Az első MAN elektromos városi autóbuszt a 2018-as IAA kiállításon mutatták be a nagyközönségnek. A hannoveri mustrán kiállított szóló Lion’s City 12E busz után evidens volt, hogy a német gyártó előbb-utóbb előrukkol a csuklós változattal is. Erre alig két évet kellett várni, az MAN ugyanis nemrég közzétett egy ‘”kedvcsinálót” az elektromos csuklósáról, amely már jóval több egy egyszerű látványtervnél.

Két hajtott tengely

Az újdonság 18 méter hosszú (innen a neve is “Lion’s City 18E) és összesen 120 fő szállítására alkalmas. Érdekessége, hogy három tengelye közül kettő hajtott, mivel a második és a harmadik hídnál is elhelyeztek 1-1 villanymotort. Ezek azokban nem kerékagymotorok, hanem kevésbé bonyolult felépítésű központi elektromotorok, amelyek az MAN szerint kisebb karbantartási igénnyel rendelkeznek, így a buszok teljes birtoklási költsége (TCO) is kedvezőbben alakulhat.

Nemcsak ezen a téren vannak előnyei a két, elektronikusan szinkronizált hajtott tengely alkalmazásának. Ez a megoldás jobb menetstabilitást tesz lehetővé, továbbá az autóbusz fékezése vagy lassítása során visszanyerhető energia mértéke is megnő. A nagyobb rekuperációnak köszönhetően az elektromos MAN csuklós busz vezetési stílustól és domborzattól függetlenül több energiát tud visszatáplálni az akksikba.

Természetesen, ahogy minden csuklós busznál, úgy ennél a járműnél is ki kell küszöbölni a becsuklást (“jack-knife jelenség”), ezért az elektromos 18E is szabályozott csuklószerkezettel és becsuklásgátlóval rendelkezik. Mindamellett az elektromotorok által biztosított forgatónyomaték az adott helyzetnek megfelelően szabályozható a két hajtott tengely között, így a kritikus becsuklási állapotok előrelátó módon akadályozhatók meg.

Kiderült, hol tesztelik a legújabb elektromos buszt 1

Minden bizonnyal az új csuklós belsejében is sok-sok oroszlán lesz.

Négy óra alatt feltölthető

Az MAN Lion’s City 18E hajtásláncának állandó teljesítménye 320 kilowatt, csúcsteljesítménye pedig 480 kilowatt. A villanymotorok működtetéséhez szükséges energia a 640 kWh összkapacitású akkumulátorokból érkezik, amelyek nyolc modulba építve, egytől egyig az autóbusz tetején kaptak helyet. A lítium-mangán-kobalt-oxid (NMC) energiatároló csomagok a buszgarázsokban a kombinált töltőrendszer (CCS) csatlakozójával tölthetők fel. A művelet átlagosan 100 kW, maximálisan pedig 150 kW töltőteljesítmény mellett kevesebb mint négy óra alatt végezhető el.

Ahogyan a szóló változat, úgy a csuklós MAN is a városi autóbuszokra optimalizált akkumulátor-hőmérséklet felügyeleti rendszert (BMS) alkalmaz, amely minden évszakban megfelelő rendelkezésre állást biztosít. Ennek köszönhetően a Lion’s City 18E hatótávja az akkumulátorok teljes élettartama során 200, kedvező üzemeltetési körülmények között pedig akár 270 kilométer is lehet.

Több ülőhely

Az elektromos hajtáslánc előnyei a busz belsejében is tetten érhetők. A motortorony elhagyása lehetővé tett további négy ülőhely beépítését a hátsó traktusban, így alapvetően egy, a korábbinál világosabb és tágasabb tér jött létre hátul. Bár az ülőhelyek pontos számát egyelőre nem tették közzé, a Lion’s City 18E összesen 120 utast tud szállítani, köszönhetően annak, hogy az elektromos csuklós buszoknál az előírások akár 30 tonnás össztömeget is lehetővé tesznek.

Az új elektromos MAN csuklós forgalmazása már áprilisban elkezdődött, azonban sorozatgyártása csak 2021-ben indulhat el. A német gyártó kialakított egy 15 darab elektromos Lion’s City buszokból álló flottát, amelynek tagjait a tervek szerint Németországban, Franciaországban, Luxemburgban, Belgiumban és Spanyolországban fogják tesztelni. A bemutatópéldányokból álló flotta első két elektromos szóló buszát már tavaly decemberben átvehette a hamburgi közlekedési vállalat. A Lion’s City 18E Köln, illetve Barcelona útjain próbázik majd a Kölner Verkehrs-Betriebe AG (KVB), illetve a Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) színeiben.

Kövess minket a Facebook-on!
Forrás: MAN
Kép(ek) forrása: MAN