Csütörtök délelőtt rengetegen sereglettek össze a Scania standjánál Brüsszelben, a 2019-es Bus World kiállításon október 18-án. A svéd gyártó lerántotta a leplet a legújabb, klímamentésre is alkalmas autóbuszáról. A 12 méter hosszú és 3,3 méter magas jármű az első fecskéje annak a típuscsaládnak, amely már a következő generációs városi és helyközi Citywide buszokat foglalja magában. “A következő generáció megtervezésekor az volt a célunk, hogy egy könnyebb, nagyobb befogadóképességgel és világosabb utastérrel rendelkező autóbuszt alkossunk meg” – árulta el a bemutatón Anna Carmo e Silva, a Scania buszrészlegének vezetője.

Az új Citywide teljes egészében áttervezett homlok- és hátfalat kapott. Bár az elülső lámpatestek alakja érdemben nem változott, méretüket megnövelték és a szélvédő is nagyobb lett. A lámpák és a szélvédő közötti terület zongoralakk fekete borítást kapott, az előző generációhoz hasonlóan. A hátfal a frontrészhez képest még dizájnosabbra sikeredett. A LED-technológiás álló lámpák karakteres megjelenést kölcsönöznek a busznak, a rendszámtábla feletti “bevágás” pedig még egyedibbé és könnyen azonosíthatóvá teszi a Citywide-ot. 

Erre a buszra még Greta Thunberg is felszállna 1
Erre a buszra még Greta Thunberg is felszállna 2

Erre a buszra még Greta Thunberg is felszállna

Erre a buszra még Greta Thunberg is felszállna 14
Erre a buszra még Greta Thunberg is felszállna 15
Erre a buszra még Greta Thunberg is felszállna 16
Erre a buszra még Greta Thunberg is felszállna 17
Erre a buszra még Greta Thunberg is felszállna 18
Erre a buszra még Greta Thunberg is felszállna 19
Erre a buszra még Greta Thunberg is felszállna 20
Erre a buszra még Greta Thunberg is felszállna 21
Erre a buszra még Greta Thunberg is felszállna 22
Erre a buszra még Greta Thunberg is felszállna 23
Erre a buszra még Greta Thunberg is felszállna 24
Fotó megosztása:

Áramszedős villanybusz  

A jármű teljes hajtásláncát, így az akkumulátorokat, az elektromotort és az egyéb komponenseket a Scania mérnökei tervezték. Ennek megfelelően annak szervizelése teljes mértékben megoldható a cég európai hálózatában. Az új elektromos Citywide hajtásáról 300 kW teljesítményű, 2100 newtonméter nyomatékkal rendelkező elektromotor gondoskodik. Ezzel kapcsolatban érdemes megemlíteni, hogy a Scania által fejlesztett hűtési rendszernek köszönhetően nincs szükség a nyomatékkorlátozásra melegebb időjárási körülmények, illetve emelkedőn történő elinduláskor. A gyártó szerint ennek köszönhetően az autóbusz még 8 százalékos emelkedőn is képes legalább 30 kilométer/órás sebességgel haladni. 

Erre a buszra még Greta Thunberg is felszállna 25

A töltőcsatlakozó a jármű jobb oldalára került. 

A jármű összesen 8 darab lítium-ionos akkumulátorral rendelkezik, ebből négy a hátsó traktusban, négy pedig a tetőn kapott helyet. Az akkumulátorok együttes teljesítménye 250 kWh, töltésük 22 kW-os lassú töltővel, illetve 150 kW-os gyorstöltővel is megoldható. Leggyorsabban, mindössze fél óra alatt az integrált, 300 kW-os áramszedő segítségével tölthetők fel az akkumulátorok. Fontos megjegyezni ugyanakkor, hogy a maximális nyolc helyett az autóbusz akár kevesebb energiatároló csomaggal is rendelhető, ebben az esetben össztömege nem haladja meg a dízel-, illetve a gázbuszokét. 

Erre a buszra még Greta Thunberg is felszállna 26

A motorsátornak szánt elem jelenleg akkumulátorokat rejt. A dízeles változatoknál továbbra is ez lesz a motor helye.

Természetesen minden közlekedési rendszert a saját működési feltételei szerint kell optimalizálni, ettől függetlenül elemzéseink azt mutatják, hogy napi egy feltöltéssel valósítható meg a busz legoptimálisabb üzemeltetése” – tette hozzá Anna Carmo e Silva. Energiafelhasználása nagyban függ a terepviszonyoktól, illetve a forgalmi helyzettől, de a Scania tapasztalatai szerint étvágya nagyjából 0,77 – 1,6 kWh/km között van.  A svédek ezt az adatot úgy kapták, hogy a prototípusokat -30 és +30 Celsius fok között nyúzták. Hogy értelmezni tudjuk ezt az adatot, ahhoz érdemes tudni, hogy a piacon lévő villanyautók fogyasztása 0,15-0,28 kWh között van, egy kWh óra áram nagyjából 40 forintba került. Azaz a busz 3100-6400 forintnyi energiát használ el 100 km-re vetítve.

Belső tér

Nemcsak kívülről, hanem belülről is teljesen megújult a Citywide. A jármű nagyobb oldalsó ablakokat és könnyebb oldalsó burkolatokat kapott. A világosabb utastér-koncepció megvalósítása érdekében az oldalsó ablaksor alá is beépítettek kisebb méretű ablakokat, emellett teljesen újragondolták a mennyezetet is. Az autóbuszt nyújtott, lóversenypálya-alakú, fehér fényű LED-fénycsíkkal látták el, de az ajtók fölött is elhelyeztek egy-egy kör alakú lámpát. 

Erre a buszra még Greta Thunberg is felszállna 27

Az utastér tágasabb, világosabb és nem utolsósorban trendibb.

Az új Citywide összesen 95 utas szállítására alkalmas és ebből 35-en fix Kiel gyártmányú utasüléseken foglalhatnak helyet. A dupla soros elrendezés ellenére az utastér valóban tágasnak és világosnak hat, amihez az övvonal alatt elhelyezett ablakocskák is hozzájárulnak. A megoldás ugyanakkor nem lesz szériatartozék, csak extraként rendelhetik meg az üzemeltetők. Az új Citywide fejlett kapaszkodórendszerrel rendelkezik, még az első tengely mögött található ülések közé is jutott a rozsdamentes acélból készült kapaszkodókból. Ez leginkább az idősek és a kismamák közlekedését teheti biztonságosabbá. 

Erre a buszra még Greta Thunberg is felszállna 28

Bőven jutott kapaszkodó mindenhová.

Az utastér további újítása, hogy eltűnt az autóbusz teljes hátsó traktusát betöltő motorsátor, helyét egy kisebb, álló formátumú változat vette át, amelynek köszönhetően a harmadik ajtó mögött lehetőség nyílt további három szék beépítésére. Szintén fontos előrelépés, hogy az utastér könnyebben és egyszerűbben tisztítható, mert a dobogó nélküli részeken az üléspárokat az oldalfalakhoz rögzítették, így már nincsenek útban az ülések lábai.

Az utasok nagyobb menetkomfortra számíthatnak, mivel a Citywide független elülső felfüggesztéssel készül a jövőben. 

Erre a buszra még Greta Thunberg is felszállna 29

Akár így is kinézhet az utastér. Fotó: Scania 

Vezetőtér 

A Citywide tetszetős, modern vezetőfülkét kapott, amely a szokásosnál nagyobb helyet kínál a sofőr számára. A holtterek csökkentése érdekében megnövelték a vezetőablak méretét is, így az már mélyen a kormány alá nyúlik. A műszerfal a Scania teherautókban használt változatokat idézi, ennek megfelelően egyszerre ötvözi a hagyományos megoldásokat a modernnel. Az egység baloldalán a külső- és belső világítás kezelésre, bal oldalt pedig az ajtók nyitására szolgáló gombok találhatók.  A kormány mögé a már jól ismert színes, nagy felületű, informatív fedélzeti komputer került, amely többek között a hatótávot, illetve az automataváltó aktuális fokozatát jeleníti meg. De ugyancsak ezen a képernyőn jelenik meg a sofőr vezetésének értékelése is. 

Erre a buszra még Greta Thunberg is felszállna 30

A Citywide műszerfala a Scania teherautókból lehet ismerős.

Belsőégésű motorok

Bár a bemutató darab akkumulátortechnológiás, elektromos hajtású a belső égésű motorok nem tűnnek el a Citywide kínálatából, ugyanis 7 és 9 literes dízel-, illetve gázmotorral is elérhető lesz a típus. Ezek az előző generációhoz képest 3-5 százalékkal kevesebb üzemanyagot égetnek el és egy megfelelő váltóval társítva további 1-3 százalékos megtakarítás valósítható meg velük.

A modellnél újdonságként debütáló stop&start funkciónak köszönhetően akár összesen 8 százalékkal kisebb lehet az autóbusz fogyasztása, gázmotorral pedig 15 százalékkal csökken az új Citywide étvágya. Az alacsony belépésű változatoknál az Opticruise automatizált váltót ajánlják a minél gazdaságosabb üzemanyag-felhasználás érdekében.  De a Scania aktív előrelátó sebességszabályozója (CCAP) is fontos szerepet tölt be a fogyasztás-csökkentésben. 

Az új Scania Citywide nagy előrelépés az elődhöz képest, hiszen tágasabb és stílusosabb, nem utolsósorban pedig karakteresebb megjelenéssel büszkélkedhet. Az elektromos hajtáslánc szériában történő megjelenésével pedig a svédek már azokat az üzemeltetőket is meg tudják szólítani, akik az akkumulátor-technológiás buszokat részesítik előnyben. Egy szó mint száz, ezen a buszon Greta Thunberg is szívesen utazna, hiszen helyi szinten nem szennyezi a levegőt. 

Fotók: Aranyi Péter