Valljuk be, hogy egy átlagos utas számára az a legfontosabb egy turistabuszban, hogy kényelmes legyen az ülés és hatékonyan menjen benne a klíma. A Mercedes-Benz Tourismója megfelel ezeknek az elvárásoknak hiszen mégiscsak Európa legnagyobb darabszámban eladott távolsági buszának számít. A modell korábban a fapados típusok közé tartozott, a harmadik generációt viszont közelebb lőtték a prémium kategóriához. Az új Tourismót tavasszal mutattuk be, nyár elején pedig egy rövidebb hazai tesztkörre is elvittük.

Külső

Az új Mercedes Tourismo formaterve teljes mértékben méltó arra, hogy viselhesse a háromágú csillagot. A frontrészen a fényszórók ismerősek lehetnek, hiszen azok a Mercedes-Benz Actrosból származnak. A hátsó lámpák pedig a nagy testvértől, a Travegótól érkeztek. Ennek ellenére izgalmas megjelenéssel büszkélkedhet: hátfala robusztusnak hat, mert a karosszériába vájt ívek stílusosan összekötik az övvonalt a lökhárítóval. Homlokfala pedig high-tech kinézetet sugall és ha nagyon keressük, akkor egy testépítő mosolyát is megtaláljuk benne.

A formaterv tehát abszolút rendben van. Igaz, nem tért vissza az első generáció karakteres C oszlopa, de annyi biztos, hogy ha egy utas ránéz, akkor rögtön arra gondolhat, hogy ezen a buszon biztosan van USB-, illetve 240 voltos töltő a kütyüknek. Míg az alvállalkozó lelki szemei előtt az alacsony TCO, pestiesen szólva a kicsi birtoklási költség fog megjelenni. De minimum büszke lesz arra, hogy a flottájában van egy olyan Merci, amire akár euróval fizető turistákat is fel lehet ültetni.

Erre fel lehet ültetni az euróval fizető turistát 1
Erre fel lehet ültetni az euróval fizető turistát 2

Erre fel lehet ültetni az euróval fizető turistát

Erre fel lehet ültetni az euróval fizető turistát

Erre fel lehet ültetni az euróval fizető turistát 17
Erre fel lehet ültetni az euróval fizető turistát 18
Erre fel lehet ültetni az euróval fizető turistát 19
Erre fel lehet ültetni az euróval fizető turistát 20
Erre fel lehet ültetni az euróval fizető turistát 21
Erre fel lehet ültetni az euróval fizető turistát 22
Erre fel lehet ültetni az euróval fizető turistát 23
Erre fel lehet ültetni az euróval fizető turistát 24
Erre fel lehet ültetni az euróval fizető turistát 25
Erre fel lehet ültetni az euróval fizető turistát 26
Erre fel lehet ültetni az euróval fizető turistát 27
Erre fel lehet ültetni az euróval fizető turistát 28
Erre fel lehet ültetni az euróval fizető turistát 29
Erre fel lehet ültetni az euróval fizető turistát 30
Fotó megosztása:

A Mercedes Tourismo alapvetően négyféle variánsban rendelhető meg. Az alapmodell kéttengelyes és mindössze 12,30 méter hosszú, míg az eggyel nagyobb már 13,11 méter (M/2). A következő változat (M/3) is éppen ennyi, csak eggyel több tengelye van, míg a legnagyobb kiadás (Tourismo L) 13,93 méter hosszú. A szélesség (2,53 m) és a magasság (légkondival 3,68 m) mindegyiknél adott, tengelytávból pedig rövid (6 m) és egy hosszú (6,9 m) van a palettán. Mi egy háromtengelyes, M3-es variánst próbáltunk, amely már 24 tonnás össztömeggel bír.

Belső

A Tourismo utasterébe két széles ajtón keresztül lehet feljutni. Elsőre nem kell óriásit lépni, hiszen a belépési magasság mindössze 35,5 és 36,5 centiméter. Bár az első ajtó kicsit keskenyebb (59-65 cm) a másodiknál, cserébe tágasabb területet alakítottak ki a frontrészen, mely magában foglalja a vezető és az utaskísérő ülését is. A megoldás a front collision guard (FCG) vagyis az ütközésienergia-elnyelő rendszernek köszönhető. A Setra buszokból átkerülő fejlesztés miatt a karosszéria jobban felfogja az ütközést, valamelyest hátratolva a sofőrülést (plusz a pedálokat és a kormányművet is). Így nagyobb biztonságban a vezető jobb eséllyel élheti túl a vezető a súlyos, frontális csattanást.

Erre fel lehet ültetni az euróval fizető turistát 31

Az ülések nagyon kényelmesek, a kihúzható fejtámlával pedig tovább fokozható a kényelem.

A Mercedes-Benz Tourismo 16/3 RHD utasterében a business felszereltségnek megfelelően barna, fekete és bézs színek uralkodnak. Az utastér speciális kialakítást kapott, ami azt jelenti, hogy mindössze 48 darab Mercedes-Benz Travel Star ülést építettek be. Ez egy háromtengelyesnél nem sok. Azért van csak ennyi, mert az üléskiosztás szellősebb a szokásosnál, emellett minikonyha és WC-fülke is van a járművön, nem utolsósorban pedig az utasfolyosó végébe sem szereltek ülést. Valamennyi ülőalkalmatosságot composition bőrbevonatú oldal- és fejtámasszal, kétpontos biztonsági övvel, magasítható fejtámasszal, lábtartóval és lehajtható kisasztalkával láttak el.

Mi tagadás, a hagyományos távolsági buszülésekhez képest sokkal kényelmesebbek, jól támasztják meg a hátat, párnázottságuk is éppen megfelelő. A komfortérzetet tovább fokozza az EvoCool Basic 32 kW-os légkondicionáló rendszer, mely a 30 fokos hőségben is hatékonyan hűtötte az utasteret. Persze a kétrétegű színezett üvegek is nagy szerepet játszanak abban, hogy kánikulában sem melegszik fel az utastér. Ha viszont nyáron néhány napra mégis beköszöntene a zimankó, akkor ott van a 30 kW teljesítményű kiegészítő fűtés.

Éjszaka a LED-es belső világítás szolgáltatja a kellő mennyiségű fényt. Ez a technológia jól illeszkedik az autóbusz karakteréhez, lévén, hogy a frontrészen is LED-es nappali fénnyel ellátott bixenon fényszórókat építettek be. A még teljesebb összkép érdekében az üléspároknál, az oldalfalon elhelyezett USB-töltők is kékes háttérvilágítást kaptak.

Erre fel lehet ültetni az euróval fizető turistát 32

Az automataváltós változatnál a váltó helyén kis tálca van a kormánytól jobbra.

A vezetőtér kellőképpen komfortos. A Comfort Plus műszerfal könnyen áttekinthető és a legutolsó vívmányokat is magában foglalja. A Tourismo műszerfala szinte olyan, mint egy személyautóé, csak kicsivel nagyobb. A multimédiás rendszer színes kijelzője a bőrbevonatú multifunkciós kormánytól jobbra került. Kissé lejjebb pedig a világításkapcsolók, valamint a klímarendszer kezelőpanelje található. Meglepő módon a sebességmérő bal oldalra, míg a fordulatszámmérő jobb oldalra került, közöttük pedig a fedélzeti számítógép színes kijelzője kapott helyet. Az ISRI NTS 2 légrugós sofőrülés kifejezetten kényelmes, jól csillapítja az egyenetlenségeket, a két karfa, a fűtési funkció, valamint az övmagasság-állítás pedig tovább fokozza a komfortot.

Technika

A tesztjármű hajtásáról a Mercedes-Benz OM 470-es 10 677 köbcentiméteres, 430 lóerős (315 kW) motorja gondoskodik, melyhez a németek saját, GO 250-8 PowerShift váltója csatlakozik. Ez lényegében egy automatizált, nyolcsebességes egység. A fokozatok közötti ideális kapcsolás érdekében a Predictive Powertrain Controlt (PPC) is bevetették, mely váltáskor figyelembe veszi az autóbusz előtt feltűnő terepviszonyokat. Az Eco Driver Feedback (EDF) használatával pedig további ötleteket, tippeket kaphat a sofőr arról, hogyan tudja csökkenteni gazdaságosabb vezetési stílussal az üzemanyag-fogyasztást.

Erre fel lehet ültetni az euróval fizető turistát 33

Pótkereket rejt a front rész. A megoldás a Setrából már ismerős lehet.

A vezető kulcsfontosságú faktor: a gyártó számításai szerint egy Tourismo esetében 8 év alatt, évi 85 ezer kilométeres futásteljesítmény esetén, a sofőr 29 százalékkal veszi ki a részét a TCO-ból. Miközben ez idő alatt csak 20 százalék a felhasznált gázolaj ára és 9 százalékot tesznek ki a javítási költségek. A gyártó tájékoztatása szerint az OM 470-es motoroknál 120 ezer kilométeres olajcsere-intervallummal kell számolni. Távolsági használatban a részecskeszűrőt is csak az első 360 ezer kilométer után szükséges cserélni, azt követően pedig 240 ezer kilométerenként.

Erre fel lehet ültetni az euróval fizető turistát 34

A Mercedes-Benz 430 lóerős motorja 1100 percenkénti fordulatszám mellett 2100 newtométeres nyomaték leadására képes.

A vezető munkáját egy halom vezetéstámogató rendszer segíti. Az autóbuszban a Mercedes-Benz harmadik generációs (ABA3) generációs aktív fékrendszere dolgozik. De a gyártó ez év tavaszától már a negyedik generációs változattal szereli a Tourismót. Az ABA4 az egyetlen vészfékezési asszisztens, amely nemcsak a jármű előtt haladó és álló akadályok esetén, hanem gyalogosok észlelésekor is automatikusan fékez. Az adaptív sebességtartó automatikával kiegészített (ART) fejlett vészékező rendszer (AEBS) pedig azonnal beavatkozik, ha a busz előtt haladó jármű hirtelen drasztikusan csökkenteni kezdi a sebességét, elkerülve ezzel a ráfutásos baleset bekövetkezését.

A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (SPA) az ülés vibrációjával figyelmezteti a sofőrt arra, ha az irányjelző használata nélkül hagyja el a sávját. Ha ez többször megtörténik, akkor az éberségfigyelő asszisztens (AtAs) figyelmezteti a vezetőt a pihenésre. Ez a vezetéstámogató rendszer a vezetés teljes időtartama alatt őrködik: figyelemmel kíséri kormánymozdulatokat, valamint a kormányzás sebességét, és monitorozza az apróbb kormányzási hibákat, illetve, hogy ezeket milyen gyorsan javítja ki a sofőr.

Vezetés

A Tourismóval könnyű elindulni, az automatizált váltó gond nélkül teszi a dolgát. Az erőforrás nagy nyomatékteljesítménye már kis sebességnél is jelentkezik, közben pedig nem tapasztalható semmilyen erőlködés. Az erőforrás alacsony fordulatszámon dolgozik: 90 kilométer/órás állandó sebességnél a motor percenkénti fordulatszáma alig haladja meg az ezeregyszázat. A fokozatok közötti felkapcsolás is gyorsan, megfelelő ütemben történik.

A vezetési pozíció ideális, a sofőrülésből kiváló rálátás nyílik az autóbusz előtti területekre. Autópályás tempónál – ami ennél az autóbusznál nem lehet több 100 km/óránál – könnyedén, halkan és stabilan siklik az aszfalton. A jármű lengéscsillapítása is inkább a prémium kategóriához áll közel, amely a ZF független kerékfelfüggesztés érdeme. Ennek köszönhetően a korábbiaknál jobb menetkomfort, kevesebb oldaldőlés és kisebb fordulókör jellemzi a gépet . A parkolási manővereknél is könnyebb irányítani az autóbuszt.

Erre fel lehet ültetni az euróval fizető turistát 35

A Tourismo szélvédője mögül mind a sofőr, mind az utasok kiváló kilátást élvezhetnek.

A független kerékfelfüggesztés nagy, 56 fokos kerékbefordulást tesz lehetővé a kanyar belső, illetve 46 fokost a külső ívén. A merev hidas megoldáshoz képest így a fordulókör akár egy méterrel is kisebb lehet. A tesztelt jármű fordulóköre 21 méter, ami a kormányzott C tengelynek is köszönhető. Ez teljesen jó érték, ha figyelembe vesszük, hogy a versenytársnak tekinthető 2017-es Volvo 9700-as fordulóköre 21,94 méter.

A parkolási műveleteket nagyban megkönnyíti a hátsó szélvédő alá biggyesztett tolatókamera, melynek képe a multimédiás rendszer monitorján jelenik meg. Amennyiben a sofőr éjszaka, tehát gyenge fényviszonyok között végez tolatást, automatikusan aktiválódik az autóbusz oldaltér-világítása. Nyilván a legjobb megoldást az oldalvédelmi asszisztens jelentené, azonban ez egyelőre csak a Travegóhóz, illetve a Setrákhoz elérhető a Daimler-csoporton belül.

Erre fel lehet ültetni az euróval fizető turistát 36

A felfelé tolható csomagtérajtó kifejezetten praktikus lehet a szűk helyeken.

Értékelés

Az új Mercedes-Benz Tourismo már nem az a fapados turistabusz, mint amilyen kezdetben volt. Igazából azt sem lehet észrevenni rajta, hogy Törökországban készül, hiszen az összeszerelés minősége vetekszik a nyugat-európai gyártmányokéval.

Alapfelszereltsége meglehetősen gazdag, mert bár az erősebb motorért, az automata váltóért, a ISRI sofőrülésért, az AtAs-ért és az ABA 4-ért többet kell fizetni, addig az állítható kormány, az elektronikus szintszabályozó, az AEBS, a sávtartó asszisztens, a fűthető és elektromosan állítható visszapillantó tükör, a motortéri tűzjelző rendszer, a kétpontos utasbiztonsági öv, a 32 kW-os utastéri és a független vezetőtéri klíma, valamint az elektronikusan működtethető tetőablak is az alapfelszereltség részét képezi, ahogy a műszerfalba épített 67 literes hűtő is.

Nem kell ahhoz jóstehetségnek lenni, hogy kijelentsük, folytatni fogja Európában az elmúlt két évtizedben elért sikerszériáját. Ennek megfelelően továbbra is találkozni fogunk vele a távolsági járatokon, utazási irodák kiránduló járatain, valamint a nemzetközi viszonylatokon.