A svédországi Gävlében botlottam bele ebbe az észak-amerikai piacra fejlesztett Volvo VNL 760-asba, amely grandiózus méretével és aerodinamikus formájával impozáns látványt nyújt. A 6,1 méteres tengelytávolsággal rendelkező csőrőst magas tetős hálófülkével szerelték és a tengerentúli sofőrök ízlésének megfelelően krómbevonatokkal is ellátták.

Egy ilyen amerikai csőrős megpillantása hasonló érzelmeket vált ki az emberből, mint amilyet az a kis srác élhetett át, aki egy ilyet újkorában csomagolhatott ki  egy életnagyságú játékdobozból, két évvel ezelőtt. A felemelő érzés a fülkébe lépve csak fokozódik, hiszen a kabin közepén úgy érzi magát az ember, mintha egy tágas lakókocsiban lenne. Az elülső ülések mögötti térben mindent a pihenésnek és a komfortnak rendeltek alá.

A Volvo VNL 760 műszerfala.

A kabinban a leghangsúlyosabb résznek természetesen a faltól falig érő, széles ágy tekinthető, amelyen a bezártság érzet ismeretlen fogalomnak számít. Köszönhető ez egyrészt a fülke egy-egy oldalán elhelyezett kis ablakoknak, valamint annak, hogy a kabin közepén található komfortfokozó elemek – a vállfás gardrób és a mini konyhapult – nem zárják le az ágy körüli teret, ennek köszönhetően a szélvédőn keresztül is jut be fény bőségesen a fekvőalkalmatosságra.

A vezető kényelmének és komfortérzetének növeléséről az ágyról vezérelhető klíma- és fűtőrendszer, a gardrób fölé szerelt LCD-monitor, a fülke oldalából kihajtható kis asztal, a mikrohullámú sütő, valamint a fagyasztószekrénnyel ellátott hűtő gondoskodik. A kabint emellett olyan praktikus megoldások teszik még otthonosabbá, mint a kis ablakoknál található sötétítő rolók, az alsó ágy két végénél található olvasólámpák, illetve az utasülés mögött elhelyezett esernyőtartó.

Széles, faltól falig érő hálóágy.

Négykezes fuvar esetén a váltó sofőrnek sem kell motel után néznie, ugyanis a kabinban megtalálható egy lehajtható ágy, amelyhez szintén tartozik 1-1 kémlelő ablak, így az ott pihenő személynek sem lesz bezártság érzete. A Volvo VNL 760 XCEED első ránézésre nagyon komfortos és otthonos amerikai csőrősnek tűnik, dacára annak, hogy azért európai génekkel is büszkélkedhet. A 6×2-es hajtásképletű nyerges vontató hajtásáról ugyanis a kontinensünkön is ismert 425 lóerős, D13-as dízelblokk gondoskodik. A motorhoz az az I-Shift ATO2612F típusú automataváltó csatlakozik, amelyért akár 8 ezer dollárt, vagyis átszámítva 2,3 millió forintot is elkérhetnek alkatrészként.

A konyhapult felett mikro is van.

Nem véletlenül kapta meg az XCEED jelölést, az angol szavakból összetett mozaikszó ugyanis egy speciális, fogyasztáscsökkentő csomagot takar. Ennek része az automataváltó (X), a turbó felöltés (C), több légterelő alkalmazása a jobb légellenállás érdekében (E), az oldalszoknya (E), valamint a D13-as erőforrás (D). Hogy aztán ez mennyivel gazdaságosabb üzemeltetést tesz lehetővé, az jó kérdés, de mindenesetre fantázianévnek sem utolsó.

Forrás: King of the Road