Opel, Suzuki, Ford és Volkswagen – ez a négy márka vezeti az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) legfrissebb hivatalos listáját a 2022-ben ellopott személyautókról, derül ki a Vezess által most kikért statisztikákból. Vagyis a sorrend majdnem megegyezik az országosan forgalomban lévő személyautók márkalistájával, a különbség, hogy utóbbin a VW előzi a Fordot.
Ennél nagyobb kavarodás következik az ötödik helytől a körözéses listán, egyes márkákra kimondottan utaznak a bűnözők, míg másokra – úgy tűnik – kevesebb megrendelés érkezett mostanában.
Itt a top 20! Növekedett az eltűnt személyautók száma
A rendőrségtől megszerzett „lopás miatt elrendelt személygépjármű-körözések gyártmány szerinti TOP 20-as listájából” kiolvasható rossz hír az, hogy a táblázatban szereplő összes lopás száma 4,9 százalékkal emelkedett 2022-ben az egy évvel korábbi, szintén húszelemes adatsorhoz képest (361 vs. 344).
A tömegek által használt márkák után vizsgálva a listát, egyértelmű, hogy felülreprezentáltak a bűnözőknél a BMW-k és a Mercedesek is ahhoz képest, hogy mennyi fut belőlük országosan. Sajnos továbbra sem hozza nyilvánosságra a rendőrség a modellek szerinti sorrendet, pedig nyilván az lenne hasznos információ a vásárlóknak, hogy A-osztály, vagy S-osztály, vagy éppen kisbusz szerepel a tolvajok megrendelései között leginkább egy mercis példával élve.
| 1. | OPEL | 69 |
| 2. | SUZUKI | 47 |
| 3. | FORD | 36 |
| 4. | VOLKSWAGEN | 33 |
| 5. | BMW | 23 |
| 6. | MERCEDES-BENZ | 20 |
| 7. | RENAULT | 19 |
| 8. | SKODA | 15 |
| 9. | TOYOTA | 15 |
| 10. | FIAT | 15 |
| 11. | AUDI | 12 |
| 12. | PEUGEOT | 11 |
| 13. | DAEWOO | 10 |
| 14. | CITROEN | 8 |
| 15. | MAZDA | 6 |
| 16. | LADA | 5 |
| 17. | NISSAN | 5 |
| 18. | SEAT | 5 |
| 19. | HYUNDAI | 4 |
| 20. | HONDA | 3 |
Arányosítva az országosan forgalomban lévő személyautókat, jól látszanak a lopásoknál az alulreprezentált márkák is. Ebben a táblázatban hátrébb van a Renault és a Toyota is annál, mint amennyi fut ezekből az útjainkon.
A tavalyi top 20-as listát összevetve a két évvel korábbival, egyértelműen a legjelentősebb változás a Renault, de főleg a Peugeot visszaesése a sorban. Tavaly láthatóan kevesebb francia személyautót loptak el a bűnözők a korábbinál.

Lekapcsolt tolvajbanda által összegyűjtött autók vidéken (police.hu)
Nagyon viszik a kismotorokat
A Magyarországon legnagyobb darabszámban ellopott gépjármű továbbra is a Simson, tavaly is az egykori NDK-s kismotor vezette az ORFK gépjárműves körözési listáját. Ez a táblázat már a két- és négykerekűeket együttesen tartalmazza, és a személyautók mellett a buszokat, teherautókat is.
„Viszik őket külföldre, ahol aranyárban el lehet adni a Simsonokat. Vagy több lopott motorból összeraknak egyet, és azt viszik ki” – kommentálja a kismotor első helyét Vezda László, az Autóvadász Egyesület alapítója a Vezessnek. Szerinte ezeket a kétkerekűeket könnyű elvinni, és nehéz utólag megtalálni, miközben azt látjuk már a hazai hirdetési oldalakon is, hogy sokat kínálnak 800 ezer és egymillió forint környékén, sőt drágábban is.
A gépjárművek tavalyi 20-as listáját összevetve az egy esztendővel korábbival százalékosan (7) és értelemszerűen darabszámban (605 vs. 566) is sajnos még nagyobb a növekedés, mint a személyautóknál.
| 1. | SIMSON | 92 |
| 2. | OPEL | 73 |
| 3. | SUZUKI | 55 |
| 4. | FORD | 53 |
| 5. | VOLKSWAGEN | 42 |
| 6. | HONDA | 31 |
| 7. | YAMAHA | 30 |
| 8. | MERCEDES-BENZ | 26 |
| 9. | RENAULT | 25 |
| 10. | BMW | 25 |
| 11. | APRILIA | 24 |
| 12. | FIAT | 22 |
| 13. | PIAGGIO | 21 |
| 14. | TOYOTA | 18 |
| 15. | GILERA | 16 |
| 16. | SKODA | 15 |
| 17. | PEUGEOT | 15 |
| 18. | CSEPEL | 14 |
| 19. | CITROEN | 13 |
| 20. | AUDI | 12 |
Honda, Yamaha, Aprilia, Piaggio, Gilera – sorjáznak a motormárkák ebben a táblázatban, még ősrégi Csepelekből is elvittek bő tucatnyit a bűnözők tavaly. Vezda szerint mióta a Covid-járvány idején látványosan megnőtt a robogós futárok száma, többet lopnak ezekből a tolvajok is. „Megnőtt az alkatrészigény is a motoroknál” – teszi hozzá.
A személyautós és motoros listák egészét vizsgálva azt mondja a szakértő, hogy bár összességében emelkedett valamelyest a lopásszám (5-7 százalékkal), szerencsére nem jött be a jóslata. Egy tavalyi cikkünkben nem egyedül tippelte azt, hogy a drámai alkatrészár-növekedés miatt megugorhat a lopott személyautók iránti kereslet a feketepiacon.

Érték, lopják (Jurgen Bosse/Getty Images)
Új módszer terjed a szakértő szerint
„Megfigyelhető a tulajdonosok figyelmetlensége miatt a saját indítókulcs használatával történő eltulajdonítás, valamint az autószállító tréleren történő lopás” – válaszolta a rendőrség arra a kérdésünkre, hogy milyen új lopási módszerek terjednek az autótolvajok körében.
Ezt erősíti meg Vezda válasza is ugyanerre a kérdésre. A lopott autók megtalálását segítő oldalára – valamint a hozzá – befutó információk alapján azt mondja, hogy vidéken terjed a besurranásos módszer, ami egyszerű és végtelenül pofátlan a bűnözőktől. A családi házak udvarán sokszor lezáratlanul hagyott ajtókkal és a kocsiban lévő kulccsal visznek el jellemzően idős személyautókat úgy, hogy egyszerűen belopóznak az ingatlan területére.
Az ORFK – és a szakértő is – megerősítette a Vezessnek, hogy „továbbra is jellemző az idősebb, kis értéket képviselő, esetleg hátrahagyott üzemképtelen (egymillió forint alatti értékű) járműveket szétbontás és alkatrész-értékesítés, vagy hulladéktelepen történő leadás céljából ellopni”.

Közel száz lopott autóból származó lefoglalt alkatrészek (police.hu)
Immár vidéken lopnak több autót és motort
Hosszú évtizedekig Budapest volt az autólopások központja, olyannyira, hogy a Magyarország egészéről eltűnt járműveknek évről évre több mint a kétharmada fővárosi bűncselekmény volt. A rendőrség statisztikái szerint ennek vége.
A 2022-ben országosan ellopott személyautóknak a 29,7 százaléka tűnt el Budapestről, a gépjárműveknek összességében pedig a 28,4 százaléka. Egyértelmű a fordulat a több évtizedes gyakorlathoz képest.
