Suzu 


Kicsike egyterű

Kicsike egyterű


A Hyundai aprócska egyterűje furcsa jószág. Kicsi, de mégis tágas, új, de ennek ellenére belseje évekkel ezelőtti hangulatot áraszt, és a magasra nőtt, aránytalannak tűnő formáját is egy ideig emészteni kell. Használat közben szerencsére a külsőből nem sok látszik, így ha lesütött szemmel közelítjük meg a járgányt és gyorsan beülünk, még akár jól is érezhetjük magunkat benne.

Semmi extra

Utasterére átlagos anyaghasználat jellemző, de ha nincsenek harkályok a felmenőink között, és legyőzzük a kopogtatatás, illetve a műanyagokhoz dörgölőzés iránti vágyunkat, és csak a szemünknek hiszünk, akkor a plasztik ravasz textúrája elhiteti velünk, hogy körülöttünk minden jó fogású, puha. Hagyjuk meg magunknak ezt az illúziót.

Konkurensek
Opel Meriva 1.7 CDTI Enjoy 4 830 000 Ft
Citroën C3 Picasso 1.6 HDi Collection4 640 000 Ft
KIA Soul 1.6 CRDI LX4 349 000 Ft
Suzuki SX4 1.6 GC3 706 500 Ft

Középen jobb?

De miért középen van a műszerfal?

De miért középen van a műszerfal?


Hogy a sötétben kellemes fehérszínű fényben derengő műszerekről miért gondolják úgy az autógyártók, hogy középre kell őket szerelni, nem tudom. Egyáltalán nincs ott jó helyen, tessék visszatenni a kormány mögé. Ahová egyébként a többi visszajelző lámpát tervezte a Hyundai belsőépítésze. Így legalább egy helyen lennének. A műszerfal ettől függetlenül teljesen rendben van, akár a Matrixnál komolyabb autókban is jól mutatna.

Tilitoli hátul

Nagyon biztonságos rejtekhely

Nagyon biztonságos rejtekhely


Vezetőülése szokatlanul magasan van, de kényelmes és remekül kilátni belőle. Az ülőlap elejét és hátulját külön emelhetjük az oldalt lévő tárcsákkal, de a kormány már nem ennyire kezes, az csak fel-le állítható. A két első ülés jó távol került egymástól, így a széles járgányban akár az ülések közé lépve is hátramászhatunk pakolni, vagy éppenséggel az össze-vissza variálható ülésekkel játszani.

A nagy varázslatokat úgyis az autó hátulja rejti. Nemcsak elképesztően tágas a második üléssor – a plafon is jó messze a fejünk felett kezdődik -, a székek egyharmad-kétharmad arányban tologathatóak is. Több fokozatban dönthető a háttámla, és a komplett üléssort is összehajthatjuk, ha szükséges. Ilyenkor titkos rekeszek kerülnek elő a padlóból. Ide érdemes olyan apróságokat pakolni, amelyekre ritkán, vagy egyáltalán szükség, mert könnyű őket örökre elfelejteni.


Nagyra nőtt kiskocsi Suzuki áron 1
A képre kattintva a gyári fotós munkájában gyönyörködhetnek

Rakodás

Csomagtartója termetes, alapállásban 350 liternyi rakománynak ad helyet, de az ülések összehajtása után ez a térfogat kis híján 1,3 köbméteresre duzzasztható. Sajnos a padló minden igyekezet ellenére sem lesz vízszintes, így szükség-lakóautónak nem igazán válna be a Matrix.


Úton

A furcsa, derékban kiszélesedő forma az első parkolásnál okozhat meglepetést. A tükörből úgy fest, hogy már illik elkezdeni aggódni a felnik épsége miatt, de kiszállás után muszáj visszapattanni és lefaragni egy kicsit a kocsi és a járda közötti távolságból.

Ötfokozatú, ellenszenves hátramenettel

Ötfokozatú, ellenszenves hátramenettel


De van ám szórakoztató dolog is a Matrixban: a motor. Az 1,5-ös dízelmotor legfeljebb 110 lóerőt és 235 Nm-nyi forgatónyomatékot képes kihozni magából. Papíron az autó gyorsulása csapnivalónak tűnik – 13,9 másodpercre van szüksége a százas sprinthez – de városban mégsem érezni vállalhatatlanul lomhának. A fürge autózásnak inkább a nyögvenyelősen kapcsolható ötfokozatú váltó szab gátat.

Biztonság:
Annak ellenére, hogy a Hyundai Matrix nem éppen mai modell, az EuroNCAP adatai között hiába keressük, hogyan szerepelt a törésteszteken a két első légzsákkal, ABS-szel, biztonsági kormányoszloppal és oldalerősítésekkel felvértezett autó. Kár, pedig a 2001-es bemutatkozása óta lett volna rá idő bőven, hogy összetörjenek belőle párat.

Innen kifejezetten barátságos

Innen kifejezetten barátságos


Itthon elméletileg benzines Matrixot is lehet kapni, de a gyakorlatban a Hyundai weboldalán csak a készleten lévő, 1,5 literes dízelmotorral felszerelt változat árát tudhatjuk meg, ami nem is tűnik soknak. Kis szaporulatú családoknak, akik még csak most ismerkednének az egyterűs életérzéssel, és akiknél a praktikum üti az esztétikum iránti vágyat, érdemes a vásárlás előtt beugrani egy Hyundai szalonba is. Hátha.

Mi a mátrix valójában?
A mátrix a matematikában számok téglalap alakú elrendezése (táblázata). A táblázatban szereplő számok a mátrix elemei, melyek sorokat és oszlopokat alkotnak. A mátrixok vicces teremtmények, lehet őket összeadni, szorozni és felbontani, de a számokon szocializálódott ember számára vannak furcsa tulajdonságaik a műveleteknek.

Például két mátrix szorzata függ a tényezők sorrendjétől, azaz A x B nem egyenlő B x A (általában). Ráadásul lehet, hogy valamelyik sorrendben nem is létezik a szorzat. Mátrixokat szoktak használni például lineáris egyenletrendszerek leírására, és olyan adatok tárolására, melyek két paramétertől függenek. Fizikában és gazdasági matematikában előszeretettel alkalmazzák őket. Normál földi halandó a legegyszerűbb típusával találkozhat vektor néven. (2×1-es mátrix)


Műszaki adatok – Hyundai Matrix 1,5 CRDi
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm)1493
Furat x löket (mm)75 X 84,5
Hengerek / szelepek száma4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)81(110)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.)235/2000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h)13,9
Végsebesség (km/h)170
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km)6,3
Lakott területen kívül (l/100 km)4,5
Vegyes (l/100 km)5,2
CO2 kibocsátás (g/km) 136
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)4060/1740/1635
Tengelytáv (mm)2600
Csomagtér (liter)354
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg)1380/550
Üzemanyagtank kapacitás (liter)55
Gumiméret185/65 R14
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint)3 599 000
Tesztelt autó ára (forint) 3 698 000
A szériafelszereltség fontosabb tételeiItt találhatóak
ÉRTÉKELÉS
Pontszám (max. 10)  6, 75 pont
Mellette – Ellene
  • tágas belső
  • tologatható, hajtogatható ülések
  • nagy csomagtartó
  • szokatlan forma
  • barátságtalan váltó