Mi a Vezessnél igazán sokat járunk autóval, és lapunk idén múlt 18 éves, de valamiért most először vezettünk hosszabb távon járműkövető rendszerrel felszerelt autót. Eddig elsősorban a Forma-1-ből ismertük az állandó kommunikációt az autó és a felhő, a versenygép és a csapat között, de a folyamatos kapcsolat közúton autózva is hasznos. A szerkesztőség tagjai több mint 3000 kilométert tettek meg egy Kia Ceeddel, amelyben járműkövetés működött. Tapasztalataink alapján kiemeltünk öt olyan területet, amivel ez a szolgáltatás nem csak hatalmas járműparkok gazdáinak, de kis és közepes vállalkozásoknak, akár 2-3 személyautót üzemeltető cégnek is előnyöket nyújthat. Nem a világ pénzéről van szó, a díj járművenként havi nettó 2500 Ft.

Forma-1-es technikával autóztunk Magyarországon 1

Egy 140 lóerős, benzines Kia Ceed 1,4 Turbóban próbáltuk ki az i-Fleet járműkövetést és nem lihegett a nyakunkban a Nagy Testvér. A járműkövetés eredendő célja nem a vezetők büntetése, hanem a költségcsökkentés érdekében a kímélő autóhasználat jutalmazása

1. Könnyebbé teszi a fizetős parkolást

A fizetős parkolózónák egyre inkább felfalják a díjmentes területeket és mind valószínűtlenebb helyeken derül ki az ablaktörlő alá biggyesztett tasakokból, hogy már itt is parkolódíjat szed a kerület. A fővároson kívül is egyre több és egyre kisebb település önkormányzata fedezi fel a bevételszerzésnek ezt a módját. Az i-Fleet része egy jól használható alkalmazás, amely a motort fizetős zónában leállítva rákérdez egy üzenetben az autóstól, hogy kíván-e  parkolást kezdeményezni.

Forma-1-es technikával autóztunk Magyarországon 2

Egyre szaporodnak a fizetős parkolási övezetek a fővároson kívül és Budapesten is

Amennyiben szeretne, megérinti az igent és a program elindítja a fizetős parkolást. Nem kell kajtatnunk az automatáért, nem kell temérdek aprópénzt bekészíteni, nem kell SMS-t küldözgetni. Nem voltunk kitéve annak, hogy elgépeljük a rendszámot, nem a megfelelő formátumban írjuk be a szolgáltató telefonszámát, nem kell ellenőrizni, hogy jött-e visszaigazolás a díjfizetés elindulásáról. Az sem fenyegetett ezekben a hetekben, hogy két kerület határán az automatáról a szomszéd kerületben érvényes telefonszámot olvassuk le.

Fizetős zónákban a gyújtás ráadásakor a rendszer automatikusan felajánlja a fizetés leállítását is, így nem a figyelmeztető SMS-ből derül ki, hogy két órát feleslegesen kifizettünk azért a helyért, amiért időközben mástól, duplán is díjat szed a parkolótársaság. A parkolási díjakat az ügyfél által előre befizetett keretből vonja le, majd számolja el partnereivel a rendszert kifejlesztő vállalat.

Ugyanolyan kényelmes ez a megoldás, mint a szintén a parkoláshoz kapcsolódó autólokalizálás a telefonos felületen. A kocsi helyének megmutatása nagyon jól jöhet idegen területen vagy végeláthatatlan parkolókban, amikor nehéz rábukkanni a saját autónkra, mert rég kicserélődtek az orientációs pontként használható járművek.

Forma-1-es technikával autóztunk Magyarországon 3

Rákérdez az alkalmazás, hogy szeretnénk-e SMS-ben parkolást indítani és induláskor a leállítására is figyelmeztet. Közben pedig megkímél a parkolási rendszer megyanni buktatójától

2. Segít takarékosabban vezetni

Új fejlesztés az i-Fleeten belül a Green Driving modul, amely az autóhasználat környezetvédelmi és költséghatásairól ad információt. Az adatok az autóba beszerelt hardvereszközben lévő gyorsulásmérőkből származnak. A szoftver alapesetben a 0,3 g feletti gyorsításokat és lassításokat, a jelentős kanyarsebességet, az autópályás gyorshajtást, a motor öt percen túli alapjárati pöfögtetését, a 4000/perc feletti fordulatszámot illetve a be nem melegedett motor erős kihúzatását naplózza.

Az adattömeg szoftveres elemzésével az egyes felhasználók vezetési stílusából, közúti viselkedéséből kialakul egy 1-10 közötti pontszám. Ezt a webes felületen lehet lekérdezni, napi bontásban, de a szolgáltató az igényelt rendszerességgel elküldi az egyes sofőrök pontszámát a megbízónak.

Forma-1-es technikával autóztunk Magyarországon 4

Részben a magánutak mérséklődésével, részben a tudatosabb és takarékosabb vezetéssel csökkenthetők az üzemanyag-költségek a járműkövetéssel ellátott járművekben

A rendszer működésének alapeleme, hogy nem a büntetésekre épít, hanem a munkatársak jutalmazására és a kímélő autóhasználatra való motiválásra. Így a cég dolgozói biztonságosabban utazhatnak, mérsékelhető a környezetszennyezés, kisebb üzemanyag- és szervizköltséggel üzemeltethető a vállalati flotta.

Járműkövetés és i-Fleet – Mi is ez pontosan?

Az i-Fleet egy fejlett, telematikai alapú flottakövető megoldás az i-Celltől. A magyar cég 1998 óta foglalkozik GPS-alapú járműkövetéssel, a járművekből folyamatosan érkező adatok összegyűjtésével és elemzésével. A valós idejű műholdas helymeghatározással a bejárt útvonalak listázásán túl a vezetéstechnika elemzésére is lehetőség van. A rendszer háromféle eszközzel működik, van köztük az autóba fixre beszerelt készülék és a kocsik között cserélgethető, OBD-csatlakozóba dugható is, eszközönként 25 000 Ft+áfától.

Előbbiek a fix és rejtett beszereléssel szabotázsvédettek, utóbbi pedig az OBD-csatlakozóba dugható, így könnyen áthelyezhető egyik járműből a másikba. Az adott jármű fedélzeti rendszerétől függően ezek az eszközök képesek a befecskendezett üzemanyag-mennyiség alapján a fogyasztást is folyamatosan küldeni a felhőbe az autó sebességén, tartózkodási helyén, a fordulatszámon, a hűtőközeg hőmérsékletén és temérdek más adaton kívül. A megrendelő kiválaszthatja a számára értékes adatokat.

Forma-1-es technikával autóztunk Magyarországon 5

Egy OBD-aljazatba csatlakoztatható eszköz könnyen áthelyezhető autóból autóba

A céges járművek mozgása, a partnerekhez való megérkezés és az ügyfelektől való indulási idők megjelenítésével támogatható a minőségi ügyfélkapcsolatok ápolása. A lekérdezések eredményei jól követhetők az i-Fleet felületén, telefonon, táblagépen és asztali számítógépen is. A biztonságos és takarékos vezetést segítő riasztások külön díj nélkül érkeznek e-mailben vagy felárért SMS-ben is például tartós (nem az előzések közbeni) sebességtúllépésről, nagyon magas fordulatszámról, veszélyesen gyorsan vett kanyarokról.

Összességében a járműkövetést használó cégek versenyelőnybe kerülhetnek vetélytársaikkal szemben. Több ideje marad az embereknek érdemi tevékenységekre, csökkenthetők a járműpark költségei, jócskán mérséklődhet a magánutak száma és az autókímélő vezetési stílus jutalmazásával javul a sokat utazó munkatársak biztonsága.

3. Igazságosan eloszthatók a bírságok

Kevés autós örül tiszta szívből, ha levele érkezik a Vas Megyei vagy a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Rendőr-főkapitányságtól. Ezen szervek közigazgatási hatósági szolgálata jár el az objektív felelősség körébe tartozó közlekedési kihágások ügyében, például gyorshajtás és a kötelező haladási irány megsértésekor. Előbbi Budapesten és a Dunántúlon illetékes, ami az egykori országgyűlési székhely, Pozsony felől nézve esik a Dunán túlra. A másik a főkapitányság az összes többi megye ügyeit viszi. A Vezess ismét megszerezte az adatokat a közigbírságok tömegéről, és naponta majdnem 1500 bírságlevélről van szó! Míg 2017 első hat hónapjában 6,5 milliárd Ft, 2018 azonos időszakában már 8,5 milliárd Ft, 2019 első félévében 9,4 milliárd forintnyi bírságról kaptak csekket a járművek üzembentartói. Erről itt olvashattok részletesen.

Forma-1-es technikával autóztunk Magyarországon 6

Sokféle közlekedési szabálysértés esetén nincs megállítás, hanem automatizált eljárást követően a levél bírságcsekkel

Amennyiben egy vállalati autót több személy is használ, ahogy mi csináljuk a tesztautókkal, pedáns adminisztráció híján nehéz hetekkel később kideríteni, ki ült épp a volánnál az adott napon és útszakaszon. Mivel az i-Fleet használatának alapeleme a vezetők azonosítása az RFID-kártyával, ebben az esetben egyértelműen tisztázható, kit érint a bírság. A rendszer azonban az azonosítás nélkül megtett utakat is tárolja és képes riasztást küldeni a nem fixen beépített eszköz eltávolításáról az autó OBD-csatlakozójából. A készülék ekkor sem hallgat el, mert átmeneti tápellátását biztosítja a beépített lítiumion akkumulátor.

4. Megkönnyíti a használtautó-értékesítést

Használtautó-vásárláskor minden tényezőnek fokozott szerepe van, ami növeli a vevőjelölt bizalmát az eladóban és az általa meghirdetett használt autóban. A vállalati autókkal szemben az egyik aggály azon alapul, hogy a felhasználó aligha óvta a cég autóját, a másét, amit neki sem kifizetnie, sem tankolnia, sem szervizelnie nem kellett, ergo hajszolta és ütötte-vágta, hisz nem az övé. Bár erre sok ellenpéldát lehetne hozni, az érintettek fejében él és hat az előítélet.

Forma-1-es technikával autóztunk Magyarországon 7

Igazolható a Green Driving-lekérdezésekkel, ha az autót finoman vezették és nem taposták hidegen a motorját

Ezért is értékes az i-Fleet járműkövetés és a Green Driving-kiértékelés, mert az autó tulajdonosa a kocsihasználati jelentések továbbadásával igazolni tudja, hogy az adott rendszámú autót normálisan használták, nem nyüstölték hideg motorral, nem húzatták állandóan leszabályozásig. Az autó megóvása a korrekt karbantartás igazolásával, a szervizszámlák meglétével együtt legalábbis meggyorsíthatja egy használt autó értékesítését, egyben értéknövelő tényező is lehet.

5. Egyszerűbbé teszi az áfa-visszaigénylést

Magyarországon a nyílt végű pénzügyi lízinggel beszerzett járművek után lehetőség van a lízingdíj áfatartalmának visszaigénylésére, ehhez azonban menetlevelet kell vezetni. Az i-Fleet menetlevél-alkalmazásával ez automatizáltan működik. A rendszer minden adatot kezel és előállítja az elektronikus menetlevelet, ami az áfa-visszaigénylés előfeltétele. A vezetők azonosításával és a vezetési idők tárolásával a szoftver a munkaidő-nyilvántartás elkészítésében is segít.