A szénszál-erősítésű műanyagok (CFRP) évek óta az autóipar csodaanyagának számítanak: könnyűek és merevek, ezért nagy karriert futottak be versenyautók világában, majd a nagy teljesítményű szériaautókon is megjelentek – lehetőleg festetlenül, hogy mindenki lássa, mennyire sportos, igényes és drága a kocsi.




Van viszont egy komoly probléma a karbon kompozitokkal: környezetszennyezőek. Alapanyaguk fosszilis eredetű, gyártásuk rengeteg energiát emészt fel és viszonylag sok hulladékkal jár, élettartamuk végén pedig nem bonthatók elemeikre, így rosszul újrahasznosíthatók.
Ezeknek a problémáknak egy része kétségtelenül fennáll akkor is, ha a szénszálakat növényi rostokkal váltják ki, de ha más nem is, már az alapanyag szénsemlegessége jelentős előrelépést jelent. Ezért is kezdett el foglalkozni a kérdéssel még az előző évtizedben a BMW. 2019 óta egyre szélesebb körben alkalmazzák növényi rostok (pl. lenrostok) kompozitjait a motorsportban – először a Formula-E-ben, majd a márka túra-versenyautóiban.
Mostanra pedig eljutott oda a gyártó, hogy elkezdje szériamodelljeiben is felhasználni a BComp nevű céggel közösen kifejlesztett anyagot. A várható előnyök kézzel foghatók: a számítások szerint akár 40 százalékkal kevesebb lehet az így előállított komponensek szénlábnyoma, mint a karbon kompozitoké.
Bár a BComp vállalatban a BMW társtulajdonos, más márkáknak is fejlesztenek, így a Porschének vagy a Kiának:


