Használt autó: Honda FR-V, 2004-2010
Mi ez?2004 őszén bevezetett,3+3 üléses kompakt egyterű a CR-V padlólemezére, de kizárólag elsőkerék-hajtással. A Stream utódja, japán testvérmodellje az Edix. Modellfrissítés 2007-ben, más lett a kilincs, eltérő a hűtőmaszk és átreszelték a fényszórót. Az 1,7 és a 2,0 literes benzinest leváltotta az 1,8-as négyhengeres.
Melyik motorral?Csak az 1,7-est érdemes elkerülni, nem az olajfogyasztás, inkább nyomatékszegénysége és lomhasága miatt. A másik három motor ajánlható.
Mennyibe kerül?
800-850 ezer forintba kerülnek a legolcsóbbak. 1,2-1,4 millió forint között kibővül a választék, 1,5-1,6 millió forint körül mozognak a kétliteres benzinesek, néha Executive csúcsfelszereltséggel. A plafon 2,1-2,3 millió Ft a 150 ezernél kevesebb km-rel hirdetett 1,8-asokért 2009-2010-ből.
Mi van helyette?FIAT Multipla, ha az üléskoncepcióhoz ragaszkodunk. Többek között Xsara és C4 Picasso, B Zafira, Touran, Scénic és Grand Scénic, 5008, Corolla Verso.

Számos honfitársunk reménysége és mentsvára használt autóként a GD Jazz, míg nagyobb testvére, a Honda FR-V mintha sokkal kevesebb használtautó-vásárlónak lenne fent a radaron. A 3+3 személyes egyterű sem olcsó használtan, de az elmúlt bő 15 évben igazolta, hogy érdemes bevonni a keresésbe.

Utastér

Európában egyedül a Honda követte a térkihasználásában és koncepciójában is emlékezetes FIAT Multiplát a hatszemélyes családi autók közé, a többi márka ötüléses vagy 5+2 személyes kompakt egyterűekkel lépett piacra, amilyen az FR-V elődjének tekinthető Stream is volt. A mindennapokban az FR-V koncepciója már két gyermekkel is meggyőző, többek között azért, mert befér hátul két gyermekülés közé egy felnőtt.

Különc Honda használtan: csak a legbátrabbaknak? 1

Két gyermekülés közé befér egy felnőtt az elöl-hátul a hosszirányban állítható középső ülésekkel

Nem azért, mert annyira széles. A Honda FR-V 1810 milliméteres szélessége megegyezik a kortárs Grand Scénicével és csak 9 mm-rel több az Opel Zafira B szélességénél. Az utastér attól lesz élhető hat személynek, hogy a középső ülések mindkét sorban eltolhatók, elöl 27, hátul 17 centiméteres úton, így nem szoronganak vállmagasságban egymáshoz préselve.

Hasznos biztonsági elem az Isofix-rendszerű gyermekülés-rögzítés az első középső ülésen és hátul a szélső üléseken. Sajnos a jó térkihasználás ellenére a 4285 mm hosszúságú autóban a csomagtér mérete jóval kisebb a kategóriában megszokottnál. 439-ről 1600 literesre bővíthető, de legalább jól variálható, többek között a hátsó ülések lesüllyesztésével is.

Az Értékbecslőben egy dízel Honda FR-V-t vizsgáltunk át Varga Tiborral, a Vezess használtautó-vásárlási szakértőjével. A videóban bemutatjuk a belső tér trükkjeit is

Motorok, fogyasztás

Az 1,7 literes szívó benzines szükségmegoldás a nehéz autóhoz. Egyáltalán nem azt hozza, amiről a négyhengeres szívó benzines Hondák híresek, és ami még az összesen 90 erős Civic 1.4i-ben is megcsillan. 154 Nm-rel az 1,7 i-VTEC gyakorlatilag az 1,6-os B Zafira szintjén mozog, erőtlen, nyomatékszegény motor, cserébe a benzinesek közül ez kerül a legkevesebbe. Vezérlése szíjas, ami nem hátrány a lánchoz képest, de a többi motorváltozat szelepeit lánc mozgatja és ez az egyetlen FR-V, amelyben nincs hatodik fokozat.

Különc Honda használtan: csak a legbátrabbaknak? 2

Kár félni ettől a dízeltől motorjától, a Honda N22A1 kódjelű motorja az FR-V legvonzóbb gépezete

2007-ig készült a K20A9 kódjelű kétliteres, négyhengeres benzinessel is az FR-V. Két vezérműtengelyes, sokkal jobb erőben lévő négyhengeres ez. Külön előnye, hogy a nem ritkán Entry kivitellel társított 1,7-essel szemben ebből sokkal több a gazdagon felszerelt Executive a piacon. 150 lóerejével és 192 Nm nyomatékmaximumával ugyanolyan jó választás a használt Honda FR-V-hez, mint elődjéhez, a Streamhez.

Mindkét benzines motorváltozat közös utóda a 2007-től bevezetett, szintén láncos szelepvezérlésű és szintén i-VTEC vezérlésmódosítással megáldott 1,8-as motor. Ha belefér a keretbe, 140 lóerejével, 174 Nm maximális nyomatékával az 1,7-esnél sokkal jobban illik a 3+3 üléses egyterűhöz az ufó-Civicben is jó formában lévő motor.

Különc Honda használtan: csak a legbátrabbaknak? 3

Alapjait a CR-V szabadidő-autó meghosszabbított padlólemeze adja. A Japánban Edix néven ismert egyterű hossza 4285, szélessége 1810, magassága 1610 mm

Van azonban egy dízelmotor, amit annak is ajánlhatunk, aki egyáltalán nem gondolkodik dízelben. Ereje és fogyasztása alapján a Honda N22A1 kódjelű motorja az FR-V legvonzóbb gépezete. A gyártó főleg a 0W30 viszkozitású motorolajat ajánlja első saját konstrukciójú dízelmotorjához, amely az Accordban is nyerő erőforrás.

Igazán tartós és jó motor, 340 Nm forgatónyomatéka majdnem a kétszerese a keresettebb 1,8-asénak és a választék is elég nagy belőle. A hazai autókban általában nem kell tartani a részecskeszűrő gondjaitól, mert jellemzően nincs bennük, a külföldről behozott autókban viszont benne lehet. A leggyakoribb a Comfort felszereltség, de a használt Honda FR-V-k közül elég sok dízelmotoros Executive keres új gazdát.

Különc Honda használtan: csak a legbátrabbaknak? 4

Használt autóként a kínálatban a leggyakoribb a Comfort felszereltség, ritka az Executive csúcsmodell

Átlagfogyasztási értékek, l/100 km

Honda FR-V 1,7 (125 LE) 8,13
Honda FR-V 1,8 (140 LE) 8,26
Honda FR-V 2,0 (150 LE) 8,60
Honda FR-V 2,2 i-CTDi (140 LE) 7,03

Forrás: Spritmonitor.de.

Hibalehetőségek

Bár a Honda FR-V használtan is megbízható autó, amikor valamit javíttatni kell rajta, azért esetenként masszívan a zsebetekbe kell nyúlni. Amikor beültök egy használt Honda FR-V-be, az elektromos ablakemelők kapcsolója legyen az első dolog, amit ellenőriztek. A központi ablakemelő-panel csak gyári alkatrészként kapható, kizárólag a 4-es blokk egyben és ami a legfájóbb, nagyságrendileg 120 000 forintért.

Különc Honda használtan: csak a legbátrabbaknak? 5

Ez legyen az első, amit megnéztek benne. Könnyen eltörik az ablakemelő kapcsolók kerete és csak a teljes blokk cserélhető, gyári alkatrésszel, méregdrágán

Mivel ez elég sok FR-V-ben szorul cserére, az autóbontókban is hiánycikk, ráadásul az FR-V nem az a típus, amiből sokat bontanak. Ne az Accordból induljatok ki! A fejegység alatt a tárolórekesz fedeléről lekopik a dukkózás, de ez jelentéktelen hiba. Ellenőrizzétek a meglehetősen komplex mechanikájú pohártartót is, mert törésre hajlamosak a műanyag elemei és nehéz pótolni.

Kapcsoljátok ki és be a légkondicionálót egy halk helyen! Ha csend van, kihallhatjátok a klímakompresszor csapágyának zörgését, morgását, mert ez a GD Jazzhez hasonlóan hibalehetőség. Nem jellemző viszont a sebességváltó nyelestengelycsapágyának kimúlása, ami a Jazzek mellett a hetedik generációs Civic 1,4-et is mintegy 110 000 forintos szervizszámlával fenyegeti.

Ügyeljetek a próbaúton a fék hibátlan működésére és az autó átnézésekor a főfékhenger se maradjon ki a szórásból, mert ennek cseréje jelentős kiadás. A hidraulikus kormányszervo-szivattyú élettartamának jót tesz a gyári olaj használata, ahogy a sebességváltó nyolc év után vagy 120 000 kilométerenként cserélendő kenőanyagából is érdemes a gyárit választani.

Különc Honda használtan: csak a legbátrabbaknak? 6

Igazán masszív a hátsó futómű. Ha félrekopnak a gumik, a szilentblokkok cseréje orvosolhatja a hátsó kerekek túlzott terpesztését

Ne lepődjetek meg, ha félrekoptak a hátsó gumiabroncsok. A szilentek fáradásával a terpesztés egyre nagyobb lesz, ami az aszimmetrikus kopásért felelős. A hiba a szilentcserén kívül a képeken látható autó tulajdonosa szerint állítható stabilizátor-összekötő, alias kutyacsont beépítésével orvosolható.

Korrózió főleg a hátsó kerékjárati íveket veszélyezteti, de egy japán autónál ezt talán felesleges is leírni. Más téren a Honda FR-V-k rozsdásodás elleni védelme elfogadható. Értékes információforrás és jó közösség az FR-V-s zárt Facebook-csoport, a tagok tapasztalataiból én is sokat tanultam az FR-V gyenge pontjairól.

Különc Honda használtan: csak a legbátrabbaknak? 7

Korrózióvédelme átlagos, de 10 éves a legfiatalabb autó,amit meg lehet venni. Ez egy 2006-os dízel hátsó hossznyúlványa

Használt Honda FR-V árak

Nem állnak hegyekben a murván a Honda FR-V-k és a használtautó-behozatali listán sem veszélyezteti a Zafirák pozícióját. Megvan azonban a maga törzsközönsége, akik a cikk feltöltésekor mintegy 90 autó közül választhatnak a Használtautón.

850 ezer forint körül indulnak az árak, zömmel 1,7-es benzineseket és dízeleket találni az egymillió forintig terjedő ársávban, 250 000 illetve minimum 300 ezer bevallott kilométerrel. 1,2-1,4 millió Ft között sűrű a mezőny, sokféle eladó használt Honda FR-V-t hirdetnek ebben az ársávban.

A kétliteres benzinesek inkább az 1,5-1,6 milliós tartományban bukkannak fel nagyobb számban. Az 1,9-2,3 millió forintos felső karéjban nagyobbrészt 1,8 literes benzineseket kínálnak eladásra a tulajdonosok, zömmel a 2009-es évjáratból, 150 000 km körül óraállással.

Különc Honda használtan: csak a legbátrabbaknak? 8

800-850 ezer forinttól kezdődnek az árak, 1,8-2,3 millió forintért hirdetik az 1,8-as autókat 2008-2010-ből

Értékelés: használt Honda FR-V

Belső méreteit tekintve a Renault Grand Scénic, a VW Touran vagy az Opel Zafira B megeszi a Honda FR-V-t és árban is jóval lejjebb mozognak, ami igaz az ötüléses és igazán megbízható Citroën Xsara Picassóra is. Akinek azonban nem az autó szállítókapacitása és vételára az elsődleges, vegye be a szűrésbe a Honda kompakt egyterűjét, mert átgondolt és értékarányos használt autó.

Mellette – Ellene
 
  • Ötletes, jól variálható belső tér
  • Könnyebb vele parkolni a 2+3+2 üléses egyterűeknél
  • Stabil értéktartás
  • Megbízható technika
  • Nem áll minden sarkon kettő belőle
  • Kitűnő dízelmotor, igen jó benzinesek (1,8 és 2,0 i-VTEC)
 
  • Viszonylag magas ár
  • Költséges gyári alkatrészek
  • Szerény motorkínálat (125-150 LE)
  • Kisebb csomagtér, mint a konkurensekben
  • Ami nem közös az Accorddal vagy a Civic-kel, abból nagyon szűk és drága a felhozatal bontottan