Hosszú ideig a Teslának nem nagyon volt kitől tartania, és különösebb autóipari tapasztalat nélkül tarolhatta le a prémium villanyautók frissen létrejött piacát. Ez a monopólium azonban nem tart örökké, lassan, megfontoltan, de már valódi autógyártók is nekiláttak, hogy saját modelleket indítsanak ebben a jövedelmező kategóriában.

Látványos térképen zajlik a navigáció

Szörényi kartárs 2018 szeptemberében, Kaliforniában találkozott először az Audi e-tronnal, amit pár hónappal később Horváth úr már ki is próbálhatott, egy nem szokványos dubajozás keretében. Már csak a hazai bemutató maradt hátra az árral, illetve reméljük, tesztautó is lesz majd belőle.

Lefelé nyílik a töltőfedél, így alig foglal plusz helyett, ha nyitva van

Papíron a 360 lóerős elektromos batár a WLTP szerint akár 400 kilométeres hatótávra is képes, ami az importőr saját tapasztalatai szerint úgy 300-350 kilométer a valóságban. Persze ez nagyon felhasználásfüggő, autópályán, nagy sebességgel autózva kevesebb, míg városban, fékezés helyett az energiát visszatáplálva pedig nagyobb hatótávra lehet számítani. Az e-tron szuperképességei közé tartozik az is, hogy a megszokottnál nagyobb, 1800 kilogrammos utánfutót is mögé lehet akasztani.

60 literes csomagtartó a “motortérben”

Ha lemerülnek az összesen 95 kWh-s Li-ion akkumulátorok, akkor azokat elképesztő, – jelenleg ennél nagyobb teljesítménnyel nem tölthető egyetlen villanyautó sem – 150 kW-os töltővel is lehet tölteni. Ez a villamos teljesítmény nagyjából akkora, mint 10 darab átlagos lakásé, úgyhogy valószínűleg ebből egy darabig még nem lesz túl gyakori töltési módszer. A nemrég átadott, a jelenlegi legdurvább, hazai ultragyors elektromos autótöltő is csak 75 kW-tos teljesítményre képes.

Kintről a jól bevált, termetes szabadidő-autó-formát kapta meg a márka első sorozatgyártású elektromos modellje. Kasztnija 4901 mm hosszú, 1935 mm széles és 1616 milliméter magas, csomagtartója a 700 kilogrammnyi akksi rafinált eltüntetése után 660 literes, amiből 60 liternyi tárolóhely az autó orrában található. A motorháztető alatt egy újabb fedél található, ez zárja le biztonságosan az első rekeszt.

Itt most a töltőkábelek lapulnak

Megjelenésében nincs semmi extravagáns, pont úgy néz ki, mint egy Q5-ös, amit kicsit felhizlaltak. Látszik, az Audi biztosra megy, nem engedhet meg magának egy a Toyota Priuséhoz hasonló, nehezen értelmezhető, de tagadhatatlanul modern formatervet, olyat kell adni a vevőknek, amit szeretnek. És a Q5-ös formája, mérete pont ilyen.

Nem kockáztattak a formával

Bent minden megtalálható benne, amit megszokhattunk az Auditól. Minőségi kidolgozás, remek dizájn, jól használható, logikus kezelőszervek mókás extrákkal. Talán csak a sok fényes, folyton csillogó felület zavaró, meg sem tudnám saccolni, összesen hány négyzetméternyi kijelző világít az utastérben. Illetve van még valami hülyeség, a hátsó ablakot nem lehet eltüntetni az ajtóban. Magyarul marad vagy 10 centi, nem lehet teljesen lehúzni. Persze 2019-ben nem feltétlenül kell ablakot leengedve szellőztetni, de akkor is, milyen dolog már ez?

Nem lehet rendesen leengedni a hátsó ablakot

Vezetni is baromi jó dolog az elektromos Audit, nemcsak pöffeszkedni benne. Mondjuk 360 lóerővel bármit jó vezetni, ami autóméretű, de a villanymotornak köszönhető, terhelésváltás nélküli folyamatos gyorsulás földöntúli érzés. Nagyon megy, és ha kell, nagyon lassul. Közben jobb esetben nem is a féket koptatja, hanem visszaalakítja a mozgási energiát elektromossá.

A márka első, szériagyártású elektromos autója

Ami még váratlan tapasztalat, hogy a pluszba beszerelt akkumulátorcsomag extra tömege egyáltalán nem érezhető autózás közben. A hazai próbakört kifejezetten kanyargós útvonalon tettük meg, és ott sem kellett attól tartani, hogy lebucskázunk egy tempósabb kanyarban az útról.

Itthon 28 096 210 forinttól indul az Audi e-tron árlistája, de hogy szinte végtelen pénzt el lehet még verni az új, elektromos luxus-SUV-ra, mi sem bizonyítja jobban, hogy a tesztkörre elvitt példány árcéduláján bő 35 milliós összeg szerepelt.