Suzu
A Hyundai aprócska egyterűje furcsa jószág. Kicsi, de mégis tágas, új, de ennek ellenére belseje évekkel ezelőtti hangulatot áraszt, és a magasra nőtt, aránytalannak tűnő formáját is egy ideig emészteni kell. Használat közben szerencsére a külsőből nem sok látszik, így ha lesütött szemmel közelítjük meg a járgányt és gyorsan beülünk, még akár jól is érezhetjük magunkat benne.
Semmi extra
Utasterére átlagos anyaghasználat jellemző, de ha nincsenek harkályok a felmenőink között, és legyőzzük a kopogtatatás, illetve a műanyagokhoz dörgölőzés iránti vágyunkat, és csak a szemünknek hiszünk, akkor a plasztik ravasz textúrája elhiteti velünk, hogy körülöttünk minden jó fogású, puha. Hagyjuk meg magunknak ezt az illúziót.
| Konkurensek | |
| Opel Meriva 1.7 CDTI Enjoy | 4 830 000 Ft |
| Citroën C3 Picasso 1.6 HDi Collection | 4 640 000 Ft |
| KIA Soul 1.6 CRDI LX | 4 349 000 Ft |
| Suzuki SX4 1.6 GC | 3 706 500 Ft |
Középen jobb?
Hogy a sötétben kellemes fehérszínű fényben derengő műszerekről miért gondolják úgy az autógyártók, hogy középre kell őket szerelni, nem tudom. Egyáltalán nincs ott jó helyen, tessék visszatenni a kormány mögé. Ahová egyébként a többi visszajelző lámpát tervezte a Hyundai belsőépítésze. Így legalább egy helyen lennének. A műszerfal ettől függetlenül teljesen rendben van, akár a Matrixnál komolyabb autókban is jól mutatna.
Tilitoli hátul
Vezetőülése szokatlanul magasan van, de kényelmes és remekül kilátni belőle. Az ülőlap elejét és hátulját külön emelhetjük az oldalt lévő tárcsákkal, de a kormány már nem ennyire kezes, az csak fel-le állítható. A két első ülés jó távol került egymástól, így a széles járgányban akár az ülések közé lépve is hátramászhatunk pakolni, vagy éppenséggel az össze-vissza variálható ülésekkel játszani.
A nagy varázslatokat úgyis az autó hátulja rejti. Nemcsak elképesztően tágas a második üléssor – a plafon is jó messze a fejünk felett kezdődik -, a székek egyharmad-kétharmad arányban tologathatóak is. Több fokozatban dönthető a háttámla, és a komplett üléssort is összehajthatjuk, ha szükséges. Ilyenkor titkos rekeszek kerülnek elő a padlóból. Ide érdemes olyan apróságokat pakolni, amelyekre ritkán, vagy egyáltalán szükség, mert könnyű őket örökre elfelejteni.

A képre kattintva a gyári fotós munkájában gyönyörködhetnek
Csomagtartója termetes, alapállásban 350 liternyi rakománynak ad helyet, de az ülések összehajtása után ez a térfogat kis híján 1,3 köbméteresre duzzasztható. Sajnos a padló minden igyekezet ellenére sem lesz vízszintes, így szükség-lakóautónak nem igazán válna be a Matrix.
Úton
A furcsa, derékban kiszélesedő forma az első parkolásnál okozhat meglepetést. A tükörből úgy fest, hogy már illik elkezdeni aggódni a felnik épsége miatt, de kiszállás után muszáj visszapattanni és lefaragni egy kicsit a kocsi és a járda közötti távolságból.
De van ám szórakoztató dolog is a Matrixban: a motor. Az 1,5-ös dízelmotor legfeljebb 110 lóerőt és 235 Nm-nyi forgatónyomatékot képes kihozni magából. Papíron az autó gyorsulása csapnivalónak tűnik – 13,9 másodpercre van szüksége a százas sprinthez – de városban mégsem érezni vállalhatatlanul lomhának. A fürge autózásnak inkább a nyögvenyelősen kapcsolható ötfokozatú váltó szab gátat.
| Biztonság: |
| Annak ellenére, hogy a Hyundai Matrix nem éppen mai modell, az EuroNCAP adatai között hiába keressük, hogyan szerepelt a törésteszteken a két első légzsákkal, ABS-szel, biztonsági kormányoszloppal és oldalerősítésekkel felvértezett autó. Kár, pedig a 2001-es bemutatkozása óta lett volna rá idő bőven, hogy összetörjenek belőle párat. |
Itthon elméletileg benzines Matrixot is lehet kapni, de a gyakorlatban a Hyundai weboldalán csak a készleten lévő, 1,5 literes dízelmotorral felszerelt változat árát tudhatjuk meg, ami nem is tűnik soknak. Kis szaporulatú családoknak, akik még csak most ismerkednének az egyterűs életérzéssel, és akiknél a praktikum üti az esztétikum iránti vágyat, érdemes a vásárlás előtt beugrani egy Hyundai szalonba is. Hátha.
| Mi a mátrix valójában? |
| A mátrix a matematikában számok téglalap alakú elrendezése (táblázata). A táblázatban szereplő számok a mátrix elemei, melyek sorokat és oszlopokat alkotnak. A mátrixok vicces teremtmények, lehet őket összeadni, szorozni és felbontani, de a számokon szocializálódott ember számára vannak furcsa tulajdonságaik a műveleteknek.
Például két mátrix szorzata függ a tényezők sorrendjétől, azaz A x B nem egyenlő B x A (általában). Ráadásul lehet, hogy valamelyik sorrendben nem is létezik a szorzat. Mátrixokat szoktak használni például lineáris egyenletrendszerek leírására, és olyan adatok tárolására, melyek két paramétertől függenek. Fizikában és gazdasági matematikában előszeretettel alkalmazzák őket. Normál földi halandó a legegyszerűbb típusával találkozhat vektor néven. (2×1-es mátrix) |
| Műszaki adatok – Hyundai Matrix 1,5 CRDi | |
| MOTORADATOK | |
| Lökettérfogat (ccm) | 1493 |
| Furat x löket (mm) | 75 X 84,5 |
| Hengerek / szelepek száma | 4/16 |
| Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 81(110)/4000 |
| Max. nyomaték (Nm/ford.) | 235/2000 |
| MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
| Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 13,9 |
| Végsebesség (km/h) | 170 |
| FOGYASZTÁS | |
| Város (l/100 km) | 6,3 |
| Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,5 |
| Vegyes (l/100 km) | 5,2 |
| CO2 kibocsátás (g/km) | 136 |
| MÉRETEK | |
| Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4060/1740/1635 |
| Tengelytáv (mm) | 2600 |
| Csomagtér (liter) | 354 |
| Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) | 1380/550 |
| Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 55 |
| Gumiméret | 185/65 R14 |
| ÁR, KÖLTSÉGEK | |
| Alapár (forint) | 3 599 000 |
| Tesztelt autó ára (forint) | 3 698 000 |
| A szériafelszereltség fontosabb tételei | Itt találhatóak |
| ÉRTÉKELÉS | |
| Pontszám (max. 10) | 6, 75 pont |
| Mellette – Ellene | |
|---|---|
|
|









