosmo (150 LE) | 7 573 000 Ft |
| Renault Grand Scénic 2,0 dCi Dynamique (160 LE) | 6 340 000 Ft |
| Toyota Verso 2,0 D-4D Sol (126 LE) | 7 370 000 Ft |
Többnyire még a középső üléseket sem kell előrehúzni, pedig egyenként mozgathatóak. Ezen a szinten aprópénz, ezért is kár, hogy 31 000 forintos felárért kell megrendelni az előrehajtható támlájú utasülést, amire előbb-utóbb még egy 5008-cal is rászorulhat a családapa az IKEA parkolójában.
Belül igényes, jól átgondolt autó az 5008, akad apró belső tükör a csemeték szemmel tartására, kulturált helye és rögzítése van a használaton kívüli övcsatoknak, csak a vezető környékén kevés a rakodóhely, ha valamit nem a középső láda mélyére akarunk süllyeszteni. Egyedül a lehajtható asztalkát sikerült alaposan eltolni, amely magas utasoknak nyomja a térdét.
Arányosan drágább a nagy dízel
Amikor a nap hólyagosra perzseli az óvatlan strandolókat, jól jön a külön ventilátor és a jól irányítható, lezárható levegőkilépő nyílás a B-oszlopon az oldalanként szabályozható ventilátorral. A hátsó rostélyokat azóta tudom értékelni, amióta egy gázüzemű Fabiában elöl lejegesedett a homlokom, hogy hátul ne főjenek meg az utasok.
Belső térben a többi 5008 is megadja mindezt, de hajtásláncával a 2,0 HDI fölényben van a házon belüli alternatívával szemben, amely a 156 lóerős és 720 ezer forinttal kevesebbért kínált turbós benzines.
Hét liter elég
Autópályán és országúton a kétliteres dízel átlaga 6,7 liter lett, míg ugyanazon az útvonalon az 1,6 THP-ben 8,2 liter fogyott, ami nem komoly érvágás a halk és kifinomult turbós benzinesért.
Városban azonban az étvágykülönbség sokkal nagyobb (11 helyett nem egészen 8 liter), a gázolaj kevesebbe kerül és 240 helyett 340 newtonméteres nyomatékával a nagy dízel egyszerűen kilapítja a kisebb benzinest előzéskor.
Nem véletlenül nevezte Rácz Tamás az azonos motorú Citroën Grand C4 Picassót családi vadbaromnak: a kétezres dízelmotor meg sem érzi, hogy az autó akkor is 1,6 tonnás, ha még senki nem ül benne.
Törésteszt: Peugeot 5008 2009
Frontális ütközésnél az 5008-as elöl ülő utasainak nem esne nagy baja a bábuk eredményei alapján, és annak ellenére, hogy térdlégzsák nincs az autóban, a lábak sincsenek sérülésveszélynek kitéve. Az oldalsó fej- és testlégzsákkal is felszerelt járgány a korlátos oldalirányú ütköztetésnél a maximális pontot kapta, de az oszlopos változatnál már túl nagy terhelést kapott a bábu mellkasa.
Ahogy a legtöbb tesztelt autónál, az 5008-asnál sem voltak megelégedve a szakértők a fejtámla ostorcsapásos sérülések elleni védelmében, ezt csak gyengének minősítették. A felnőttek biztonságára összesen így is szép eredményt, 89 százalékot kapott a Peugeot.
Előre a galaxisban
Ezzel a háttérrel rezzenéstelenül törhetünk előre a galaxis útjain. A hatfokozatú váltó kellemesen kapcsolható, meglepően jó ahhoz képest, milyen pocsék a régi ötfokozatú, amivel a Peugeot mondjuk a 207 SW vásárlóit riogatja.
Ültünk már 5008-ban, de így is meglepett, mennyire halk az autó. Autópályán 150-nél olyan csendben fúrja előre magát az orkánba, hogy a kuplungot kinyomva szinte nem is változik a zajszint, a kiválóan szigetelt motorból tehát alig hallani valamit.
Úri dolgunkat nem keserítik meg a nagyívű haladáshoz méltatlan billenések, amikor országútra érünk. Magassága ellenére az 5008 nem bukdácsol a kanyarokban, kormánya elég precíz ahhoz, hogy a kiválasztott íven lehessen végigvezetni.
Ennél többet ebben a kategóriában nemigen várhatunk, de azért kíváncsian várjuk, mit tudhat az új Mazda5 és a Ford C-MAX.
Addig azonban, a Touran megújulásával együtt is az 5008 a kedvenc kompakt egyterűnk, hiába jobb a Grand Scénic ára.










