Bár nem egy tömegdarab, de mindenképpen érdekes példány a Renault Vel Satis. Korának Renault csúcsmodellje a megszokottól eltérően szinte már kisbuszos termettel, illetve megosztó formával hívta fel magára a figyelmet. Míg előbbinek a pályaudvarnyi belső tér, utóbbinak a kortalan, még ma is érdekes forma köszönhető.




A Vel Satist – a név a “velocity” és a “satisfaction” szavakból áll össze – a Renault 2002 és 2009 között gyártotta, ez idő alatt durván 62 ezer darab készült a megosztó külsejű, de tagadhatatlanul tágas, és pazar berendezésű csúcsmodellből. Kétféle benzines, és háromféle dízelmotorral volt kapható, soros négyhengeres, illetve V6-os motorokkal.
Az autó tulajdonosa 2,5 éve használja ezt a példányt, akkor 8 évesen vette vidéken egy úrtól, aki nagyon vigyázott az autóra. Garázsban tartotta, ritkán járt vele, akkor volt az órában 101000 km. Hogy valaha visszatekerték-e, nem tudja, de vásárláskor 8 darab Vel Satist nézett végig személyesen, és kívül-belül toronymagasan ez a darab volt a legjobb állapotban – és egyébként korához képest ez is került a legtöbbe. Nem véletlenül.
Gondok, bajok
Vásárláskor minden elektromos és mechanikus kütyü működött benne, kivéve a fényszórómosót (azóta az
Adatlap
Használt autó: Renault Vel Satis 3,5 V6
| Motor | 3498 cm3, Benzin, V6 |
| Teljesítmény | 241 LE |
| Nyomaték | 330 NM |
| Gyorsulás (0-100 km/h) | 8,3 sec |
| Végsebesség | 235 km/h |
| Fogyasztás (vegyes) | 11,5 l / 100 km |
is szépen működik). Egy bosszantó dolog történt, az első ajtók nyitását hol érzékelte, hol nem. Nyitáskor ilyenkor nem gyulladt ki a belső világítás, nem szólt – igen beszél is a Vel Satis -, ha égve maradt a fényszóró, de ennél sokkal rosszabb, hogy nem mindig nyílt ki a zár gombnyomásra. Aztán meg nem mindig záródott be. Így a két első ajtó zárját cserélni kellett, de szerencsére azóta ez is rendben van.
A tulajnak korábban volt egy 3 literes V6 Lagunája – igazi márkahű, magyar háziasszony :) -, az ette az olajat, nagyjából 2-3 ezer kilométerenként egy fél litert. Ez is kér néha, 4-5 ezrenként 2-3 decit. A szervizben mindkettőre azt mondták, nem kell vele foglalkozni.
A külső hőmérő újabban indulás után néha lemegy -20 fokig – igen, júniusban – , aztán beáll az igazi értékre, ez érthetetlen. Más, a tapasztalatok szerint francia autóknál jó eséllyel előforduló elektromos baj eddig nem jelentkezett.
A Vel Satis hosszú és magas. Utóbbi a menetstabilitásnak nem, de a kényelemnek nagyon jót tesz.
Pár alkatrészárat összeszedtünk, hogy nagyjából milyen összegekre számíthat a Renault Vel Satis tulajdonos, ha valamit cserélni kell:
| Első lengéscsillapító | 23 700 Ft |
| Fényszóró / db | 9833 Ft |
| Olajszűrő | 1009 Ft |
| Első fékbetét / féktárcsa | 8990 / 15116 Ft |
| Vízpumpa | 15060 Ft |
| Vezérlés készlet | 51 890 Ft |
Ugye, jók ezek az árak? Nézzen be Ön is a Vezess.hu autóalkatrész-webáruházába!
Komfort
A manuálisan is kapcsolható ötfokozatú automatikus váltó igazodik a vezetési stílushoz, ha jobban odalép neki az ember, jobban kihúzatja, utána, ha kevésbé, akkor szépen felváltogat hamar. Nagyon kellemes, szerethető dolog ez a figyelmesség. Az ablakokat kívülről gombnyomásra felhúzza, tolatáskor bekapcsolja a belső keringetést, a külső tükrök és az első ülés pozíciója a kártyára programozható, így amelyik kártyát használják, annak megfelelő pozíció áll be.
Memóriás, ezernyi villanymotort tartalmazó, fűthető ülések
Az utastérben és az ajtókban, ülés alatt egy csomó tárolórekesz található. A kézifék elektromos kapcsolóját maximum vontatáskor kell használni, a motor leállításakor automatikusan behúzza, indítás után finom gázadáskor kiengedi. Az automatikus váltó még emelkedőn sem engedi visszagurulni az autót. Az esőérzékelő ablaktörlő és a sötétedésre bekapcsoló Xenon fényszórók az Initiale felszereltség részei.
A fabetétes kormány, a műszerfal és ajtók kellemes látványt nyújtanak az első fotelokból. Az első – fűthető – bőrüléseknek nemcsak a háttámla szögét, de a háttámla görbületét is lehet állítani az ülések oldalán található mikrokapcsolókkal. Nem is ülések ezek, hanem kényelmes bőrfotelek.
Fabetét található a kormányon, az ajtók díszítésében és a váltókaron is
Árak
Jelenleg nem sok használt Renault Vel Satis vár új gazdára, amelyek viszont igen, azok 850 ezer és 1,2 millió forint környéki összegért szerepel a hirdetésekben.
Motor
A Renault nem bízta a véletlenre a csúcsmodell hajtásláncát, japán automatikus váltó és Nissan motor
került a Vel Satis motorházteteje alá. A 3,5-literes motor az amerikai “Ward’s Autoworld” magazin listája szerint 2002-től 2006-ig a legjobb 10 motor között foglalt helyet:
A magazin szubjektív és objektív szempontokat is figyelembe vesz, úgy mint teljesítmény, nyomaték, zaj, vibráció, stb. Ugyanez a motor került – eltérően hangolt elektronikával – többek között a Nissan 350Z, Murano és Infiniti G35 modellekbe is. Vezetés közben érdemes odafigyelni a finom gázkezelésre, mert az autó hajlamos fürgébben indulni, mint ahogy azt szeretnénk, és a fék is érzékenyebb az átlagnál.
A fogyasztáson nincs mit szépíteni, városban, amikor néha dugókban is kell ácsorogni 13 liter körül fogyaszt, autópályán 9,5-10,5 között, a klíma nem oszt, nem szoroz. A vegyes fogyasztás így 11-12 liter körül alakul, de a 241 lóerőnek és a hatalmas, tágas kasztninak ez az ára.






