| Röviden -Toyota Auris HSD Full Hybrid | |
|---|---|
|
Mi ez? |
A Toyota sportos, agresszív formába csomagolt hibrid-kompaktja |
| Mit tud? | Priustól örökölt hajtáslánccal harcol az emisszió ellen |
| Mibe kerül? | Listaáron 6,7 millióért vihető |
| Kinek jó? | A dízelrühellő másképp gondolkodóknak, akik csípik a tiszta japán stílust |
Szerencsére az Akio Toyoda vezérkara felismerte a problémát, és a terápia elkezdődött. Végre élet lüktet az új Toyota modellekben. A Toyota GT86 merész húzása után a második generációs Auris is követte a lendületes, sportos irányvonalat. Hosszabb, és alacsonyabb (-4,5 cm), mint elődje, így a gombócformának leáldozott.
Követve a családtag Lexus CT200h által kijelölt irányvonalat, az Auris is a szigetországra jellemző, európai szemmel furcsa megjelenéssel hódít. Az űrlények és rovarok házasságából született külső végre átlépte a tömegek ingerküszöbét. Az utca embere gyűlöli vagy imádja, de ami a legfontosabb: van róla véleménye. Érthető, az előző generációs Honda Civic óta japán gyártó nem próbált ennyire kitörni a skatulyákból.
A forma mellé az igazi különállást a technikai tartalom adja, az Auris még mindig az egyetlen teljes értékű hibrid a kompaktok között, így elsőként ezt a verziót próbáltuk ki a típuscsaládból. Az 1.8 literes Atkinson ciklusú benzinmotor és a villanyos partnere technikailag megegyezik a most futó Priusban és Lexus CT200h-ban szolgáló megoldással.

Harcos, szigorú tekintet! Az Auris nem keres kapcsolatot az európai ízléshez, és ez az idegen hangulat messzemenően jól áll neki
Akkuk inkognitóban
A csomagtartóban annál inkább, ugyanis nincs helyet rabló akkumulátorpakk, a térfogat ugyanúgy 360 liter, mint a többi verziónál (igaz az érték így sem kimagasló a kategóriában, Golf 380, Astra 370 liter). Ez az előrelátó tervezés hozadéka, akárcsak a Yaris Hybrid esetén, az energiatároló cellák itt is a hátsó üléspad alatt kaptak helyet. Így csak az ülések síkba döntését gátolják, de az alacsony emisszióért ez már bagatell áldozat.
Az elődhöz hasonlítva a beltér szintén fejlődött, a GT86-ban tapasztalt formai megoldások uralják a teret. Lendületes, tiszta ívekből áll össze a műszerfal, bár elkelt volna még egy adag párnázott plasztik. A Toyota tervezőire rátörhetett a nosztalgia, mert az Auris is megkapta a különálló kvarcórát, amit csak sajátos humornak tudok elkönyvelni, értelme annyi, mint az előszobába akasztott éneklő halé.
A kormány kellemes fogású, kellően vastag, a kapcsolók meglepően nagyok, ami szemre furcsa, de a használhatóságnak jót tesz. Az első ülések könnyen testre szabhatóak, hátul viszont a hossznövekedés ellenére átlagos a lábtér. Tértágító trükként az Auris is bevetette a hátsó sorig húzódó panorámatetőt (170.000 Ft), ami lélekmelegítő extra a szürke téli napokon.
Adatlap
Toyota Auris Hybrid 2013
| Motor | 1798 cm3, Benzin, S4 |
| Teljesítmény | 136 LE |
| Nyomaték | 160 NM |
| Gyorsulás (0-100 km/h) | 10,9 sec |
| Végsebesség | 180 km/h |
| Fogyasztás (vegyes) | 4,5 l / 100 km |
A Priusból ismert fokozatválasztó kar mellett három gomb segítségével dönthetünk az autó viselkedéséről. Az EV a teljes elektromos hajtást jelöli, az általános spórolásra az ECO, a sportosabb haladásra a POWER mód javallott. Utóbbi a gázreakción javít, de a fokozatmentes CVT váltó sajátos erőátvitele miatt ez sem varázsol sportautót az Aurisból.
A felesleges tudás dilemmája
A helyzet hasonló, mint a Lexus CT200h esetén. A futómű kellemesen feszes, a hátsó kettős keresztlengőkaros felfüggesztés érezhetően javít az autó viselkedésén. A kormány kellően nehéz, közvetlenebb az elődhöz képest, pontos visszajelzést ad az alattunk futó útról. Az autó egésze könnyebb, merevebb, mégsem csábít a hosszabb kerülőútra a hegyeken át, mint mondjuk egy Focus.
Ebben a nyomatékhullámokat nélkülöző megoldással gyorsító CVT váltó a ludas, valamint a tudatmódosító hibrid hangulat. Egyszerűen lelombozó látni a kövér gázfröccsök okán megugró átlagfogyasztást. Az energiafelhasználást mutató műszer fehérből pirosra vált, ha elhagyjuk az ECO zónát, amivel egyre csak azt sulykolja: “Tilosban jársz!” Én pedig szabálykövető, környezetvédő polgárként inkább visszavettem lábam a pedálról.

A stílussal, formával nincs baj, csak a felhasznált anyagok minősége marad el a kompaktok élvonalától
Bitang nagy kérdőjel
Nálunk az Auris Hybrid magasabb felszereltségű Lounge verziója járt, 7.390.000 forintos listaárral. Ezért az összegért érintőképernyős LCD jár tolatókamerával és radarral, gyári navigációval, valamint helyettünk kormányzó, csak a pedálok kezelését igénylő parkolási segéddel. Az adaptív első fényszórókon túl nincs komoly vezetéstámogató arzenál, sávtartó, holttérfigyelő, táblafelismerő rendszereket nem kínálnak a japánok.
Cserébe ez az egyetlen hibrid. Egy kiforrott, megbízható hajtásrendszerrel, aminek várható fenntartási költsége alacsonyabb, mint a konkurens turbóval felszerelt benzines, vagy dízel motorok esetén. Az új Auris hibridként a legnagyobb kérdőjel a kompaktok között, nincsenek betonba öntött érvek mellette-ellene. A dízelt alapból elutasítóknak mindenképp meggondolandó ajánlat, a gazdagon felszerelt alapverzió már 6,6 millió forinttól elérhető.
| Mellette – Ellene | |
|---|---|
|
|






