



Dél-Amerikában és Észak-Afrikában hosszú évekig-évtizedekig készülnek az európai kínálatból réges-rég kikopott modellek. Dél-Amerikában az amerikai Ford és General Motors tartja életben korábbi konstrukcióit, Afrikában inkább a francia autógyárak töltik be ezt a szerepet.
Az évtizedes új autók kedvelőinek paradicsoma mégis a Dél-afrikai Köztársaság. Itt kapható több más youngtimer mellett a Golf első generációja, az Európában régen leváltott Mazda 323 vagy Toyota Corolla.
A Giugiaro tervezte karosszériájával 1974-ben megjelent a Golf I-et 1983-ban váltotta le új modellel a Volkswagen. Ez szerencsére nem jelentette a típus kihalását. Dél-Afrikában az egyes Golf Citi Golf néven ott áll egy Volkswagen márkakereskedésben a négyes Golf mellett, nulla kilométerrel, az első forgalomba helyezés előtt.
Az autógyáraknak bizonyos körülmények között érdeke a régi és a korszerű típust együtt értékesíteni. Az elavult autók rég behozták fejlesztési költségüket, az alacsony ár pedig kellően vonzóvá teszi a csillogó utódok mellett a kissé ráncos elődöt is. Alapfeltétel, hogy a környezetvédelmi és biztonsági előírások ne legyenek szigorúak. Dél-Afrikánál maradva, sok vásárlónak a Daewoo Matiz korszerűsége és modernebb formája nem ér meg bő 20 százalékos felárat egy 1100-as Fiat Unóval szemben. Az alacsony ár hazánkban is igaz. 1 659 000 forintos listaárával a Fiat Uno 1.0 a második legolcsóbb új autó Magyarországon. Nála csak a Daewoo Matiz alapmodellje kerül kevesebbe.
A koros új autók gyártását és forgalmazását a helyi piacon az is gazdaságossá teszi, hogy magas bennük a belföldi beszállítói arány. Áruk emiatt kevésbé érzékeny az ország valutájának meggyengülésére és az import alkatrészek drágulására. Fontos tényező, hogy a gyárak nem feledkeznek meg a modellápolásról. Számos ráncfelvarrással, új lökhárítók és élénk színválaszték bevezetésével tartják frissen autóikat.
A kedvező ár/érték arány mellett a nosztalgia sem elhanyagolható szempont egy lassan oldtimer korba érő típus megrendelésénél, bár ez elsősorban Európában lenne igaz. Kontinensünkön viszont az elvárások növekedése kikoptatta az újautó-kínálatból a gyermekkorunkban megcsodált nyugati autókat.
Az Európában 1989-ben új modellel leváltott Mazda 323 Dél-Afrikában 68 és 105 lovas motorral kapható. Az erősebb motor befecskendezéses, a többi karburátoros. A 155 R13-as gumival szerelt alapmodell 165 kilométer/órás végsebességet ér el. A 399 centis autó csupán 970 kiló körüli súlya azt a kort idézi, amikor még nem a biztonságosság volt a leghatékonyabb marketingeszköz.
A Nissan egy platós kisteherautót kínál a helyi piac igényeit kielégítendő. A Nissan honlapon található ismertetés szerint az 1400 Bakkie 1972 óta hűséges társ minden jóban és rosszban, ami csak Afrika útjain történhet. Az autó jellegéhez mérten kimondottan a jó a 16,2 másodperces százra gyorsulás és 146 km/órás végsebesség a 64 lóerős, 1,4 literes benzinmotortól. Extraként metál fényezéssel dobható fel az idén harminc esztendős Nissan pick-up.
1991-től 1998-ig a Mazda 323 és a VW Citi Golf sikerén felbuzdulva a Nissan forgalmazta Dél-Afrikában a Fiat Unót. 1998 után már Fiat Uno néven, de még mindig a Nissan kereskedőhálózatán keresztül árusították. Az autó jelenleg is a Nissan pretoriai üzemében készül. Néhány éven belül várhatóan kiszorítja az egyre népszerűbb Fiat Palio.
A Toyota Conquest (hódítás) néven forgalmaz egy a fejlődő és a fejlett országok közötti utat taposó állam igényeihez igazított autót. Az ötajtós Conquest még egyszerűbb változata a Toyota Tazz. Népszerűsége meghaladja a Mazda 323-ét vagy a Volkswagen Citi Golfét is. Váltója négyfokozatú, ezerhármas alapmotorja karburátoros. E mellett a 75 lovas, 12 szelepes motor mellett 108 lovas ezerhatossal vadítható meg a mifelénk rég leváltott Corolla.
A Fiat Uno Amerika déli és középső részén is népszerű autó. Itt még az Európában kifutott Fiorino városi kisáruszállító is kapható 1,5 literes, alacsony fordulatra hangolt motorral. Az 1020 kilós, 620 kilóval terhelhető autó 14 mp alatt gyorsul százra. A végsebesség 147 km/óra.
Egyes dél-afrikai autótípusok felszereltségét böngészve olyan tételeket fedez fel az ember, mint a nyolcvanas évek végén, a nyugatról származó Lada Nova katalógusokban. Ilyen a belülről állítható tükör, a szakaszos ablaktörlő vagy a hátsó fűtőszál.
Afrikában a Renault 12, a Dacia licencadójának 1,2 literes motorjával szerelt Renault 19-est a Tunéziában nyaralók is kibérelhetik. Délebbre a Peugeot 504 kombi jelenleg már nem gyártott változatait látva gyengülhet el az ember. A mentőautón és az áruszállító kivitelen kívül többféle felszereltségű személyautót is gyártottak az 504 kombiból. A mentőautókkal szembeni hivatalos előírásoknak légkondicionálóval, színezett üveggel, szirénával és természetesen teljes mentőfelszereléssel felel meg az 504-es. Leheletnyi luxusról bársony üléshuzattal, elektromos első ablakokkal és teljes kormánykerék-borítással gondoskodtak. A Peugeot 504 gyártását tavaly fejezték be Nigériában. A nigériai Peugeot gyártás magyar vonatkozású érdekessége, hogy Francis Gouyon úr, a Peugeot Hungária ügyvezetője korábban az afrikai gyár igazgatója volt.
A Peugeot 504 tartósságával és hihetetlenül tágas, a kombi esetében hétszemélyes karosszériájával Észak-Afrikában is az utcakép szerves része. Elterjedését megkönnyíti, hogy 7,6:1-hez sűrítési arányával pocsék minőségű benzinnel is elboldogul. 1,8 és magasabb sűrítési viszonyú kétliteres motorral gyártották.
Aki csavar új Peugeot 605-öst szeretne Thaiföldön ugyanúgy megrendelhet egyet, ahogy itthon egy 607-essel tenné. Ugyanitt kapható még 405-ös Peugeot, az 1988-as Év Autója is.
A két generációval ezelőtti, szögletes Passat szerelmesei Brazíliáig kell, hogy utazzanak egy nullkilométeres autóért. A limuzin neve Santana, a kombié Quantum. A 114 lóerős kétliteressel 10,3 másodperc alatt gyorsul százra a limuzin, amivel nem marad el a tesztelt 130 lovas Passat Varianttól. A szögletesség velejárója a 186 km/órás végsebesség és a gyári adatok szerint 10 és 15 liter közötti fogyasztás.
A legismertebb típus a koros új autók között a Mexikóban gyártott Volkswagen Bogár. Jelenleg 1,6 literes, 50 lovas boxermotorral gyártják. Motorterébe beköltözött az elektronikus benzinbefecskendezés, amit a katalizátor tett szükségessé.
Ugyanitt kapható T2-es sorozatú Volkswagen busz. A forma nem sokat változott, a motor viszont vízhűtéses és 1,8 literes lett. 90 lóerős teljesítményével meglepné azokat, akik az eredeti VW busz léghűtéses boxermotorjához vannak szokva.
A harmadik generációs Volkswagen Transporter kései utóda Dél-Afrikában lelhető fel. Európában bő tíz éve kopott ki a szalonokból, Mandela országában viszont másodvirágzását éli. 2,3 és 2,6 literes öthengeres motorok dolgoznak benne. A 90 és 100 lovas motorok alacsony fordulatra hangoltak. Nincs nagy különbség a menetteljesítményekben. A végsebesség 157 illetve 160 kilométer óránként. Az alapmodell váltója négygangos, a jobban felszerelt T3 Microbusok ötsebességesek. A magas fogyasztáshoz passzol a 80 literes tank. A csomagtér mai szemmel is tágas, térfogata 1160 és 2680 liter között változik. Jobb felszereltséggel elektromos ablak és tükör, kartámasz, klímaberendezés, hűtődoboz és hatlemezes CD-váltó jár a 3 év/120 000 kilométeres garancia mellé.
Ázsiában kalandozva japán autógyárak konzervatív luxuslimuzinjai kelthetik fel a figyelmet. Karosszériájuk konzervatív, technikájuk viszont jóval modernebb a látszatnál. Kevesebb pénzzel a Proton Iswara jöhet szóba, amely egy régi Mitsubishi Lancer maláj változata. Motorja a japán motorépítés korábbi iskoláját idézi: hengerenként három szelep, porlasztó. A váltó már ötfokozatú és a 9,5:1-es sűrítési viszony is a mát jelzi.
A jövőben a magasabb környezetvédelmi és az ütközésbiztonsági követelmények kényszerűen a nagyon szerethető régi-új autók kihalásához vezetnek. Akkorra végképp nem marad más választás, csak a megkímélt használt autók jönnek szóba a hetvenes-nyolcvanas évek autóit visszasírók számára.