Adatlap
308 CC: Bőrkötés és fenyőtű
| Motor | 1598 cm3, Benzin, S4 |
| Teljesítmény | 155 LE |
| Nyomaték | 240 NM |
| Gyorsulás (0-100 km/h) | 9,6 sec |
| Végsebesség | 215 km/h |
| Fogyasztás (vegyes) | 7,2 l / 100 km |
Jézus Krisztus születésének ünnepe előtt kést, bárdot, kisbaltát vagy bármi mást ragad a férfiember, hogy belefaragja a talpba a karácsonyfának szánt fenyőt. Ehhez azonban be kell szerezni valahol a díszítés tűlevelű alanyát, amit én idén egy kabrióval abszolváltam.
Féline: nem apróztuk el
A Peugeot 308 CC legdrágább és legelegánsabb modelljében kóstolgatom a telet. A Féline (jelentése nagyjából cicusos, macskaszerű) csak kézi váltóval és a 156 lóerős, benzines turbómotorral rendelhető, amelyet az 5008-tól a DS3-on és a C5-ön ét a MINI Countrymanig számos autóban megdicsértünk.
Mifelénk a 308 CC ritka és feltűnő jelenség, a tulaj az élet császáraként domboríthat benne, még télen is. A hideg évszakot egy modern CC meg sem érzi, a nyitható kemény tető jól szigetel.
A nyitott Peugeotban az utasok csak azért dideregnek hosszasan, mert a bőrülésből sütő hideget csak 10-15 perc múltával enyhíti az ülésfűtés. Mindehhez még a kapcsolóját is sikerült az ülés peremére száműzni, ráadásul megvilágítás nélkül.
Fenyőfuvar – Mit mond a rendőrség?
Nem tudunk kifejezetten a faszállításra (eredeti értelmében) vonatkozó szabályozásról, a kocsiban szállított más rakományokra vonatkozó előírások nem sérülhetnek a fenyőfuvar során sem. Bár szabálytalan karácsonyfa-transzport miatt kirótt büntetésről még sosem hallottunk, a józan ész jegyében sem árt követni pár alapelvet.
A fa nem gátolhatja a vezetőt a kilátásban és a vezetésben, így az első ülésen vagy az ülések között nem szállítható. A lomb a többi közlekedőt sem akadályozhatja, így nem takarhatja el a lámpákat vagy a rendszámot. Utóbbi jó láthatóságáról eleve kötelező gondoskodni. A karácsonyfa nem korlátozhatja az ajtók zárhatóságát, tehát a nyitott rakfelületű pickupokat leszámítva szabálytalan kilógatni a nyitott csomagtérajtón. Ha mégis így vinnénk, nyissuk ki az ablakot, hogy enyhítsük a nyitott csomagtérajtón bejutó kipufogógázt.
Személyautóval a tetőcsomagtartóra rögzítve a legbiztonságosabb a fuvar. A tetőre téve a fa 40-40 centiméterrel lóghat túl a kocsin hosszirányban, míg oldalra egyáltalán nem. A fát érdemes az utastérben és a tetőn is rögzíteni, lekötözni a tönkjénél és vastagabb ágainál. A fát hasznos rögtön hálóba húzatni, mert a spárgával összefogott fenyők ágai kiszabadulnak és nehéz lesz kirámolni a fát.
Irány a Lehel piac!
Nem szeretem az utolsó napokra hagyni a favásárlást, ezért idejekorán Budapest banyataligás epicentrumába hajtottam, a Lehel téri piacra.
A tetthelyen szerencsére nem kellett megmérkőzni akciós csirkefarhátért a bottal akasztó nyugdíjasokkal, gyorsan a fenyőárusok közé vegyültem.
Itt rögtön megnyugtattak, hogy hónapokkal ezelőtt levágott, a mélyhűtés után gyorsan kókadó fáktól náluk nem kell tartani, efféle portékával csak a kiskereskedelmet gyarmatosító bevásárlóközpontokban szúrnák ki a szemem. Kérdés, jól tudják-e az itteni árusok, honnan szerzi be a fákat a konkurencia.

Faipari gyorstalpaló egy őstermelőnél: az erdei fenyőnek van hosszú tűlevele, a luc- és az ezüst illatos, a nordmannfenyő nem, cserébe sokáig tart. Utóbbi másik neve a Wikipedia szerint Kaukázusi jegenyefenyő, de Zalában is biztosan megterem. Az árak tavaly óta nem nagyon emelkedtek, mert így is rengeteg fa megmarad
A forgalmas piacon nem méterre árulják a fenyőket, hasonló fák esetében az árak szűk ársávon belül szórnak, némi alkudozási tartalékkal. A fenyő ára, legalábbis a Lehelen, nem ugrott meg tavaly óta.
Pár perc alatt becserkészem, majd elejtem a hamarosan otthonunkat ékítő zsákmányt. Átadom a hatezer forintot, a fát becsomagolják, és máris jöhet a neheze: hogy fog ez beférni a kocsiba?
Csomagtér: negatív
Mivel nem jó még jövő karácsonykor is fenyőtűkre bukkanni, a szállításhoz kell egy pléd, kimustrált terítő vagy lepedő és rögzíteni sem árt a fát (legalább a biztonsági övvel), nehogy fékezéskor elszabaduljon.
Az utastérben nincs hely a fának, mert túl hosszú és nem akarom a tönkkel felülírni a bőrkárpit mintáját. A csomagtér sem nyert, itt a ledönthetetlen üléstámla az akadály.
Tetőcsomagtartó híján marad a terjeszkedés felfelé, a fa pedig megy a hátsó ülésre, hogy ne takarja ki az oldalsó tükröt.
Nagy show a tetőnyitás
Az a 20 másodperc, amíg a nyitható keménytetőt a hidraulika behajtogatja a csomagtérbe, igazán a miénk, a kupéból kabrióvá vedlő 308 CC lenyűgözi a Lehel törzsközönségét.
De Wunderbaum helyett most hiába árad valódi fenyő illata, nyitott tetővel Budapest egy zajos és büdös város. Nem nagy élmény a sárga busz és a sittszállító teherautó között várni a zöldre.
A kis tükrök, a magas far és a sokat takaró szélvédőoszlopok miatt a 308 CC áttekinthetetlensége alapesetben is drámai, a lombkoronával súlyosbítva végképp óvatosan megyek, pedig az ezerhatos turbómotorban ott a tűz.
Fuvallat a fejtámlából
Enyhe fagyot ír ki az autó a műszerfalon, de a mínuszokat alig érezni. Ezúttal jól jön a messze hátranyúló, takarása miatt a kabrióérzést rontó tetőoszlop. A fűtés nagyon hatékony, az ülésfűtés is hasznos, ha egyszer beindul, de a lefagyás elleni harcban van még egy titkos fegyver.
Légsálat eddig csak a Mercedes-Benznél láttunk, pedig az ötlet nagyon kellemes: az üléstámla tetejéből meleg fuvallat tör elő, a 308 CC-ben három fokozatban állítható a befúvás. Nem pótolja a nyakmerevség ellen nyáron is hasznos sálat, de csípős tavaszi vagy őszi napokra mindenképp jó.
50-60-tól a fenyőfa megkavarja a légáramlatokat, valahogy a bal combomra vág a hideg, de a helyzet az Árpád hídon hasítva sem volt vészes. Úgy tűnik, a behegesztett autókban ülő többiek nagyon sajnálnak, mert mindenütt rögtön kiengedtek a kabrióból kilógó fával. Ha már fázik, legyen neki karácsony!











