Életemben először és mindeddig utoljára kilenc évvel ezelőtt jártam az USA-ban, az előző BMW X3 2010-es bemutatóján. Akkor mintegy 48 órát töltöttem in the States, You know, de ez is elég volt arra, hogy igazolva lássam: Amerika közlekedése pont olyan, mint a filmekben, csak kicsit kevesebb az echte amerikai autó. A rövid kalandból írtam is egy élménybeszámolót, az volt az Amerika autóbuzi szemmel, ami, mint kiderült, egy sorozat első epizódja lett.

Mert most itt a második. Megint a BMW hívott meg és megint egy X3 kapcsán: az X3 és X4 modellek 510 lóerős, M Competition kivitelű tesztautóit vezettük egy menetpróbán. Az időtartam ismét nagyjából 48 órára korlátozódott, viszont ezúttal New York és New Jersey állam vidéki útjain, az Egyesült Államok egyik leggazdagabb vidékén autózgathattam 2-300 kilométert. A rövid bepillantás az USA közúti forgalmának hétköznapjaiba ismét hihetetlenül érdekesnek bizonyult. Fotózgattam is lelkesen, amikor épp az anyósülésen ültem vagy megálltunk pár percre. Ajánlom az alábbi bekezdéseket, képeket mindenkinek, aki hozzám hasonlóan elvetemült módon valami torz autósszemüvegen keresztül látja a világot, és már a newarki reptéren a fogadóterminálhoz begurulva azt látja meg elsőként ebből a hatalmas, annyi mindenről híres országból, hogy milyen viccesen rövid Ford F150 pickup áll a Boeing 747-es orrfutója mellett lent a betonon.

Autórajongó Amerikában – 2019 1
Autórajongó Amerikában – 2019 2

Autórajongó Amerikában – 2019

Autórajongó Amerikában – 2019

Autórajongó Amerikában – 2019 76
Autórajongó Amerikában – 2019 77
Autórajongó Amerikában – 2019 78
Autórajongó Amerikában – 2019 79
Autórajongó Amerikában – 2019 80
Autórajongó Amerikában – 2019 81
Autórajongó Amerikában – 2019 82
Autórajongó Amerikában – 2019 83
Autórajongó Amerikában – 2019 84
Autórajongó Amerikában – 2019 85
Autórajongó Amerikában – 2019 86
Autórajongó Amerikában – 2019 87
Autórajongó Amerikában – 2019 88
Autórajongó Amerikában – 2019 89
Autórajongó Amerikában – 2019 90
Autórajongó Amerikában – 2019 91
Autórajongó Amerikában – 2019 92
Autórajongó Amerikában – 2019 93
Autórajongó Amerikában – 2019 94
Autórajongó Amerikában – 2019 95
Autórajongó Amerikában – 2019 96
Autórajongó Amerikában – 2019 97
Autórajongó Amerikában – 2019 98
Autórajongó Amerikában – 2019 99
Autórajongó Amerikában – 2019 100
Autórajongó Amerikában – 2019 101
Autórajongó Amerikában – 2019 102
Autórajongó Amerikában – 2019 103
Autórajongó Amerikában – 2019 104
Autórajongó Amerikában – 2019 105
Autórajongó Amerikában – 2019 106
Autórajongó Amerikában – 2019 107
Autórajongó Amerikában – 2019 108
Autórajongó Amerikában – 2019 109
Autórajongó Amerikában – 2019 110
Autórajongó Amerikában – 2019 111
Autórajongó Amerikában – 2019 112
Autórajongó Amerikában – 2019 113
Autórajongó Amerikában – 2019 114
Autórajongó Amerikában – 2019 115
Autórajongó Amerikában – 2019 116
Autórajongó Amerikában – 2019 117
Autórajongó Amerikában – 2019 118
Autórajongó Amerikában – 2019 119
Autórajongó Amerikában – 2019 120
Autórajongó Amerikában – 2019 121
Autórajongó Amerikában – 2019 122
Autórajongó Amerikában – 2019 123
Autórajongó Amerikában – 2019 124
Autórajongó Amerikában – 2019 125
Autórajongó Amerikában – 2019 126
Autórajongó Amerikában – 2019 127
Autórajongó Amerikában – 2019 128
Autórajongó Amerikában – 2019 129
Autórajongó Amerikában – 2019 130
Autórajongó Amerikában – 2019 131
Autórajongó Amerikában – 2019 132
Autórajongó Amerikában – 2019 133
Autórajongó Amerikában – 2019 134
Autórajongó Amerikában – 2019 135
Autórajongó Amerikában – 2019 136
Autórajongó Amerikában – 2019 137
Autórajongó Amerikában – 2019 138
Autórajongó Amerikában – 2019 139
Autórajongó Amerikában – 2019 140
Autórajongó Amerikában – 2019 141
Autórajongó Amerikában – 2019 142
Autórajongó Amerikában – 2019 143
Autórajongó Amerikában – 2019 144
Autórajongó Amerikában – 2019 145
Autórajongó Amerikában – 2019 146
Autórajongó Amerikában – 2019 147
Autórajongó Amerikában – 2019 148
Fotó megosztása:

A fenti képre kattintva hetven-egynéhány képes galéria nyílik, képaláírásokkal. Tessék kattintani, jó mulatást a Valami Amerikához!

És egy kis szöveges összefoglalása mindannak, amit láttam. Északkelet-Amerikában hihetetlenül sok, hihetetlenül nagy autó hoz-visz folyamatosan jellemzően kocsinként 1-1 embert. Remekül érzékelhető, hogy az élet errefelé autó nélkül elképzelhetetlen, a hatalmas távolságok még helyi szinten is hatalmasak; itt még a sarki kisbolt is mérföldekre van a legtöbb lakóháztól. Gyalogos vagy biciklis közlekedés gyakorlatilag nincs, a gázpalackot a fekete Csepelen toló nyugdíjas kinti megfelelője Ford F150, Chevrolet Silverado vagy RAM 1500 pickupon szállítja az itthoninál úgy hússzor nagyobb gázpalackot a háztartásába. (Ez a három modell amúgy az USA belső piacának három legnépszerűbb autója!)

Autórajongó Amerikában – 2019 149

Az ország, ahol a BMW X7 nem is nagy autó. 5151 mm hosszú a BMW, a háttérben álló GMC Yukon XL 5697 mm hosszú

A három pickupon (amelyek közül errefelé a Ford a legjellemzőbb) kívül igazi amerikai autót alig látni. Az amerikai márkák közül szemre magasan a legnépszerűbb a Jeep, Compasstól Grand Cherokee-ig mindenféle van a forgalomban. Van még néhány Challenger, néhány Camaro, néhány Mustang és néhány sofőrös nagy SUV, de a legtöbb autó japán és koreai, főként Honda, Toyota és Kia. Az európai márkák közül talán pont a BMW jelenléte a legerősebb, van még meglepően sok Volkswagen (Passat, Touareg, Tiguan és hasonlók), néhány Audi, valamint pár Mercedes.

A vidéki New York és New Jersey államban autózva nyomát nem láttam annak, hogy valamiféle készülődés lenne a paradigmaváltásra, az olajalapú élet leváltására hidrogénnel vagy akkumulátoros villanyautókkal. Északkelet-Amerika szemmel láthatóan nem törődik ezzel az egész klímaváltozás-dologgal, a fosszilis energiahordozók korlátosságával – legalábbis ami a hétköznapi közlekedést illeti. Én egy kicsit több Teslára számítottam.