Nehéz szavakat találni a Santa Monica, LA (Beverly Hills, Hollywood) és Burbank határolta területen cirkáló járművekre, sokak szerint ez kérem a világ legszínesebb autóparkja. Itt építik a retinagyilkos hot rodokat és üzemelteti legendás garázsát Jay Leno, mindössze pár dolcsi a benzin gallonja, végtelenül szélesek a sávok, és rengeteg a milliárdos, számunkra felfoghatatlan forgalmat bonyolítanak a luxusgyártók.

Tavaly októberben elkopott a fényképezőm Tokióban a helyi járművek fotózásakor, Los Angelesben viszont két memória sem volt elég ugyanerre. Amit itt láttam, mindent felülír. Tényleg csak az íze kedvéért csippentsünk bele picit (olyan 70 fotó erejéig) abba, amit pár nap alatt megpróbáltam befogadni Kalifornia vidéki, de főleg nagyvárosi útjain.

Első nap, első útvonal: a Volvo vendégeként többek között a legendás Mulholland Highwayen vezettem a kizárólag az új, dél-karolinai gyárban készülő S60-at. Ez a napi penzum fele, visszafelé nagyobbrészt a beach közelében vezetett a kötelező kör

Először a 315 lóerős T6-ot (a képen) kaptuk meg a világ minden szegletéből ide érkezett kollégákkal, majd a bő 400 lóerős Polestar-hibrid következett. David Lynch híres krimije nem árulta el, mennyire izgalmas és sokszínű aszfaltcsík ez, állítólag legalább annyi a kicsúszás, mint a Nürburgringen

Pedig az út tervezői okosan kiszélesítették a zűrösebb kanyarokat. Dupla, egymástól elváló záróvonalak tágítják a teret, a lentről érkezők szinte külön sávba menekülhetnek a szemből, lendületből érkezők elöl

A Mulholland után a Grimes Canyon következett. A navi természetesen mérföldben adja meg a távolságot, és Fahrenheitben a hőmérsékletet. Hogy még bonyolultabb legyen az európai autós dolga, a Volvo fogyasztását pedig mérföld/gallonban

Holdbéli a táj, izgalmasak a kanyarok, ám sajnos 45 és 55 mérföld/órásak a sebességhatárok. Tapasztalataim szerint nem emberkednek a helyi sofőrök. Ha tartósan gyorsabbnak érzik a mögöttük közlekedőt, félre állnak az útszélre, és engedik tovább (többször volt rá példa), a többi a kőkemény helyi zsaruk dolga. Ettől a helytől olyan félórányira szemtanúja voltam, amint egy hölgy kezét hátra csavarva rálöki őt a rendőrautóra az egyenruhás

Ebben a Született feleségekből ismerős kirakat-kertvárosban ellenben harapni lehetett a nyugalmat, békésen lengedeztek a csíkok és csillagok, japán SUV-ok parkoltak, és…

…és két csodás Chevy

Igen, ez tényleg olyan 2,5 méter magas

Félmázsányi fekete lakk és króm, autónként

Mit tippel a kedves olvasó, mekkorák ezek a felniszörnyek? 20-asak? 22-esek? Nos, 26-osak! Az a perem, amit látnak, körülbelül 40 centi, és igen, hat – szúrós végű – csavar próbálja rögzíteni a kereket

Középkori teherautós alváz és ultramodern, méregdrága Fox lengéscsillapítók

Az első kút autómosóval-, takarítóval. Körülbelül napi 300 járművet csinosítanak ki átlagosan 18 dollárért a ránézésre családtag mexikói melósok. A képen a világ legnagyobb darabszámban értékesített autóinak listáját évek óta vezető Ford F150 egyik hétköznapi példánya látható, amelyből 2018 első hat hónapjában 534 ezer darab kelt el globálisan, nagyrészt persze az Egyesült Államokban. A teljes lista itt böngészhető

Így néz ki egy átlagos töltőállomás shopja, széles a választék szőnyegből, olajból, és Budweiserből, Sam Adamsből, Fat Tyre-ből egyaránt (utóbbi kettő is népszerű, de nálunk ismeretlen sörmárka)

Hopp, egypisztolyos oszlop, és az is mintha gázolajé lenne, holott a közhely szerint az Egyesült Államokban benzint iszik minden négykerekű. A helyi tankolási szokásokról (és nehézségekről) ebben a cikkünkben olvashat, itt és most csak annyit, hogy ha ön segítséget kér, és maga helyett a kutast kéri meg a tankolásra, magasabb gallonárat fizet, mint ami ki van írva

Los Angeles földrengésveszélyes környékre épült, ezért zömében alacsonyak a házak, az agglomerációval együtt mintegy 20 milliónyi lakos hatalmas területen él. Nagyok a távolságok, mindenkinek van autója, amiket ilyen brutális trélereken szállítanak. Ő egy Freigthliner

Ő pedig egy Peterbilt

Tíz európai személyautót felfér?

Klasszikus, sárga, iskolabusz

Átlagos sóderszállító: szegecselt kasztni, kályhacsövek, és az orral/fülkével azonos méretű plató

Valami baj történt. Balra, a csodaszép tűzoltóautó előtt mentő, jobbra két rendőrautó

Egy neves kaliforniai borászat kertjében ebédeltünk, fehérben és szürkében is jól mutat az S60

No de ez az antik F350 éppen a svéd(!)asztal mellett???

Szeretném felhívni a traki kormányösszekötőjére a szíves figyelmet. Sajnos nem látszik, de a mögötte szöszölő melós derekán bizony igazi pisztolytáska fityegett (amiben egyébként CB-rádiót hordott)

Látott valaki ilyet magyar borászatban? Induljunk visszafelé!

Malibu partjainál egy helyi Bogár zümmögött békésen

Igazán stílusos: az első padsor közepén napbarnított fiatal lány hajtotta vállát a szörfös-forma sofőr srác vállára

Az NSX sajnos meglógott a Polestar elöl, amikor feltűnt a vezetőjének, hogy tapadni próbálunk

Apró kitérő, Santa Monica sétálóutcáján egy bringabolt előtt fotóztam a két drótszamarat az esti séta közben

Másnap reggel irány a city, Los Angeles, Beverly Hills és Hollywood! Mennyi sávot lehet összeszámolni ezen a fotón? Több mint 20-at

Csak a városba befelé tartó, jobboldali úton hat sáv, plusz a leállósáv megy egy irányba

Szépségesen felújított Pontiac Tempest Wagon a ’60-as évek második feléből

Pár napos ittlét alatt úgy tűnt, a három legnagyobb személyautós halmaz a Toyotáké, a Mercedeseké, és a hatalmas amerikai SUV-oké/pick upoké. Konkrét modelleket nézve talán 3-as Prius fut a legtöbb Los Angeles belvárosában

Merciből – az A-t és a B-t leszámítva – szinte mindennel járnak az elmúlt 50 évből. Stella McCartney butikjába mi mással mennénk?

A Magyarországon most éppen 1.94 százalékos piaci részesedéssel 15-ik Honda is igen népszerű odaát. Középen egy Chevy Blazer rendőrautó

Errefelé ilyen a VW-konszern kereskedése. Kell a szín a két G-osztálynak, hogy kitűnjenek ebből a körből

Itt pedig a Fiat-, és a BMW-csoport termékeit lehet BÉRELNI. Ha négy csoportra tágítanám a kört, a negyedik a luxusautóké, elképesztő mennyiségben futnak a 30 és 130 millió forint közötti értékű autók Beverly Hills és Hollywood utcáin

Japánok közt egy szem Wrangler, de most érdekesebb a háttérben a híres Hollywood-felirat. 1929-ben még „Hollywodland” volt a fából készült hirdetőtábla, amely vagyonos fehéreknek ajánlott domboldali telkeket. 1978-tól vannak fémből a több tízméter magas betűk, amelyek újjáépítéséhez Hugh Hefner is anyagi segítséget nyújtott

Sok helyi kedvencem közül az egyik mindenképpen az ún. italos kamion

Budweiser-szállítóként még hitelesebb. Amint az egyik Bubba Gump rákkéteremben mondták, most a kékcímkés Bud Light a divat. Nem volt rossz

Kereken egymilliárd dollárt fizetett 2017-ben a Diageo italkereskedő óriás egy háromfős baráti társaságnak a Casamigos nevű tekilamárkáért. A trió nem más, mint George Clooney, Rande Gerber (ő mellesleg Cindy Crawford férje) és egy befektető barátjuk. Előbbi kettő állítólag egy áttekilázott 2013-as éjszaka döntötték el, hogy saját márkát alapítanak, amit például saját arcukkal reklámozva futtattak fel. Clooney olyan 200 millió dollár körül kapott a pénzből – a márkának ma is reklámarca

Több érdekesség is látható ezen a táblán. Csak egyet említve közülük idéznem kell Woody Allentől, aki New York-iként ugye mindig lenézte Hollywoodot, és rendre beszólogatott az itteni filmiparnak. Egyszer valami olyasmit mondott, hogy LA kulturális életében az egyetlen pozitívum, hogy a közlekedési lámpa pirosánál el lehet fordulni jobbra kis ívben. Ez tényleg így van, jómagam is többször átmentem így piroson, rettentő furcsa érzés. Itt kanyarodom vissza ehhez a jobboldali táblácskához, ahol ugyanis kivételesen tilos a piros lámpánál jobbra kis ívbe fordulni, ott ezt betűvel kiírják

Amerikai kedvenceim, 2. csoport. Az F150 Raptor. Felülről…

…elölről/oldalról, mindenünnen, minden színben kívánatos jármű

Retro Bird a 2000-es évek elejéről, a helykihasználás antibajnoka: 2 ülés és 190 literes csomagtartó ekkora vasban

Ilyen leflexelt tetejű kisbuszokkal lehetett túrázni a Hollywood-felirathoz

Cuki postásautó dodzsem-ütközővel

És ekkor mit láttam az égen? Semmi köze a keréken guruló járművekhez, de meg kell osztanom önökkel: 5 darab kötelékben mozgó repülő kondenzcsíkokból húzott reklámszöveget a Hírességek Sétánya felett. Elképesztő

A Hellcat nem kevésbé markáns jelenség, felállt a hátamon a szőr a hangjától. Ez is bő 700 lóerő, mint a Trackhawk, amit a nyáron vezettem

Meg kellett változtatnom a 3:2-es képarányt, hogy ez a csodálatos, vonathosszúságú tűzoltóautó ide férjen

Luxusautó-kereskedésből talán itt található a legtöbb a világon. A vevők sem akármivel járnak ezekbe költekezni

Ugye, mondtam

Ha számolják, ez már a harmadik olyan fotó, amelyen cifra színű G-osztály látható. A rózsaszín példány hosszan jött a Hop On Hop Off buszunk mellett, a sofőrje végig a telefonján írogatott

Akár egy hatásvadász börtönfilm rabszállító járműve is lehetne, pedig csak egy sima, felmatricázott helyijárat

Beszélgettem kint egy kollégával, hogy ott élve ki, milyen autóval közlekedne a legszívesebben. Egyértelműen Escalade – mondta ő. Egyértelműen felújított, nyitott tetős izomautó a 70-es évekből – mondtam én

A gyönyörű pálmasort akartam fotózni, amikor begurult a képbe a sötétített Wraith

Nagy divat a sötétítés: első ajtók üvegei, kipufogóvégek, Merci-csillagok, minden

 

Nyújtott tengelytávos Mulsanne a legarisztokratább gyári színösszeállításban

Közelítette a G-osztályok számát a Range-ek mennyisége. Alfa alig-alig, ez a Giulia viszont QV

Igen, az ott egy nyújtott tengelytávos Range, Magyarországon abból biztosan kevesebb van, mint Aventadorból. Nem, nem SV, csak sima

Ha már Escalade, ezt a régebbit azért fotóztam, hogy a mellette álló – szintén régebbi – X3-as kellően érzékeltesse a méretét

Másnap közel autómentesnek ígérkezett, ugyanis a Venice Beach-en sétálgattunk. Olyan 2-3 méteres, ott közepesnek számító, de a szörfösöket vízbe csábító hullámok közelítettek a part felé. Meg stílusos járművekkel közlekedő hullámlovasok

 

Köztük akár igen vagyonos arcok is, egyiküket saját profi fotós kísérte, csak ők fényképezve. Hiába nagyít a kedves férfi olvasó a monokiniző ázsiai lányra, ki kellett kockáznom azt a részletet

Térjünk vissza a szörfösök autóihoz, egyikük ezzel a bő húsz éves 348 Spyderrel ruccant le a partra. Mögötte a szörfsuli klasszikus négykerekűje

Bérelni is lehet deszkát, neoprén ruhát, ami ajánlott volt. A Csendes óceán olyan 18 fok körül lehetett, térdig besétálva még kellemesnek éreztem a vizet

Igen, még a zsaruknak is van Police-feliratios deszkájuk

Végül két fotó arról a márkáról, amelyiknek elfér a komplett kínálata Santa Monica sétálóutcájának egy átlagos shopjában

Őszinte meglepetéssel figyeltem, hogy az általam vártnál jóval kevesebb Tesla fut Los Angelesben, és a környékén. Vannak, vannak, de Toyota hibrid biztosan több. Végül megerősítem a közhelyet, miszerint magyarok mindenütt élnek a világon. Mivel Model S-t, és Model X-et már vezettem, nyilván a 3-as érdekelt, és miközben az erősen közepes műbőr-kárpitját tapogattam, hazai szóra lettem figyelmes. A szürke autó mellé lépett egy fiatal, magyar házaspár babakocsis kisgyerekkel. Nos, ennyit Kaliforniából, viszlát!