Gyakori, hogy egy-egy autógyár az új modell bevezetésekor egy darabig még az elődöt is árulja. Persze nem mindegyiken, csak az árérzékenyebb piacokon. Így kaphatunk tízéves konstrukciókat, jóval kevesebbért, mint a frissen kijött modell. Kérdés, hogy mennyi pénzért érdemes ekkora kompromisszumot kötni.
Opel
A legjobb dolgunk az Opelnél van, ha régi, már leváltott, de még forgalmazott típusokat keresünk. Itt párhuzamosan nemcsak kettő, hanem három Astra modell közül is választhatunk. Van új Astra, és kétféle Astra Classic-ba is belefuthatunk a kereskedésekben. Egyikük Classic II, másikuk Classic III néven fut.
Ha szerencsénk van és egymásután ülhetünk egyikből a másikba, elképesztő időutazáson mehetünk keresztül, 1998-tól napjainkig. Érdemes az ajtókat is próbálgatni, mekkorát változott azóta a világ. Manapság már nem elég, ha tisztességesen becsukódik egy ajtó, hanem már a hangzására is odafigyelnek.
De nézzük az árakat:
| Motor/felszereltség |
Ár | |
| Új Opel Astra | ||
| 5 ajtós 1,4 benzin (100LE) Essentia | 4 640 000 | |
| 5 ajtós 1,3 CDTI (95LE) Essentia | 5 230 000 | |
| Opel Astra Classic III | ||
| 5 ajtós 1,4 benzines (90LE) Essentia | 4 035 000 | |
| 5 ajtós 1,3 CDTI (90LE) Essentia | 4 569 000 | |
| Opel Astra Classic II | ||
| 5 ajtós 1,4 benzines (90LE) | 2 959 000 | |
| 5 ajtós 1,7 CDTI (80LE) | 3 651 000 |
A bő tízéves konstrukciójú G Astra hárommillió forint alatti árával vonzó lehet. Ennyi pénzért biztosan nehéz hasonló méretekkel bíró alternatívát találni. Az érem másik oldala a szűk motorválaszték – az új Astrához már most nyolcfélét lehet rendelni – és az évtizedes hangulat az autóban. Számos extrát még hiába keresünk benne, és a biztonsági arzenálja is szerényebb, mint a legutóbb bemutatott típusé.
A H Astra még csak nemrég kapta meg a Classic kiegészítést a neve mellé, és csak próbálja megszokni a trón-fosztottak keserű sorsát, és nagy, akciós táblát maga mellett.
Persze a kilométeróra még most is csak nulla közeli kilométert jelez, de a lelke mélyén mégsem új az autó, amibe beülünk.
Citroën
A meglátogatott Citroën kerekedésben rögtön két olyan modellt is találtunk, amelyekből több generáció fut ugyanazon a pályán. Az új Berlingót fél évig alaposan tanulmányoztuk és még emlékszünk az elődre is. Amely, valljuk be kisebb és jóval haszonjárművesebb, mint a jelenleg futó, teljesen személyautóssá kupálódott modell.
Mégis, aki beéri a kevésbé divatos külsejű Berlingóval, annak nem kell olyan mélyre nyúlnia a pénztárcájában. Természetesen a motorválaszték itt is jóval szerényebb a Berlingo First esetében. A bő félmilliós előny egy része a kisebb, gyengébb motornak is betudható, amely a régi, két mázsával könnyebb 1197 kg-os kasztnihoz még elég volt, de az újba már valami erősebbre lett szükség.
| Motor/felszereltség | Ár |
|
| Új Citroën Berlingo | ||
| 1,6 i (90LE) Comfort | 4 080 000 | |
| 1,6 HDi (75LE) Multispace | 4 860 000 | |
| Berlingo First | ||
| Citroën Berlingo 1,4 (70LE) First | 3 545 000 | |
| Citroën Berlingo 1,6 HDI (75LE) First Plus | 4 250 000 |
Az 1999-ben debütált Xsara Picasso még ma is jól tartja magát, bár a belseje, főleg a C4 Picassóból átülve rettentő üres, szürke, pedig már ez az autó is igen okos belsővel várta az utasokat. Tologatható hátsó ülések, lehajtható asztalok az első ülések háttámlájában, és nagy üvegfelületek jellemzőek a régebbi modellre, aminél az új, C4 Picasso névre hallgató autó fényévekkel érdekesebb.
A négykerekű üvegbuborék a technokrata, gomb-bolond férfiaknak és a belső harmóniára jobban kihegyezett hölgyeknek is jó választás lehet.
| Motor/felszereltség | Ár |
|
| Citroen Xsara Picasso | ||
| 1,6 (110LE) Tendance | 4 545 000 | |
| 1.6 HDi (92LE) | 5 120 000 | |
| C4 Picasso | ||
| 1,6 VTI (120LE) Tendance | 5 465 000 | |
| 1,6 HDI (110LE) | 6 090 000 |
Ennek ellenére az elődmodell közel egymilliós árelőnye elgondolkodtató. Bár a Citroën árlistája is, ahol három- és kilencszáz-ezer forint közötti árengedményekkel találkozhatunk. Mi ennek ellenére a listaárakat szedtük csokorba.
Renault
Talán a Renault és a Clio az egyetlen olyan modell, ahol nincs égbekiáltó változás a régi és új között. Ez nagyjából az árakon is észrevehető, a több százezres árelőny itt mindössze 1-2 százezerre mérséklődött. Persze különféle finanszírozási trükkökkel még tovább lehet farigcsálni a végösszeget.
| Motor/felszereltség | Ár |
|
| Új Renault Clio | ||
| 5 ajtós1,2 16V (65LE) Authentique | 2 640 000 | |
| 5 ajtós 1,5 dCi (70LE) Ice | 3 500 000 | |
| Renault Clio Campus | ||
| 5 ajtós 1,2 (60LE) Authentique | 2 440 000 | |
| 5 ajtós 1,5 dCi (65LE) Dynamique | 3 400 000 |
A legtöbb autónál hiába volna okosabb dolog a régi, jól bevált modellek mellett dönteni, amikor egymás mellett látjuk a két kocsit, nehéz megállni, hogy ne a csinosabb, újabbat válasszuk. És persze a kereskedések sem bizonytalanítanak el minket milliós különbségekkel. Csak a legritkább esetben.
És Ön? Venne régi modellt olcsóbban, vagy ha már új autó, akkor az legyen minden porcikájában új? Írják meg a cikk végi hozzászólás mezőbe! Addig is kattintgassanak a galériában, és nézzék meg, mennyit változnak az autók egy-két generáció alatt.








