Nézők százmilliói nézik majd, ahogy a Forma-1-es Magyar Nagydíjon a Ferrari, a McLaren, a Red Bull pilótái száguldanak. Ahhoz, hogy ez megtörténhessen, nem elég két pilóta és az autóik, a háttérben óriási munka zajlik, és itt most még csak nem is a versenyautót felkészítő személyzetre gondolunk.

1400 tonnányi felszerelést, köztük a versenyautókat, abroncsokat, üzemanyagot kell az egyes versenyhelyszínekre eljuttatni. Már szerdán kint jártunk a Hungaroringen, Mogyoródon a Forma-1 legrégebbi globális partnere, a DHL szakemberei meséltek munkájukról, amelyet már több mint 21 éve végeznek a sportág számára.

Elárulták, hogy a legutóbbi verseny, a Belga Nagydíj helyszínéről 300 kamion indult útnak Magyarországra, hogy az ottani felszerelést eljuttassák hozzánk, ezek közül több mint száz a DHL járműve. 

Kattints a képre, galéria nyílik!

12 fotó

Ők szállítják például a tévéközvetítésekhez szükséges felszerelést, de itt nem csak kamerákról van szó, hanem például arról a két toronyról, amelyet a bokszutcában a célegyenes mellé állítanak fel és amelyek között egy kábelen a versenyautók tempóját lekövetve fut egy kamera. Csak a közvetítés felszereléseit 24 kamion szállítja.

Óriási logisztikai feladatról van szó, hiszen elmúlt vasárnap még Spában használták a csapatok az épületeket, csütörtöktől pedig Mogyoródon fogadják az embereket. Amint a kockás zászló leereszkedik egy nagydíjon, megkezdődik a következő versenyre való felkészülés. A csapatok elkezdik összepakolni a felszerelésüket és felkészülnek az utazásra, míg a logisztikai szakértők felügyelik a folyamatokat. 2025-ben 24 futamon keresztül.

Nem csak a pilótákon múlik – 1400 tonnányi felszerelés érkezett a Hungaroringre 7

A Red Bull és az FIA motorhome-jait leszámítva mind ott volt Belgiumban. Nagyjából 8-9 óra egy ilyen épület elbontása, majd váltott sofőrökkel 16 óra alatt jutottak Magyarországra, ahol 10 óra alatt építették fel újra őket. És ez egy Európán belüli verseny, a tengerentúliak esetében még komplikáltabb a spedíció, ott repülővel és hajóval szállítanak. Előbbi az időérzékeny felszereléshez kell, míg utóbbi fenntarthatóbb megoldást jelent, de ehhez jó előre meg kell tervezni a „csomagot” és útnak kell indítani.

Nem csak a pilótákon múlik – 1400 tonnányi felszerelés érkezett a Hungaroringre 8

Ilyenkor még nagyobb jelentősége van a nemzetközi szállítás, a vámelőírások és a bonyolult utazási hálózatok ismeretének. Az F1-es autókat gyakran speciálisan tervezett konténerekben szállítják a tengeren túlra, repülőgépekben.

Az, hogy valós időben lehet nyomon követni, hol jár a felszerelés, ma már teljesen megszokott, de a DHL ennél is többet tesz. Korábbi adatok, időjárásminták és a valós idejű értékek használatával optimalizálja az útvonalakat a késések minimalizálására.

Kísérőink az épülő paddock bejárásakor legtöbbször talán azt emelték ki, hogy a DHL mennyire fontosnak tartja, hogy kisebb karbonlábnyommal működjön, ezért például a Boeing 777-es teherszállító repülőkön speciális üzemanyagot (SAF) használ, de a teherautóinak egyre nagyobb részét Európában HVO-val tankolja. Ezek a repülőgépek a hagyományos repülőgépekhez képest 17%-os szén-dioxid-kibocsátás-csökkenést eredményeztek.

Nem csak a pilótákon múlik – 1400 tonnányi felszerelés érkezett a Hungaroringre 10

A hidrogénezett növényi olaj (Hydrotreated Vegetable Oil) egy megújuló dízelüzemanyag, amely növényi olajok és állati zsírok hidrogénezésével készül. Ez azonban nem mindenütt kapható, ami újabb feladat elé állítja őket. Például hazánkba való látogatás előtt meg kell tankolniuk a határ túloldalán a járműveket, hogy az ide- és visszautat is kibírják.

A biodízel használata nemcsak a DHL-nek fontos, hanem Forma-1-gyel kötött partnerség miatt is, mert a sportág 2030-ra szeretné elérni 2019-ben megcélzott nettó nulla kibocsátási célját.

Jelenleg a DHL Motorsports logisztikai csapata 100 szakemberből áll, akiknek fele a helyszínen dolgozik. Központjuk az európai versenyeken egy új motorhome,  napelemekkel, töltő- és újrahasznosító állomásokkal felszerelve.