Kezdjünk egy kis gyorstalpalóval a CUPRA márkanév születése kapcsán. A versenysporthoz köthető „Cup Racer” szavakból kreált névvel először a legsportosabb modelleket illette a SEAT. A Leon és az Ibiza (esetleg Cordoba) Cupra változataira könnyű volt rábukkanni autós körökben a kétezres évek elején. A Cupra később sem tűnt el a kínálatból, pár éve mi is voltunk vele egy irtózatosan jót autózni a Nürburgringen, de valahogy kezdett kikopni a köztudatból, kevésbé került előtérbe, mint konszernen belül a Golf GTI vagy annak R-változata. Ennek ellenére 44 ezer darabot eladtak belőle azért.

Az utóbbi években főleg azok tudtak csak az autó jelenlétéről, akik figyelték a hasonló modellek versengését a legjobb köridők miatt, amely területen szintén jeleskedett a SEAT. A konszernen belüli hierarchia, a visszafogott megjelenés, a magas ár, és maga a márkanév is hátráltatta az eladásokat. 

Osztottak, szoroztak és 2018-ban arra a következtetésre jutottak, hogy ami sikerült a PSA konszernnek a DS márkával, az sikerülhet nekik is SEAT-CUPRA viszonylatban. Így született meg egy új márka, amit magasabbra pozicionáltak. És persze sportosabbra.

Nagy hévvel érkezik az új CUPRA Leon 1
Nagy hévvel érkezik az új CUPRA Leon 2

Nagy hévvel érkezik az új CUPRA Leon

Nagy hévvel érkezik az új CUPRA Leon

Nagy hévvel érkezik az új CUPRA Leon 33
Nagy hévvel érkezik az új CUPRA Leon 34
Nagy hévvel érkezik az új CUPRA Leon 35
Nagy hévvel érkezik az új CUPRA Leon 36
Nagy hévvel érkezik az új CUPRA Leon 37
Nagy hévvel érkezik az új CUPRA Leon 38
Nagy hévvel érkezik az új CUPRA Leon 39
Nagy hévvel érkezik az új CUPRA Leon 40
Nagy hévvel érkezik az új CUPRA Leon 41
Nagy hévvel érkezik az új CUPRA Leon 42
Nagy hévvel érkezik az új CUPRA Leon 43
Nagy hévvel érkezik az új CUPRA Leon 44
Nagy hévvel érkezik az új CUPRA Leon 45
Nagy hévvel érkezik az új CUPRA Leon 46
Nagy hévvel érkezik az új CUPRA Leon 47
Nagy hévvel érkezik az új CUPRA Leon 48
Nagy hévvel érkezik az új CUPRA Leon 49
Nagy hévvel érkezik az új CUPRA Leon 50
Nagy hévvel érkezik az új CUPRA Leon 51
Nagy hévvel érkezik az új CUPRA Leon 52
Nagy hévvel érkezik az új CUPRA Leon 53
Nagy hévvel érkezik az új CUPRA Leon 54
Nagy hévvel érkezik az új CUPRA Leon 55
Nagy hévvel érkezik az új CUPRA Leon 56
Nagy hévvel érkezik az új CUPRA Leon 57
Nagy hévvel érkezik az új CUPRA Leon 58
Nagy hévvel érkezik az új CUPRA Leon 59
Nagy hévvel érkezik az új CUPRA Leon 60
Nagy hévvel érkezik az új CUPRA Leon 61
Nagy hévvel érkezik az új CUPRA Leon 62
Fotó megosztása:

A CUPRA Ateca bemutatása után szinte azonnal el is érkeztünk a második születésnaphoz, amivel egy időben megnyitott a CUPRA Garage névre hallgató központ, valamint egy új irodaépület is Martorellben. Számunkra ennél érdekesebb, hogy bemutatták végre a CUPRA Leon ötajtós és ST (azaz Sports Tourer – magyarul kombi) változatát is. Sőt! Volt két új versenyautó és egy kis ízelítő a jövőből is egy saját fejlesztésű plug-in hibrid modellel, valamint egy villanyautó-koncepcióval.

Versenyautók CUPRA módra

A világ első teljesen elektromos túrautóját (CUPRA e-Racer) négy darab villanymotor mozgatja 680 lóerős összteljesítménnyel és 960 newtonméteres nyomatékkal. Vízhűtésű akkumulátora 65,6 kWh-s.  Százra 3,2 másodperc alatt, kétszázra 8,2 alatt gyorsul álló helyzetből.

A másik versenyautó a Leon alapjain a TCR Cupra Leon Competition, amit kétliteres, 340 lóerős motor mozgat, 410 newtonméteres nyomatékkal, hatfokozatú Hewland szekvenciális váltóval. Nulláról százra 4,5 másodperc alatt gyorsul, végsebessége 260 km/óra.

Nagy hévvel érkezik az új CUPRA Leon 63

Az első villanymotoros túraautó, a Cupra e-Racer

Nagy hévvel érkezik az új CUPRA Leon 64

Az új TCR CUPRA versenyautó

 Kettőt kérek!  

Egy színpadi autóbemutató, vagy épületbejárás nem kifejezetten izgalmas dolog, de a CUPRA marketinggépezete olyan erővel szorgoskodott ezen a bemutatón, hogy kijár érte az elismerés.  A show végén legszívesebben azonnal rendeltünk volna kettőt mindenből, amiről szó esett. Márpedig  jó sok mindenről szó esett, mert egy rakás kapcsolt termék van a kínálatban: újratölthető és vezeték nélküli lámpa (Marset), cipők (Mikakus), összecsukható elektromos kerékpár (UNNO) és napszemüvegek (TRAKATAN és L.G.R.) is. 

Aki szeretné, itt végignézheti a bemutatót:

 

Itt pedig egy nagyon látványos projektoros játék a CUPRA főhadiszállásával 

a videó a hirdetés után indul

Az egymás munkáját illedelmesen és folyamatosa dicsérő, extravagáns ruhában megjelenő vezetők, dizájnerek, tényleg elhitették velünk, hogy menő ez a márka. Elég ránézni Wayne Griffiths ügyvezető igazgatóra, aki megjelenésével és átélésével egymaga elvinné a hátán az egész bizniszt, ha tehetné. De nincs egyedül.

A jól megkomponált animációkat és filmeket futtató LED-fal előtti színpadon feltűnt többek között Marc ter Stegen, a Barcelona kapusa, és Mattias Ekström autóversenyző is nagykövetként. Ekström persze, nemcsak az utcán és PR eseményeken parádézik majd, hanem indul a 2021-től megrendezésre kerülő PURE ETCR elektromos túraautó bajnokságában: az új CUPRA e-Racer volánja mögött Jordi Gené csapattársa lesz, aki szintén tiszteletét tette.

Nagy hévvel érkezik az új CUPRA Leon 65

Marc ter Stegen, a Barcelona kapusa, és Wayne Griffiths, a CUPRA ügyvezető igazgatója

Nagy hévvel érkezik az új CUPRA Leon 66

Mattias Ekström és Jordi Gené

Egy új márkánál persze könnyebb jelentős növekedésről beszámolni az induláshoz képest, így inkább maradjunk a beszédesebb számoknál: közel 25 ezer autót adtak el a 2019-es évben, úgy hogy gyakorlatilag az Ateca volt az egyetlen igazi CUPRA modell. Jövőre ezt a számot sem lesz nehéz felülmúlni, hiszen az év utolsó negyedében…

 

Jön a Leon ötajtós és kombi karosszériával

A Leon az Ateca mellé érkezik másodikként, és ahogyan a márkaimidzs megkívánja, csak jól felszerelt, és kellően motorizált kivitelben. Hosszú és unalmas technikai részletekkel nem untatták a közönséget, de a lényeg kiderült: 245, 300 és 310 lóerős motorokkal lesz kapható, utóbbi kizárólag kombiként és összkerékhajtással, míg az előbbiek elsőkerék-hajtással és elektronikus, önzáró differenciálművel.

A hajtásláncban közös a duplakuplungos DSG váltó, amit a korábbinál érezhetően fürgébb működésűnek ígérnek. A három különböző teljesítményszint mögött valójában négy különböző változat lesz, mert a 245 lóerős kivitelből két különböző konfig készül.

Nagy hévvel érkezik az új CUPRA Leon 67

A harmadik negyedévben érkezik az új CUPRA Leon

Nagy hévvel érkezik az új CUPRA Leon 68

A kombiban lesz egy 310 lóerős motor is összkerékhajtással párosítva

Az egyik, az erősebb változatokhoz hasonlóan egy sima kétliteres TFSI motoros kivitel lesz, a másik egy plug-in hibrid 60 kilométeres, elektromos hatótávolsággal. A hibridben egy 150 lóerős, 1.4 TSI motor dolgozik össze a 115 lóerős villanymotorral – utóbbi egy 13 kWh-s akkumulátorról működik. A rendszer össznyomatéka 400 Nm, akárcsak a két erősebb kétliteresnek, míg a 245 lóerős benzinesé 370 Nm.

A kívül-belül igényesebben megkomponált CUPRA Leon sportosságát az elöl 25, hátul 20 mm-es ültetés, a 370 milliméteres első féktárcsák, valamint a látványos és szépen kidolgozott utastér segíti. Árakról egyelőre nincs információ.

Nagy hévvel érkezik az új CUPRA Leon 69

A márka első saját fejlesztésű modellje, a plug-in hibrid Formentor

Nagy hévvel érkezik az új CUPRA Leon 70

A Tavascan is saját fejlesztés, kizárólag villanymotor hajtja.

Jönnek a saját modellek is

Az ősszel érkező Leon után nem sokkal érkezik a márka első saját tervezésű modellje, a Formentor, amihez szintén nagy reményeket fűz a gyártó. A modell hivatalos bemutatója márciusban, a Genfi Autószalonon lesz 245 lóerős, plugin-hibrid hajtáslánccal, 50 kilométeres elektromos hatótávolsággal.  

Kicsit később, de még 2021-ben piacra kerülhet a márka második önálló fejlesztése, az elektromos Tavascan, amit egyelőre csak tanulmányautóként láthattunk.