A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) utolsó 2025-ös közgyűlése – valamint az évzáró díjátadó gála – mellett a múlt hét végére megszületett a felügyelőszervezet és a Forma-1 közötti keretszerződés, az ún. Concorde Agreement új, a következő öt évre szóló változata.
A dokumentum nem nyilvános, de a Motorsport.com saját értesülései alapján a főbb részleteket is ismertette.
Kisebb beleszólás a csapatoknak
Úgy tudni, változik a döntéshozási mechanizmus, a sportág szabályváltozásait kidolgozó F1-es Bizottságban a csapatoknak kisebb szava lesz. A döntések véglegesítéséhez az új súlyozási rendszerben az egyszerű többséghez az FIA és a Forma-1 vezetésének voksai mellett immár a (leendő) 11 alakulat közül hat helyett csak négy egyetértése kell majd, míg a minősített többséget igénylő kérdésekben nyolc helyett hat csapat „igen”-je is elég lesz.
A cél a (fontosnak, szükségesnek vélt) változtatások simább, gyorsabb keresztülvitele.
Többet perkálnak
Az új Concorde alapján az F1 és a csapatok együttesen több pénzt juttatnak majd az FIA-nak, melyet a szervezet ígérete szerint a sportág irányításának – a versenybíráskodás, a pályabíráskodás stb. – fejlesztésébe forgat majd vissza.
Ezen a téren a legfontosabb változtatás a csapatok nevezésidíj-rendszerének átalakítása. Míg eddig az egyes alakulatok az egységes alapdíjon felül az előző évben gyűjtött pontok alapján fizettek, ami óriási egyenlőtlenséget hozott a mezőny elejében záró, bajnoki címet szerző csapatok és a mezőny végén záró, alig néhány pontocska után fizetők között, 2026-tól kiegyenlítettebb, méltányosabb lesz a struktúra.
2027-re a csapatok már – nagyon hasonlóan a pénzdíjak rendszeréhez – pusztán a konstruktőri versenyben elért helyezéseik alapján fizetnek lépcsős rendszerben. Ezzel a középmezőnybeli és mezőny végi csapatok nevezési díja megemelkedik, de a különbségek jelentősen csökkennek, az FIA pedig kb. 15 millió dollárral több pénzhez jut majd idényenként.
A csapatok-pilóták részéről régi, visszatérő kérés, hogy a versenyfelügyelők esetében az önkéntes alapon, rotációban alkalmazott stewardok pozícióját fizetett, állandó beosztássá tegyék – erről az FIA állítólag tervet mutatott be az F1 vezetésének, melyet az el is fogadott. A megnövekedő bevétel egy része erre mehet majd.
Látványosabb helyet követel az FIA
Bár a Forma-1-es autókon eddig is ott volt a felügyelőszervezet logója, a legtöbb csapat azt az orr oldalára, nem ritkán a kerék takarásába, esetleg valahova hátulra suvasztotta el, az új Concorde látványosabb megjelenést ír elő.
2026-tól az FIA emblémájának az orr tetején vagy oldalán, de mindenképp jól látható helyen, legalább 75 milliméteres magasságú mintában, fehér vagy kék színben kell ott lennie.


