Minden egyes Forma-1-es hétvégén egy-egy négyfős versenyfelügyelői bizottság vizsgálja a potenciális kihágásokat, incidenseket, majd dönt az esetleges büntetésekről.

A testületbe három motorsportos szervezői, bíráskodási háttérrel rendelkező, megfelelő képzést is szerzett szakember (kettő a Nemzetközi Automobil Szövetség, egy az adott ország illetékes szövetsége mandátumával), illetve egy korábbi versenyző kerül, ám az egyének rotációja miatt – annak ellenére, hogy van egy precedenseket listázó „bibliájuk” –, a döntések sokszor tűnnek következetlennek.

A pilóták, a csapatok, sőt a nézők is régóta panaszkodnak erre, sok oldalról felvetették már, hogy állandó, hivatásos stewardok kellenének. Legutóbb a mercedeses George Russell beszélt erről:

„Személy szerint úgy érzem – és itt most nem a versenyzői szervezet nevében beszélek –, hogy eljutottunk arra a pontra, amikor állandó alkalmazásban lévő, hivatásos, fizetést kapó versenyfelügyelőkre lenne szükség. Olyanokra, aki nem egyszerű önkéntesek – persze a mostani stáb is hozzáértő. Szóval nem a jelenlegi stewardok ellen beszélek, egyszerűen azt mondom, hogy rendezett, szervezett versenybíráskodásra lenne szükség” – magyarázta a pilóták érdekvédelmi szervezete, a GPDA igazgatói tisztségét is viselő angol.

A mostanság az F1 vezetése mellett már a versenyzőkkel is „hadban álló” FIA-elnök, Mohammed bin Szulajm a ma esti, ruandai díjkiosztó gála előtt nyilatkozva reagált a felvetésre, mondhatni, a tőle megszokott hangnemben.

„Jól hangzik, hogy hivatásosokat akarnak, de fizetni már nem szeretnének ezért. Nagyon átlátszó ez. Szövegelnek, okoskodnak, hogy hova kerül a pénz, miért nem csináljuk ezt meg ezt, pedig én sem mondom, hogy és veletek mi a helyzet. A pilóták együttesen több mint 100 millió dollárt keresnek. Kérdezem én, hogy mire költik ezt? Nem, az ő dolguk”kezdte Szulajm.

„Szóval, már bocsánat!, a mi költéseink pedig nem tartoznak rájuk. Azt csinálunk a pénzünkkel, amit jónak látunk, ez meg a mi dolgunk, ahogy a fizetésük meg az övék. De néha már tényleg nem értem ezt: mindig az FIA-ról folyik a szó, miért csináljuk ezt, azt, amazt. Megyek én kérdezősködni a Forma-1 vezetéséhez? Sokszor elmondtam már: versenyfelügyelőket nem lehet csak úgy leakasztani. Idő kell az oktatásukhoz, a betanításukhoz, a gyakorlat megszerzéséhez” – folytatta az elnök.

„Értem én, hogy szeretnének valami olyasmit, mint a Preimer Leauge-ben, ahol fizetett, hivatásos játékvezetők vannak, de erre nekünk nincs pénzünk. Oda kell figyelnünk, mit és hogyan csinálunk. Ha a versenyfelügyelők rendelkeznek a megfelelő képzettséggel és elkötelezettséggel, akkor továbbra is váltogatni fogjuk őket” – szögezte le a felügyelőszervezet vezetője.

Érdemes azért kontextusba helyezni az FIA -elnök kijelentéseit: a szervezet minden évben közvetlenül az F1-ből több tíz millió dollárt szed be: a versenyzői jogsik, az ún. szuperlicencek 2025-re bő 6 millió, a konstruktőri nevezési díjak 28,5 millió dollárt tesznek ki, hogy a csúcskategóriában kiszabott pénzbírságokról ne is beszéljünk. Szulajm korábbi állítása szerint a pénzeket az utánpótlás-nevelésre fordítják, de nehezen hihető, hogy az átváltva nagyjából 14 milliárd forintos összegből ne jönne ki négy – akár kis rotációval nyolc – állandó steward fizetése 24 fordulóra…