Modern formájával és olcsó 20 ezer euró alatti árával sikeres is lehet a Brillance Zhonghua
Szinte egy az egyben lemásolták a Daewoo Matizt, a Chery QQ nem valószínű, hogy Európába jön
4 millió körül lesz majd kapható a Frontera hasonmás
12 fotó
Kína 1,3 milliárd lakosával és egyre jobban feltörekvő középosztályával kétségkívül autópiac mozgató rugója lehet. Éppen ezért szinte minden komolyabb külföldi gyártó vegyes vállalat formájában már néhány éve megjelent a kínai piacon. Alig néhány év alatt több mint 15 milliárd eurót ruháztak be a kínai piacon.

[bekkep]Ám eközben a kínai gyártók is elkezdték a termelést. A jelek szerint azonban a belső piac bővülése elmarad a várttól, már a feneketlennek látszó kínai piac sem tudja elnyelni a hazai gyártású kínálatot.

A nagy kapacitással bíró gyártók célbavették az öreg kontinenst, persze a gazdasági érdekeken kívül jelentős érzelmek is mozgatják az európai jelenlétet, hiszen be akarják bizonyítani, hogy külföldön is versenyképesek. Erre a lépésre természetesen a többi gyártó is számított, de úgy tűnik, a 2010-re előre jelzett kínai export már korábban, még az idén megkezdődik.

Több kínai cég is merész terveket szövöget: a legnagyobb gyártó, a Volkswagen érdekeltségű FAW-Hongta Yunnan Automobile Co. évi tízezer, míg a BMW-vel kapcsolatban álló Brillance Jinbei Automobile Co. évi 20 ezer autó eladását tervezi Európában. A Brillance ráadásul már be is mutatta néhány modelljét a tavaszi Lipcsei Autószalonon. Az autók forgalmazása szeptembertől elsőként a német piacon indul.

[bekkep]A középkategóriás Zhonghua-ra keresztelt limuzin 20 ezer eurós áron (alig 5 millió forint) kerül majd forgalomba. Ezért az árért egy viszonylag jól felszerelt közel 4,9 méteres autót kapunk, amiben benne van a parkolóradar, a klíma, elektromos ablakok és a CD-rádió. A biztonságról két légzsák, és blokkolásgátló gondoskodik.

A motortérben Mitsubishi erőforrások találhatók. Kezdetben egy kétliteres, négyhengeres 129 lovas és 173 Newtonméter nyomatékkal bíró, illetve 2,4-es 136 lovas, 200 Nm-es motort kínálnak majd. De a későbbiekben az autó elérhető lesz egy kisebb 1,8 literes motorral.

Még az idén elkezdődik a Chery márka forgalmazását is, néhány olasz kereskedővel már meg is állapodtak. A Chery első körben Tiggo terepjárójával kíván hódítani, ami nagyon hasonlít a Toyota RAV4-esére, de a japánok eddig még nem akartak pereskedni.

Másolni könnyebb

A kínaiak, akár csak ruházatot, úgy autóalkatrészt, sőt egy az egyben autót is előszeretettel klónoznak. A szellemi tulajdon védelme egyelőre még nem szent, ami abból is érezhető, hogy a kopírozók elleni perekben nem született elmarasztaló ítélet. A Chery QQ modellje szinte az utolsó csavarig megegyezik a Daewoo Matizzal, de a Honda CR-V,és a Jeep Cherokee sem úszta meg a koppintást, és akkor még a kétkarikás Audikat nem is említettük.

[bekkep]A Tiggo mozgatásáról 2,4 literes 130 lovas 200 newtonméteres nyomatékú motor gondoskodik. A felszereltsége ennek az autónak is igen gazdag: alapáron jár a két légzsák, és az ABS, a kényelemről légkondi, és elektromos ülés gondoskodik.

A kínai offenzíva lassan hozzánk is elér. Nemrég jelentették be, hogy egy holland érdekeltségű cég megkezdi az Opel Frontérérára kísértetiesen hasonlító Jiangling Landwind Motor Co. terepjárójának forgalmazását. A tervek szerint 15 ezer eurós, azaz mindössze 3,7-3,8 millió forintos áron tervezik forgalomba hozni az autót 50-60 szerződéses magyarországi kereskedőnél. Az Opel Frontera kínai hasonmására kétéves garanciát vállal a forgalmazó.

Mit hoz a jövő?

A kínai gyártóknak a kereskedelmi, és szerviz lánc kialakításával nem lesz túl nehéz dolguk, mivel Európa-szerte több mint tízezer szabad kapacitású kereskedés áll készen. Hazánkban is akad bőven díler kapacitás.

[bekkep]Elemzők szerint a tervezett exportmennyiség, legalábbis egyelőre, nem okoz majd hatalmas átrendeződést a 15 milliós európai piacon, ahol 2007-ben már legkevesebb 3 százalékos kínai részesedéssel lehet számolni.

Hosszabb távon valószínűsíthető, hogy az egyébként is pimaszul olcsón kínált kínai autók versenyképességét tovább növelné a helyi gyártás, ezzel egy csapásra megszabadulnának az autónkénti ezer eurós szállítási költségtől.

Ráadásul 10 százalékos vám se sújtaná a kocsikat, ha az európai beépítés és munka aránya elérné a hatvan százalékot. A hírek szerint a Chery már el is kezde a tárgyalásokat egy esetleges kelet-közép-európai gyárról.