Háború, válság, újabb háború, szocializmus, globalizmus. Egyenként elég romboló erővel bírnak, hogy térdre kényszerítsék az alkalmazkodni képtelen autógyártót. A csehek nemzeti büszkesége mégis elgáncsolta mindet, 117 éves történelemmel a háta mögött még mindig a Škoda név alatt gyárthatja autóit.
Igaz kezdetekben még autóról, Škodáról szó sem volt, csak Vaclav Laurin és Vaclav Klement kerékpárjavító, összeszerelő műhelyéről. Ebből az apró, elszánt elképzelésből robbant ki a Škoda univerzuma, amit egy Múzeumban hiánytalanul bemutatni szinte lehetetlen kihívás.
Škoda történelmet a netről
Mivel a harmadik legrégebbi autógyártóval állunk szemben, ezer és egy forrást találunk az elmúlt 117 évet illetően. Rövid, vázlatos áttekintést a Škoda hivatalos magyar oldalán is kapunk, de aki olvasmányosabb élményre vágyik, erre a linkre kattintva merülhet el a részletekben.
Az összes Škoda típus leírással kiegészítve a kezdetektől szintén elérhető magyarul, de bátraknak a cseh lexikont javasoljuk, ahol a legritkább változatok is feltűnnek, az 1925-ös tűzoltókocsitól kezdve a bőrüléses 1.6 literes motorral szerelt Forman-ig.
A gyárnak kisebb hibákkal bár, de sikerült megbirkózni a feladattal. Ennek bizonyságát a friss Octavia bemutatóján tapasztaltuk meg. A jövőt jelentő típus leleplezésére várva volt időnk a helyszínen kóborolni, és alaposabban szemügyre venni az első számú Skoda Múzeum kiállításait.





Laurin & Klement Voiturette A – Az alapítók által gyártott első automobil. Rövid pályafutása alatt komoly népszerűségre tett szert, kéthengeres, négyütemű motorja hét lóerővel mozgatta az apró járművet.

A Typ G már komolyabb szintet képviselt a friss cseh autógyár kínálatában, 10-12 lóerős motorokkal akár 60 km/órás végsebességet is elérhettek a faküllős kerekeken szágudlva

A Skoda Superb első éveit 55 lóerővel kezdte, 3 literes hathengeres motorral. A teljesítmény folyamatosan nőtt a modellciklus végéig, közel 100 lóerőre

Skoda 1000 MB Typ 995. Elsőrangú technológia az 1960-as évekből. A farmotoros Skoda által diktált vonalat hosszú évtizedekig követte a gyár.
A második kihagyhatatlan részleg a tradíciókra funkcionál. Itt is találunk restaurált autókat, amelyek párba állítva mesélnek a különböző korok Škodára nehezedő kihívásairól.

Skoda 130 RS. A csehek sportvérének egyik ékes példája, zárt pályákon, ralikon egyaránt komoly sikereket ért el
A harmadik nagy részegység a restaurálás folyamatát mutatja be. A teremben álló azonos típusú autókból az első életjeleket alig mutató hulla, a második épp úton van a megújulás felé, a harmadik pedig szalonállapotban csillogó, muzeális darab.
Vannak hiányzó típusok, ilyen gazdag, értékes történelem megérdemelne még bővebb, alaposabb áttekintést, vagy legalább egy létrát a polcokhoz. Ez a hithű autóbuzi véleménye, de nyilván a turisztikai szempontok diktálnak, és a múzeum nyújtotta élménynek bele kell férnie a prágai kirándulás feszes programjába. Ebből a szemszögből nézve jól kimért szeletet kapunk az évszázadokon átívelő történetből. Egy délutáni kiruccanást pont megér a fővárostól bő órás útra található Múzeum, és az autózás iránt kevésbé elfogult kísérők sem unják majd halálra magukat.


