Sok autós nem tudja pontosan, mit kell tennie, amikor zöldről sárgára vált a lámpa, mikor odaérnek. Ezzel a kérdéskörrel kereste meg a Vezess szerkesztőségét is olvasónk.
A hatályos KRESZ szerint a sárga jelzés a forgalmi helyzet közelgő változására figyelmeztet. Ilyenkor az útkereszteződésnél – a kijelölt gyalogos-átkelőhely, vagy a megállás helyét jelző útburkolati jelnél, ezek hiányában a fényjelző készülék előtt – meg kell állni.
Van azonban egy kivétel:
ha a jármű már olyan közel van a lámpához, hogy biztonságosan nem lehet megállni, akkor a kereszteződésen át kell menni, a sárga jelzés ellenére is.
A gyakorlat viszont azt mutatja, hogy a „biztonságos megállás” értelmezése sokak számára igencsak relatív, ami nemcsak bosszúságot, hanem balesetveszélyes helyzeteket is okozhat.
Mikor számít valóban veszélyesnek a megállás sárga jelzésnél?
- amikor a jármű a sebességéhez képest már túl közel van a jelzőlámpához,
- ha a rendelkezésre álló távolság kevesebb, mint a megálláshoz szükséges út,
- amikor csak erős, veszélyes vészfékezéssel lehetne megállni,
- amikor a hirtelen fékezés miatt fennáll a hátulról érkező jármú ráfutásának veszélye,
- vagy amikor az útburkolat csúszóssá, nedvessé válik, és romlik a tapadás.
Sokan automatikusan gyorsítanak, amikor sárgára vált a lámpa, pedig a szabály egyértelmű: a sárga fény nem azt jelenti, hogy “vissza kettő, padló”, hanem megállási kötelezettséget jelez. Csakis akkor szabad tovább haladni, ha a megállás már nem lenne biztonságosan kivitelezhető.
Tudod mi a különbség az alábbi két KRESZ-tábla között?
