Bő 8 évvel ezelőtt jártunk először a Continental Veszprém melletti, 2009 novemberében átadott, első kelet-európai tesztpályáján. Akkor a fő üzenet még az volt, hogy a Continental nem csak gumiabroncsgyártással foglalkozik, hanem komoly autóipari múltja is van, illetve különféle autóelektronikai berendezések működését mutatták be, élőben. Megbizonyosodhattunk arról, hogy a blokkolásgátló és a menetstabilizáló a barátunk, illetve a többi elektronikai varázslat – az adaptív, távolságtartó tempomattól a lejtmenetvezérlőig – is boldogabbá és biztonságosabbá teszi az autózást.

Azóta sok idő telt el, egyre több és összetettebb rendszer kerül már az autókba, amiket persze valahol tesztelni is kell. Hogy az új kihívásoknak is megfeleljen a tesztpálya, kicsit átalakították, kibővítették, felokosították. Most, nemrég készült el, mi pedig még melegében megnéztük.

A nyolc éve bemutatott show elemei azóta is nagyon hasonlóak, sőt, a szerencsétlen, minden elektronikai segítség nélkül eső-kelő bohóc Mercedes is ugyanaz, de időközben lettek olyan új trükkök is, amiket nyolc éve még nem nagyon tudtak az autók. Talán a leglátványosabb újdonság a lejtőn, párhuzamosan megoldott be- és kiparkolás, illetve az adaptív, a forgalom függvényében akár állóra fékező, majd újra elinduló tempomat demonstrációja volt, miközben a tesztpilóta kidugta a lábát az ablakon. Beparkoláskor a modern rendszerek akár a pár centis padkára felállást is képesek civilizáltan megoldani, ami sok sofőrnek nem feltétlenül sikerül.

 

Felnőtt játszótér, aranyáron 2

Kissé hiányos öltözékű 7,7-es, V8-as Dodge Ram. Itt nem kell félni, hogy leveszik róla a rendszámot

 

Sokkal nagyobb változáson esett át a 27 hektáron elterülő tesztpálya, ami már öt modult biztosít a tesztekhez, így dinamikai felületet, kezelhetőségi pályát, fékfelületet, emelkedő és lejtő modult, továbbá döntött gyorsítósávot is használhatnak méréseikhez a Continental szakemberei. Igazi, nagy, drága és nem utolsó sorban hasznos játszótér ez, felnőtteknek.

Hogy könnyebb legyen elképzelni, mekkorára nőtt a tesztpálya, egymásra raktam a 2008-as és a legfrissebb elérhető műholdképet a pályáról. Ha balra húzod a csíkot a régi, ha jobbra, akkor az újabb pálya képe látszik:

Felnőtt játszótér, aranyáron 3
Felnőtt játszótér, aranyáron 4

A veszprémi Continental Automotive Hungary Kft. Fejlesztési Központja komoly beruházást hajtott végre – a most átadott bővítés 9,7 milliárd forintba került – amikor átépítette a járműdinamikai tesztpályáját. A bővítés oka, hogy az utóbbi időben a vezetéstámogató rendszerek iránt megnőtt a piaci igény, illetve az ezekkel a rendszerekkel szemben is egyre komplexebb igényeket támasztanak az autóipari megrendelők. 

Felnőtt játszótér, aranyáron 5

A Mercedesben még egy árva ABS sem segít a sofőrnek

Pápai Tamás, a veszprémi Continental Automotive Hungary Kft. ügyvezető igazgatója így fogalmazott:

“Veszprémi vállalatunk több mint 25 éves fennállását követően egy újabb mérföldkőhöz érkeztünk. A valós környezetben folytatott tesztelési képesség meghatározó hatékonysági tényező a gyors fejlesztési ciklusidőt elváró piaci szereplőknél. Komoly lehetőség és felelősség, hogy a járműdinamika területén a fejlesztéstől a gyártáson át a tesztelésig a teljes értékteremtési láncot lefedve képesek vagyunk a vevőinknek magas minőségben értéket teremteni. A tesztpálya beruházása a jövőbeli autóipari trendekhez igazodva kiegészíti képességeinket ahhoz, hogy versenyképességünket erősítsük és innen, Veszprémből formáljuk a jövő biztonságos mobilitását.”

Ugyan 2020-ban már nem kell mindent megépíteni, letesztelni, hiszen rengeteg folyamatot lehet szimulálni, de nem mindent. Itt valódi autókban, valódi környezetben próbálják ki a különböző rendszereket, és ehhez olyan feltételek szükségesek, hogy mindezt maximális biztonságban végezhessék. Láthatóan ez itt megvan, a gyönyörű környezetben elterülő pályán akkora, végtelen aszfaltfelület van, amin bátran égetheti a gumit az a pár szerencsés, akinek napi nyolc órában ez a feladata. 

Felnőtt játszótér, aranyáron 6

ABS nélkül a fekete csíkon haladna a Toyota is

A Continental kibővített pályáján közel 500 méter hosszú, döntött oldalú gyorsítósáv várja a tesztautókat, van 150 méter hosszú Japánból importált rettentő csúszós, de emellett ellenálló kerámiafelülettel burkolt, locsolt sáv, és különféle meredekségű emelkedők, lejtők, amelyeken szintén megtalálható egy-egy rövidebb, kerámiával burkolt szakasz.

A gyakorlatban ez így néz ki egy tesztpálya rendeltetésszerű használata: