Nemrég az Audi meghívására én képviseltem a Vezesst az E-Tron világpremierjén San Franciscóban, amit megtoldottam némi családlátogatással és városnézéssel Kalifornia délebbi részén, Los Angelesben. Los Angeles nagy, Kalifornia még nagyobb, az Egyesült Államok még inkább, ezért egészen biztos, hogy a sokszínű Amerika nem csak ilyen. Egyszerűen én ilyennek láttam, amit láttam.

New York City után Los Angeles a második legnépesebb település Észak-Amerikában. Kaliforniai állam 40 millió lakosának tizede él a városban, míg Los Angeles a tágabb értelemben vett vonzáskörzetében nagyjából 19 millió ember lakhat. Bár Kaliforniában nagyon sok kezdeményezés szolgálja a környezetszennyezés mérséklését hidrogén üzemű buszokkal, napelemekkel, víztakarékos csapokkal, a monumentalitásukkal engem lenyűgöző Sloan-piszoárok öblítésmentes verzióival, azért a fő közlekedési eszköz az autó maradt.

Feljebb a táplálékláncban

Amerikában az autósok feljebb vannak a táplálékláncban, mint Európában, egyszerűen azért, mert az ország fejlődése az egyéni mobilitásra és az emberek utazási hajlandóságára épül. Vagy inkább kényszerére, mert egy majdnem ugyanolyan ház kerülhet két és félmillió dollárba attól függően, hogy Los Angeles központjától mennyit kell autózni a gigapoliszt körülvevő sivatagba hazafelé és a sivatagból munkába menet.

Amit az előttünk parkoló bedobott az órába, azt távozása után nem nyelik le a parkolótársaságok. Ha maradt azon a helyen még 8 perc parkolás, akkor ennyivel kevesebbet dob be a következő, nem fizetnek duplán

Aki 70-90 kilométerről 2-2,5 órát ingázik befelé és ugyanennyit kifelé, jóval alacsonyabb árú otthonra kezdheti el a jelzáloghitel törlesztését, mint a városon belül. Faludy Györgynél olvastam a mortgage, a jelzáloghitel régi nevét a kivándorolt magyarok között. Amíg tartott a törlesztés, arra panaszkodtak, hogy fent ül a morgács a háztetőn.

Minden az autós létformát szolgálja, a széles utak, a parkolóhelyek, az észak-déli és kelet-nyugati tájolású utcákkal megkönnyített tájékozódás és az a jó szokás, hogy a táblákat velős, könnyen értelmezhető feliratok egészítik ki. A várost 2×2 és 2×3 sávos sugárutak, boulevardok szabdalják. Mivel a keresztutcák és a nagyobb utak kitáblázottsága egyaránt példás, így navigációsrendszer nélkül is elég jól lehet közlekedni. Ahol a barangolóknak 700 forintba kerül egyetlen percnyi telefonbeszélgetés, ott el tudjátok képzelni a mobilinternet tarifáit.

Bár Kaliforniában sokkal több az ázsiai és európai személyautó, mint a pickupokkal uralt Texasban, ide sem árt egy megtermett járőrautó

A Los Angelest átszelő 101-es Freeway és a 405-ös Interstate telítődését jelzőlámpás felhajtás igyekszik megelőzni. A felhajtók részben két-, részben egysávosak, előbbi esetben a külső és a belső gyorsítósávban lévő autók felváltva kapnak zöldet. Mivel bizonyos felhajtóknál nagyon rövid a gyorsítósáv, a forgalom tempójának felvétele a turbós MINI Cooper S-ben nagy gázzal megoldható, de egy szívómotoros Toyota Echóban, lépcsőshátú Yarisban féltettem volna nyamvadt porhüvelyemet az irányonként 4-7 sávban dübörgő forgalomban.

Álomkóros közlekedők

16-18 éves kortól jellemző az autóvezetés, sokan mégis mintha komoly rutinnal is félálomban közlekednének. Hajmeresztő sávváltásokat láttam, de ránézésre nem agresszív, büntető szándékú igazságtevők vágtak a másik elé, hanem a kocsiban szétfolyó, a visszapillantó tükröt beállítani aligha képes matrónák és családapák. Arrafelé szeretnek a népek tülkölni, kitartóan nyomják a dudát a másik figyelmeztetésére, de ökölrázással, acsarkodással nem találkoztam.

Hidrogénüzemű Toyota Mirai áll a G 63 AMG mellett. Ez jól tükrözi a kaliforniai szemléletet, itt sokaknak fontos a környezetszennyezés mérséklése, mások pedig tesznek mindenre, van pénzük rogyásig, hadd szaladjon a duplaturbós V8 a kockadzsipben

Amit nagyon nehéz volt megszoknom, az a jobbra kanyarodás piros lámpáknál a településeken belül. Nem minden államban lehet elfordulni kis ívben, de Kaliforniában és sok más területen igen. Ha nem jön senki, nem kell a lámpánál rostokolni, ilyenkor a piros lámpa olyan, mint a STOP tábla. Az egyenrangú kereszteződéseket stoptáblák szabályozzák, ahol mind az összes irányból érkezőknek meg kell állniuk és az mehet át először, aki leghamarabb odaért.

Bár Los Angelesben sokfelé járnak autóbuszok is, létkérdés az autó. Az állandó földrengésveszély miatt csak nemrég készült el az első metróvonal, a földmozgások miatt épülnek 4-5 emelet magasságig fából a házak, mert a tapasztalatok szerint a faházak jól viselik a rengéseket. A külső burkolat alatt a legtöbb – kőháznak látszó – épület fából van. A lakosságot sok helyen ronda légvezetékek látják el árammal, mert ezeket könnyebb helyreállítani, mint a földbe ágyazottakat.

Csalódás a Mulholland Drive

Szerettem volna egy kiadósat autózni Los Angeles mitikus hegyi útján, az építőmérnökéről elnevezett Mulholland Drive-on. Erre végül nagyrészt 25-35 mérföld/óra sebességgel, tehát 40 és 55 között vágtatva kerülhetett sor. Egyrészt a rendfenntartók rosszul viselik a Lamborghinikben, Ferrarikban, Porschékben csapató helyi aranyifjakat, másrészt az útfelület helyenként igazán pocsék. Az egyik városrész áldoz erre, a másik nem, vállalhatatlan és kátyúmentes szakaszok váltják egymást a rendkívül technikás vonalvezetésű, a Hollywood városrésztől nyugati irányban a Csendes-óceánig, Santa Monica irányába vezető úton.

San Franciscóban az utcakép alapján sokkal több hajléktalan élt, aludt az utcán és tolta maga előtt ingóságait egy bevásárlókocsiban, de Los Angelesben is súlyos gond a hajléktalanság, Főleg télen érkeznek sokan zordabb klímájú területekről Kaliforniába, ahol legalább az időjárás nem gyötri a hajléktalan embertársainkat.

Városi rendőrség és highway patrol

A túlélés egyik módja beköltözni egy highway, amolyan gyorsforgalmi autóút felüljárója alá. Ezeken az utakon ugyanis nem a városi rendőrség, az 1869-ben alapított Los Angeles Police Department az illetékes, hanem az országutakon, autópályákon állami rendőrségként működő California Highway Patrol (CHP), akiknek a közlekedők megrendszabályozásán felül nincs kapacitásuk a hajléktalanokra.

Retró zománctáblák egy ajándékboltból, San Franciscóban. „Csak azért iszom, hogy érdekesebb légy”; “Mindenkinek hinnie kell valamiben. Azt hiszem, tolok még egy sört”, illetve „Ami a garázsban történik, az ott is marad”

Itt lassan 100 éve meghatározó az autós közlekedés, a CHP-t 1929-ben alapították. Az utakon nagyon is érzékelhető a rendőri jelenlét, egyrészt az út szélén a megállított autósokat látva, de sokan megtapasztalták, hogy a nevadai sivatagot átszelő utakon sem lehet kétszázzal döngetni, mert hamar előkerül két officer és a háttérben maradó tényleg hajlamos a stukkeren nyugtatni a kezét. Egyes településrészek saját rendfenntartó erővel nyugtatják meg a polgárokat, Beverly Hillsnek például saját rendőrsége van.

Lakott területen belül és kívül is mintha 5 mérföld/óra tartalékkal kezelnék a sebességkorlátozásokat, a forgalommal együtt haladva a városi 30-35 mérföld/órából (48-56 kilométer/óra) könnyen lesz öttel több, ahogy a sztrádán is 70-75 a 65-ből, ami nagyjából 104 helyett 112-120 kilométer/óra.

Más az üzemanyag ára készpénzzel és hitelkártyával fizetve, saját kezűleg vagy a kutassal tankolva. A benzin gallonja kerülhet 3,6 dollárba is, ez átszámítva 265 Ft/liter. A háttérben egy 244-es Volvo áll

A légiközlekedés intenzitása is más dimenzió, mint amihez Európa nagyvárosaiban szoktak az emberek. Csak a Los Angeles nemzetközi reptérnek (LAX) négy kifutópályája van, Európában a zajterhelést elszenvedő helyi lakosok ellenállásán a harmadik kiépítése is joggal megtörik. Tavaly 84,6 millió ember fordult meg a LAX-on, míg Ferihegyen nagyjából 15 millióra nőhet idén az utasszám, ami az egyre balkánibb klotyókból is látszik. Los Angelesnek az öt nagy mellett számtalan kis reptere van, ahol magángépek is jönnek-mennek.

A város annyira kiterjedt és annyi itt a pénz, hogy nemcsak a rendőrség és a helyi Kóka Jánosok meg Rogán Antalok használnak helikoptereket. A Hollywood Bowl, a völgykatlanbéli, szabadtéri koncerthelyszín felett a zenei előadások idején fényívek jelzik a helikoptereknek, mely területre ne repüljenek be, hogy ne zavarják a zenehallgatást.

Körülbelül 1300 négyzetkilométer Los Angeles területe, Budapesté 525. A rendőrség számos helikoptert használ a város méretei miatt, sebességmérést is végeznek róluk, de bűnözők elfogásában is bevetik őket. Los Angeles félelmetes hely tud lenni a kisebb településekről érkezőknek. A Guns n’ Roses tagjait ez a város ihlette a Welcome to the jungle című szám megírására

Nem olcsó, ellenben drága

Aki Kaliforniába utazik és nem palackonként 60-80 ezer forintos borokat kortyolgató Fidesz-potentát (konkrét tapasztalat innen), készüljön fel rá, hogy errefelé a ruhákat, a tömegtermelésű élelmiszert és a benzint leszámítva minden sokba kerül. Parkolni is, 8-15 dollár (2240-4200 Ft) simán elmegy a megállásra, ahol nem órára fizetsz, de a parkolóórákba is bedobálhatsz nyolc negyeddollárost egy órára. Ez a pénzegység a quarter, és a parkolók kijáratánál nem mindenütt lehetett bankkártyával fizetni, mint egyébként szinte mindenütt, helyenként alsó értékhatárral.

Látva az árakat én csak fogtam a fejemet, amikor a vasárnapi termelői biopiacon három dollárért (840 Ft) vették a népek az avokádó darabját. Igaz, ez nem az általam ismert körteformájú, hanem a finomabbnak tartott gömb alakú változat, de akkor is.

Mindenütt jól kivehető feliratok jelzik az utak nevét, a házszámok kiosztása is megkönnyíti a közlekedést navigáció nélkül

A felkapott Eataly helyi üzletében egy kenyér ára 6-8 dollár (1200-2100 Ft). Cserébe itt mindenből megkapod a legeslegjobbat, az elegáns Gelson’s élelmiszer-áruházban beépített vízporlasztó tartotta frissen, gusztusosan a zöldségeket és gyümölcsöket, nekem ez is új volt. Az árakról még annyit, hogy a gyermekfelvigyázó két gyermekig óránként nagyjából 15 dollárért veszi vállára azt a felelősséget, amit én nem mernék, három gyermektől 20 dollár a tarifa ismerőseim tapasztalatai szerint.

Frizura, 70 ezerért

Sokba kerül a gyermekek taníttatása is, ezért egy rendes és nem fizetős állami iskola felértékelheti az egész környéket a kisgyermekes családok szemében. A nem kiugróan drága privát általános és középiskolák tarifája évente nagyjából 18-40 ezer dollár, ilyen helyeken megesik, hogy a gyereket magánrepülőn viszi el az iskolatárs svájci sítúrára. Beverly Hillsben egy menő fodrász 250 dollárt (70 000 Ft) is elkér egy női frizuráért, és ez hetente egyszer bőven belefér a hölgyek egy részének. Nem kell sietniük, mert a gyermekeket az alkalmazottak összegyűjtik az iskolából. A nyugati parton koncentrálódó gazdasági elit elképesztő fényűzése itt is rettenetes szegénységgel jár együtt.

Egy Ferrari 458 Italia áll a lámpánál Beverly Hillsben, Los Angeles egyik elit negyedében. Felfoghatatlan vagyon koncentrálódik itt néhányak zsebében és ezen a környéken sokan vannak az igazán gazdagok

Ne feledjük, hogy a bornírt kártérítési perek őshazájában járunk! Itt azért tűnhet el az ugródeszka az úszómedence mellől, mert a magukat túlkoccintó és a porszáraz medencébe fejest ugró emberek beperelték a rugalmas palló gyártóját sérüléseikért, így a cég megszűnt. Rengeteg házhoz tartozik úszómedence, az újonnan létesített vagy felújított medencéket idén január elseje óta kötelező kerítéssel körbevenni, hogy ne fulladhassanak gyermekek a vízbe. 2010 és 2015 között 160 kisgyermek veszítette életét emiatt Kalifornia államban, 700 egy és négy év közötti gyermeket sikerült megmenteni a haláltól, részben maradandó károsodásokkal.

Tankolás: sose menj biztosra!

De vissza az autókhoz, azon belül is a tankoláshoz, amivel nekem meggyűlt a bajom. Sok helyen előre kell fizetni a kuckóban és utána indul csak az üzemanyag, de nem ez az aggasztó, hanem a reflexek alapján kiválasztott töltőpisztoly. Mindenki tudja, hogy a gázolaj fekete, a benzin zöld cső, tehát a zöld lesz a jó – hittem én, de annyira már vagyok rutinos, hogy inkább megszagoltam a csővégeket.

Ha a fekete a gázolaj, a zöld lesz a benzin. Itt nem

Bizonyára ostobán festhettem, ahogy egymás után leakasztok négy stukkert és végigszagolom őket, de nem ártott óvatosnak lenni, a feliratok ugyanis nem hazudtak. Ott a benzin jött a feketéből és a gázolaj a zöldből, bármennyire is elképesztő ez nekem. Direkt rákérdeztem egy benzines autóba tankoló jóembertől, hogy tényleg a fekete ág-e a megoldás, de igen. Double check, ahogy ott mondják, ezzel megmentettem a közvetlen benzinbefecskendezéses MINI Cooper S-t a félretankolástól. Egyébként kevésbé pusztító hatású benzines autóba gázolajat tankolni, mint amikor a dízel összesűríti a 16-22-ed részére a benzin és a levegő keverékét. Kedves Olvasók! Ha megadatik eljutni Kaliforniába, legyetek óvatosak a tankolással!

Forrás: Vezess, Wikipédia