Bár roppant férfias dolog busszal járni, és biztos nem is ciki, de azért autóval mégis jobb bárhová eljutni. Pláne ebben a pusztító hőségben, amikor kellemes 23 fokban, izzadság nélkül autózhatsz. Feltéve, ha minden rendben van a klímáddal. De biztos, hogy minden rendben van vele?
Mi baj lehet?
Klausz József lassan 20 éve foglalkozik klímajavítással, ennyi idő alatt látott már sok csodát. Hozzá általában akkor jönnek a kuncsaftok, amikor már egyáltalán nem, vagy csak nem olyan hatásfokkal dolgozik a klíma, mint ahogy kellene. Az okok sokfélék lehetnek, kezdve azzal, hogy a klímaszezon elején a sofőr rossz gombot nyom meg, és igazából be sem kapcsolja a klímát – ez akármilyen furcsán hangzik, visszatérő probléma, úgy kéthetente biztos befut valaki ilyen, azonnal orvosolható panasszal – de a gáz elillanása mellett elektromos és mechanikai hiba is okozhatja, hogy letérdel a klíma.




Előfordulhat, hogy bár a rendszer zárt, van benne elég gáz, és olaj is, de valami elektromos probléma miatt nem indul a klíma. Volkswageneknél a nyomásgomba hibája jellemző, az Opel, Citroen modelljeinél pedig az elektronika, főleg a mágnestekercsek szoktak meghibásodni. Fordoknál pedig a hűtőventilátor hibája tilthatja le a klíma működését.
Ez egy Volkswagen klímakompresszor. Mindig van belőle kéznél, mert aránylag univerzális darab, több VW modellbe is beszerelhető
Csak fel kell tölteni gázzal, és már jó is lesz
Na, ennek a szövegnek nem kell bedőlni, ha használt autót vásárolsz. 20 éves kor fölött már a legtöbb autó kílmája úgy működik, mint egy időzített bomba, amin a rendszer feltöltése közel nem biztos, hogy segít. A leürült rendszerbe kerülő levegőtől, a bene maradó klíma olaj a levegővel érintkezve savassá válhat , ami a szerkezeti elemek porózusságához vezethet. Simán előfordulhat, hogy egy lelkiismeretesen rendbetett öreg klíma a szerviz után hetekkel újra meghibásodik, csak éppen ezúttal máshol. A tulajnak pedig ezt nehéz megmagyarázni, így a legtöbb helyen nem is vállalnak ilyen öreg autókat. Pláne azok okozhatnak sok meglepetést, amelyek nem csak gyengélkednek, hanem már teljesen elszökött belőlük a gáz.
Közel milliós tétel a gramm pontosságú mérleggel egybeépített gáztöltő berendezés
Lassú romlás
Ellentétben a hűtőszekrényben lévő, zárt rendszertől, az autóklíma nem egy örök darab. Ez évről évre veszít valamennyit a teljesítményéből, – szökik belőle a gáz – van, amelyik többet, van, amelyik kevesebbet enged, de mindegyik enged valamennyit. Nagy a szórás, a minimálistól az évi 10-20 százalékos veszteségig bármi előfordulhat, és ez nem hiba, hanem ez szerepel a gyári specifikációban.
Alig látható a klímacsövön a sérülés, mégis már egy ilyen apró lyukon keresztül is elillanhat a hűtőközeg
Emellett az autószerelők is elősegíthetik a klímarendszer idő előtti pusztulását azzal, ha az autóban javítást végezve csak lazán félrehajtják a klímacsöveket a helyükről, amik később menet közben más alkatrészhez érve kidörzsölődhetnek annyira, hogy a 15-21 bar-os nyomású olaj-gáz keverék végül utat talál magának a külvilágba.
A korai diagnózis megmenthet a komoly kiadásoktól
A fogorvoshoz hasonlóan kílmáshoz se akkor menj, amikor már nagy a baj, hanem amikor még a karbantartás is elég. Pár ml olaj meg tudja menteni a kompresszort, ami ha elromlik, fájdalmas kiadást jelenhet. Ha érezhetően és gyorsan romlik a klíma hatásfoka, akkor időben érdemes beugrani a klímáshoz, ne várjuk meg, míg teljesen leürül a rendszer. A komoly szivárgást az eresztő gumicsónakhoz hasonló hang, vagy az árulkodó olajfolt buktathatja le – a csöveken, csatlakozásoknál, vagy a hőcserélőn érdemes olajfoltot keresni – de a sunyi mikrorepedések sem maradhatnak rejtve a szakember elől, csak macerásabb a felkutatásuk.
A nehezen észrevehető, lassú szivárgások felkutatásában jelent nagy segítséget ez a műszer
Ha szabad szemmel elsőre nem látszik, akkor műszerrel is meg lehet keresni a szivárgást, ami jó kábítószerkereső kutya módjára kiszagolja a gázt, vagy UV fényben fluoreszkáló festékkel az olajat is meg lehet festeni, amit aztán könnyű észrevenni. 500-1000 kilométer után már kiszúrható a minimális szivárgás is.
UV fényben messziről virít az olajszivárgás helye
Figyelmeztető jel lehet a műszerfal alól jövő szörcsögő hang is, ami a leürülés határán álló rendszer utolsó segélykiáltása. Ilyenkor még lehet, hogy nem sokat érezni a hibából, de bölcs dolog nem tovább feszíteni a húrt, mert innen még nagyobb kiadás nélkül menthető a rendszer.
Ezernyi, különféle méretű és olajálló tömítést igényel egy klímarendszer
Mitől büdös?
A komolyabb műszaki hibák mellett lehetnek más, de szintén zavaró bajai is a klímának. A klímarendszer belsejében, a levegőcsövek kanyarulataiban, illetve a hőcserélő felületén mindenféle ronda gombák – jellemzően penészgombák – és baktériumok telepedhetnek meg. Ezeken a helyeken általában sötét van, a radiátor felületén lecsapódó párából van nedvesség, és általában a hőmérséklet is kedvező ahhoz, hogy ezek az élőlények elszaporodjanak a kárpitok alatt.
Ez egy ingyenes javítás utáni tócsa. A kondenzvíz levezető csöve volt eldugulva, és a felgyülemlett víz már a szőnyeget is eláztatta. Egy mozdulat volt csupán a cső kipucolása
Mivel lehet házilag tisztítani a klímarendszert?
A szakember szerint sehogy. Bár korábban már mi is kipróbáltuk a háztáji, palackos klímatisztítót, – még úgy is tűnt, hogy sikerrel elűzte a szellőzőrostélyokból előbúvó bűzt – de ez legfeljebb tüneti kezelés, mintha fürdés helyett csak dezodort locsolnánk magunkra. Egy ideig tényleg kellemes illatú lesz a beltér, de a mélyben minden marad a régiben.
Míg ez előbbi ártalmatlan eljárás, addig a hosszú, vékony csövön a rendszer mélyébe fecskendezett fertőtlenítőhabtól már óva int a klímás, mert ezzel már kárt is okozhatunk a szellőzőrendszerben. Nyilván egy régi, faék egyszerűségű autóban sok mindent nem ronthatunk el, de a modern autók szellőzőrendszere már ezernyi szenzorral, különféle kényes elektronikával van tele, aminek kifejezetten rosszat tesz az amúgy nemkívánatos mikroorganizmusok elpusztítására kifejlesztett, barátságtalan vegyianyag. Emellett még a légcsövekben lévő szivacsillesztéseket is megmarhatja, ami szintén okozhat kellemetlenséget.
Az ózonos tisztítás segíthet a bűz elűzésében
Nagyon nem kell nekikeseredni, mert az ózonos fertőtlenítés javíthat a helyzeten. Ehhez legalább 3,5 g /óra fölötti ózontermelésre alkalmas gépet kell használni, hogy tényleg hatékony legyen az ördögűzés és praktikusan nem a legnagyobb kánikulában kell bevetni ezt az eszközt. Persze a végső, száz százalékos megoldást csak a rendszer szétszedése, és mechanikai, vegyi megtisztítása jelenti.
Trükkök, tippek
Sokan ajánlják, hogy használjuk télen is a klímát. Ugyan nem feltétlenül szükséges, de valóban lehet haszna, ha hetente, kéthetente a nyári szezonon kívül is bekapcsoljuk pár percre a klímát. Használaton kívül a rendszerben lévő gáz és olaj keveréke szétválhat, az olaj a mélyebben fekvő részekre, a gáz a magasabban lévőkre gyűlik. Ha ez hosszabb ideig így marad, a tömítések összeszáradhatnak, és az így keletkező mikroréseken át már el tud illanni a gáz, így az időszakos átforgatás valóban hasznos lehet, hogy a hűtőközeg végigkenje a csöveket, tömítéseket.
A tönkrement kompresszorból származó fémmaradványok a következő, új kompresszort is tönkretehetik. Érdemes ilyenkor az egész rendszert átmosatni
Klímabüdösödés ellen általában azt javasolják, hogy mielőtt hazaérünk és leállítjuk az autót, kapcsoljuk ki a klímát, hogy legyen ideje visszamelegedni az evaporátor-nak nevezett hőcserélőnek és ne csapódjon le rajta a levegő páratartalma. Nem biztos, hogy ez mindig elég, de van ennél jobb megoldás is arra, hogy a lecsapódott vizet eltüntessük az autóból.
Ha hazaérsz, állítsd le a klímát, kapcsold be a fűtést és a ventilátort maximumra állítva járasd pár percig még az autót, ez néhány perc alatt leszárít mindent, pláne, ha közben az ajtókat is kinyitod. Ha ezt hetente egyszer megcsinálod, jó eséllyel megúszod a büdösödést.
Cserélj gyakran pollenszűrőt. A minőségnél többet számít, ha sűrűbben cseréled
Mivel segíthetsz be a klímának?
Nem kell sok tudomány ahhoz, hogy ha árnyékban parkolják le az autót, akkor 10-20 fokkal is alacsonyabb lesz a kabin levegőjének hőmérséklete. A klímának ugyan mindegy, hogy 50, vagy 30 fokról hűti-e le az autód, de neked nem.
Mivel a melegedést az autó színe mellett – akár 6-8 fok különbség is lehet a fekete és fehér színű autó utasterének hőmérséklete között – az ablakfelületek mérete is befolyásolja, sokat segíthetünk magunkon, ha a szélvédőt hővisszaverő árnyékolóval borítjuk napsütötte parkolóban állva. Nem csak kevésbé melegszik így át az utastér, hanem a belső műanyagjai és a kijelzők is hálásak lesznek, ha nem éri őket a Nap pusztító sugárzása. Meg a kormányt is jobb megfogni, ha nem 70 fokos a napsugárzástól.

Mitől lesz meleg az autóban?
Az, hogy egy autó jobban vagy kevésbé melegszik fel belül, az elsősorban nem a fényezés színétől függ. Sokkal fontosabb tényező az üvegfelületek nagysága és az, milyen szögben süt be rajta a nap. Ezért melegszenek jobban a hatalmas, lapos szögben álló szélvédőjű sportkocsik. Itt az ablakok úgy működnek, mint egy üvegház: a rövidhullámú napsugarakat átengedik, azok felmelegítik a jellemzően fekete műszerfalat, kárpitot, és az ebből keletkező hosszúhullámú hősugárzás már nem jut át az üvegen, hanem odabent reked.
Mivel tehetsz jót a klímádnak?
Optimális esetben, ha nincs vele probléma, a gyári elírások szerint 4 év vagy 120 ezer km után érdemes a klímát először ellenőriztetni. Garanciális szerviznél nem szoktak ezzel foglalkozni, pedig kellene. Az élettartam növeléséhez a rendszeres karbantartás a legjobb módszer, rendszeresen frissíteni kell a gázt, olajat a rendszerben.
Szintén hasznos a pollenszűrő cseréje. Nem kell feltétlenül drága, gyári darabot vásárolni sokkal fontosabb az, hogy legalább évente cseréljük ki. Többet ér a minőségnél a helyes beszerelés és a gyakori csere.
A szakmai segítséget, infókat az Autóklíma Újpest adta a cikkhez.










