Legutóbb ott hagytam abba az öthengeres motorral (OM605.911) megáldott S124-es Mercedesem történetét, hogy egy ilyen szívódízelt nehéz a működésképtelenségig elhasználni. Ez is életre kelt ugyan, de egy ideig három-négy hengerrel kalimpált, és az ötödikben csak az első gázfröccs után vagy némi alapjárati üzemtől indult be az égés.

Mivel ráadásul még jó gyenge is volt, bajait első körben a porlasztócsúcsok újra cserélésével próbáltuk orvosolni. Az új porlasztókat annak rendje-módja szerint meg is kapta az autó, csakhogy az új injektorok kihozták az ősöreg adagoló bajait.

Így lett olcsóbb az autójavítás 1
Így lett olcsóbb az autójavítás 2

Így lett olcsóbb az autójavítás

Így lett olcsóbb az autójavítás

Így lett olcsóbb az autójavítás 21
Így lett olcsóbb az autójavítás 22
Így lett olcsóbb az autójavítás 23
Így lett olcsóbb az autójavítás 24
Így lett olcsóbb az autójavítás 25
Így lett olcsóbb az autójavítás 26
Így lett olcsóbb az autójavítás 27
Így lett olcsóbb az autójavítás 28
Így lett olcsóbb az autójavítás 29
Így lett olcsóbb az autójavítás 30
Így lett olcsóbb az autójavítás 31
Így lett olcsóbb az autójavítás 32
Így lett olcsóbb az autójavítás 33
Így lett olcsóbb az autójavítás 34
Így lett olcsóbb az autójavítás 35
Így lett olcsóbb az autójavítás 36
Így lett olcsóbb az autójavítás 37
Így lett olcsóbb az autójavítás 38
Fotó megosztása:

Új injektorral rossz az öreg adagoló

Történt ugyanis, hogy azt a nyomásértéket, amivel az új porlasztók nyitnak, a kopott gázolajszivattyú nehezen tudta produkálni. A megoldás erre az adagoló felújítása volt, aminek a levezényléséért és elvállalásáért különösen hálás vagyok az autót gondozó műhely mindhárom szakemberének a Szépvölgyi úton, különösen édes, jó Lajosomnak. Adagoló nélkül az autót csak tologatni lehet és vagy két hétig útban volt náluk a kombi, amíg a külső szakműhelyben megtörtént a gázolaj-adagoló szivattyú felújítása.

Korábban ez a hétüléses kombi éveket állt és mozgásba vételével volt rá halvány esély, hogy a fékek menthetők. Nem így lett, nagyobb sebességről fékezve a fékek ütöttek, rázták a kormányt, a lassulás is jelképes maradt, emiatt kicseréltettem elöl a féktárcsákat és a fékbetéteket.

Így lett olcsóbb az autójavítás 39

Fekete koromlerakódások jelzik az égés bajait a kipufogócsatornákon. Ez egy hengerenként négyszelepes szívódízel

A javítás óta az autó képes blokkolóra fékezni, amiből a típust ismerők tudhatják a következő baját. A kerekeknek nem lenne szabad megállniuk, mert ez egy német piacos autó 1995-ből, ahol 1988-tól alapfelszerelés volt az ABS. Újabb teendő a hibalistán.

Fékcső után tárcsa- és betétcsere

Próbálok annak örülni, aminek lehet, mert a 124-es Mercedes még romjaiban is tetszett, és most már tényleg van minek örülni. A fékrendszer a pedál lenyomását végre nem a lassítás iránti alázatos igénynek veszi, hanem érdemben lereagálja. Az új fékkel nagyobb bizalommal merészkedek a háromjegyű sebességtartományba, amiért az üresen 1,6 tonnás kombiban gyönyörű hanggal kell megdolgoznia a sorötös szívódízelnek.

Így lett olcsóbb az autójavítás 40

Újonnan 180 km/óra volt a végsebessége a pörgős szívódízellel, 27 éves korára 130 fölé nem kergetem. Javítása sokkal kevesebbe került, mint egy modern dízelé

Alkatrészekkel és munkadíjjal 200 000 forintot fizettem az új injektorokért, az adagoló felújításáért, a gázolajszűrő, különféle tömítések és csövek, illetve az első féktárcsák és fékbetétek cseréjéért. Az öreg szívódízel kombi ezzel a javítással sokadszorra igazolta létjogosultságát, mert egy modernebb, közvetlen befecskendezéses turbódízelre ennyi pénzért rá sem néznek.

Sajnos még nem sokat mentem vele a javítások óta. Ha erősebb is lett, az csak annyit jelent, hogy kevésbé gyenge és lomha most, mint az üzemanyag-ellátás javítása előtt volt.

Ami viszont szembeszökő különbség, hogy érezhetően finomabban, egyenletesebben jár a motor, szebb a hangja és sokkal jobban veszi a fordulatszámot, lelkesebben pörög.

Így lett olcsóbb az autójavítás 41

Úgy tűnt fel, nincs baj a vezérműlánccal. Kideríthetetlen, hány km van a motorban a számlálóról leolvasható 483 000 helyett

Most is gyenge, de jobban működik

Ennél a hengerenként négyszelepes, 4-5-6 hengeres szívódízel-motorcsaládnál forgatni kell a motorokat, nyomaték híján nem oldanak meg mindent 1500-2000 között. Az egykor 113 lóerős csúcsteljesítmény ennél a motornál 5000-es, a 170 Nm-es nyomatékcsúcs percenként 3200-4600 közötti fordulatszámon mérhető.

Kíváncsi vagyok, javul-e a fogyasztása a beavatkozás után, de ezt majd a nyári forróság elmúltával fogom megmérni. A gyári extraként a brémai üzemben kiépített klímaberendezés feltámasztása első közelítésben is 350 ezer forintos összköltségű tétel lehet, ráadásul mi a hosszabb utakra a tapasztalatszerzés miatt legtöbbször az új tesztautókkal megyünk, így ezt a feladatot anyagi okokból hátrébb soroltam a prioritási listán.

Így lett olcsóbb az autójavítás 42

Bevált tandem a légkondis, nyitható tetős, megbízható Mégane 1,6 CC napi járósnak és hobbiautóként az S124. Nagyon eltérő autók, és másra is jók, de mindkettőt nagyon megszerettem

Kánikula klíma nélkül

De épp a kánikula közepén kellett elővennem az autót. Jónak nem volt jó vele a hőségben, de három tényező szerencsés konstellációja kibírhatóvá tette a verőfényes túrát. Az egyik, hogy az autó a szerkesztőség hűvös garázsában áll, így nem 50-70 Celsius-fokra hevült belső térrel indultam a hőgutába. Kedvezett a szögletes karosszéria is, mert ebbe kicsit kevésbé tűznek be a napsugarak, mint a buborékformájú modern autókba, valamint jól jött a csekély nyári forgalom is, így kevés állással megúsztam, hűtött a menetszél.

Ezzel együtt sem értem, hogyan lehet a család elsődleges autójában nem megjavíttatni egy működésképtelen légkondit. A Mégane CC-ben is rengeteget javított az életminőségemen, amikor a vásárláskor üzemképtelen klímaberendezést megcsináltattam a tömítetlen klímahűtő cseréjével.

Így lett olcsóbb az autójavítás 43

Garázsban áll, így nem 50-70 Celsius-fokra hevült belső térrel indulok vele a hőgutába. A gyárilag beszerelt légkondicionáló javítását anyagi okból halogatom, mert hőségben nem kell elővennem

Nem ok nélkül vettem elő az S124-est a rekkenő hőségben, egy rossz motort kellett elszállítanom vele autószerelő cimborámtól egy érdekes anyag reményében. Öt rétegben kibéleltem a csomagterét kartonpapírral, a motort egy öreg autógumiba állítottuk és kikötöttük, hogy maradék olaj ne folyjon ki a csomagtér ma is szép szövetburkolatára.

Nagy túlélő

Egy szívó benzines Opel-motorról van szó, amelynek első hengerében elment a kompresszió és a veszteségmérés szerint a henger semennyire sem tömít. A motort egy bontott Z18XER váltotta fel a B Zafirában, én meg elhoztam a régit, hogy egyszer talán lesz időnk levenni a hengerfejet, szétszedni a motort és megállapítani, hol szökik el a nyomás, mi volt a baja és megjavítható-e gazdaságosan.

Így lett olcsóbb az autójavítás 44

Sok modernebb autót túlélt már a 124-es kombi. Az ott a gumizsákok között egy működésképtelen motor, Z18XER benzines egy B Zafirából, bocsánat a rossz minőségű képért!

Ha most páran hangosan felkacagtatok a gazdaságos szóra, épp tőlem, aki egy ki tudja hány kilométert futott öreg Mercedesbe belelapátolja a vételárának többszörösét, igazatok van. A hobbiautó nem anyagi értelemben véve jó befektetés, bár az is lehet, hanem az örömei miatt éri meg.

Megkaptam már a fekete kombira, hogy halottaskocsi, de nekem pont az elmúlás ellenkezőjét, az életigenlést jelképezi.

Így lett olcsóbb az autójavítás 45

Ha nem a gyermekek szájától kell megvonni a falatot érte, mindenkinek javaslom a hobbiautót. Egy FIAT Elba is lehet, bármi, amire vágytok és amiben örömötök van

Sokszorosan túlfut és lazán túlél sokkal újabb autókat, amelyek konstrukciójánál a tartósság más fajsúllyal szerepelt a fejlesztési szempontok, az autóval kapcsolatos elvárások között, amit a német autóiparban a Lastenheft tartalmazott. A Lastenheft szó szerint a terhek vagy tartozások jegyzéke, de magyarul szabályzatot, specifikációt is jelent.

Kioldja a feszültséget

Megvan a varázsa ennek az autónak, amely alapos konstrukciójával, komótosságával és békebeli kényelmével pont az ellenkezőjét képviseli annak a túlfeszített pörgésnek, amiben a mindennapok telnek. Remélem, hogy nem mindenkinek, de sokunknak, köztük nekem, igen.

Itt nincs rajtad nyomás, ezzel nem lehet sietni. A tűzfal mögül duruzsoló öthengeres moraja kioldja a feszültséget, a futómű tejszínhabba ágyaz. A 124-es van olyan régi, hogy legyen örömöd a gépészkedésben, de van annyira mai, hogy a kényelmed és a biztonságérzeted se csorbuljon. Akárhányszor előveszem és akárhova utazunk, megmártózhatunk vele egy olyan kor bizakodásában, amikor a jelen biztos volt és a jövő jót ígért.

Így lett olcsóbb az autójavítás 47

Itt nincs rajtad nyomás. A tűzfal mögül duruzsoló öthengeres moraja kioldja a feszültséget, a futómű tejszínhabba ágyaz

Mit gondolsz a hobbiautókról? Inkáb pénztemető vagy inkább örömforrás?
553 szavazat - átlag: 7.47 (10-ből)
Mit gondolsz a hobbiautókról? Inkáb pénztemető vagy inkább örömforrás?