A fizetős parkolás görény dolog. Különösen gusztustalan, amikor a zsúfoltságra vagy forgalomszabályozási indokokra hivatkozva alakítanak ki újabb fizetős helyeket, vagy emelnek a korábbi árakon. A zsúfolt helyek ugyanúgy zsúfoltak maradnak, így csupán pénzszedésről szól a dolog. Ha valóban a zsúfoltságon akarna változtatni egy önkormányzat és nem csak a könnyű pénz lebegne a szemük előtt, akkor P+R parkolók építésén kellene elgondolkodniuk. Ha lenne elég ingyenes parkolóhely akkor az autósok nagy része boldogan tenné ott le ott a kocsit, ahol senkit nem zavar és váltana tömegközlekedésre. Na de meg lehet ezt valahol csinálni?

A Kelenföldi pályaudvar melletti P+R parkoló. Több is van a környéken

A legtöbb olyan önkormányzat, amely vagy városhatáron található, vagy nagy forgalmú, tömegközlekedési eszköz végállomása van a kerületben, amit ingázók ezrei használnának, a parkolási gondokat szereti úgy megoldani, hogy fizetős övezeteket alakítanak ki, vagy a már meglévőkben emelik feljebb az árakat. Esetleg a díjköteles idő kitolásával szívatják az autósokat.

4-es metró 

Azért akad kivétel is, a 4-es metró budai végállomásának közelében kialakított hatalmas és egyelőre ingyenes P+R parkolórendszer is ilyen. Itt nagy befogadóképességű, 1451 férőhelyes, több darabból álló parkoló található, aki reggel időben érkezik, az biztos talál ingyenes parkolót és mehet is tovább metróval, vagy akár busszal, villamossal. A 4-es metró másik végállomása bajosabb, a Keletinél legfeljebb az Arena Pláza lehet megoldás az ingyenes parkolásra, mert a legközelebbi 300 férőhelyes P+R parkoló a Papp László Sportaréna mellett már fizetős.

A Kelenföldi pályaudvar melletti P+R parkoló. Több is van a környéken – kép:BKK.hu

3-as metró

Jelenleg a felújítás miatt csökkent a jelentősége, sokan próbálnak alternatív megoldást találni a pótlóbuszon nyomorgás kiváltására. Ennek ellenére a 100 férőhelyes újpesti P+R általában tele van, sőt, a környékbeli utcákban is problémás napközben parkolóhelyet találni. Akik kicsit kijjebbről ingáznak, azoknak megoldás lehet a Rákospalota-Újpest vasútállomás és környéke, ahol kissé kaotikus a parkolás, de legalább vannak ingyenes helyek – nem hivatalosan kijelölt – és a kocsitól vonattal lehet megközelíteni a belvárost, amire budapesti bérlettel még jegyet sem kell venni.

2-es metró

Az Határ út és Kőbánya-Kispest Örs vezér téren lévő P+R parkoló fizetős és a metró végállomás környéki utcák is azok. Kicsit távolabb a környéken máshol már nem kell fizetni a parkolásért, míg a másik végállomás környékén, a Délinél egyáltalán nincs P+R parkoló. Mondjuk szükség sincs rá, a város közepe nem egy tipikus autóról tömegközlekedésre váltó helyszín.

A Pillangó utcai P+R parkolót nemrég bővítették. Sajnos itt is fizetni kell – kép:BKK.hu

Kőbánya-Kispestről a repülőtérre is vezethet még az ember útja, ami parkolás szempontjából egy rémálom. Mármint anyagi szempontból. Szerencsére van gazdaságos megoldás is, lehet fapados parkolóban is hagyni az autót, de még jobb, ha ingyen is megúszható a dolog. A 200-as busz Vecsés–nyugat megállójánál, a Shell kút melletti kurta kis utcában le lehet tenni az autót, mindenféle parkolóköltség nélkül. Bár majd’ mindenki az úttest mellett a sárban parkol, de ez nem szabályos, tessék inkább az úton állni.

1-es villamos

Bár nem egy tipikus városszélről induló járat, de mivel végtelen hosszú vonalon jár és számtalan ponton lehet csatlakozni róla más, befelé tartó járatra, érdemes itt is körbenézni. Jelenleg az egyik végállomása még a budai Fehérvári út, Hengermalom út kereszteződésében van, ahol ingyenes ugyan a parkolás, de sok hely nincs, így ingázáshoz inkább máshol érdemes letámasztani a kocsit. Az Infopark környéke kizárt, aki itt dolgozik, az ott parkol, a zsúfoltság nem mindennapi, így innen érdemes kicsit beljebb menni.

A Budafoki, Dombóvári kereszteződése is tele van a füvön, mocsárban parkoló autókkal, a környék ingyenes ugyan, de parkolóhely itt is kevés van. Aki kicsit bevállalósabb – és délről támadja a várost a budai oldalon, az kezdhet Budafokon, ahol a 17-es, 48-as villamos végállomásánál lévő Savoya parki 100 autós P+R is ingyenes, aki pedig vonattal jönne be a városba, az a budafoki (140) és a budatétényi (250 helyes) P+R-ben is leteheti a kocsit.

A pénzszedésnek semmi köze a forgalomszabályzáshoz

A BKK kb. 30 darab részben ingyenes, illetve fizetős P+R parkolóinak listáját erre a linkre kattintva lehet megtekinteni, letölteni. Nyilván ez a bő 5000 hely csak azoknak jöhet szóba, akik még reggel időben odaérnek és találnak helyet.

A P+R parkolókon kívül alig pár olyan hely maradt a városban, ahol még fizetés nélkül parkolhat az autós. Nemrég elveszett az 56-osok tere a gigászi placcal, Zuglóban, Óbudán és Újpesten is újabb helyeken jelentek meg parkolóórák, már az Északi vasúti összekötőig ér a zóna, úgy fest, hamarosan a töltésen is átbukik, de valami csoda folytán eddig kimaradt a szórásból a budai rakpart, a Műegyetem rakpart, és a fizetős zónák közé ékelődött Bartók Béla út. A Nemzeti Mobilfizetés Zrt. oldalán ingyenes az Andrássy út két szervizútja – már ha valaki talál ott helyet.

Szintén találni még potya helyet a kiadónk környékén, ami hivatalosan ugyan fizetős zóna lenne, a térképen is így szerepel, de mivel az úttesten végig tilos megállni, a parkolóhelyek pedig az épületek tövében, magánterületen vannak, az önkormányzat nem érezte szükségét parkolóórával megszórni az utcát. Szóval, aki erre jár és utál fizetni a parkolásért, itt megúszhatja. Más kérdés, hogy a tilosban parkolást perceken belül megtorolják a környék közterületesei, de ez már egy másik történet.

 

Szerinted jó dolog a fizetős parkolás?

  • Nem, csak pénzlehúzás, utálom
    91%
  • Igen, fizessen csak mindenki, akinek autója van és parkolni akar
    9%

Szerinted jó dolog a fizetős parkolás?