120 éve gyárt autókat az Opel, ennek örömére előrángattak a múzeumból egy halom öreg, illetve nagyon öreg autót, feltöltötték őket üzemanyaggal, majd odavetették szerencsétlen jószágokat a csorgó nyálú közönség elé, hogy hajrá, tessék velük menni egy karikát. Bírni fogják. Mentünk is!

Kirámolták az Opel múzeumát 1
Kirámolták az Opel múzeumát 2

Kirámolták az Opel múzeumát

Kirámolták az Opel múzeumát

Kirámolták az Opel múzeumát 35
Kirámolták az Opel múzeumát 36
Kirámolták az Opel múzeumát 37
Kirámolták az Opel múzeumát 38
Kirámolták az Opel múzeumát 39
Kirámolták az Opel múzeumát 40
Kirámolták az Opel múzeumát 41
Kirámolták az Opel múzeumát 42
Kirámolták az Opel múzeumát 43
Kirámolták az Opel múzeumát 44
Kirámolták az Opel múzeumát 45
Kirámolták az Opel múzeumát 46
Kirámolták az Opel múzeumát 47
Kirámolták az Opel múzeumát 48
Kirámolták az Opel múzeumát 49
Kirámolták az Opel múzeumát 50
Kirámolták az Opel múzeumát 51
Kirámolták az Opel múzeumát 52
Kirámolták az Opel múzeumát 53
Kirámolták az Opel múzeumát 54
Kirámolták az Opel múzeumát 55
Kirámolták az Opel múzeumát 56
Kirámolták az Opel múzeumát 57
Kirámolták az Opel múzeumát 58
Kirámolták az Opel múzeumát 59
Kirámolták az Opel múzeumát 60
Kirámolták az Opel múzeumát 61
Kirámolták az Opel múzeumát 62
Kirámolták az Opel múzeumát 63
Kirámolták az Opel múzeumát 64
Kirámolták az Opel múzeumát 65
Kirámolták az Opel múzeumát 66
Fotó megosztása:

Hogy legyen valami komoly mondanivalója is a rendezvénynek, az Opel az autóvilágítás, illetve a fényszórók fejlődésének bemutatását választotta alapmotívumnak. Kezdve a gyertyától, a halogéneken, az időközben szerencsére már kihalt xenonon át, míg a végére eljutunk a különféle okos LED-es fényszórókig.

Közben persze hangsúlyozva azt is, hogy a márka mennyire úttörő volt egy halom újítás bevezetésében, kezdve a System Lutzmann égés közben rugóval mindig a tükrök fókuszpontjában tartott viaszgyertyájától az 1938-as Opel Kapitän megszokott, kerek helyett szögletes fényszóróin, vagy a ’68-as Opel GT bukólámpáján át egészen az 1998-as Opel Omega B-ig, amelyben elsőként volt széria a gázkisüléses xenonlámpa.

Kirámolták az Opel múzeumát 67

Pár érdekesség az Opel lámpatörténelméből

Aztán 2003-ban szintén elsők voltak a dinamikus kanyarfénnyel és 90 fokos sarokfénnyel – ezt az Opel Signum kapta – majd a kompakt kategóriában is elsőként kínálták ezeket az újításokat 2004-től, az akkori Astrában. 2008-ban az első Insignia bi-xenon fényszórót kapott, amely összesen kilenc kilenc világítási funkciót kínált, városba, gyalogos zónába, országútra, autópályára, rossz időjárási viszonyokra, statikus és dinamikus kanyarfénnyel, távfénnyel és távfény-asszisztenssel.

Kirámolták az Opel múzeumát 68

Rugó tartja mindig jó pozícióban a gyertyát

2015-ben érkezett az IntelliLux LED mátrixvilágítás a jelenlegi Opel Astrával, amiben oldalanként 8 db LED világítja meg az utat. Városon kívül képes önmaga reflektorra váltani, de közben a szembejövőket, vagy az utolért másik autó vezetőjét kimaszkolja, magyarul rájuk nem világít, nem vakít el senkit. Azóta már oldalanként 16 darab LED-nél tart az Opel az IntelliLux LED mátrixrendszerrel, amely így még finomabban alkalmazkodik az aktuális világítási feladathoz.

Kirámolták az Opel múzeumát 69

Beugrott egy régebbi PSA termék is, a Citroën kajabusz képében

Hogy maradjon a jelenre is valami extra, megnézhettük a 2019-ben érkező új Opel Corsa első-hátsó lámpatesteit is, amelyek pedig a kisautó kategóriába hozzák majd el a roppant tudományos, LED-es fényszórókat. Valahogy így néz majd ki, tessék köré képzelni egy Corsát:

Kirámolták az Opel múzeumát 70

Ilyen lesz az új Opel Corsa fényszórója

De nem is ez a lényeg, bár nagyon színpadias mozdulatokkal rántották le a leplet erről a pár alkatrészről. Hanem az, hogy az Opel kirámolta a saját múzeumát, feltöltötte az autókat üzemanyaggal, majd a dudenhofeni tesztpályán lehetett körözni velük. Hogy sportértéke is legyen – azon felül, hogy sokszor teljesen idétlen ergonómiát, illetve váltási sémákat kellett pillanatok alatt megtanulni, ahogy egyik autó után a másik következett – mindezt éjszaka, kivilágítatlan pályán kellett letudni.

Kirámolták az Opel múzeumát 71

Indulnak az öreg motorok. Az ott valódi kipufogófüst, nem köd

Ami valahol logikus is, így bele lehetett kóstolni abba a látványba, amit egy gyertya fénye mellett lehetett látni egykoron az autók vezetőállásából. Ami a nagy kerek semmihez hasonlít, a gyertyák csupán arra voltak jók, hogy magát az automobilt lássák a többiek.

Kirámolták az Opel múzeumát 72

Sok fényt nema datak ezek a lámpák, legfeljebb arra voltak jók, hogy az autót messziről megismerték

Az első már többé kevésbé értékelhető fényt adó autó az 1950-es Opel Olympia Cabriolet Limousine. 1488 köbcentis, négyhengeres motorja 38 lóerős volt, amivel akár 112 km/órás csúcssebességre is fel tudott gyorsulni, kormányváltója háromfokozatú, a kézifék pedig a vezető bal lábánál volt.

Kirámolták az Opel múzeumát 73

kabrió Opel Olympia. Finom kormányváltóval, de sötétben hasznavehetetlen lámpákkal

Lámpái csapnivalók, sötétben 60 körüli tempónál már csak sejteni lehetett, hogy merre is kell menni. A vakságon kívül még egy érdekes tanulsága is volt a különféle, mesterséges úthibákkal is ellátott tesztkörnek, mégpedig az, hogy mennyire rémesen ingatagok voltak az autók ebben az időben. A keresztirányú bordán, kanyarban szinte elrepült az autó hátulja, ami elég vacak érzés.

Kirámolták az Opel múzeumát 74

Nem túl combos fények

Komoly minőségi ugrás volt a ’66-os Opel rekordba átülni. Finom automata váltó, ringatózó karosszéria, duruzsoló 1,9-es, 90 lóerős motor, és ami a legfontosabb, ez már világítani is tudott. Amellett, hogy az automata váltója olyan tempóban dobálja a fokozatokat, ami még a DSG korában is ritka. A kasztni óriási, vékony oszlopokkal, nagy üvegfelülettel remekül átlátható. Egész szórakoztató vele autózni, és még az úthibáktól sem jött zavarba, van rajta fék, minden, ami kell.

Kirámolták az Opel múzeumát 75

Ezzel már nem akkora akadály a sötétség

Aztán az Opel GT-vel folytattuk a sort, ami 1968-as évjáratú, szintén 1,9-es, 90 lóerős négyhengeressel. Az egyedi, kólásüveg formájú karosszéria, a rejtett lámpák, a sportos karakter hamar népszerűvé tette a kis sportkocsit, amelyből bő 130 ezer darabot gyártottak a modell pályafutása során.

Kirámolták az Opel múzeumát 76Vezetni ezt is mókás volt, mélyre kell a sportosnak szánt ülésekbe ülni, és úgy tekerni az irgalmatlan méretű, vékonyka kormányt. Fék ezen nem volt sok, de a kerek lámpák már egész jól bevilágították az utat. mai értelemben vett sportosságnak nyoma sincs az autóban. Se hang, se erő, egyedül a forma és a hangulat zseniális.

Kirámolták az Opel múzeumát 77

Világítás tekintetében az Opel Kadett B Coupé Rallye egész izmos darab, hiába 1971-es kiadású. Mondjuk nem is meglepő, hogy felperzseli az aszfaltot az a kétpár fémlavórnyi extra reflektor, amit az orrára szereltek. 1968 óta az Opel hivatalosan is támogatta a fiatal tehetségeket a motorsportban, így többen is a Kadett Rallye változatával kezdték a pályafutásukat, ami a bukókereten kívül extra műszerekkel is fel volt vértezve, hogy ütőképes alapot adjon a versenyautóépítéshez.

Kirámolták az Opel múzeumát 78

Ilyen versenyző volt Anders Kulläng is, aki a Svéd Rallyt nyerte 1980-ban. Vezetni elég harmatos, versenyautó létére mindössze 106 lóerős és 176 km/órás csúcssebességre képes. A fék ezen is hitvány, egy mai, szinte bármilyen családi autóval meg lehetne enni reggelire.

Opel Monza a következő fogás, háromliteres, soros hathengeres, 180 lóerős motorral. 1977-ben mutatkozott be és műszakilag a Senator kétajtós, kupé változatának tekinthető. Vastag ülésekkel, gyönyörű motorhanggal, jó illattal, vállalható világítással.

Kirámolták az Opel múzeumát 79

Opel Monza sorhatos, finoman duruzsoló motorral

Nagy ugrással érkezünk 1991-be, hogy menjünk egy kört Helmut Schmidt – 1974 és 1982 között volt az NSZK kancellárja – egykori Kadett GSi-jével. Kétliteres motor, 115 lóerő, 208 km/órás csúcssebesség. Korának egyik legjobb légellenállású, könnyű, sportos modellje volt a Kadett GSI, különleges, digitális műszerfallal.

Kirámolták az Opel múzeumát 80

K.I.T.T. elsírná magát, ha látná ezt a műszerfalat

A 90-es évek hazai, közkedvelt bűnözőautója volt az Opel Calibra. Progresszív dizájn és elképesztően jó, 0,26-os Cd érték jellemezte, 115 és 204 lóerő között ötféle teljesítményű változat volt elérhető belőle, első- és összkerékhajtású kivitelben is készült. Ez az autó 150 lóerős, 4×4-es, már egész modernnek mondható vezetési élménnyel.

Végül a 2003-as évjáratú Opel Omega B Caravan-nal érkezünk meg a közelmúltba. Ez az autó mai igényekkel is teljesen vállalható, kényelmes, gyors, pontosan irányítható és a 150 lóerős, 2,5-ös, hathengeres motor minden nehézség nélkül cibálja a kasztnit. Xenon fényszórójával még a fényébe sem lehet belekötni.

Kirámolták az Opel múzeumát 81

Még akár órákat el tudtunk volna velük autózgatni, de sajnos egyszer csak vége lett a rendezvénynek. Igaz, mindent nem sikerült belezsúfolni az időbe, de így is elég megható, hogy remek állapotú, múzeumi autókat kaptunk meg egy egy körre. Mindenféle hisztis, folyton beleszóló, teremőrlelkű instruktor nélkül.

Kirámolták az Opel múzeumát 82

Háttérben a múlt, előtérben a jövő

Végül még vetettünk egy pillantást a jövőre is, amit az Opel GT X képviselt, elöl pixelekből álló LED-es fényszórókkal, változó színben fénylő márkaemblémával. Különösen kontrasztos volt a 120 évvel ezelőtti Opel mellett, hogy mennyit változott az autó, de maga az autóvilágítás is a rugós gyertyától az elképesztő trükkökre képes, takarékos LED-ekig.