A BMW csoport kutató és fejlesztő részlege bemutatta legújabb vezetéssegítő rendszerét, amellyel a személyautó a gyorsításon és a lassításon felül sávtartásra és előzésre is képes az autópályán. Vagyis a vezetőnek már a kormányt sem kell fognia. A prototípusban a már meglévő és továbbfejlesztett rendszereket egyesítették. Így összedolgozik a nyomvonalkövetésre alkalmas BMW TrackTrainer*, a sebességtartó automatika, valamint a vészleállító asszisztens**.


A folyamat két fő tényezőből áll: elsőként az autónak meg kell tudnia határoznia a helyét a saját sávjában, másodszor pedig fel kell ismernie az összes autót és tárgyat szűkebb környezetében.

A technológiával egy széria 5-ös BMW-t szereltek fel, amellyel azóta már több mint 5000 kilométert teszteltek. Az autót a szoftver mellett a helymeghatározást segítő rendszerekkel, egy rendkívül precíz GPS-szel, ultrahangos és videoeszközökkel látták el. A rendszer bekapcsolás után képes automatikusan kontrollálni a gázt, a féket, valamint biztonságosan meg tudja előzni a lassabban haladó járműveket.

Dr. Nico Kämpchen, a BMW csoport kutatási és fejlesztési központjának automatizált vezetésért felelős menedzsere szerint a legnagyobb kihívást az autópálya-kijáratoknál és -felhajtóknál letérő vagy éppen a forgalomhoz csatlakozó autók jelentették:

“A prototípus fejlesztése során sikerült elérnünk, hogy képes legyen reagálni a becsatlakozó, vagy a pályát elhagyó járművekre. A rendszer egyelőre 130 km/órás sebességig üzemel biztonságosan. Véleményünk szerint egy ilyen jármű használata teljesen új élményt tesz lehetővé a vezető és utasai számára. Bár az automatika képes az önálló vezetésre, nem helyettesíti az emberi figyelmet, hanem segíti azt ” – mondta el a menedzser.

*A BMW TrackTrainer jelenleg versenypályákon segíti az automatikus vezetést, mivel a gyártó vezetéstechnikai tréningeken használja. A GPS és videóadatok feldolgozásával a BMW TrackTrainer képes hibátlanul, az ideális íveket használva körbevinni a vezetőt a versenypályán, így segítve annak minél jobb elsajátítását.

**Az Emergency Stop Assistant akkor lép működésbe, ha a vezető elveszítené uralmát a jármű felett. Ilyen eset lehet egy egészségügyi vészhelyzet is, amikor a vészleállító asszisztens képes felismerni a helyzetet, és önállóan irányítani az autót. A rendszer automatikusan aktiválja a vészvillogót és a forgalom figyelembevételével lehúzódik az út jobb szélére, és riasztja a hatóságokat.