Kína 1,3 milliárd lakosával és egyre jobban feltörekvő középosztályával kétségkívül autópiac mozgató rugója lehet. Éppen ezért szinte minden komolyabb külföldi gyártó vegyes vállalat formájában már néhány éve megjelent a kínai piacon. Alig néhány év alatt több mint 15 milliárd eurót ruháztak be a kínai piacon.

[bekkep]Ám eközben a kínai gyártók is elkezdték a termelést. A jelek szerint azonban a belső piac bővülése elmarad a várttól, már a feneketlennek látszó kínai piac sem tudja elnyelni a hazai gyártású kínálatot.

A nagy kapacitással bíró gyártók célbavették az öreg kontinenst, persze a gazdasági érdekeken kívül jelentős érzelmek is mozgatják az európai jelenlétet, hiszen be akarják bizonyítani, hogy külföldön is versenyképesek. Erre a lépésre természetesen a többi gyártó is számított, de úgy tűnik, a 2010-re előre jelzett kínai export már korábban, még az idén megkezdődik.

Több kínai cég is merész terveket szövöget: a legnagyobb gyártó, a Volkswagen érdekeltségű FAW-Hongta Yunnan Automobile Co. évi tízezer, míg a BMW-vel kapcsolatban álló Brillance Jinbei Automobile Co. évi 20 ezer autó eladását tervezi Európában. A Brillance ráadásul már be is mutatta néhány modelljét a tavaszi Lipcsei Autószalonon. Az autók forgalmazása szeptembertől elsőként a német piacon indul.

[bekkep]A középkategóriás Zhonghua-ra keresztelt limuzin 20 ezer eurós áron (alig 5 millió forint) kerül majd forgalomba. Ezért az árért egy viszonylag jól felszerelt közel 4,9 méteres autót kapunk, amiben benne van a parkolóradar, a klíma, elektromos ablakok és a CD-rádió. A biztonságról két légzsák, és blokkolásgátló gondoskodik.

A motortérben Mitsubishi erőforrások találhatók. Kezdetben egy kétliteres, négyhengeres 129 lovas és 173 Newtonméter nyomatékkal bíró, illetve 2,4-es 136 lovas, 200 Nm-es motort kínálnak majd. De a későbbiekben az autó elérhető lesz egy kisebb 1,8 literes motorral.

Még az idén elkezdődik a Chery márka forgalmazását is, néhány olasz kereskedővel már meg is állapodtak. A Chery első körben Tiggo terepjárójával kíván hódítani, ami nagyon hasonlít a Toyota RAV4-esére, de a japánok eddig még nem akartak pereskedni.

Másolni könnyebb

A kínaiak, akár csak ruházatot, úgy autóalkatrészt, sőt egy az egyben autót is előszeretettel klónoznak. A szellemi tulajdon védelme egyelőre még nem szent, ami abból is érezhető, hogy a kopírozók elleni perekben nem született elmarasztaló ítélet. A Chery QQ modellje szinte az utolsó csavarig megegyezik a Daewoo Matizzal, de a Honda CR-V,és a Jeep Cherokee sem úszta meg a koppintást, és akkor még a kétkarikás Audikat nem is említettük.

[bekkep]A Tiggo mozgatásáról 2,4 literes 130 lovas 200 newtonméteres nyomatékú motor gondoskodik. A felszereltsége ennek az autónak is igen gazdag: alapáron jár a két légzsák, és az ABS, a kényelemről légkondi, és elektromos ülés gondoskodik.

A kínai offenzíva lassan hozzánk is elér. Nemrég jelentették be, hogy egy holland érdekeltségű cég megkezdi az Opel Frontérérára kísértetiesen hasonlító Jiangling Landwind Motor Co. terepjárójának forgalmazását. A tervek szerint 15 ezer eurós, azaz mindössze 3,7-3,8 millió forintos áron tervezik forgalomba hozni az autót 50-60 szerződéses magyarországi kereskedőnél. Az Opel Frontera kínai hasonmására kétéves garanciát vállal a forgalmazó.

Mit hoz a jövő?

A kínai gyártóknak a kereskedelmi, és szerviz lánc kialakításával nem lesz túl nehéz dolguk, mivel Európa-szerte több mint tízezer szabad kapacitású kereskedés áll készen. Hazánkban is akad bőven díler kapacitás.

[bekkep]Elemzők szerint a tervezett exportmennyiség, legalábbis egyelőre, nem okoz majd hatalmas átrendeződést a 15 milliós európai piacon, ahol 2007-ben már legkevesebb 3 százalékos kínai részesedéssel lehet számolni.

Hosszabb távon valószínűsíthető, hogy az egyébként is pimaszul olcsón kínált kínai autók versenyképességét tovább növelné a helyi gyártás, ezzel egy csapásra megszabadulnának az autónkénti ezer eurós szállítási költségtől.

Ráadásul 10 százalékos vám se sújtaná a kocsikat, ha az európai beépítés és munka aránya elérné a hatvan százalékot. A hírek szerint a Chery már el is kezde a tárgyalásokat egy esetleges kelet-közép-európai gyárról.