Mára unásig ismételt közhely, hogy a Forma-1 manapság túlságosan kiszámítható, a sportág fejesei keresik is ennek ellenszereit. A kiszámíthatóság egyik oka az, hogy a csapatok és pilóták hatalmas mérnöki gárdával és számítógépes kapacitással a lehetőségekhez képest maximálisan felkészülnek az adott versenyhétvégékre, így vasárnap délutánra az összes autó optimálisan be van lőve a pályához, a Pirelli által szállított gumikhoz.

Az esős vagy egyéb okokból haszontalan szabadedzések után ma is adódhatnak azért meglepetések, így nem csoda, hogy felmerült már a pénteki edzések kidobásának ötlete, vagy ahogy most a Williams technikai főnöke, Paddy Lowe elárulta, a gumitesztelés korlátozása is:

“Az autók mostanra teljesen megbízhatók, a beállításokat, a gumikat, a hibrid rendszert illetően tökéletesen optimalizáltak. Így aztán az eredmények is sokkal kiszámíthatóbbak, lassan már ott tartunk, hogy csak a versenyző jelenti az egyetlen változót, az, hogy milyen hibákat követ el” – magyarázta a Motorsport.comak.

“De még ez is ritka, a versenyzők ugyanis nagyon fittek, nem is fáradnak el úgy, mint régen, tökéletesen edzettek, tökéletesen fel vannak készítve, nem igazán szoktak hibázni. Valamivel bele kell zavarni az optimalizálásba.”

“Ross (Brawn, az F1 sportszakmai főnöke) beszélt már arról, hogy mi lenne, ha nem lehetne tesztelni a gumikat péntekenként, hanem csak egy alapgumi lenne, amivel az autón lehetne dolgozni és a pályát lehetne tanulni. És más hasonló ötletek. Az ilyenektől a szerencsén is múlna a futam. Szerintem nagyszerű lenne.”

Lowe felidézte, hogy 30 évvel ezelőtt két mérnökkel érkeztek a hétvégékre és további kettő segítette a munkát a bázisról, míg ma 30-30 mérnök dolgozik a pályán és a központban. A Williams-fejes szerint mindenképp vissza kell fogni az optimalizáció lehetőségeit.

“Az alternatíva az lenne, hogy a költségplafon bevezetésével el kell küldeni a mérnököket. Én nem szeretnék sok munkanélküli mérnököt látni. Szerintem Ross is rájött erre, és megvan rá a projektje.”

Forrás: Fotó: Europress