Azért nem lepődtem meg az alábbi olvasói e-mailen, mert hiába van édesanyámnak és feleségemnek is jó pár éve jogosítványa, soha nem tankoltak még, mindig a kútkezelőt kérik meg, hogy oldja meg helyettük. És nem azért, mert letörne a körmük, hanem mert ez egy stresszhelyzet nekik, akárcsak a szűk helyekre való parkolás.
És ez a dolog bizony egy kezdő autósnak is valós probléma lehet, olvasónk például az alábbi kérdéssel fordult hozzánk:
“Friss jogosítványom van, és sajnos még sosem tankoltam egyedül. Azt szeretném, hogy ne kelljen végig fognom a töltőpisztolyt, tehát szeretném kitámasztani a kart, viszont nem tudom pontosan, hogyan kell ezt megtenni. Hogyan működik a töltőpisztoly retesze?”
Zoltán jól mondja, valóban van egy “retesz” a töltőpisztolyon, amit beakasztva nem kell végig fognunk a “ravaszt” tankolás közben.
1. Leemeljük a pisztolyt.
2. Behelyezzük a csövet autónk töltőnyílásába.
3. Azzal kezdődik a tankolás, hogy elkezdjük, húzzuk a “ravaszt”, a nagyobbik kart. Az üzemanyag addig folyik, amíg a “ravaszt” tartjuk.
4. Ha nem akarjuk tartani, akkor a ravasz végén találunk egy kis pöcköt, kallantyút, reteszt (kinek hogy tetszik), amelyet akkor kell hátrapöccinteni, miközben be van húzva a “ravasz”.
5. Ha jól csináltuk, akkor a retesz ottmarad és a pisztolyt tankolóállásban tartja.
6. Ha már nem szeretnénk tovább tankolni, egyszerűen csak fogjuk meg újra a pisztolyt, egy kicsit húzzuk túl a már egyébként is behúzott helyzetben lévő “ravaszt”, és a retesz magától kiold.
7. Helyezzük vissza a pisztolyt, lehet menni fizetni.
De meg is mutatjuk, talán így könnyebb lesz megérteni:
Mi történik akkor, ha tele van a tank?
A kérdés jogosan merül fel, hogy mi van akkor, ha a pisztoly retesze aktív és a tank megtelik? Aki rendszeresen tankol, az már biztosan látta a töltőpisztoly csövének elején azt a pici lyukat.
Ez a lyuk sokkal fontosabb, mint gondolnád, ugyanis ez akadályozza meg, hogy túltöltsük az autónkat és kifolyjon a tankból az üzemanyag. Ezt a kis lyukat, pontosabban a funkcióját, az 1930-as években találta fel egy amerikai úriember.
Amikor az üzemanyag eléri a pisztolynak azt a szintjét, ahol a luk van, ott megszűnik a levegőáramlás, amelynek következtében működésbe lép a pisztoly “testébe” szerelt elzárószelep. A pisztolyban van egy szűkítő, így az üzemanyag nem akadálytalanul áramlik, amely mögött egy kisebb nyomású tér alakul ki, szóval az üzemanyag-áramlást szűkíti le és levegőt ad hozzá ezen a pici csövön.
És ameddig a levegő ott van, az elzárószelep nyitva van, de abban a pillanatban, ahogy az üzemanyagszint eléri a kis lyukat, vákuum keletkezik, amelynek következtében zár az elzárószelep (ahogy a köznyelvben mondják: “lekattan a pisztoly”), és megszűnik az üzemanyag-áramlás.
Pontosan ez történik akkor is, amikor beakasztod a reteszt a pisztolyon és megtelik a tank. Erről is készítettünk már korábban egy videót:
Ha pedig kíváncsi vagy még egy apró trükkre tankolás közben, akkor az alábbi cikkünket se hagyd ki:
